Tex gje laddar fullt på 20 min och om jag hade en sån så skulle jag köra på bränsle de dagar det är risk för kö, det är ju det som är fördelen med hybrid.Nect skrev:Mercedes Benz GLE 350 De har CCS. Och även deras nya laddhybrid som de precis visade upp?chaffis75 skrev:De är väl bara outlander som kan snabbladda och de är då cademo. Tror inte de finns någon hybrid med CCS..Maw skrev:Ja, hur lång tid tar en laddhybrid som kan snabbladda på sig egentligen?GreenMachine skrev:Jo men nu bygger ju konceptet på att det finns en överkapacitet. Inte bara på platser utan även på siter. När jag åker till Malmö tex så stannar jag ju istället hellre. Norrköping eftersom jag vet att det aldrig är kö där för att då kunna slippa eller bara ta ett snabbstopp i Ödeshög där man riskerar att behöva vänta men om det blir (skulle) bli lika hög belastning på alla stationer så kommer det ju ändå betyda att du riskerar att inte kunna ladda.Mickep skrev:Det kan låta rimligt att det blir vissa siter som blir öppna initialt (dvs inte alla på en gång). Dynamiskt stängda och öppna skulle kännas konstigt, och tänker på den stackare på "a better routeplanner" som måste försöka få ihop det. om folk har abonnerat och inte kommer veta vilka som kommer vara öppna eller ej låter inte bra. (då folk försöker komma fram med så lite kvar av batteriet som möjligt). Annars får får vi hoppas av ioniq5 eller kia ev6 kan vara behjälpliga för strandsatta.
Sedan kan man ju också fundera över hur man ser på att många bilar inte kan ladda eller utnyttja kapaciteten i SuC och därför kanske behöver stå mycket längre vid stolpen av det skälet. Idag så är det ju ändå inte så värst lång tid man behöver vänta då det går hyffsat fort för alla Teslabilar att ladda så det är rätt ok omsättning på platserna men om HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå.
Ok! Nu är kanske exemplet lite överdrivet men för att göra en poäng här då.
Klart att laddeffekten är låg men batteriet är ju inte så stort heller..
Är det vanligt att de kan snabbladda?
Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Wow, visste inte laddhybrider idag hade CCS.. Så meningslöst och dessutom dåligt för snabb laddar nätverken.
Då har man lärt sig något nytt idag.
Då har man lärt sig något nytt idag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Köper man inte hybrid just för att slippa ladda på långresa?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Kom en GLE och laddade på Ionity i Norrköping i somras. Strax efter kom en EQC som laddade saktare och i slutändan längre. Så dåligt behöver det inte vara.chaffis75 skrev:Wow, visste inte laddhybrider idag hade CCS.. Så meningslöst och dessutom dåligt för snabb laddar nätverken.
Då har man lärt sig något nytt idag.
Va så länge sen så jag minns inga siffror.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Finns väl gott om äldre model s med 85 och 70kw batterier som behöver 45-50 minuter för att ladda upp till 80%. Vissa även längre tid än så.GreenMachine skrev:Sedan kan man ju också fundera över hur man ser på att många bilar inte kan ladda eller utnyttja kapaciteten i SuC och därför kanske behöver stå mycket längre vid stolpen av det skälet. Idag så är det ju ändå inte så värst lång tid man behöver vänta då det går hyffsat fort för alla Teslabilar att ladda så det är rätt ok omsättning på platserna men om HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå.
Ok! Nu är kanske exemplet lite överdrivet men för att göra en poäng här då.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Finns det laddhybrider med ett batteri på 20kWh?GreenMachine skrev:HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
DanneLKPG skrev:Finns det laddhybrider med ett batteri på 20kWh?GreenMachine skrev:HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå
Laddhybridversionerna av C-klass får ett stort batteri på 25,4 kWh vilket ska ge "upp till 10 mils räckvidd". Det ska också vara möjligt att snabbladda sin laddhybrid med en effekt på upp till 60 kW. Ombordladdaren är på 11 kW.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... C3%A5ngare.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Polestar 1 har 34 kWh, var åtminstone tidigare den laddhybrid i världen som hade längst räckvidd på el med 124 km WLTPDanneLKPG skrev:Finns det laddhybrider med ett batteri på 20kWh?GreenMachine skrev:HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Som Teslaägare (som laddar det mesta hemma) tycker jag detta är synd. Givetvis har Tesla som ett privat företag rätt att göra vad de vill med sina tillgångar men för mig som Teslaägare tycker jag värdet på min bil devalverats samtidigt som värdet på konkurrerande märken gått upp inför nästa köp.
Tesla och övriga märken får nu (som det verkar) i princip samma förutsättningar för långresa. Även om andra bilar skulle få betala 50% mer vid vardagsresor så är det vid storhelger det verkliga värdet av Teslas nätverk visar sig. Ska dessa resor nu förvandlas till en oförutsägbar jakt på laddare, alternativt långtidsköande kommer nog många Teslaägare känna sig lurade och kanske ångra att man inte köpte en laddhybrid istället (eller om man har fler bilar, behöll en dieselkokare i familjen), ELLER varför inte, köpte en billigare VW eller en bättre byggd Audi istället?
Som elbil kommer nu Tesla få mäta sig 1:1 mot andra elbilar och då kanske tex ”snabb uppdatering av mjukvara” ska mätas mot ”vettig indikering av bil i döda vinkeln”, ”acceleration” kan mätas mot ”fungerande helljusautomatik”, ”prisnivå” kan mätas mot ”andra bilar med motsvarande byggkvalitet” etc etc. Tesla blir då mer av en elbil i mängden.
Så, nej, jag gillar inte detta. En intressant värdemätare blir att se vad som händer med begagnatvärdet på Teslor nu vs andra elbilar framöver.
Det hade också varit trevligt om Tesla hade kunnat kommunicera sina planer i lite mer än i de max 360 tecken som Elon sänder ut för att sedan tolkas av sina följare (likt Qanon tolkar diffusa tecken från sina shamaner).
P.S Köpte min Model 3 LR (min första elbil) i våras och är sammantaget supernöjd. Den har mycket som är fantastiskt och den har vissa saker som känns konstigt att finna i en någorlunda premiumbil från 2021. MEN, sammantaget är jag supernöjd och i det vardagliga är det absolut ingen uppoffring/nackdel att köra elbil. Det som tidigare givit mig ångest är de årliga fjällresorna och andra resor som med barn i skolåldern måste ske på storloven. Efter att först ha beställt en ID4 (som blev försenad) försvann det mesta av ”laddningsångesten” av att Tesla vid rätt tidpunkt sänkte priset på Model 3.
Tesla och övriga märken får nu (som det verkar) i princip samma förutsättningar för långresa. Även om andra bilar skulle få betala 50% mer vid vardagsresor så är det vid storhelger det verkliga värdet av Teslas nätverk visar sig. Ska dessa resor nu förvandlas till en oförutsägbar jakt på laddare, alternativt långtidsköande kommer nog många Teslaägare känna sig lurade och kanske ångra att man inte köpte en laddhybrid istället (eller om man har fler bilar, behöll en dieselkokare i familjen), ELLER varför inte, köpte en billigare VW eller en bättre byggd Audi istället?
Som elbil kommer nu Tesla få mäta sig 1:1 mot andra elbilar och då kanske tex ”snabb uppdatering av mjukvara” ska mätas mot ”vettig indikering av bil i döda vinkeln”, ”acceleration” kan mätas mot ”fungerande helljusautomatik”, ”prisnivå” kan mätas mot ”andra bilar med motsvarande byggkvalitet” etc etc. Tesla blir då mer av en elbil i mängden.
Så, nej, jag gillar inte detta. En intressant värdemätare blir att se vad som händer med begagnatvärdet på Teslor nu vs andra elbilar framöver.
Det hade också varit trevligt om Tesla hade kunnat kommunicera sina planer i lite mer än i de max 360 tecken som Elon sänder ut för att sedan tolkas av sina följare (likt Qanon tolkar diffusa tecken från sina shamaner).
P.S Köpte min Model 3 LR (min första elbil) i våras och är sammantaget supernöjd. Den har mycket som är fantastiskt och den har vissa saker som känns konstigt att finna i en någorlunda premiumbil från 2021. MEN, sammantaget är jag supernöjd och i det vardagliga är det absolut ingen uppoffring/nackdel att köra elbil. Det som tidigare givit mig ångest är de årliga fjällresorna och andra resor som med barn i skolåldern måste ske på storloven. Efter att först ha beställt en ID4 (som blev försenad) försvann det mesta av ”laddningsångesten” av att Tesla vid rätt tidpunkt sänkte priset på Model 3.
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det är många här i tråden som kraxar om att skaffa dieselbil nu när SuC kommer bli helt förstört av alla andra bilar som väller in, och den tidigare lugna ordningen ersätts av kaos och katastrof och en massa Audi och annat löst folk som parkerar på tvären eller uppochner och blockerar alla stolpar.ONSatan skrev:
[...] Ska dessa resor nu förvandlas till en oförutsägbar jakt på laddare, alternativt långtidsköande kommer nog många Teslaägare känna sig lurade och kanske ångra att man inte köpte en laddhybrid istället (eller om man har fler bilar, behöll en dieselkokare i familjen), ELLER varför inte, köpte en billigare VW eller en bättre byggd Audi istället?[...]


Tesla skriver dock själva följande i presentationen av pilotprojektet:
Finns det någonting överhuvudtaget som tyder på att dom inte kommer att leva upp till detta?Kan Tesla-förare fortfarande komma åt dessa stationer?
Ja. Supercharger-upplevelsen kommer att förbli oförändrad för Tesla-förare.
Jag håller helt med om att detta öppnar upp för att kunna välja andra elbilar än Tesla.
Hur man kan se detta som något negativt har jag har dock mycket svårt att se, likaså varför man plötsligt skulle känna behovet att gå tillbaka till diesel-lok.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag förstår oron, men jag tror inte Tesla kommer öppna upp på ett sätt som riskerar möjligheterna att ladda för befintliga kunder mer än möjligtvis i marginell omfattning. Möjligheten till smidig snabbladdning känns som en grundpelare i Teslas koncept.ONSatan skrev:Tesla och övriga märken får nu (som det verkar) i princip samma förutsättningar för långresa. Även om andra bilar skulle få betala 50% mer vid vardagsresor så är det vid storhelger det verkliga värdet av Teslas nätverk visar sig. Ska dessa resor nu förvandlas till en oförutsägbar jakt på laddare, alternativt långtidsköande kommer nog många Teslaägare känna sig lurade och kanske ångra att man inte köpte en laddhybrid istället (eller om man har fler bilar, behöll en dieselkokare i familjen), ELLER varför inte, köpte en billigare VW eller en bättre byggd Audi istället?

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det återstår ju att se hur stor skillnaden blir mellan Tesla och icke-Tesla framöver. Dvs vilka och hur många SuC de kommer öppna och hur det går med utbyggnaden.ONSatan skrev:Som Teslaägare (som laddar det mesta hemma) tycker jag detta är synd. Givetvis har Tesla som ett privat företag rätt att göra vad de vill med sina tillgångar men för mig som Teslaägare tycker jag värdet på min bil devalverats samtidigt som värdet på konkurrerande märken gått upp inför nästa köp.
Tesla och övriga märken får nu (som det verkar) i princip samma förutsättningar för långresa. Även om andra bilar skulle få betala 50% mer vid vardagsresor så är det vid storhelger det verkliga värdet av Teslas nätverk visar sig. Ska dessa resor nu förvandlas till en oförutsägbar jakt på laddare, alternativt långtidsköande kommer nog många Teslaägare känna sig lurade och kanske ångra att man inte köpte en laddhybrid istället (eller om man har fler bilar, behöll en dieselkokare i familjen), ELLER varför inte, köpte en billigare VW eller en bättre byggd Audi istället?
Som elbil kommer nu Tesla få mäta sig 1:1 mot andra elbilar och då kanske tex ”snabb uppdatering av mjukvara” ska mätas mot ”vettig indikering av bil i döda vinkeln”, ”acceleration” kan mätas mot ”fungerande helljusautomatik”, ”prisnivå” kan mätas mot ”andra bilar med motsvarande byggkvalitet” etc etc. Tesla blir då mer av en elbil i mängden.
Så, nej, jag gillar inte detta. En intressant värdemätare blir att se vad som händer med begagnatvärdet på Teslor nu vs andra elbilar framöver.
Det hade också varit trevligt om Tesla hade kunnat kommunicera sina planer i lite mer än i de max 360 tecken som Elon sänder ut för att sedan tolkas av sina följare (likt Qanon tolkar diffusa tecken från sina shamaner).
P.S Köpte min Model 3 LR (min första elbil) i våras och är sammantaget supernöjd. Den har mycket som är fantastiskt och den har vissa saker som känns konstigt att finna i en någorlunda premiumbil från 2021. MEN, sammantaget är jag supernöjd och i det vardagliga är det absolut ingen uppoffring/nackdel att köra elbil. Det som tidigare givit mig ångest är de årliga fjällresorna och andra resor som med barn i skolåldern måste ske på storloven. Efter att först ha beställt en ID4 (som blev försenad) försvann det mesta av ”laddningsångesten” av att Tesla vid rätt tidpunkt sänkte priset på Model 3.
Jag tror inte begagnatvärdet påverkas det minsta faktiskt. Teslas bilar har en del märkliga brister men på det hela taget så fungerar det ändå riktigt bra. Har kört Model S i snart 4,5 år och varje gång jag kör nåt annat så slås jag av hur mycket jag trivs med min bil. Jag sitter bra, bilen ligger stadigt och tryggt på vägen, den har onödigt bra prestanda, lång räckvidd, den är snygg, jag älskar hur smidigt det är med Spotify och TuneIn, överblicken med satellitbilderna, statistiken i TeslaFi, gratis snabbladdning... Batteriet verkar inte degradera så mycket, det tappar inget på vintern, jag märker inte av någon större prestandaförsämring vid låg SOC...
Dock är strålkastarna, navigationen, AC:n, ljudisoleringen, regnsensorn, nervösa adaptiva farthållaren och lite annat inget jag kommer sakna. Men eftersom jag vägrar SUV så finns det i princip inga alternativ. Möjligen EQS men det är ju nåt annat. Dyr, ganska ful och lite trist. Men säkert väldigt lyxig, tyst osv.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
För mig är SuC en nödvändighet idag. Men bilen i sig är också den bästa bil jag haft hittills, så jag bryr mig inte om om det råkar stå Jaguar på bilen som laddar bredvid, det blir bara kul att jämföra och mer att prata om när man laddar.
Huvudsaken är att Tesla bygger fler laddare för att täcka behovet. Då får jag fler platser att välja på. Man ser ju på kartan hur många laddplatser det finns, bara att susa till nästa om det ser trångt ut.
Huvudsaken är att Tesla bygger fler laddare för att täcka behovet. Då får jag fler platser att välja på. Man ser ju på kartan hur många laddplatser det finns, bara att susa till nästa om det ser trångt ut.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
fth skrev:Det är många här i tråden som kraxar om att skaffa dieselbil nu när SuC kommer bli helt förstört av alla andra bilar som väller in, och den tidigare lugna ordningen ersätts av kaos och katastrof och en massa Audi och annat löst folk som parkerar på tvären eller uppochner och blockerar alla stolpar.ONSatan skrev:
[...] Ska dessa resor nu förvandlas till en oförutsägbar jakt på laddare, alternativt långtidsköande kommer nog många Teslaägare känna sig lurade och kanske ångra att man inte köpte en laddhybrid istället (eller om man har fler bilar, behöll en dieselkokare i familjen), ELLER varför inte, köpte en billigare VW eller en bättre byggd Audi istället?[...]![]()
![]()
Tesla skriver dock själva följande i presentationen av pilotprojektet:Finns det någonting överhuvudtaget som tyder på att dom inte kommer att leva upp till detta?Kan Tesla-förare fortfarande komma åt dessa stationer?
Ja. Supercharger-upplevelsen kommer att förbli oförändrad för Tesla-förare.
Jag håller helt med om att detta öppnar upp för att kunna välja andra elbilar än Tesla.
Hur man kan se detta som något negativt har jag har dock mycket svårt att se, likaså varför man plötsligt skulle känna behovet att gå tillbaka till diesel-lok.![]()
/fth
Hoppas jag inte brast ut i nån "jag ska köpa dieselbil"-harang igen.

Jag tycker att vi vet för lite. Händer väldigt mycket nu. Det ska byggas många nya SuC, det säljs många Teslor _och_ många andra elbilar. Vi vet inte heller vilka, och hur stor andel, SuC som kommer öppnas. Det är ändå lite läskigt. Kan ju bli kaos ett par år innan röken lägger sig.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Man kan väl sammanfatta 80 sidor snart som så att folk generellt är ”rädda för” att behöva stå och köa, vilket man i princip sällan/aldrig gjort innan?!
Samt att det generellt i dagens samhälle råder ganska kass vett o etikett, vilket kan leda till att bilar kan blocka platser som egentligen kan användas.
Man får väl ändå säga man förstår detta.
Folk är vanedjur, är man vad vid att bara kunna rulla in och ladda utan att behöva vänta (som tex kan vara fallet på ionity?) så blir det jobbigt till en början att behöva ändra sina vanor, främst på bekostnad av andra bilar som ”egentligen inte hör dit” sett till hur det varit Tidigare.
Tycker det är märkligt att dom inte typ övervakar detta på något sätt utan mer typ skickar ut och frågar hur kunderna upplevt laddningen/upplevelsen på SuC, om man förstått den där snubben i videon rätt
Samt att det generellt i dagens samhälle råder ganska kass vett o etikett, vilket kan leda till att bilar kan blocka platser som egentligen kan användas.
Man får väl ändå säga man förstår detta.
Folk är vanedjur, är man vad vid att bara kunna rulla in och ladda utan att behöva vänta (som tex kan vara fallet på ionity?) så blir det jobbigt till en början att behöva ändra sina vanor, främst på bekostnad av andra bilar som ”egentligen inte hör dit” sett till hur det varit Tidigare.
Tycker det är märkligt att dom inte typ övervakar detta på något sätt utan mer typ skickar ut och frågar hur kunderna upplevt laddningen/upplevelsen på SuC, om man förstått den där snubben i videon rätt
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
För storhelger (vilka är mitt problem) så är det intressanta "hur många laddplatser finns det tillgängliga per bil som behöver ladda".Gustafsson skrev:För mig är SuC en nödvändighet idag. Men bilen i sig är också den bästa bil jag haft hittills, så jag bryr mig inte om om det råkar stå Jaguar på bilen som laddar bredvid, det blir bara kul att jämföra och mer att prata om när man laddar.
Huvudsaken är att Tesla bygger fler laddare för att täcka behovet. Då får jag fler platser att välja på. Man ser ju på kartan hur många laddplatser det finns, bara att susa till nästa om det ser trångt ut.
Dvs, det hjälper inte att Tesla bygger nytt om de samtidigt släpper på fler bilar från konkurrerande märken.
Ska de hålla samma servicenivå som de idag håller vid storhelger så måste de fortsatt bygga ut SUC motsvarande vad de själva säljer i antal bilar samtidigt som de bygger ut SUC i tillräcklig mängd för att serva bilar som konkurrenter sätter på marknaden.
Jag finner detta osannolikt men har gärna fel.
Den enda fördelen jag kan se är den du ser, laddningsnätverket blir sannolikt snabbare utbyggt (och kommer fortsatt vara ledigt "off peak").
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Nätverket har haft en tillväxttakt på c:a 50% per år ända sedan start vilket med råge har motsvarat ökningen av den egna försäljningen, inte ens när den stora utrullningen av Model 3 inleddes blev det några egentliga negativa effekter.ONSatan skrev:Ska de hålla samma servicenivå som de idag håller vid storhelger så måste de fortsatt bygga ut SUC motsvarande vad de själva säljer i antal bilar samtidigt som de bygger ut SUC i tillräcklig mängd för att serva bilar som konkurrenter sätter på marknaden.
Jag finner detta osannolikt men har gärna fel.
Planen är nu att öka takten ytterligare, enligt vissa källor upp till 200%, vilket återigen med råge bör motsvara ökningen i den egna försäljningen och ökad användning från andra märken.
Som jag har sagt många gånger, det finns ingenting som talar för att detta kommer att innebära någon försämring, om något kan det innebära att utbyggnaden går väsentligt snabbare än vad det hade gjort annars.
Det som är fullständigt osannolikt i detta sammanhang är att Tesla skulle fatta dåliga och ogenomtänkta beslut som leder till kaos.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Håller tummarna för att du har rätt och att man inte ser "storhelgsresenärer" som lågt prioriterade kunder!Planen är nu att öka takten ytterligare, enligt vissa källor upp till 200%, vilket återigen med råge bör motsvara ökningen i den egna försäljningen och ökad användning från andra märken.
Som jag har sagt många gånger, det finns ingenting som talar för att detta kommer att innebära någon försämring, om något kan det innebära att utbyggnaden går väsentligt snabbare än vad det hade gjort annars.
Det som är fullständigt osannolikt i detta sammanhang är att Tesla skulle fatta dåliga och ogenomtänkta beslut som leder till kaos.
/fth
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Svenska storhelger är verkligen en utmaning i dom här sammanhangen, jag vet inte hur vanligt det är i andra länder med långa vägsträckor (och därmed också laddstationer) som i princip endast är hårt trafikerade två gånger om året?ONSatan skrev:Håller tummarna för att du har rätt och att man inte ser "storhelgsresenärer" som lågt prioriterade kunder!
Jag tror Tesla och andra operatörer måste lösa detta genom mobila "pop-up" laddstationer som kompletterar dom permanenta stationerna under perioder med hög belastning.
Detta gäller dock oavsett om/hur Tesla öppnar upp sitt nätverk för andra märken.
Är det någon operatör som har koll på beläggning och kan dimensionera och planera efter faktiskt användande så är det ju också Tesla, jag har svårt att tro att egentligen någon annan har i närheten så bra statistik över detta.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
P.S. jag syftar då som ni kanske förstod på vägarna till fjällen och perioderna sportlov/jul/nyår.ONSatan skrev:Håller tummarna för att du har rätt och att man inte ser "storhelgsresenärer" som lågt prioriterade kunder!
På "vanliga" vägsträckor tror jag Tesla avser att kraftigt överdimensionera nätverket för att klara både hög och låg belastning med permanenta installationer.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Fjällresan är som skrivits en utmaning, speciellt om man bytesdag samtidigt i låt säga Idre. Nu har elbilsfolket numera väldigt olika bilar med olika räckvidd. Medan en Etron med släp kanske vill ladda redan efter 20 mil , så kan en med MS LR+ vilja ladda efter 45 mil. Hybridbilisterna vill nog bara hem och kommer inte hänga på SuC. Med många lokalisationer att välja på bör den effekten allt större. Förhoppningsvis har folk lärt sig att destinationsladda nästan fullt innan man åker hemåt. Därmed sprids problemet över ett stort område.
Det motsatta gäller väl ditresan, bäst är att destinationsladda när man kommer fram istället för att ”fylla upp” nära resmålet. Man får väl anpassa sig lite de dagar det behövs, resten av tiden behöver man ju knappt tänka längre och så kommer det nog att förbli…
Det motsatta gäller väl ditresan, bäst är att destinationsladda när man kommer fram istället för att ”fylla upp” nära resmålet. Man får väl anpassa sig lite de dagar det behövs, resten av tiden behöver man ju knappt tänka längre och så kommer det nog att förbli…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Nu har jag inte haft Tesla så länge men borde det inte vara rätt enkelt för Tesla att stänga ner och hålla en laddplats för en Tesla ägare som t ex lägger in att den ska ladda i t ex Ödeshög? Tesla vet ju vilka laddare som finns på plats, vilka som används och när du kommer fram. Borde ju ganska enkelt då gå att t ex "Paxa" t ex 1A för just din bil när du kommer till platsen så ingen annan kan ta den. Eller tänker jag fel?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Kommer inte att behövas, Tesla bygger massor av laddare som kan ta massor av bilar…AndreasD skrev:Nu har jag inte haft Tesla så länge men borde det inte vara rätt enkelt för Tesla att stänga ner och hålla en laddplats för en Tesla ägare som t ex lägger in att den ska ladda i t ex Ödeshög? Tesla vet ju vilka laddare som finns på plats, vilka som används och när du kommer fram. Borde ju ganska enkelt då gå att t ex "Paxa" t ex 1A för just din bil när du kommer till platsen så ingen annan kan ta den. Eller tänker jag fel?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Att Tesla öppnar upp SuC är väl ett tydligt bevis på att dom menar allvar med att accelerera övergången till förnybar energi?
Enda motargumentet skulle ju vara om Tesla kommer tjäna mycket pengar på att öppna. Men jag är tveksam med tanke på att fler stationer kommer behöva byggas och att en klar USP för Tesla bilar försvinner.
Enda motargumentet skulle ju vara om Tesla kommer tjäna mycket pengar på att öppna. Men jag är tveksam med tanke på att fler stationer kommer behöva byggas och att en klar USP för Tesla bilar försvinner.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Att börja "paxa" innebär ett suboptimalt utnyttjande och alltså längre kötider i snitt.AndreasD skrev:Nu har jag inte haft Tesla så länge men borde det inte vara rätt enkelt för Tesla att stänga ner och hålla en laddplats för en Tesla ägare som t ex lägger in att den ska ladda i t ex Ödeshög? Tesla vet ju vilka laddare som finns på plats, vilka som används och när du kommer fram. Borde ju ganska enkelt då gå att t ex "Paxa" t ex 1A för just din bil när du kommer till platsen så ingen annan kan ta den. Eller tänker jag fel?