Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Legato skrev:
Jag hade missat en nyhet (som delvis förklarar det bättre cWt):
"grillen kan täppas igen vid behov."

Btw, någon som har en bra teori varför S-varianten är så extremt mycket törstigare? Är det 22" däck standard på den tros?
S modellen har tre kraftiga elmotorer totalt 503 HK.

Dessa vill ha mycket ström tydligen.....

Övriga modeller har två elmotorer och förmodar att den främre frikopplas på torrt väglag som tidigare.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev:
Legato skrev:
Jag hade missat en nyhet (som delvis förklarar det bättre cWt):
"grillen kan täppas igen vid behov."

Btw, någon som har en bra teori varför S-varianten är så extremt mycket törstigare? Är det 22" däck standard på den tros?
S modellen har tre kraftiga elmotorer totalt 503 HK.

Dessa vill ha mycket ström tydligen.....

Övriga modeller har två elmotorer och förmodar att den främre frikopplas på torrt väglag som tidigare.
S-modellen är fascinerande. Rekord i ineffektiv drivlina typ. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Legato skrev:
Jag hade missat en nyhet (som delvis förklarar det bättre cWt):
"grillen kan täppas igen vid behov."

Btw, någon som har en bra teori varför S-varianten är så extremt mycket törstigare? Är det 22" däck standard på den tros?
S modellen har tre kraftiga elmotorer totalt 503 HK.

Dessa vill ha mycket ström tydligen.....

Övriga modeller har två elmotorer och förmodar att den främre frikopplas på torrt väglag som tidigare.
S-modellen är fascinerande. Rekord i ineffektiv drivlina typ. :lol:
De är vana med fosildrivna prestandabilar som drar mer soppa för att de har mer HK :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Off Grid Byggaren skrev:
Legato skrev:
Jag hade missat en nyhet (som delvis förklarar det bättre cWt):
"grillen kan täppas igen vid behov."

Btw, någon som har en bra teori varför S-varianten är så extremt mycket törstigare? Är det 22" däck standard på den tros?
S modellen har tre kraftiga elmotorer totalt 503 HK.

Dessa vill ha mycket ström tydligen.....

Övriga modeller har två elmotorer och förmodar att den främre frikopplas på torrt väglag som tidigare.
Mjo... Plaid X har tre mer än dubbelt så kraftiga elmotorer och drar ändå mindre ström. Framförallt är det väldigt liten skillnad mellan tvåmotoriga X Long Range och tremotoriga X Plaid.

Så jag får inte ihop det.

Synd, känns som det kan vara en riktigt trevlig bil annars. Tycker sportcoupen är väldigt mycket snyggare än vanliga e-tron och den har ju faktiskt bra cW numera.

Jag känner redan nu att kärleken inte riktigt kommer infinna sig för min X Plaid, hoppas bli positivt överraskad... :o
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3186
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev:
HelectriC skrev:
Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.

Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
115 kWh alltså, hur mycket nyttjar man?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
HelectriC skrev:
Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.

Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
Tydligen någon ny slags teknologi där man utnyttjar mer av det totala utrymmet. Blir inte lika mycket ”luft” i batteripaketet, som jag förstår det.
Snicksnack. 50 är garanterat exakt samma celler som tidigare 55, därav exakt samma kapacitet och laddkurva etc.
55 däremot är nya celler som helt enkelt lagrar mkt mer energi med ~samma volym/vikt.
När man lanserade etron var det ju med NCM622, sedan dess har det kommit tre generationer till där den senaste kallas NCMA. Troligen just NCMA om sitter i nya 55.

Du är trevlig som vanligt ja :(
Självklart pratar jag om det nya stora batteripaketet, DET är byggt på ett annat sätt, därför dom överhuvudtaget får plats med fler kWh i samma ram. Så som du skriver är det jag beskriver med andra ord.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Screenshot_20221111-205520_YouTube.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
HelectriC skrev:
Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.

Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
Tydligen någon ny slags teknologi där man utnyttjar mer av det totala utrymmet. Blir inte lika mycket ”luft” i batteripaketet, som jag förstår det.
Snicksnack. 50 är garanterat exakt samma celler som tidigare 55, därav exakt samma kapacitet och laddkurva etc.
55 däremot är nya celler som helt enkelt lagrar mkt mer energi med ~samma volym/vikt.
När man lanserade etron var det ju med NCM622, sedan dess har det kommit tre generationer till där den senaste kallas NCMA. Troligen just NCMA om sitter i nya 55.

Du är trevlig som vanligt ja :(
Självklart pratar jag om det nya stora batteripaketet, DET är byggt på ett annat sätt, därför dom överhuvudtaget får plats med fler kWh i samma ram. Så som du skriver är det jag beskriver med andra ord.
Vad var otrevligt med det jag skrev?
De har köpt tre generationer nyare celler från LG denna gång. De behöver alltså inte göra något överhuvudtaget designmässigt för att få mer kapacitet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Ber om ursäkt, läste ”skitsnack”, får skylla på allt för trötta ögon. God natt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
current
Inlägg: 288
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av current »

macky skrev:
Märklig laddkurva. Är det nya cellkemin som skulle sätta stopp? Eller har de bränt sig på gamla 55? Den ser som påpekats ut sämre ut än idag.

Måste vara första gången audi gör en FL utan att fixa nytt utseende på strålkastare/bakljus. Allt krut på batteriet kanske.
Tror det är kylningen som är problemet.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
current
Inlägg: 288
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av current »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu ska det även finnas stöd för plug and charge.
Screenshot_20221109-084036_Chrome.jpg
Screenshot_20221109-084109_Chrome.jpg
Screenshot_20221109-084328_Chrome.jpg
Det fanns ju även på E-tron 55 sista årsmodellerna.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
current
Inlägg: 288
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av current »

Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Totalt missat att den verkar ha nya funktioner för ljuset (kanske nya framlyktor) Som projicerar ut information direkt på vägen framför. Var häftigt!

Ljuslisten ovan Audiringarna var heller inte så tokig när de visade hur det såg ut i mörkret.

Såg även på klippet som länkas tidigare att S-versionen har kortare räckvidd pga bilen är bredare (skärmbräddare).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
macky
Inlägg: 1036
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nect skrev:
Totalt missat att den verkar ha nya funktioner för ljuset (kanske nya framlyktor) Som projicerar ut information direkt på vägen framför. Var häftigt!

Ljuslisten ovan Audiringarna var heller inte så tokig när de visade hur det såg ut i mörkret.

Såg även på klippet som länkas tidigare att S-versionen har kortare räckvidd pga bilen är bredare (skärmbräddare).
De fanns som tiilval senaste åren faktiskt. Digital matrix. Dyrt dock men kanske värt det.
macky
Inlägg: 1036
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
HelectriC skrev:
Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.

Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
115 kWh alltså, hur mycket nyttjar man?
106 tillgängliga
macky
Inlägg: 1036
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

current skrev:
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
2.7-3 vill jag hävda motsvarar nuvarande 55 i 120. Sommar mot vinter ungefär, lite lägre än 2.7 på sommaren om det är varmt och torrt. Då med 21” på sommaren och 20” på vintern. Så jag skulle förvänta mig ca 2.4-2.8 i förbrukning i 120 beroende på sommar eller vinter. Plussa på fem mil på din skattning tror jag blir närmare sanningen. Nöjer man sig med 20” så ytterligare en del.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

current skrev:
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Nect skrev:

Såg även på klippet som länkas tidigare att S-versionen har kortare räckvidd pga bilen är bredare (skärmbräddare).
OK! Det förklarar ju lite iaf, men förstår inte alls att det skulle vara ens nära att förklara hela skillnaden.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
current skrev:
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
2,5 bara? Det drog ju min ID4. Jag körde väl lite fortare iofs.
Vad drar den i 140kmh?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
current skrev:
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
2,5 bara? Det drog ju min ID4. Jag körde väl lite fortare iofs.
Vad drar den i 140kmh?
Ja, på 20". "Macky" tyckte ju tom aningen mindre. På kontinenten mindre såklart, men i Sverige sommartid på 20" så skulle jag säga 2,5.

Dock har jag läst att du gillar att ha lågt däcktryck, jag föredrar högt.

140 km/h under samma förutsättningar så skulle jag säga strax under 2,9.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Ber om ursäkt, läste ”skitsnack”, får skylla på allt för trötta ögon. God natt!
Samma här :lol: :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3186
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:
current skrev:
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
Idag in15 grader Linköping till Jönköping i snitthastighet 98 men 120 på motorvägen så drog vår 3.1. 2.5 kanske i 100-110 i sommarvärme. Manderlay blåste något idag. Men förbrukningen gör ju inget förutom på räckvidd, iallafall idag nör elen kosta 1 öre plus överföring.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Nilp
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Dafro skrev:
Legato skrev:
current skrev:
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
Idag in15 grader Linköping till Jönköping i snitthastighet 98 men 120 på motorvägen så drog vår 3.1. 2.5 kanske i 100-110 i sommarvärme. Manderlay blåste något idag. Men förbrukningen gör ju inget förutom på räckvidd, iallafall idag nör elen kosta 1 öre plus överföring.
Oj, skiljer det så mycket med större fälgar. Jag har 19” och körde till Göteborg förra helgen. 120km/h lätt regn, 10,grader och mest motvind. Var 270wh/km..

I somras på Autobahn också 120km/h var det 210-220wh/km. Då var det iof varmt med 26grader.

Under svenska förhållanden som jag skrev innan 15-20 grader, torr väg och 120km/h drar min ca 240wh/km. Nya modellen sägs vara 5% mer effektiv då är det ca 230wh/h (avrundar uppåt). Det var så jag räknade ut mitt estimat ovan. :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3186
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nilp skrev:
Dafro skrev:
Legato skrev:
current skrev:
Nilp skrev:
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader

Etron 50: 386km
Etron 55: 452km

Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Nya är lite effektivare, men räkna 2,7-3kwh/mil i 120km/h. Vilket ger 35-39 mil i E-tron Q8 55 och 29-33 mil i E-tron Q8 50.
Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
Idag in15 grader Linköping till Jönköping i snitthastighet 98 men 120 på motorvägen så drog vår 3.1. 2.5 kanske i 100-110 i sommarvärme. Manderlay blåste något idag. Men förbrukningen gör ju inget förutom på räckvidd, iallafall idag nör elen kosta 1 öre plus överföring.
Oj, skiljer det så mycket med större fälgar. Jag har 19” och körde till Göteborg förra helgen. 120km/h lätt regn, 10,grader och mest motvind. Var 270wh/km..

I somras på Autobahn också 120km/h var det 210-220wh/km. Då var det iof varmt med 26grader.

Under svenska förhållanden som jag skrev innan 15-20 grader, torr väg och 120km/h drar min ca 240wh/km. Nya modellen sägs vara 5% mer effektiv då är det ca 230wh/h (avrundar uppåt). Det var så jag räknade ut mitt estimat ovan. :)
20” sommardäck, sedan hur fort frun körde på motorvägen är något oklart då jag sov och det blåste ju en del idag, en-19.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Dafro skrev:
Nilp skrev:
Dafro skrev:
Legato skrev:

Min har aldrig dragit i närheten av 3 kWh i 120 km/h sommartid. Snarare 2,5 kWh. Har dock 20".
Idag in15 grader Linköping till Jönköping i snitthastighet 98 men 120 på motorvägen så drog vår 3.1. 2.5 kanske i 100-110 i sommarvärme. Manderlay blåste något idag. Men förbrukningen gör ju inget förutom på räckvidd, iallafall idag nör elen kosta 1 öre plus överföring.
Oj, skiljer det så mycket med större fälgar. Jag har 19” och körde till Göteborg förra helgen. 120km/h lätt regn, 10,grader och mest motvind. Var 270wh/km..

I somras på Autobahn också 120km/h var det 210-220wh/km. Då var det iof varmt med 26grader.

Under svenska förhållanden som jag skrev innan 15-20 grader, torr väg och 120km/h drar min ca 240wh/km. Nya modellen sägs vara 5% mer effektiv då är det ca 230wh/h (avrundar uppåt). Det var så jag räknade ut mitt estimat ovan. :)
20” sommardäck, sedan hur fort frun körde på motorvägen är något oklart då jag sov och det blåste ju en del idag, en-19.
Tycker man måste samla data från många körningar. Förbrukningen varierar väldigt mycket med vind, höjdskillnad, batterivärmning osv.

Ca 2,5 snittar min i 120 sommartid i Sverige, men allt mellan ca 2,2 och 2,8 beroende på omständigheter.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar