Funderar på varför de inte försämrat den på 50-modellen som är gamla 55:an om den orsakat problem för dem tidigare? Känns som att det måste vara någon skillnad?macky skrev:Märklig laddkurva. Är det nya cellkemin som skulle sätta stopp? Eller har de bränt sig på gamla 55? Den ser som påpekats ut sämre ut än idag.
Måste vara första gången audi gör en FL utan att fixa nytt utseende på strålkastare/bakljus. Allt krut på batteriet kanske.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Ska bli intressant att se riktiga laddningstester sen. Själv upplever jag precis samma sak, att min nuvarande verkliga laddkurva är bättre än den officiella, ie att den tuffar på med hög effekt en bra bit norr om 80%. Nu destinationsladdar jag mest så kan nog räkna på fingrarna de gånger jag laddat på laddare med över 50kW men när man väl är där och behöver snabb laddning så är ju nuvarande laddkurva grym.Nect skrev:Ja nya 55:an har fått sämre. 50 är lika som det ser ut då det är gamla 55:ans batteri med mer tillgängligt. Så på en långresa så kanske det blir jämtskägg mellan dessa två?Legato skrev:Laddkurvan är ju solklart sämre...
Min e-tron laddar med 150 kW rakt av upp till 80% SOC och sen avtar inte hastigheten lika snabbt som i de där diagrammen.
Gissar att de menar fler km/tidsenhet, för genomsnittlig kW är solklart lägre... Kan inte ens vara snabbare sett till km om de inte använder en väldigt liten andel av intervallet (typ 20-70%). Inte ens 20-80% bör vara snabbare i km räknat och definitivt inte 10-90%.
Däremot tycker jag de lagt sig attraktivt i pris sett till den ganska dramatiska höjningen av räckvidden.
Funderar faktiskt på en 50 nu för den gamla 55:ans räckvidd duger gott och väl för mig. Och den nya 50:ans får bättre räckvidd! De där 100k som skiljer i pris kan man då nyttja till extrautrustning istället tänker jag
Men håller med, det ser ju inte bra ut...
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Kikade på Autogefuhl och där nämndes 10-80% på 31 min vilket ju ger snitt på ca 150kW i det spektrat. Frågan är dock vad som händer efter 80%. Du kan ju ladda 10-100% på drygt 40 min idag på 55:an. Jag har alltid gillat det att på långresa, med oftast ett stopp, stanna för mat och köra iväg med 100%. Men så mycket högre räckvidd att man nog skulle kunna leva med lite annan laddrutin. För mig hänger det helt på priset och utrustningsnivån. Blir lite tråkigt att ha samma bil så länge och går jag in i leasing så behöver jag ju köra minst två år för att få ngn vettig ekonomi i det.Nect skrev:Funderar på varför de inte försämrat den på 50-modellen som är gamla 55:an om den orsakat problem för dem tidigare? Känns som att det måste vara någon skillnad?macky skrev:Märklig laddkurva. Är det nya cellkemin som skulle sätta stopp? Eller har de bränt sig på gamla 55? Den ser som påpekats ut sämre ut än idag.
Måste vara första gången audi gör en FL utan att fixa nytt utseende på strålkastare/bakljus. Allt krut på batteriet kanske.
Gillar dock fronten mycket bättre, den var lyckad. Inga förändringar interiört vilket var synd. Hade varit trevligt om de bytt ut den stenhårda plasten i mittkonsolen tex.
Ser att de fått till en batterimätare med %. Kudos Audi! Inga mer shortcuts för att snabbt se SoC. 
Jag såg fel, verkar vara det gamla. Isf, skäms Audi!

Jag såg fel, verkar vara det gamla. Isf, skäms Audi!
Nja, snittet blir 143 kW om det nu verkligen finns 106 kWh tillgängligt.macky skrev:Kikade på Autogefuhl och där nämndes 10-80% på 31 min vilket ju ger snitt på ca 150kW i det spektrat. Frågan är dock vad som händer efter 80%. Du kan ju ladda 10-100% på drygt 40 min idag på 55:an. Jag har alltid gillat det att på långresa, med oftast ett stopp, stanna för mat och köra iväg med 100%. Men så mycket högre räckvidd att man nog skulle kunna leva med lite annan laddrutin. För mig hänger det helt på priset och utrustningsnivån. Blir lite tråkigt att ha samma bil så länge och går jag in i leasing så behöver jag ju köra minst två år för att få ngn vettig ekonomi i det.Nect skrev:Funderar på varför de inte försämrat den på 50-modellen som är gamla 55:an om den orsakat problem för dem tidigare? Känns som att det måste vara någon skillnad?macky skrev:Märklig laddkurva. Är det nya cellkemin som skulle sätta stopp? Eller har de bränt sig på gamla 55? Den ser som påpekats ut sämre ut än idag.
Gillar dock fronten mycket bättre, den var lyckad. Inga förändringar interiört vilket var synd. Hade varit trevligt om de bytt ut den stenhårda plasten i mittkonsolen tex.
Får man tro laddkurvan som las upp så är det ju sen dramatisk skillnad efter 80% SOC. Å andra sidan, som du säger så är ju 80% i nya bilen mer räckvidd än 100% i gamla.
Håller med om att fronten blivit snyggare. För mig personligen är det dock viktigare om de lyckats med den utlovade förbättringen av körglädje med bla ny frsmaxel.
Kände mig ganska ointresserad innan, men med tanke på den i mina ögon attraktiva prisbilden så får det nog bli en provkörning framöver iaf.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Off Grid Byggaren
Nu ska det även finnas stöd för plug and charge.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Audi e-tron
Gah, har dom också infört unibrow-looken.
Fattar inte grejen med det, ser ju förjävligt ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
Ja, Mercedes-bilarna tycker jag ser hemska ut med detta när dom kommer och kör, eftersom listen sitter allra längst upp.taliz skrev:Gah, har dom också infört unibrow-looken.
Tror faktiskt dock att denna kan bli ok? Listen går ju inte hela vägen ut, och det ser ut som att ljuset från listen har en ”fade” neråt. Får invänta lite mer bilder/videor för att se.
Senast redigerad av VilkenElbilBlirDet, redigerad totalt 1 gånger.
-
Förresten någon som har koll på Audi, får man rabatt där fortf. eller går dom över till ”online”? Är det isf runt 10% man kan tjata sig till?
Om Volvo kör utan rabattmöjlighet på EX90 blir ju denna isf väldigt intressant.
Om Volvo kör utan rabattmöjlighet på EX90 blir ju denna isf väldigt intressant.
-
Är den standard? Om standard – går den inte att deaktivera?taliz skrev:Gah, har dom också infört unibrow-looken.
If all fails... Går det inte att koppla bort ungefär som folk kopplar bort högtalaren som spelar externt ljud på Teslas bilar?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Kikade på film och det är ju mer indirekt belysning av ringarna som är tanken. Inte en förlängning av en led-list. Hursom, tillval för 400 EUR, så den som inte är sugen slipper.VilkenElbilBlirDet skrev:Ja, Mercedes-bilarna tycker jag ser hemska ut med detta när dom kommer och kör, eftersom listen sitter allra längst upp. ID4an jag hade innan var inte vacker heller med det.taliz skrev:Gah, har dom också infört unibrow-looken.
Tror faktiskt dock att denna kan bli ok? Listen går ju inte hela vägen ut, och det ser ut som att ljuset från listen har en ”fade” neråt. Får invänta lite mer bilder/videor för att se.
-
Tycker den verkar ganska trevlig ändå, bättre pris än väntat. Ska bli kul att se hur det blir om man bygger ihop en.
BMW i4 M50 -22
Jo, brutalt fult.taliz skrev:Gah, har dom också infört unibrow-looken.

Här ser ju den nuvarande 50/55 klart mycket snyggare ut. Ett klart steg i fel riktning till det sämre exteriört.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- ChristerSjo
- Teslaägare
Förstår inte heller varför man skall bygga bilar som ser för jävliga ut och tävlar om att ha så högt luftmotstånd som möjligt.martinot skrev:Jo, brutalt fult.taliz skrev:Gah, har dom också infört unibrow-looken.
Här ser ju den nuvarande 50/55 klart mycket snyggare ut. Ett klart steg i fel riktning till det sämre exteriört.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
”Alla” älskar att åka omkring i en bil som ser ut som ett omkullvält utedass!ChristerSjo skrev:Förstår inte heller varför man skall bygga bilar som ser för jävliga ut och tävlar om att ha så högt luftmotstånd som möjligt.martinot skrev:Jo, brutalt fult.taliz skrev:Gah, har dom också infört unibrow-looken.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Någon mer vars app ser ut så här sedan senaste uppdateringen?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
=Du har samma problem?Erxon skrev:Verkar som version 4.13 för appen inte var direkt den mest lyckade….
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jepp, samt väldigt många fler om man läser i olika grupper om Q4 som jag följer på FBLegato skrev:=Du har samma problem?Erxon skrev:Verkar som version 4.13 för appen inte var direkt den mest lyckade….
OK, tack! Bättre det än att man är "ensam" iaf. Då får man väl anta att det snart kommer en fix.Erxon skrev:Jepp, samt väldigt många fler om man läser i olika grupper om Q4 som jag följer på FBLegato skrev:=Du har samma problem?Erxon skrev:Verkar som version 4.13 för appen inte var direkt den mest lyckade….
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Min ser ut som vanligt och har 4.13, iPhone om det gör någon skillnad.Legato skrev:OK, tack! Bättre det än att man är "ensam" iaf. Då får man väl anta att det snart kommer en fix.Erxon skrev:Jepp, samt väldigt många fler om man läser i olika grupper om Q4 som jag följer på FBLegato skrev:=Du har samma problem?Erxon skrev:Verkar som version 4.13 för appen inte var direkt den mest lyckade….
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
LarsaR skrev:”Alla” älskar att åka omkring i en bil som ser ut som ett omkullvält utedass!ChristerSjo skrev:Förstår inte heller varför man skall bygga bilar som ser för jävliga ut och tävlar om att ha så högt luftmotstånd som möjligt.martinot skrev:Jo, brutalt fult.taliz skrev:Gah, har dom också infört unibrow-looken.
Härligt att se så mycket engagemang kring designen! Mycket intressant att läsa!
Jag kan trösta er med att "Singeframe projection light" är ett tillval, så ni kan nu tryggt beställa bilen så som ni alla har planerat utan att välja detta tillval.
Puss och kram!
Merparten av kritiken var väl iofs mot formen?dfa skrev:LarsaR skrev:”Alla” älskar att åka omkring i en bil som ser ut som ett omkullvält utedass!ChristerSjo skrev:Förstår inte heller varför man skall bygga bilar som ser för jävliga ut och tävlar om att ha så högt luftmotstånd som möjligt.martinot skrev:Jo, brutalt fult.taliz skrev:Gah, har dom också infört unibrow-looken.
Härligt att se så mycket engagemang kring designen! Mycket intressant att läsa!
Jag kan trösta er med att "Singeframe projection light" är ett tillval, så ni kan nu tryggt beställa bilen så som ni alla har planerat utan att välja detta tillval.
Puss och kram!
Jag kunde inte bry mig mindre. Tycker alla SUVar är fula. Tycker det är rätt jämnt mellan tex e-tron, Y och X. Alla är fula på sitt sätt

Vill man ha en vacker bil så väljer man inte en SUV imo, men uppenbarligen är det SUVar folk vill köpa.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Efter Volvo haveriet med 18 månaders leveranstid och troligtvis kommer Polestar ta lika lång tid på sig så känns E-tron 50 facelift som ett prisvärt alternativ till till och med Q4.
BMW IX känns mycket modernare men det är 150 000 kr upp ändå.
BMW IX känns mycket modernare men det är 150 000 kr upp ändå.
Håller med om att eTron 50 ser rätt prisvärd ut. Skall nog be om en offert på en och se vad den landar på.Rouleur skrev:Efter Volvo haveriet med 18 månaders leveranstid och troligtvis kommer Polestar ta lika lång tid på sig så känns E-tron 50 facelift som ett prisvärt alternativ till till och med Q4.
Vet inte om jag kommer fullfölja köp av ID.Buzz utan bonus - behöver se den nya kalkylen och prismässigt ligger den redan ganska nära en eTron 50 ju.