Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Holve »

Dexter86 skrev:
Vilket av dom där är resp batteri?
5c är det äldre mindre LG
5l nya Lg
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Finns ju två st 5L?
3L är Panasonic eler
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare

Inlägg av jonte89 »

Det ser ju ut som att nya större LG 5L är sämre än mindre LG och avsevärt långsammare än Panasonic.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Dexter86 skrev:
Finns ju två st 5L?
3L är Panasonic eler
Vad jag förstår är det 2 olika exemplar av 5L som visas, så det ena är nog kallt.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

jonte89 skrev:
Det ser ju ut som att nya större LG 5L är sämre än mindre LG och avsevärt långsammare än Panasonic.
När jag tittar på bilden så ser det ut som en av graferna är sämre än det gamla batteriet.
Tittar du på någon annan bild?

Lägg upp bilden här eller adressen så förstår vi bättre hur du menar.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare

Inlägg av jonte89 »

Hej igen. Helt rätt. Jag såg fel. En av graferna är bättre. En är sämre. Ska bli spännande att se mer laddata de kommande dagarna.
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av zelest »

Bira skrev:
zelest skrev:
zelest skrev:
Har beställt en LR AWD, Midnight Silver Metallic, 19tums-hjul, svart interiör, standard autopilot.
Beställd 6 september.
Edit: Även beställt till dragkrok.

Update: Fått min bil och VIN tilldelat idag! En Kina-bil med B (icke-hairpin?) i VIN. Uppskattad leverans: 7 december - 21 december. Hämtas i Norrköping. :D
Den är identisk med bilen jag beställt :)
Beställde min 24:e oktober och har fått spannet för upphämtning 28 nov - 12 dec. Hämtar också i Norrköping.
Haha, vafan.. Spännande att du får din bil före mig, även om jag beställde 1.5 månad tidigare än dig. Man blir ju lite nyfiken på hur deras kösystem fungerar. Nog för att jag ändrat min beställning (lagt till drag), men det skedde i början av oktober, så ändå långt före din beställning. :P
Senast redigerad av zelest, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

zelest skrev:
Bira skrev:
zelest skrev:
zelest skrev:
Har beställt en LR AWD, Midnight Silver Metallic, 19tums-hjul, svart interiör, standard autopilot.
Beställd 6 september.

Update: Fått min bil och VIN tilldelat idag! En Kina-bil med B (icke-hairpin?) i VIN. Uppskattad leverans: 7 december - 21 december. Hämtas i Norrköping. :D
Beställde min 24:e oktober och har fått spannet för upphämtning 28 nov - 12 dec. Hämtar också i Norrköping.
Haha, vafan.. Spännandd att du får din bil före mig, även om jag beställde 1.5 månad tidigare än dig. Man blir ju lite nyfiken på hur deras kösystem fungerar. Nog för att jag ändrat min beställning (lagt till drag), men det skedde i början av oktober, så ändå långt före din beställning. :P
Hehe…. Ibland tror jag att just det ordvalet inte ens är applicerbart på Teslas system… :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare

Inlägg av Jordgubben »

Lite fundersam, fick leasingen godkänd redan i augusti/september på en LR silver, svart inredning och drag. Upphämtning Umeå.

Men jag har fortfarande inte fått någon leveranstid eller ens faktura på kontantinsatsen.

I mejl från tesla har jag fått besked slutet på november/december. Men står inget datum eller ens månad på mitt tesla-konto. Bör jag bli orolig? (Känner precis som mina barn skulle känna om dom var osäkra på om tomten kommer till jul eller inte..).
Norge67

Inlägg av Norge67 »

Jordgubben skrev:
Lite fundersam, fick leasingen godkänd redan i augusti/september på en LR silver, svart inredning och drag. Upphämtning Umeå.

Men jag har fortfarande inte fått någon leveranstid eller ens faktura på kontantinsatsen.

I mejl från tesla har jag fått besked slutet på november/december. Men står inget datum eller ens månad på mitt tesla-konto. Bör jag bli orolig? (Känner precis som mina barn skulle känna om dom var osäkra på om tomten kommer till jul eller inte..).
Vet inte hur det funkar ,från Umeå beställde 5 okt ,får bilen typ 11 des.
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av zelest »

Bjelke skrev:
zelest skrev:
Bira skrev:
zelest skrev:
zelest skrev:
Beställd 6 september.

Haha, vafan.. Spännandd att du får din bil före mig, även om jag beställde 1.5 månad tidigare än dig. Man blir ju lite nyfiken på hur deras kösystem fungerar. Nog för att jag ändrat min beställning (lagt till drag), men det skedde i början av oktober, så ändå långt före din beställning. :P
Hehe…. Ibland tror jag att just det ordvalet inte ens är applicerbart på Teslas system… :lol:
Min gissning är väl att det kanske handlar om *vem* på Tesla som ansvarar för beställningen? Typ att Sverige får ett antal bilar av en viss uppsättning när en båt anländer, sen är det upp till alla Tesla Advisors (eller de som nu har hand om beställningarna) att hantera och matcha bil med beställning. Dvs, lite "först till kvarn", fast lite beroende på vilken Tesla Advisor som hugger först eller nåt. :)
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

zelest skrev:

Min gissning är väl att det kanske handlar om *vem* på Tesla som ansvarar för beställningen? Typ att Sverige får ett antal bilar av en viss uppsättning när en båt anländer, sen är det upp till alla Tesla Advisors (eller de som nu har hand om beställningarna) att hantera och matcha bil med beställning. Dvs, lite "först till kvarn", fast lite beroende på vilken Tesla Advisor som hugger först eller nåt. :)
Så var det förut, nu för tiden skall systemet matcha och de får inte göra det manuellt tydligen. Problemet är att när du väl matchats mot en bil matchas du inte om automatiskt ifall en likadan med leverans tidigare öppnas upp, så det kommer finnas en hel del fall där någon ber att matchas av från en bil och då matchas med någon som beställt senare men får bilen tidigare.
Användarvisningsbild
sunq
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter612963

Inlägg av sunq »

hehe, man läser alla här som beställt ungefär samtidigt som mig och alla får matchningar.
Men för mig står det fortfarande fast på "Nästa steg, vi förbereder din faktura..."

Beställde en LR Midnight silver + vinterdäck 24 oktober.

Inte fått något vin eller annat.
Hade jag inte haft så jäkla mycket att göra på jobbet så hade jag nog suttit och uppdaterat hemsidan hela dagarna :)

Sjukt taggad på att få bilen.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare

Inlägg av jonte89 »

Här är en laddkurva på nya LG 5L. Hittade på annat forum.
0D40642E-B5B6-4779-89BB-44A1076D65CF.png
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Hur stor skillnad (och vilken) är det mot laddkurvan för de andra (tidigare) 5C LG-packet?
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare

Inlägg av jonte89 »

flamman skrev:
Hur stor skillnad (och vilken) är det mot laddkurvan för de andra (tidigare) 5C LG-packet?
Exakt. Det är frågan som jag också vill ha ett svar på. Nedan är länken till det forum där kurvan publicerades. Vi får hålla utkik på jämförelsekurvor.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 4/page-117
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristian389856

Inlägg av Bira »

zelest skrev:
Bira skrev:
zelest skrev:
zelest skrev:
Beställd 6 september.

Jag la faktiskt också till drag i efterhand eftersom det inte gick att välja till det när man beställde själv över internet. Men märkligt ändå som sagt.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare

Inlägg av jonte89 »

Ok. Ser inte ut som en stor förbättring mot lilla LG. Här är en bild på batteridata från stora LG.
3DA3AB95-3DAC-463D-A670-ED196F4340AB.jpeg
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Det nya batteriet verkar vara lite bättre. De kanske skruvar upp laddningen lite till när de får in lite data.
Tänkte slå till på en lager bil med gamla LG men är glad att jag inte gjorde det
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare

Inlägg av valleb »

No luck :(
Men tack ändå!
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare

Inlägg av 100procent »

Holve skrev:
Det nya batteriet verkar vara lite bättre. De kanske skruvar upp laddningen lite till när de får in lite data.
Tänkte slå till på en lager bil med gamla LG men är glad att jag inte gjorde det
Hur söker ni upp vilket batteri bilen har med endast VIN?
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

100procent skrev:
Holve skrev:
Det kan man väl inte. Alla LR som kommer nu i q4 har det nya batteriet
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristian389856

Inlägg av Bira »

Holve skrev:
100procent skrev:
Holve skrev:
Det kan man väl inte. Alla LR som kommer nu i q4 har det nya batteriet
Oavsett om den har hairpin-motorerna eller inte?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Ligger MASSOR med lagerbilar uppe nu
Skriv svar