Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

macky skrev:
Märklig laddkurva. Är det nya cellkemin som skulle sätta stopp? Eller har de bränt sig på gamla 55? Den ser som påpekats ut sämre ut än idag.

Måste vara första gången audi gör en FL utan att fixa nytt utseende på strålkastare/bakljus. Allt krut på batteriet kanske.
Funderar på varför de inte försämrat den på 50-modellen som är gamla 55:an om den orsakat problem för dem tidigare? Känns som att det måste vara någon skillnad?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Moelito
elbilist

Inlägg av Moelito »

Nect skrev:
Legato skrev:
Laddkurvan är ju solklart sämre...

Min e-tron laddar med 150 kW rakt av upp till 80% SOC och sen avtar inte hastigheten lika snabbt som i de där diagrammen.

Gissar att de menar fler km/tidsenhet, för genomsnittlig kW är solklart lägre... Kan inte ens vara snabbare sett till km om de inte använder en väldigt liten andel av intervallet (typ 20-70%). Inte ens 20-80% bör vara snabbare i km räknat och definitivt inte 10-90%.

Däremot tycker jag de lagt sig attraktivt i pris sett till den ganska dramatiska höjningen av räckvidden.
Ja nya 55:an har fått sämre. 50 är lika som det ser ut då det är gamla 55:ans batteri med mer tillgängligt. Så på en långresa så kanske det blir jämtskägg mellan dessa två?

Funderar faktiskt på en 50 nu för den gamla 55:ans räckvidd duger gott och väl för mig. Och den nya 50:ans får bättre räckvidd! De där 100k som skiljer i pris kan man då nyttja till extrautrustning istället tänker jag :)
Ska bli intressant att se riktiga laddningstester sen. Själv upplever jag precis samma sak, att min nuvarande verkliga laddkurva är bättre än den officiella, ie att den tuffar på med hög effekt en bra bit norr om 80%. Nu destinationsladdar jag mest så kan nog räkna på fingrarna de gånger jag laddat på laddare med över 50kW men när man väl är där och behöver snabb laddning så är ju nuvarande laddkurva grym.

Men håller med, det ser ju inte bra ut...

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
macky

Inlägg av macky »

Nect skrev:
macky skrev:
Märklig laddkurva. Är det nya cellkemin som skulle sätta stopp? Eller har de bränt sig på gamla 55? Den ser som påpekats ut sämre ut än idag.

Måste vara första gången audi gör en FL utan att fixa nytt utseende på strålkastare/bakljus. Allt krut på batteriet kanske.
Funderar på varför de inte försämrat den på 50-modellen som är gamla 55:an om den orsakat problem för dem tidigare? Känns som att det måste vara någon skillnad?
Kikade på Autogefuhl och där nämndes 10-80% på 31 min vilket ju ger snitt på ca 150kW i det spektrat. Frågan är dock vad som händer efter 80%. Du kan ju ladda 10-100% på drygt 40 min idag på 55:an. Jag har alltid gillat det att på långresa, med oftast ett stopp, stanna för mat och köra iväg med 100%. Men så mycket högre räckvidd att man nog skulle kunna leva med lite annan laddrutin. För mig hänger det helt på priset och utrustningsnivån. Blir lite tråkigt att ha samma bil så länge och går jag in i leasing så behöver jag ju köra minst två år för att få ngn vettig ekonomi i det.

Gillar dock fronten mycket bättre, den var lyckad. Inga förändringar interiört vilket var synd. Hade varit trevligt om de bytt ut den stenhårda plasten i mittkonsolen tex.
macky

Inlägg av macky »

Ser att de fått till en batterimätare med %. Kudos Audi! Inga mer shortcuts för att snabbt se SoC. :)

Jag såg fel, verkar vara det gamla. Isf, skäms Audi!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Nect skrev:
macky skrev:

Kikade på Autogefuhl och där nämndes 10-80% på 31 min vilket ju ger snitt på ca 150kW i det spektrat. Frågan är dock vad som händer efter 80%. Du kan ju ladda 10-100% på drygt 40 min idag på 55:an. Jag har alltid gillat det att på långresa, med oftast ett stopp, stanna för mat och köra iväg med 100%. Men så mycket högre räckvidd att man nog skulle kunna leva med lite annan laddrutin. För mig hänger det helt på priset och utrustningsnivån. Blir lite tråkigt att ha samma bil så länge och går jag in i leasing så behöver jag ju köra minst två år för att få ngn vettig ekonomi i det.

Gillar dock fronten mycket bättre, den var lyckad. Inga förändringar interiört vilket var synd. Hade varit trevligt om de bytt ut den stenhårda plasten i mittkonsolen tex.
Nja, snittet blir 143 kW om det nu verkligen finns 106 kWh tillgängligt.

Får man tro laddkurvan som las upp så är det ju sen dramatisk skillnad efter 80% SOC. Å andra sidan, som du säger så är ju 80% i nya bilen mer räckvidd än 100% i gamla.

Håller med om att fronten blivit snyggare. För mig personligen är det dock viktigare om de lyckats med den utlovade förbättringen av körglädje med bla ny frsmaxel.

Kände mig ganska ointresserad innan, men med tanke på den i mina ögon attraktiva prisbilden så får det nog bli en provkörning framöver iaf.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu ska det även finnas stöd för plug and charge.
Screenshot_20221109-084036_Chrome.jpg
Screenshot_20221109-084109_Chrome.jpg
Screenshot_20221109-084328_Chrome.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Gah, har dom också infört unibrow-looken.
Fattar inte grejen med det, ser ju förjävligt ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
VilkenElbilBlirDet

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

taliz skrev:
Ja, Mercedes-bilarna tycker jag ser hemska ut med detta när dom kommer och kör, eftersom listen sitter allra längst upp.

Tror faktiskt dock att denna kan bli ok? Listen går ju inte hela vägen ut, och det ser ut som att ljuset från listen har en ”fade” neråt. Får invänta lite mer bilder/videor för att se.
Senast redigerad av VilkenElbilBlirDet, redigerad totalt 1 gånger.
VilkenElbilBlirDet

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Förresten någon som har koll på Audi, får man rabatt där fortf. eller går dom över till ”online”? Är det isf runt 10% man kan tjata sig till?

Om Volvo kör utan rabattmöjlighet på EX90 blir ju denna isf väldigt intressant.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
Är den standard? Om standard – går den inte att deaktivera?

If all fails... Går det inte att koppla bort ungefär som folk kopplar bort högtalaren som spelar externt ljud på Teslas bilar?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
macky

Inlägg av macky »

VilkenElbilBlirDet skrev:
taliz skrev:
Ja, Mercedes-bilarna tycker jag ser hemska ut med detta när dom kommer och kör, eftersom listen sitter allra längst upp. ID4an jag hade innan var inte vacker heller med det.

Tror faktiskt dock att denna kan bli ok? Listen går ju inte hela vägen ut, och det ser ut som att ljuset från listen har en ”fade” neråt. Får invänta lite mer bilder/videor för att se.
Kikade på film och det är ju mer indirekt belysning av ringarna som är tanken. Inte en förlängning av en led-list. Hursom, tillval för 400 EUR, så den som inte är sugen slipper.
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Tycker den verkar ganska trevlig ändå, bättre pris än väntat. Ska bli kul att se hur det blir om man bygger ihop en.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Jo, brutalt fult. :(

Här ser ju den nuvarande 50/55 klart mycket snyggare ut. Ett klart steg i fel riktning till det sämre exteriört.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

martinot skrev:
taliz skrev:

Här ser ju den nuvarande 50/55 klart mycket snyggare ut. Ett klart steg i fel riktning till det sämre exteriört.
Förstår inte heller varför man skall bygga bilar som ser för jävliga ut och tävlar om att ha så högt luftmotstånd som möjligt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

ChristerSjo skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:

Förstår inte heller varför man skall bygga bilar som ser för jävliga ut och tävlar om att ha så högt luftmotstånd som möjligt.
”Alla” älskar att åka omkring i en bil som ser ut som ett omkullvält utedass!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Någon mer vars app ser ut så här sedan senaste uppdateringen?
Screenshot_20221110-063717.png

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Verkar som version 4.13 för appen inte var direkt den mest lyckade….
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Erxon skrev:
=Du har samma problem?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Legato skrev:
Erxon skrev:
=Du har samma problem?
Jepp, samt väldigt många fler om man läser i olika grupper om Q4 som jag följer på FB
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Erxon skrev:
Legato skrev:
Erxon skrev:
=Du har samma problem?
Jepp, samt väldigt många fler om man läser i olika grupper om Q4 som jag följer på FB
OK, tack! Bättre det än att man är "ensam" iaf. Då får man väl anta att det snart kommer en fix.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:
Erxon skrev:
Legato skrev:
Erxon skrev:
=Du har samma problem?
OK, tack! Bättre det än att man är "ensam" iaf. Då får man väl anta att det snart kommer en fix.
Min ser ut som vanligt och har 4.13, iPhone om det gör någon skillnad.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
dfa

Inlägg av dfa »

LarsaR skrev:
ChristerSjo skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:

Härligt att se så mycket engagemang kring designen! Mycket intressant att läsa!
Jag kan trösta er med att "Singeframe projection light" är ett tillval, så ni kan nu tryggt beställa bilen så som ni alla har planerat utan att välja detta tillval.
Puss och kram!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

dfa skrev:
LarsaR skrev:
ChristerSjo skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:

Härligt att se så mycket engagemang kring designen! Mycket intressant att läsa!
Jag kan trösta er med att "Singeframe projection light" är ett tillval, så ni kan nu tryggt beställa bilen så som ni alla har planerat utan att välja detta tillval.
Puss och kram!
Merparten av kritiken var väl iofs mot formen?

Jag kunde inte bry mig mindre. Tycker alla SUVar är fula. Tycker det är rätt jämnt mellan tex e-tron, Y och X. Alla är fula på sitt sätt :D

Vill man ha en vacker bil så väljer man inte en SUV imo, men uppenbarligen är det SUVar folk vill köpa.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Rouleur

Inlägg av Rouleur »

Efter Volvo haveriet med 18 månaders leveranstid och troligtvis kommer Polestar ta lika lång tid på sig så känns E-tron 50 facelift som ett prisvärt alternativ till till och med Q4.

BMW IX känns mycket modernare men det är 150 000 kr upp ändå.
dfa

Inlägg av dfa »

Rouleur skrev:
Efter Volvo haveriet med 18 månaders leveranstid och troligtvis kommer Polestar ta lika lång tid på sig så känns E-tron 50 facelift som ett prisvärt alternativ till till och med Q4.
Håller med om att eTron 50 ser rätt prisvärd ut. Skall nog be om en offert på en och se vad den landar på.
Vet inte om jag kommer fullfölja köp av ID.Buzz utan bonus - behöver se den nya kalkylen och prismässigt ligger den redan ganska nära en eTron 50 ju.
Skriv svar