Jo, det är sällan tidsmässigt lönsamt att ladda fullt vid snabbladdning på långresor. ABRP brukar optimera hyfsat rätt är min erfarenhet.Legato skrev:Och ABRP kommer nästan aldrig föreslå att ladda till 100% eftersom det extremt sällan är optimalt tidsmässigt. Dessutom sliter det som bekant på batteriet.taliz skrev:Jag menar att antingen har du en viss räckvidd du vill uppnå, eller så har du en massa tid då du tex käkar och då laddar det fullt oavsett.
Att "alltid ladda till 80%" gör väl inte ens nybörjare? De laddar till 100%.
Själv brukar jag sätta speed till 130% i ABRP och ladda enligt det.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Verkar som batteriförvärmningen i MEB inte är speciellt bra, och det gör att man tyvärr tappar laddeffekt på vintern som jag förstått av de som testat. Förhoppningsvis så kan VAG lösa detta med kommande uppdateringar.Nect skrev:Nån som vet om alla id bilarna lider av samma låga laddhastighet vintertid? Kollegan har en Enyaq 80 och den laddar så sjukt långsamt vintertid mot vad den gör på sommaren (enligt honom). Han når aldrig upp till maxladdeffekt (vintertid).
Är nått jag kommer sakna med min 55:a. Den laddar likadant om det är vinter eller sommar (så länge man inte börjar ladda med kallt batteri då)

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Just lastbilskänslan var en stor orsak att jag skippade/sköt på köpet av MYP (missad bonus och öppnandet av SuC var de andra).Legato skrev:Enig i allt. Jag gillar dessutom ljudet i låg fart. Tycker skärmen är superbra, framförallt att man kan ha navigation i den.
Lastbilskänsla är det även i X tyvärr imo, jag föredrar absolut sedaner men man kan inte få allt![]()
Tänkte innan jag provkörde att det kan ju inte skilja sig allt för tokigt mycket i körkänsla mot vår M3:a, men det kändes verkligen mycket annorlunda till det negativa. Fick den klassiska SUV/lastbilskänslan att man nästan sitter och kör ovanpå bilen, och inte att man sitter i bilen och kör.
Nu skall det erkännas att MYP hade en klart mindre lastbilskänsla än alla andra SUV:ar jag kört, men för mig var det ändå mycket av en besvikelse jämfört med vad jag hade hoppats på.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Nackdelen, förutom priset för batterierna (som alltid hamnar på dig som konsument i slutändan), är ju att vikten ökar och gör bilen än tyngre.Off Grid Byggaren skrev:Är det verkligen någon som fokuserar på förbrukningen per mil på elbilar?
Jag upplever att precis alla tycks endast fokusera på räckvidden.
Klart att den påverkas av förbrukningen, men det är ju bara att göra som Audi faceliftet, stoppa i ett jättebatteri på 115 kWh så är det löst med 55 mil WLTP.
En annan är att laddtiderna ökar (jämfört med om man effektiviserat drivlinan istället), samt även kostnaden för snabbladdning på långresa (även om det nog är det minsta bekymret för de som sällan åker långt).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Inte en tillstymmelse till lastbilskänsla i Model Y. Den känns snarare väldigt lättfotad och inspirerar till aktiv körning.
Model 3 är mer gokartkänsla.
Etron däremot, det är en bil man åker, inte kör.
Model 3 är mer gokartkänsla.
Etron däremot, det är en bil man åker, inte kör.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jo allt du nämner stämmer förstås. Och e-tron skulle verkligen må bra av 500 kg lägre vikt.martinot skrev:Nackdelen, förutom priset för batterierna (som alltid hamnar på dig som konsument i slutändan), är ju att vikten ökar och gör bilen än tyngre.Off Grid Byggaren skrev:Är det verkligen någon som fokuserar på förbrukningen per mil på elbilar?
Jag upplever att precis alla tycks endast fokusera på räckvidden.
Klart att den påverkas av förbrukningen, men det är ju bara att göra som Audi faceliftet, stoppa i ett jättebatteri på 115 kWh så är det löst med 55 mil WLTP.
En annan är att laddtiderna ökar (jämfört med om man effektiviserat drivlinan istället), samt även kostnaden för snabbladdning på långresa (även om det nog är det minsta bekymret för de som sällan åker långt).
Men det verkar vara väldigt få elbilsköpare som funderar på sådant.
Skulle vara kul att få veta vad folk egentligen prioriterar för egenskaper.
Dragkrok verkar många anse vara väldigt viktigt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Är det bara jag eller upplever någon mer att det har blivit "lite mer" av den varan på sistone? Vet inte exakt när men kan ha varit vid uppdateringen av mjukvaran av drivlinan, så tycker jag att det har börjat låta mer. Har en av de första från 19 men pga av Corona-skiten så har den inte gått mer än 5000 mil.Dafro skrev:
Och för din och min skull får vi hoppas att spårvagnsljudet försvinner. Du har har förstört detta för mig.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Vilken uppdatering med drivlinan menar du? Har gjort 2 men dessa gällde batteriet.Moelito skrev:Är det bara jag eller upplever någon mer att det har blivit "lite mer" av den varan på sistone? Vet inte exakt när men kan ha varit vid uppdateringen av mjukvaran av drivlinan, så tycker jag att det har börjat låta mer. Har en av de första från 19 men pga av Corona-skiten så har den inte gått mer än 5000 mil.Dafro skrev:
Och för din och min skull får vi hoppas att spårvagnsljudet försvinner. Du har har förstört detta för mig.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Osäker, man tror jag bara gjort en uppdatering. Den där de låste upp lite mer batteri samt ändrade så att ena motorn kan kopplas ifrån för att sänka förbrukningen. (vad gör den andra uppdateringen? Inte hängt här sedan i våras upptäckte jag så kan ha missat något.Dafro skrev:Vilken uppdatering med drivlinan menar du? Har gjort 2 men dessa gällde batteriet.Moelito skrev:Är det bara jag eller upplever någon mer att det har blivit "lite mer" av den varan på sistone? Vet inte exakt när men kan ha varit vid uppdateringen av mjukvaran av drivlinan, så tycker jag att det har börjat låta mer. Har en av de första från 19 men pga av Corona-skiten så har den inte gått mer än 5000 mil.Dafro skrev:
Och för din och min skull får vi hoppas att spårvagnsljudet försvinner. Du har har förstört detta för mig.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Kan ju vara jag som inbillar mig med. Alltid svårt det där. Förr när man hade äldre bilar tyckte jag mest hela tiden att det lät konstigt för att man hela tiden oroade sig för när nästa grej skulle rasa

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det spårvagnsljudet kom efter uppdateringen att främre motorn kan kopplas ifrån för att sänka förbrukning.
Nu måste den bakre motorn jobba lite hårdare.
Inget som stör mig, hörs ju endast i lägre hastigheterna. Den bättre räckvidden väger upp.
Nu måste den bakre motorn jobba lite hårdare.
Inget som stör mig, hörs ju endast i lägre hastigheterna. Den bättre räckvidden väger upp.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Ah, då är det inte bara jagOff Grid Byggaren skrev:Det spårvagnsljudet kom efter uppdateringen att främre motorn kan kopplas ifrån för att sänka förbrukning.
Nu måste den bakre motorn jobba lite hårdare.
Inget som stör mig, hörs ju endast i lägre hastigheterna. Den bättre räckvidden väger upp.

Håller ju så klart med, stör mig inte heller så mycket på ljudet och helt klart värt det för längre räckvidd.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Hade inte koll på att uppdatering innebar bortkoppling av motor utan trodde det bara var att man kan använda fler kWh. Detta var dock gjort innan jag köpte min bil. Jag tycker att mitt ljud även är i högre hastigheter, hur yttra det sig när du blev tvungen att byta motor?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
I helgen avgjordes E-Canonball 2022 i Hamburg, en tävling för elbilar.
Audi kom på 3:e plats med facelift Fat e-tron.
Så den har nog förbättrats en del, men så här färgglad blir den nog inte.
https://e-cannonball.de/
Audi kom på 3:e plats med facelift Fat e-tron.
Så den har nog förbättrats en del, men så här färgglad blir den nog inte.
https://e-cannonball.de/
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Råkade ut för ett "typfel" på de tidigaste bilarna. Kylarvätska från batteriet kunde börja läcka och kunde skada främre motorn vilket hände, även högspänningsomvandlaren rök på kuppen. Yttrade sig med en plötslig julgran av felmeddelanden samt att bilen vägrade flytta sig en mm en morgon när jag försökte starta bilen.Dafro skrev:Hade inte koll på att uppdatering innebar bortkoppling av motor utan trodde det bara var att man kan använda fler kWh. Detta var dock gjort innan jag köpte min bil. Jag tycker att mitt ljud även är i högre hastigheter, hur yttra det sig när du blev tvungen att byta motor?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
De körde som mest utan laddning 50 mil med 10% batteri kvar. 21 tum och en hel del regn och ruskväder. Verkar väl ha varit mest landsväg men jag maxar drygt 40 mil på landsväg i optimala förhållanden. Det verkar rätt lovande. 60 mil verkar inte orimligt.Off Grid Byggaren skrev:I helgen avgjordes E-Canonball 2022 i Hamburg, en tävling för elbilar.
Audi kom på 3:e plats med facelift Fat e-tron.
Så den har nog förbättrats en del, men så här färgglad blir den nog inte.
https://e-cannonball.de/
Räknar man lite grovt och antar 60 mil räckvid mot 40 mil idag och 105 kWh netto mot 85 kWh idag så är den ca 20% mer effektiv.
Re: Audi e-tron
Nyfiken men orkar inte läsa igenom allt och kan inte tyska... Körde de verkligen i landsvägsfart? Vilken snitt fart höll de? Vill man maximera räckvidd så kör man ju avsevärt långsammare och "best case" för nuvarande e-tron är ju långt mer än 40 mil.macky skrev:De körde som mest utan laddning 50 mil med 10% batteri kvar. 21 tum och en hel del regn och ruskväder. Verkar väl ha varit mest landsväg men jag maxar drygt 40 mil på landsväg i optimala förhållanden. Det verkar rätt lovande. 60 mil verkar inte orimligt.Off Grid Byggaren skrev:I helgen avgjordes E-Canonball 2022 i Hamburg, en tävling för elbilar.
Audi kom på 3:e plats med facelift Fat e-tron.
Så den har nog förbättrats en del, men så här färgglad blir den nog inte.
https://e-cannonball.de/
Räknar man lite grovt och antar 60 mil räckvid mot 40 mil idag och 105 kWh netto mot 85 kWh idag så är den ca 20% mer effektiv.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Det var teamet som körde som berättade på instagram, så en inlaga från audi förvisso. Kanske har de kört hypermiling bakom en LKW på autobahn. Skulle säga att det är stört omöjligt att komma upp i mer än dryga 35 mil i det regniga väder som verkar ha varit med en 55 på 21 tum. Snålast är den ju i jämn fart vid ca 70-80. Man ser i videon en förbrukningssiffra efter 2 timmar på 17,3kWh per 100km. Det är en mycket bra siffra för en e-tron i regn och moderata temperaturer, oaktat fart tycker jag. Inget som jag sett annat än om jag startar i nedförsbacke. Videon finns på audi_de på instagram. Men som sagt, det är en prototyp som vi inte vet ngt annat om egentligen.Legato skrev:Nyfiken men orkar inte läsa igenom allt och kan inte tyska... Körde de verkligen i landsvägsfart? Vilken snitt fart höll de? Vill man maximera räckvidd så kör man ju avsevärt långsammare och "best case" för nuvarande e-tron är ju långt mer än 40 mil.macky skrev:De körde som mest utan laddning 50 mil med 10% batteri kvar. 21 tum och en hel del regn och ruskväder. Verkar väl ha varit mest landsväg men jag maxar drygt 40 mil på landsväg i optimala förhållanden. Det verkar rätt lovande. 60 mil verkar inte orimligt.Off Grid Byggaren skrev:I helgen avgjordes E-Canonball 2022 i Hamburg, en tävling för elbilar.
Audi kom på 3:e plats med facelift Fat e-tron.
Så den har nog förbättrats en del, men så här färgglad blir den nog inte.
https://e-cannonball.de/
Räknar man lite grovt och antar 60 mil räckvid mot 40 mil idag och 105 kWh netto mot 85 kWh idag så är den ca 20% mer effektiv.
Re: Audi e-tron
"Snålast är den ju i jämn fart vid ca 70-80."macky skrev:Det var teamet som körde som berättade på instagram, så en inlaga från audi förvisso. Kanske har de kört hypermiling bakom en LKW på autobahn. Skulle säga att det är stört omöjligt att komma upp i mer än dryga 35 mil i det regniga väder som verkar ha varit med en 55 på 21 tum. Snålast är den ju i jämn fart vid ca 70-80. Man ser i videon en förbrukningssiffra efter 2 timmar på 17,3kWh per 100km. Det är en mycket bra siffra för en e-tron i regn och moderata temperaturer, oaktat fart tycker jag. Inget som jag sett annat än om jag startar i nedförsbacke. Videon finns på audi_de på instagram. Men som sagt, det är en prototyp som vi inte vet ngt annat om egentligen.Legato skrev:Nyfiken men orkar inte läsa igenom allt och kan inte tyska... Körde de verkligen i landsvägsfart? Vilken snitt fart höll de? Vill man maximera räckvidd så kör man ju avsevärt långsammare och "best case" för nuvarande e-tron är ju långt mer än 40 mil.macky skrev:De körde som mest utan laddning 50 mil med 10% batteri kvar. 21 tum och en hel del regn och ruskväder. Verkar väl ha varit mest landsväg men jag maxar drygt 40 mil på landsväg i optimala förhållanden. Det verkar rätt lovande. 60 mil verkar inte orimligt.Off Grid Byggaren skrev:I helgen avgjordes E-Canonball 2022 i Hamburg, en tävling för elbilar.
Audi kom på 3:e plats med facelift Fat e-tron.
Så den har nog förbättrats en del, men så här färgglad blir den nog inte.
https://e-cannonball.de/
Räknar man lite grovt och antar 60 mil räckvid mot 40 mil idag och 105 kWh netto mot 85 kWh idag så är den ca 20% mer effektiv.
Detta har jag extremt svårt att tro. Jag skulle gissa att den är som snålast i ungefär samma hastighet som de flesta andra elbilar, nämligen i 30-35 någonstans. Jag tror såklart inte att de har kört i 30 km/h, men (jag tror att) det gör stor skillnad om de kört i tex 80 eller 50.
I 50 är jag övertygad om att man kommer över 40 mil även i regn. I 80 är nog runt 35 mil rimligt i regn.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Så är det säkert i teorin, syftade mer på att den i praktiken går snålast när du kan hålla en jämn hastighet runt 70-80. Baserat rent på erfarenhet, man kör ju inte i lägre fart än så några längre sträckor. I denna video snackar samma snubbar om att de hade knappa 15% kvar efter 50 körda mil när de kommer i mål samtidigt som de tyckte förbrukningen var lite högre än väntat på grund av allt regn. Strategin var att köra utan laddning och det gick ju onekligen bra. Ska bli kul att se specen på bilen när den presenteras. Fast för egen del har jag nog svårt att hoppa på tre år till med likadan bil i övrigt. Hade hoppats på iaf nya strålkastare och en del uppdateringar i övrigt runt infotainment tex. 55-60 mils räckvidd hade inte varit fel men behovet av räckviddsökning är för mig egentligen inte stort.Legato skrev:"Snålast är den ju i jämn fart vid ca 70-80."
Detta har jag extremt svårt att tro. Jag skulle gissa att den är som snålast i ungefär samma hastighet som de flesta andra elbilar, nämligen i 30-35 någonstans. Jag tror såklart inte att de har kört i 30 km/h, men (jag tror att) det gör stor skillnad om de kört i tex 80 eller 50.
I 50 är jag övertygad om att man kommer över 40 mil även i regn. I 80 är nog runt 35 mil rimligt i regn
Ca 57 min in klippet.
Re: Audi e-tron
Nja, det är i allra högsta grad så i praktiken. Det är de hastigheterna man använt när man slagit diverse världsrekord. Men återigen, jag tror inte de kört 30, men de skulle absolut kunnat snitta tex 50. Körde de 50 så är jag inte imponerad över 50 mil med 15% kvar. Men, men, får man inte reda på hastighet de hållit så får man avvakta och se helt enkelt.macky skrev:Så är det säkert i teorin, syftade mer på att den i praktiken går snålast när du kan hålla en jämn hastighet runt 70-80. Baserat rent på erfarenhet, man kör ju inte i lägre fart än så några längre sträckor. I denna video snackar samma snubbar om att de hade knappa 15% kvar efter 50 körda mil när de kommer i mål samtidigt som de tyckte förbrukningen var lite högre än väntat på grund av allt regn. Strategin var att köra utan laddning och det gick ju onekligen bra. Ska bli kul att se specen på bilen när den presenteras. Fast för egen del har jag nog svårt att hoppa på tre år till med likadan bil i övrigt. Hade hoppats på iaf nya strålkastare och en del uppdateringar i övrigt runt infotainment tex. 55-60 mils räckvidd hade inte varit fel men behovet av räckviddsökning är för mig egentligen inte stort.Legato skrev:"Snålast är den ju i jämn fart vid ca 70-80."
Detta har jag extremt svårt att tro. Jag skulle gissa att den är som snålast i ungefär samma hastighet som de flesta andra elbilar, nämligen i 30-35 någonstans. Jag tror såklart inte att de har kört i 30 km/h, men (jag tror att) det gör stor skillnad om de kört i tex 80 eller 50.
I 50 är jag övertygad om att man kommer över 40 mil även i regn. I 80 är nog runt 35 mil rimligt i regn
Ca 57 min in klippet.
Blir ingen e-tron igen för mig heller tyvärr. Trivs med bilen, men vi behöver ha 6-7 sits så initialt blir det iaf en X Plaid, får se hur länge den behålls. Dock finns inte så mycket alternativ idag imo, EQS SUV är för dyr och NIO ES8 är kinesisk (samt lite liten och lite för hög förbrukning).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Menade att man i praktiken inte kör så och detta var ju inte ett test för att maximera räckvidd. Fanns maxtid att förhålla sig till. Såg ngt om 60 i snitthastighet men det säger väldigt lite det med. Har det varit jämn fart eller blandat.Legato skrev:Nja, det är i allra högsta grad så i praktiken. Det är de hastigheterna man använt när man slagit diverse världsrekord. Men återigen, jag tror inte de kört 30, men de skulle absolut kunnat snitta tex 50. Körde de 50 så är jag inte imponerad över 50 mil med 15% kvar. Men, men, får man inte reda på hastighet de hållit så får man avvakta och se helt enkelt.macky skrev:Såg ngt i bruset om snitthastighet på ca 60. Säger i suLegato skrev:"Snålast är den ju i jämn fart vid ca 70-80."
Detta har jag extremt svårt att tro. Jag skulle gissa att den är som snålast i ungefär samma hastighet som de flesta andra elbilar, nämligen i 30-35 någonstans. Jag tror såklart inte att de har kört i 30 km/h, men (jag tror att) det gör stor skillnad om de kört i tex 80 eller 50.
I 50 är jag övertygad om att man kommer över 40 mil även i regn. I 80 är nog runt 35 mil rimligt i regnSå är det säkert i teorin, syftade mer på att den i praktiken går snålast när du kan hålla en jämn hastighet runt 70-80. Baserat rent på erfarenhet, man kör ju inte i lägre fart än så några längre sträckor. I denna video snackar samma snubbar om att de hade knappa 15% kvar efter 50 körda mil när de kommer i mål samtidigt som de tyckte förbrukningen var lite högre än väntat på grund av allt regn. Strategin var att köra utan laddning och det gick ju onekligen bra. Ska bli kul att se specen på bilen när den presenteras. Fast för egen del har jag nog svårt att hoppa på tre år till med likadan bil i övrigt. Hade hoppats på iaf nya strålkastare och en del uppdateringar i övrigt runt infotainment tex. 55-60 mils räckvidd hade inte varit fel men behovet av räckviddsökning är för mig egentligen inte stort.Legato skrev:Nja, det är i allra högsta grad så i praktiken. Det är de hastigheterna man använt när man slagit diverse världsrekord. Men återigen, jag tror inte de kört 30, men de skulle absolut kunnat snitta tex 50. Körde de 50 så är jag inte imponerad över 50 mil med 15% kvar. Men, men, får man inte reda på hastighet de hållit så får man avvakta och se helt enkelt.macky skrev:Så är det säkert i teorin, syftade mer på att den i praktiken går snålast när du kan hålla en jämn hastighet runt 70-80. Baserat rent på erfarenhet, man kör ju inte i lägre fart än så några längre sträckor. I denna video snackar samma snubbar om att de hade knappa 15% kvar efter 50 körda mil när de kommer i mål samtidigt som de tyckte förbrukningen var lite högre än väntat på grund av allt regn. Strategin var att köra utan laddning och det gick ju onekligen bra. Ska bli kul att se specen på bilen när den presenteras. Fast för egen del har jag nog svårt att hoppa på tre år till med likadan bil i övrigt. Hade hoppats på iaf nya strålkastare och en del uppdateringar i övrigt runt infotainment tex. 55-60 mils räckvidd hade inte varit fel men behovet av räckviddsökning är för mig egentligen inte stort.Legato skrev:"Snålast är den ju i jämn fart vid ca 70-80."
Detta har jag extremt svårt att tro. Jag skulle gissa att den är som snålast i ungefär samma hastighet som de flesta andra elbilar, nämligen i 30-35 någonstans. Jag tror såklart inte att de har kört i 30 km/h, men (jag tror att) det gör stor skillnad om de kört i tex 80 eller 50.
I 50 är jag övertygad om att man kommer över 40 mil även i regn. I 80 är nog runt 35 mil rimligt i regn
Ca 57 min in klippet.
Blir ingen e-tron igen för mig heller tyvärr. Trivs med bilen, men vi behöver ha 6-7 sits så initialt blir det iaf en X Plaid, får se hur länge den behålls. Dock finns inte så mycket alternativ idag imo, EQS SUV är för dyr och NIO ES8 är kinesisk (samt lite liten och lite för hög förbrukning).
Ca 57 min in klippet.
Blir ingen e-tron igen för mig heller tyvärr. Trivs med bilen, men vi behöver ha 6-7 sits så initialt blir det iaf en X Plaid, får se hur länge den behålls. Dock finns inte så mycket alternativ idag imo, EQS SUV är för dyr och NIO ES8 är kinesisk (samt lite liten och lite för hög förbrukning).
Lite nyfiken på eqe suv men åkte nyss vanliga eqe som taxi och har lite svårt med mercedes ”blingiga” interiörer. Dessutom var det rejält med hårdplast i den. Märks att marginalerna är dåliga på legacy-elbilar, sparas friskt på materialvalen. Gäller ju även e-tron. Får roa mig lite med min Cupra som kommer snart och vänta in A6 e-tron som nog är det som lockar mest.
Re: Audi e-tron
Mmm, har också blandade känslor för Mercedes nya elbilar.macky skrev:
Lite nyfiken på eqe suv men åkte nyss vanliga eqe som taxi och har lite svårt med mercedes ”blingiga” interiörer. Dessutom var det rejält med hårdplast i den. Märks att marginalerna är dåliga på legacy-elbilar, sparas friskt på materialvalen. Gäller ju även e-tron. Får roa mig lite med min Cupra som kommer snart och vänta in A6 e-tron som nog är det som lockar mest.
Lycka till med Cupran och håller helt med ang A6, blir den lik konceptet och inte svindyr så kommer den vara klart intressant för mig också. Då är äldsta sonen så pass gammal att man kanske kan gå över på 5-sits "permanent" också

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Är också nyfiken på A6 avant men är rädd för att bagaget blir lika litet som i nuvarande A6 och sedan mörker jag, efter att åkt en längre resa i en A6 att min kropp mår bättre av att sitta i E-tron, man sitter bättre helt enkelt, så jag får hoppas jag blir nöjd med IX för det här med att byta bil på några månader för att man inte ör nöjd går ju inte löngre….Legato skrev:Mmm, har också blandade känslor för Mercedes nya elbilar.macky skrev:
Lite nyfiken på eqe suv men åkte nyss vanliga eqe som taxi och har lite svårt med mercedes ”blingiga” interiörer. Dessutom var det rejält med hårdplast i den. Märks att marginalerna är dåliga på legacy-elbilar, sparas friskt på materialvalen. Gäller ju även e-tron. Får roa mig lite med min Cupra som kommer snart och vänta in A6 e-tron som nog är det som lockar mest.
Lycka till med Cupran och håller helt med ang A6, blir den lik konceptet och inte svindyr så kommer den vara klart intressant för mig också. Då är äldsta sonen så pass gammal att man kanske kan gå över på 5-sits "permanent" också
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Har problem med att ändra laddeffekt på reseledaren. Ska man trycka eller är det bara touch och var ska man egentligen trycka, känns som om den gör som den vill. Är på 100% men behöver sänka den till 50%. Eller finns det något annat sätt att ändra nivån?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi e-tron
Du gör nog rätt. Håll inne en stund bara. Den runda knappen mellan procenten.Dafro skrev:Har problem med att ändra laddeffekt på reseledaren. Ska man trycka eller är det bara touch och var ska man egentligen trycka, känns som om den gör som den vill. Är på 100% men behöver sänka den till 50%. Eller finns det något annat sätt att ändra nivån?
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)