Sida 32 av 79
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 05 mar 2018 12:20
				av MaLund13
				Den videon har varit uppe många gånger nu. De visar bara upp de modeller Jaguaren är snabbare än, som du ser i videon så har de inte med XP100D (som är betydligt snabbare än i-Pace)
 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 05 mar 2018 15:23
				av Geni87
				Jerker skrev:Mickep skrev:har det diskuterats dragkrok 750kg är det acceptabelt? (om man vill ha elbil med dragkrok)
priset är ju i det högsta lagret, men det är en jagga. det skulle vara under deras värdighet att komma med en rimlig prissatt bil. (det ligger på asiaterna)
 
Har Jaggan vattenkylt batteri? Det jag ju tydligen betydelse för dragvikten.
 
Det har den, det känns inte som att det är någon teknisk begränsning i drivlinan som förhindrar mer dragvikt än 750 kg. Det kanske är infästningen av dragkroken som inte pallar mer? Om möjligheten till dragkrok kom in sent i projektet...

 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 05 mar 2018 15:53
				av Jerker
				Geni87 skrev:Jerker skrev:Mickep skrev:har det diskuterats dragkrok 750kg är det acceptabelt? (om man vill ha elbil med dragkrok)
priset är ju i det högsta lagret, men det är en jagga. det skulle vara under deras värdighet att komma med en rimlig prissatt bil. (det ligger på asiaterna)
 
Har Jaggan vattenkylt batteri? Det jag ju tydligen betydelse för dragvikten.
 
Det har den, det känns inte som att det är någon teknisk begränsning i drivlinan som förhindrar mer dragvikt än 750 kg. Det kanske är infästningen av dragkroken som inte pallar mer? Om möjligheten till dragkrok 
kom in sent i projektet...
 
Haha... Ja, yrvaket såg de upp från ritbordet och sa: "Dragkrok? Är det viktigt?"   

 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 05 mar 2018 15:55
				av Geni87
				Jerker skrev:Geni87 skrev:Jerker skrev:Mickep skrev:har det diskuterats dragkrok 750kg är det acceptabelt? (om man vill ha elbil med dragkrok)
priset är ju i det högsta lagret, men det är en jagga. det skulle vara under deras värdighet att komma med en rimlig prissatt bil. (det ligger på asiaterna)
 
Har Jaggan vattenkylt batteri? Det jag ju tydligen betydelse för dragvikten.
 
Det har den, det känns inte som att det är någon teknisk begränsning i drivlinan som förhindrar mer dragvikt än 750 kg. Det kanske är infästningen av dragkroken som inte pallar mer? Om möjligheten till dragkrok 
kom in sent i projektet...
 
Haha... Ja, yrvaket såg de upp från ritbordet och sa: "Dragkrok? Är det viktigt?"   

 
Lite så. 

 Att Model S saknar dragkrok kan inte heller bero på någon teknisk begränsning i drivlinan, snarare att man missade att efterfrågan finns i vissa delar av världen. 

 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 05 mar 2018 16:32
				av Smutt
				För mig är 750kg helt okej har bara ett litet EU släp
			 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 05 mar 2018 17:50
				av themax
				
Nej då, bara växla ner lite i storlek. Vi kommer förmodligen byta ner oss till något liknande om några år. Det finns flera vagnar på 750 kg, och de blir lättdragna efter en elbil.
http://www.fritidsvagnen.se 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 05 mar 2018 18:25
				av bylund
				Jag fick precis en inbjudan att titta på bilen hos Jaguar i Danderyd i helgen. Verkar var en öppen tillställning.
			 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 05 mar 2018 18:37
				av jonas
				bylund skrev:Jag fick precis en inbjudan att titta på bilen hos Jaguar i Danderyd i helgen. Verkar var en öppen tillställning.
 
Oj det var ju trevligt. Jag pratade precis med en säljare som sa att provkörning kommer vara möjligt först i augusti. 
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 05 mar 2018 20:02
				av Legato
				bylund skrev:Jag fick precis en inbjudan att titta på bilen hos Jaguar i Danderyd i helgen. Verkar var en öppen tillställning.
 
Vad konstigt. Jag fick också inbjudan men det var med OSA och registreringslänk:
"I helgen 10-11 mars har du chansen att se in i framtiden: då kommer nya Jaguar I-PACE på blixtvisit till vårt center i Danderyd. 
Kom och titta, känn och provsitt och prata elbil med British MotorGroup Stockholm, Rinkebyvägen 7 i Danderyd. Vi bjuder på lättare förtäring under dagen.
OSA senast den 8 mars till 
info@britishmotorgroup.se"
 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 05 mar 2018 20:11
				av bylund
				Jag fick en broschyr med posten, och hittar inget om att man ska svara. Du fick detta som e-post, eftersom du nämner en länk?
Eftersom det är Transportstyrelsen som anges som adresskälla gissade jag att alla med Tesla här i socknen skulle ha fått en sådan inbjudan.
			 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 05 mar 2018 20:55
				av Legato
				bylund skrev:Jag fick en broschyr med posten, och hittar inget om att man ska svara. Du fick detta som e-post, eftersom du nämner en länk?
Eftersom det är Transportstyrelsen som anges som adresskälla gissade jag att alla med Tesla här i socknen skulle ha fått en sådan inbjudan.
 
Ahh ok. Ja jag fick mail. Antar de skickat till alla som har eller har haft reservation.
 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 05 mar 2018 21:50
				av Smutt
				Om nån åker kan dom då fota kardantunneln som tydligen ska va ivägen för föterna i mitten bak 

 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 05 mar 2018 22:17
				av HelectriC
				Smutt skrev:Om nån åker kan dom då fota kardantunneln som tydligen ska va ivägen för föterna i mitten bak 

 
Den är bara några centimeter hög, inte som på en fossil, men inte heller platt som hos Tesla.
 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 05 mar 2018 23:39
				av TiborBlomhall
				Rapport och bilder emottages tacksamt men bestämt! 

 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 08 mar 2018 20:01
				av Gadget
				Nu har jag också varit och tjuvkikat lite. 
Mina intryck är ganska lika det HelectriC skrev.
Mycket bra kvalitetskänsla, jag gillar verkligen inredningen. Och så otroligt snygg utvändigt! Bilen väcker habegär helt klart. Hade den haft Teslas laddnätverk hade det varit svårt att hålla sig..Nä, det var ett tag sen jag köpte bil utan att provköra. Som redan nämnts så är bagaget OK, men mindre än Model S. Lastkrokar finns dock. Märkligt att det inte är ett större utrymme under lastgolvet (mindre än min Passat GTE) och där får de två medföljande kablarna inte plats.. Laddkablarna får förvaras i den lillalilla frunken där dom får plats på håret (provade). Multikabeln har för övrigt en grymt stor klump på sig. 
Man sitter bra fram (utställningsbilarna, en svart en grå, har vanliga stolarna), med mycket inställningsmöjligheter i HSE utförandet. Fast jag hade nog valt performance stolarna som skall vara samma som i F-Type enligt säljaren. Och skönt även bak, mycket skönare än i Model S (som är "mitt" Teslaval, har ännu inte kommit tillskott ännu som ni kanske anar).
 
Håller såklart med om kritiken av avsaknad av 3-fas, men för mig personligen skulle det nog fungera ändå. Då är det nog som sagt laddnätverket på långresa som är den stora dealbreakern i nuläget, och osäkerhet om stöd för 150 kW laddning (dvs mer än konformerade 100) finns/kommer den dag då det finns detta (Ionity?).  Inga "billiga" laddboxar som Tesla, man hänvisar till Clever och andra konkurrenter. 
Provkörningsbilar kommer först i Augusti (om det inte redan är sagt), men efter lite research förstår jag att vi kan förvänta oss provkörningsrapporter redan i maj, hittills har journalister och annat bara fått prova på ytterst avgränsade ytor, nu senast i Genéve. 
Det jag själv saknar utöver redan nämnda grejor är skidlucka nu när baksätet inte är 40/20/40. Avsaknad av CarPlay skall väl kompenseras med Jaguars eget system som skall ge access till Spotify. En notering till: Bara enkolvsok fram/bak på en så tung bil noterade jag. Även om det är re-gen oxå hade man kanske förväntat sig lite kralligare doningar? Kanske kommer fungera bra ändå i praktiken, vi får se.
			 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 08 mar 2018 20:49
				av HelectriC
				Verkar som CarPlay och AndroidAuto är på gång trots allt. Läste nån tweet från nån insatt engelskman som menade att det kommer, men det återstår ju att se.
Bromsarna verkar ju funka ganska bra om man ser på jämförelsen de gjorde mot Model X.
Första bilarna för provkörning ska tydligen komma i juli till Norge.
			 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 08 mar 2018 22:01
				av Legato
				En reflektion när man läser denna tråd är att ingen (?) verkar ta upp AP som något man skulle sakna om man lämnade Tesla. Väldigt intressant tycker jag. Trots att jag är missnöjd med min AP2 (och nöjd med min AP1) så skulle det för mig kännas som ett stort steg tillbaka att inte ha denna funktion. AP var faktiskt det enda tillval jag gjorde på min nya S.
			 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 08 mar 2018 22:09
				av Svenssons
				Legato skrev:En reflektion när man läser denna tråd är att ingen (?) verkar ta upp AP som något man skulle sakna om man lämnade Tesla. Väldigt intressant tycker jag. Trots att jag är missnöjd med min AP2 (och nöjd med min AP1) så skulle det för mig kännas som ett stort steg tillbaka att inte ha denna funktion. AP var faktiskt det enda tillval jag gjorde på min nya S.
 
En anledning till detta kan vara att det är ingen som har provkört bilen ännu.
 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 08 mar 2018 22:28
				av Legato
				Svenssons skrev:Legato skrev:En reflektion när man läser denna tråd är att ingen (?) verkar ta upp AP som något man skulle sakna om man lämnade Tesla. Väldigt intressant tycker jag. Trots att jag är missnöjd med min AP2 (och nöjd med min AP1) så skulle det för mig kännas som ett stort steg tillbaka att inte ha denna funktion. AP var faktiskt det enda tillval jag gjorde på min nya S.
 
En anledning till detta kan vara att det är ingen som har provkört bilen ännu.
 
Hmm, inte riktigt med på hur du menar. Alla har väl kört bilar utan AP och vet vad det innebär. Givetvis finns det även ett gäng Teslaägare som inte har AP men är ändå förvånad att ingen lyft Jaguarens brist på AP i denna tråd.
För mig är de största bristerna: 
1.) Avsaknaden av laddnätverk. 
2.) Avsaknad av AP. 
3.) Avsaknad av 3-fasladdning. 
4.) För liten skärm och för många fysiska reglage. 
Den klart största fördelen imo är utseendet både utvändigt och invändigt. Jag tycker faktiskt det är den snyggaste elbilen hittills!
 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 08 mar 2018 23:22
				av Svenssons
				Legato skrev:Svenssons skrev:Legato skrev:En reflektion när man läser denna tråd är att ingen (?) verkar ta upp AP som något man skulle sakna om man lämnade Tesla. Väldigt intressant tycker jag. Trots att jag är missnöjd med min AP2 (och nöjd med min AP1) så skulle det för mig kännas som ett stort steg tillbaka att inte ha denna funktion. AP var faktiskt det enda tillval jag gjorde på min nya S.
 
En anledning till detta kan vara att det är ingen som har provkört bilen ännu.
 
Hmm, inte riktigt med på hur du menar. Alla har väl kört bilar utan AP och vet vad det innebär. Givetvis finns det även ett gäng Teslaägare som inte har AP men är ändå förvånad att ingen lyft Jaguarens brist på AP i denna tråd.
För mig är de största bristerna: 
1.) Avsaknaden av laddnätverk. 
2.) Avsaknad av AP. 
3.) Avsaknad av 3-fasladdning. 
4.) För liten skärm och för många fysiska reglage. 
Den klart största fördelen imo är utseendet både utvändigt och invändigt. Jag tycker faktiskt det är den snyggaste elbilen hittills!
 
Har man inte provkört har man kanske inte tänkt på bristen, så fort man får provköra så lär man fokusera på andra saker än idag. När man väl får leverans och börjar använda den dagligen kommer fokus ändras återigen.
 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 09 mar 2018 06:16
				av HelectriC
				Provkörning behöver definitivt göras innan jag kan yttra mig eftersom jaggan har adaptiv farthållare samt steering assist. Sen är frågan hur långt steering assist går. Någon säger att den går att använda utan händer med hjälp av en apelsin, så återstår att se helt enkelt.
			 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 09 mar 2018 06:45
				av Bjelke
				HelectriC skrev:Verkar som CarPlay och AndroidAuto är på gång trots allt. Läste nån tweet från nån insatt engelskman som menade att det kommer, men det återstår ju att se.
Bromsarna verkar ju funka ganska bra om man ser på jämförelsen de gjorde mot Model X.
Första bilarna för provkörning ska tydligen komma i juli till Norge.
 
Vi får väl vänta tills några provkörningar gjorts men nog tyckte jag att bromsarna inte verkade vara så 
himla imponerande med tanke på den förhoppningsvis stora viktskillnaden...
 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 09 mar 2018 07:34
				av HelectriC
				Bjelke skrev:HelectriC skrev:Verkar som CarPlay och AndroidAuto är på gång trots allt. Läste nån tweet från nån insatt engelskman som menade att det kommer, men det återstår ju att se.
Bromsarna verkar ju funka ganska bra om man ser på jämförelsen de gjorde mot Model X.
Första bilarna för provkörning ska tydligen komma i juli till Norge.
 
Vi får väl vänta tills några provkörningar gjorts men nog tyckte jag att bromsarna inte verkade vara så 
himla imponerande med tanke på den förhoppningsvis stora viktskillnaden...
 
Ipace väger 2160kg, MX 75D 2350kg, så inte så extremt stor skillnad. MX 100D aningen mer på 2491kg.
Blir spännande att se i verkligheten.
 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 09 mar 2018 07:51
				av Baretta
				Väger inte Jaggan förhållandevis mycket för en bil som är mindre än Model 3? Större batteri så klart men kanske inte lika mycket aluminium i konstruktionen?
			 
			
					
				Re: Jaguar I-Pace
				Postat: 09 mar 2018 08:20
				av Laban
				Baretta skrev:Väger inte Jaggan förhållandevis mycket för en bil som är mindre än Model 3? Större batteri så klart men kanske inte lika mycket aluminium i konstruktionen?
 
2160 vs 1730 kg är stor skillnad, speciellt när Model 3 också är byggd mestadels av stål snarare än aluminium.