Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader
Etron 50: 386km
Etron 55: 452km
Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Jag har idag en E-tron 55 och jag behöver ärligt inte bättre räckvidd. Det jag vill ha är fler och snabbare laddare! Att Q8 50 även har bättre räckvidd än min är en positiv nyhet.Nilp skrev:Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Tänker ta in en offert på en Q8 50 med lite lull lull så får man se vad priset och förmånsvärdet blir.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Hur är det bortsett från drivlinan med uppdateringar, stöd för OTA, infotainment osv? Eller är det en nuvarande E-tron i ny version mer än en ny bil?
En facelift skulle jag säga helt klart. Inte en helt ny generation, men klart mer än bara ny årsmodell.improwise skrev:Hur är det bortsett från drivlinan med uppdateringar, stöd för OTA, infotainment osv? Eller är det en nuvarande E-tron i ny version mer än en ny bil?
Jag är nyfiken på vad nya framaxeln innebär. För mig har egentligen e-tron bara två avgörande nackdelar:
1.) Den har inte sju säten.
2.) Det är rätt oinspirerande att köra.
I övrigt är det en riktigt bra bil imo, och om de löst 2.) ovan så är den verkligen konkurrenskraftig, särskilt med tanke på priset.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Audi e-tron
Mindre uppdatering än en reguljär facelift skulle jag säga.
Snarare nytt namn och nytt större batteri. Annars ~samma.
Annars bruka de ju uppdatera infotainment och liknande, inget sånt här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nya motorer och framaxel också.taliz skrev:Mindre uppdatering än en reguljär facelift skulle jag säga.
Lite nya aerodynamiska detaljer också.
Jo, det är väl det som bidragit till lägre Cd/Cw på nya versionen och som sänkt dess förbrukning.backe skrev:Lite nya aerodynamiska detaljer också.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
De har lagt energin på rätt grejer. Blir en riktig storsäljare.
Nästan så man vill byta, men jag vet att jag tycker den är ett skepp.
Nästan så man vill byta, men jag vet att jag tycker den är ett skepp.
- Off Grid Byggaren
Infotaiment ser lika ut som tidigare modeller på bilderna, Apple music verkar ingå från början.
Något finputsat på vyerna, kanske har e-tron route planner förbättrats. Kom just en uppgradering på 26 Gig nya kartor som gick att ladda hem.
Plug and charge är ju nytt.
En snabbknapp till laddmenyn har tillkommit på nedre skärmen, men det går att skapa även i äldre bilarna.
Något finputsat på vyerna, kanske har e-tron route planner förbättrats. Kom just en uppgradering på 26 Gig nya kartor som gick att ladda hem.
Plug and charge är ju nytt.
En snabbknapp till laddmenyn har tillkommit på nedre skärmen, men det går att skapa även i äldre bilarna.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
martinot skrev:Jo, det är väl det som bidragit till lägre Cd/Cw på nya versionen och som sänkt dess förbrukning.backe skrev:Lite nya aerodynamiska detaljer också.
Tror det är både och, tydligen är motorerna 7% mer effektiva.
Aerodynamiken gör några procent till.
Tror jag såg det på Autogefuhl?
0,24 som Sportback.d3marcus skrev:Fortfarande 2,4 ton och .28 i cd? Pinsamt isf.
Var hittar du en SUV i den här storleken som är mycket lättare med luftfjädring och ordentligt med isolering?
Blir intressant att se om EQE SUV kan konkurrera prismässigt.
Den får ju mer eller mindre exakt samma användbara batterimängd(90 vs 89kwh) som 50an, men bör nog rulla lite snålare.
Den får ju mer eller mindre exakt samma användbara batterimängd(90 vs 89kwh) som 50an, men bör nog rulla lite snålare.
0,24 resp 0,27 är väl knappast pinsamt ändå. Är du medveten om att helt nya Polestar 3 och Volvo EX90 har 0,29? Även "lilla" Jaguar i-Pace har 0,29. Ett värde Jaguar var mycket stolta över när bilen lanserades.d3marcus skrev:Fortfarande 2,4 ton och .28 i cd? Pinsamt isf.
Och vikten är väl knappast något att höja ögonbrynen över. Jämför med ovanstående bilar. Eller X Plaid som väger 2,6 ton.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Om den bara väger 2,4 så är den väl sisådär 300kg lättare än tidigare?
55 vägde väl 2,7?
55 vägde väl 2,7?
Hajade till när jag såg XC90:s vikt på drygt 2.8 ton. Ngn som sett vad vikten är på nya 55. Har den blivit tyngre med nya batteriet?
Jag är lite rådvill nu. De bilar jag vill ha nu finns inte än. Gillar P3 men har lite svårt att tro att de kommer leverera om ett år. Nyfiken på både A6 och Q6 e-tron men de är inte ens presenterade så det är garanterat minst två år bort innan man kan ha en sån. Gillar inte mercedes designmässigt. En I4 om den fanns som kombi men annars för liten. Kommer inte överens om utseendet med iX och 50-modellen är dessutom för dyr.
Under tiden tickar leasingen på för min nuvarande e-tron. Dvs jag betalar lika mycket nu som när den var ny för tre år sen. Visst, jag får ju ut övervärdet men det ger ju inte ngn nybilskänsla längre.
Q8 är intressant men små förändringar annat än drivlinan. Bra pris kan ju ändå göra det till en rätt ok bilaffär att ha ett par år. Vad ska man tro om P3, kommer den till kund om ett år redan?
Jag är lite rådvill nu. De bilar jag vill ha nu finns inte än. Gillar P3 men har lite svårt att tro att de kommer leverera om ett år. Nyfiken på både A6 och Q6 e-tron men de är inte ens presenterade så det är garanterat minst två år bort innan man kan ha en sån. Gillar inte mercedes designmässigt. En I4 om den fanns som kombi men annars för liten. Kommer inte överens om utseendet med iX och 50-modellen är dessutom för dyr.
Under tiden tickar leasingen på för min nuvarande e-tron. Dvs jag betalar lika mycket nu som när den var ny för tre år sen. Visst, jag får ju ut övervärdet men det ger ju inte ngn nybilskänsla längre.
Q8 är intressant men små förändringar annat än drivlinan. Bra pris kan ju ändå göra det till en rätt ok bilaffär att ha ett par år. Vad ska man tro om P3, kommer den till kund om ett år redan?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja det är ju isf riktigt bra t.o.m.taliz skrev:Om den bara väger 2,4 så är den väl sisådär 300kg lättare än tidigare?
55 vägde väl 2,7?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Japp 55 ligger på ca 2.7.Bjelke skrev:Ja det är ju isf riktigt bra t.o.m.taliz skrev:Om den bara väger 2,4 så är den väl sisådär 300kg lättare än tidigare?
55 vägde väl 2,7?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Off Grid Byggaren
Nuvarande 55 ligger på 2632 kg inklusive föraren.
Jag har vägt min på en fordonsvåg och det verkar stämma bra.
Det skulle innebära 2550 torrvikt isåfall.
Jag har vägt min på en fordonsvåg och det verkar stämma bra.
Det skulle innebära 2550 torrvikt isåfall.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Off Grid Byggaren
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.HelectriC skrev:Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Tydligen någon ny slags teknologi där man utnyttjar mer av det totala utrymmet. Blir inte lika mycket ”luft” i batteripaketet, som jag förstår det.Off Grid Byggaren skrev:Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.HelectriC skrev:Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Model 3-24/Polestar 3-24
Kanske har de fått kompromissa lite med kylningen då vilket skulle kunna förklara lite sämre laddkurva. Framförallt vid högre SOC. Fortfarande stor buffert ju.HelectriC skrev:Tydligen någon ny slags teknologi där man utnyttjar mer av det totala utrymmet. Blir inte lika mycket ”luft” i batteripaketet, som jag förstår det.Off Grid Byggaren skrev:Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.HelectriC skrev:Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Snicksnack. 50 är garanterat exakt samma celler som tidigare 55, därav exakt samma kapacitet och laddkurva etc.HelectriC skrev:Tydligen någon ny slags teknologi där man utnyttjar mer av det totala utrymmet. Blir inte lika mycket ”luft” i batteripaketet, som jag förstår det.Off Grid Byggaren skrev:Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.HelectriC skrev:Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
55 däremot är nya celler som helt enkelt lagrar mkt mer energi med ~samma volym/vikt.
När man lanserade etron var det ju med NCM622, sedan dess har det kommit tre generationer till där den senaste kallas NCMA. Troligen just NCMA om sitter i nya 55.
Jag hade missat en nyhet (som delvis förklarar det bättre cWt):
"grillen kan täppas igen vid behov."
Btw, någon som har en bra teori varför S-varianten är så extremt mycket törstigare? Är det 22" däck standard på den tros?
"grillen kan täppas igen vid behov."
Btw, någon som har en bra teori varför S-varianten är så extremt mycket törstigare? Är det 22" däck standard på den tros?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021