Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Kan säga att den största skillnaden var väl att det kändes som att sitta i en vanlig bil i Audin, sitter jag i Teslan känns det mindre som i en bil och kanske mer som i ett vardagsrum.

Sen att de lyckades göra den trängre än Model S och ha ful kardanaxelklump i mitten är förvånande.

Normalt gillar jag Audi (har ju haft dem tidigare) men de har gått åt fel håll enligt mig. De har blivit mer och mer minimalistiska senaste åren men nu har de gått tillbaka till plåttrigheten.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
gellerstam skrev:
Eller ojj vad bra det går att coasta här, vad jag spar energi jmf med att gasa- regenerera- gasa - ...

Jag har paddlarna och ändrar rätt ofta regenereringsnivån. :-) beroende på trafik, kupering, laddnivå, m.m.
Nu ska dessutom E-tron ha en mkt stark regenerering (Har för mig jag läst upp till 150kw.) så då kan det bli ännu mer praktiskt att kunna justera nivån efter omständigheterna.
I Teslan använder jag gaspedalen till det, det behöver inte vara full gas eller inget.
Jo, men... Om du använder gaspedalen så förbrukar du energi, istället för spara eller återgenerera. Olika lutningar kräver olika mängd regeneration för att bilen inte skall gå för sakta/fort. Tänk att till exempel kunna rulla ner för Hallandsåsen i 110-120 km/h utan gas (När jag rullar ner med min XC60 så håller den runt 125 km/h och drar sådär väldigt-nära-noll i förbrukning). Om man då har regeneration inställd på hög, så kanske bilen bara rullar i 80 km/h (vet inte), medan man om man växlar till låg regeneration kanske rullar i 110. Eller i backar som lutar mindre kan rulla utan regeneration, allt där man inte använder gaspedalen är ju positivt i energiförbrukningssyfte.
Nej, du kan använda gaspedalen utan att ge något, om du bara lätt trycker ner den är allt du gör att stoppa regen från att gå in. Du kan på samma sätt släppa lite och få lite regen men inte full.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2299
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Motsvarar Audis Adaptiva förarassistent med adaptiv farthållare, filhållnings-assistent, köassistent och nödfallsassistent det som Tesla kallar AP 2?

Att kunna slå på stolsvärmen en stund innan avfärd kanske inte är så tokigt i Proline:

Utökad fjärrstyrning av värmeelement i bilen via myAudi-appen. Utöver möjlighet att styra klimatanläggning tillkommer möjlighet att aktivera alla värmeelement sätesvärme, defroster eller rattvärme (tillval)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Problemet med att försöka frirulla genom att hålla gaspedalen i rätt läge är att det för det första är ganska svårt att träffa rätt utan att hela tiden vara tvungen att stirra på displayen. Lite plus eller minus blir det i alla fall. Man ser det bra i e-Golfen eftersom den kan visa både energiåtgång och regenerering i kW (egentligen kWh/100km). Energistapeln ser ut att vara på noll, men det är den alltså inte.
Och även om du lyckas träffa nollpunkten precis rätt så genererar invertern fortfarande ett roterande fält. Det förbrukar energi, inte så mycket förvisso, men i alla fall. Genom att frirulla blir motorn en död klump som inte förbrukar någon energi alls. Det kan kännas fånigt att hålla på så, men om man vill komma långt är det ett mycket effektivt sätt att spara på elektroner. Ju mindre batteri man har desto viktigare blir det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Motsvarar Audis Adaptiva förarassistent med adaptiv farthållare, filhållnings-assistent, köassistent och nödfallsassistent det som Tesla kallar AP 2?
I princip ja. Men AP2 är gissningsvis bättre på att styra. Men förmodligen är Audis adaptiva farthållare bättre än Teslas. Så är det åtminstone i e-Golfen och jag antar att Audin knappast är sämre i den punkten. Om det är samma tänk så är filassistenten mer inriktad på att vara just en assistent som hjälper till att styra bilen när föraren inte gör det. Man släpper ratten och filassistenten fortsätter och försöker att hålla bilen på samma position i filen, alltså inte påtvingat mittencentrerat som AP gör.
AP är ju dessutom mer av den "aggressiva" typen som tar över styrningen helt och hållet. Föraren får bara hålla i ratten, men inte styra.
Att kunna slå på stolsvärmen en stund innan avfärd kanske inte är så tokigt i Proline:

Utökad fjärrstyrning av värmeelement i bilen via myAudi-appen. Utöver möjlighet att styra klimatanläggning tillkommer möjlighet att aktivera alla värmeelement sätesvärme, defroster eller rattvärme (tillval)
Ja, det verkar vara så att värmen alltid kan styras via appen, men fjärrstyrning av rumgrill osv är tillval.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10501
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Hnmm... Den enda signifikanta skillnaden är väl om man tvingas bromsa mekaniskt i Teslan pga för låg nivå av regenerering. I alla andra lägen måste skillnaden bli extremt marginell.

Personligen bromsar jag normalt sett väldigt sällan, så jag hade inte velat ha en massa spakar/knappar/reglage för något som tillför så lite energibesparing. Man kommer ju aldrig ens nära att spara den mängd energi som Audi "spärrat bort" från användning i batteriet oavsett. Att göra det tvingande för föraren att inte kunna fylla batteriet som man vill tycker jag är en väldigt mycket större/värre begränsning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Audi e-tron

Inlägg av Baretta »

Om man kan frirulla nedför hela backen utan att behöva bromsa så är väl det effektivast. Om man måste bromsa av nån anledning så förlorar man minst energi om man använder regenerering istället för friktion.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Regeneringen har ju rätt stora förluster så det är väl bättre att frirulla. Men jag bor ju på en slätt och kör extremt sällan i branta utförsbackar. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

E-Golfen har i just frirullningsläge en funktion som är lite cool, men samtidigt också rätt konstig. När man frirullar och man närmar sig till exempel en korsning eller det kommer en hastighetsbegränsning längre fram eller en tätort så går bilen tillfälligt över till regenerering, dvs den bromsar in. Alltså en bra bit före skylten eller korsningen. Det är väldigt fränt. Men. Den bromsar inte tillräckligt, man måste till sist alltid bromsa lite själv. Och den gör det inte riktigt alltid. Jag har inte kunnat klura ut när och varför den ibland inte gör det. Men framförallt så kan man ju undra varför denna funktion enbart finns i frirullningsläge och inte till exempel när man har farthållaren aktiverad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Regenereringen verkar ju funka bra.



10kW nerför ett berg...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Regenereringen verkar ju funka bra.



10kW nerför ett berg...
kWh* :)

Det vore även intressant att se effektkurvan för den körningen.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Audi e-tron

Inlägg av Leo »

mati; det kom på senaste generationen e-Golf. En form av ”prediktiv rekuperation”. Dvs om bilen (via navigatorn, även om den ej har någon rutt aktiv) känner av att du snart ”kommer att behöva bromsa” så börjar den rekuperera automatiskt om du släpper gasen Tex inför rondeller, vägkorsningar, hastighetssänkning osv.

Symboliseras i instrumentet med symbolen som visar en ”fot lyft från gaspedalen” när det kommer att ske.

Dvs den försöker hjälpa dig när det är ekonomiskt att börja släppa gasen. Och som du säger så bromsar den bara lite grann (du kör ju trots allt i D). Är det en hastighetsbegränsning sker det bara tills du uppnått den lägre=rätt hastighet.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ahaaa, det är det foten betyder alltså. Jag har sett den några gånger, men jag får villigt erkänna att jag aldrig har fattat innebörden. Den kommer i mitt fall alldeles för sällan för att jag skulle kunna klura ut det själv vad det betyder. Och instruktionsboken törs jag inte läsa. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Var och kollade på eTron idag (några timmar innan jag hämtade ipacen :D ) och den är läcker interiört, skärmarna är så stora som man hade önskat de var på Ipace utan att vara så stor som många kanske tycker är brutalt i Tesla. Jag gillar interiören i eTron. Tycker också baksätet och bagage är bra storlek på. Frunken verkar användbar till skillnad mot Ipace, dock känns det överdrivet jobbigt på sättet man kommer åt innehållet genom att öppna med motorhuvsspak, extra spak under huven, lyfta på separat lock, känns som onödigt många steg. Men storleken på utrymmet är ok.
För mig kännns det halvkul att gå till en så seg bil, varför i alla dagar behöver en bil med över 400hk nästan 6sek för att nå 100kmh? Detta sa jag också till säljaren, som med en gång sa ”ok, du kommer från Tesla” :lol:
AFB0D10E-FD61-4D65-BF0E-620EB35074E3.jpeg
47F22E83-6331-4BC4-8D3F-922ACA458BF2.jpeg
79A9EECD-D3F2-47A4-9D7E-F4CAB5E56254.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

Ingen som har ngt nytt om denna?

@mati: Tyckte jag läste i annan tråd att du varit och konfat. bilen? Har du mer uppgifter om priser och utrustnings val/paket? T.ex. Dragpaket?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nej, inte konfat. Det ska gå i slutet av november för alla som har förbokat.
Vi har bara kikat på fossil-Audisar och kollat vilken utrustning som finns.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2299
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vet någon om det kommer att finnas Audi night vision till E-tron?

Funkar det bra, har ni provkört i mörker?

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Blev precis uppringd av min Audi-säljare.
Reservationstiden för e-tron går ut på söndag och nästa vecka kommer alla som har förbokat att få tillbaka sina 20 000 kr. Man behåller naturligtvis sin VIP-köplats.
Om två veckor kommer alla som har förbokat att få en inbjudan att konfigurera bilen. Man kommer att få en genomgång med sin ÅF och därefter finns även möjlighet att konfigurera hemma via en app.
Det finns idag 680 förbokningar i Sverige. Tilldelad försäljningsvolym för 2019 i Sverige är 1000 bilar.
Till VM i Åre i februari kommer det finnas 50 stycken e-tron som kör omkring där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Delta »

Vilken batterityp sitter i paketet? Läste i AMS eller TV för ganska länge sedan att Audi testade prismatiskt formade celler för att få en tätare packningsgrad.

För mig lät det heltokigt att välja en sådan form på en komponent som ska hålla mycket länge och utsättas för termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.

Har hittills aldrig sett ett tryckkärl med prismatisk form. Hur har det blivit? Någon som vet? Mistänker att audisäljare i allmänhet inte har den informationen. ;)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Delta skrev:
Vilken batterityp sitter i paketet? Läste i AMS eller TV för ganska länge sedan att Audi testade prismatiskt formade celler för att få en tätare packningsgrad.

För mig lät det heltokigt att välja en sådan form på en komponent som ska hålla mycket länge och utsättas för termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.

Har hittills aldrig sett ett tryckkärl med prismatisk form. Hur har det blivit? Någon som vet? Mistänker att audisäljare i allmänhet inte har den informationen. ;)
De använder pouch-celler, vilket i sig är en väldigt mekaniskt instabil formfaktor. Men det behöver inte vara ett problem, det behöver inte prismatiska celler heller vara. Tricket är att bygga en modul som trycker ihop cellerna mekaniskt.

I cylindriska (och till viss del prismatiska) sitter styrkan i cellinneslutningen, för pouch-celler och prismatiska behöver styrkan sitta i modulen/packet. Bara olika koncept, har man koll på sina prylar är inte det ena sämre än det andra när det gäller termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.

Bild
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Delta »

Geni87 skrev:
Delta skrev:
Vilken batterityp sitter i paketet? Läste i AMS eller TV för ganska länge sedan att Audi testade prismatiskt formade celler för att få en tätare packningsgrad.

För mig lät det heltokigt att välja en sådan form på en komponent som ska hålla mycket länge och utsättas för termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.

Har hittills aldrig sett ett tryckkärl med prismatisk form. Hur har det blivit? Någon som vet? Mistänker att audisäljare i allmänhet inte har den informationen. ;)
De använder pouch-celler, vilket i sig är en väldigt mekaniskt instabil formfaktor. Men det behöver inte vara ett problem, det behöver inte prismatiska celler heller vara. Tricket är att bygga en modul som trycker ihop cellerna mekaniskt.

I cylindriska (och till viss del prismatiska) sitter styrkan i cellinneslutningen, för pouch-celler och prismatiska behöver styrkan sitta i modulen/packet. Bara olika koncept, har man koll på sina prylar är inte det ena sämre än det andra när det gäller termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.

Bild
Ser ju väldigt gediget ut med pressgjuten aluminiumlåde och allt, men kan denna teknik konkurrera med Tesla som ju är på väg ned mot 100$/kwh på packnivå i sin inhouse cell- och packproduktion. Det är ju stora volymer om man ska fram om man nå upp till teslas nivåer. Man har ju till och med ambitioner att bli större än Tesla som ju tillverkar celler och bygger 1 batteripack på 2 minuter bara till Model 3. Detta gäller dagens produktion...
Det gäller att komma igång snart.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Delta skrev:
Geni87 skrev:
Delta skrev:
Vilken batterityp sitter i paketet? Läste i AMS eller TV för ganska länge sedan att Audi testade prismatiskt formade celler för att få en tätare packningsgrad.

För mig lät det heltokigt att välja en sådan form på en komponent som ska hålla mycket länge och utsättas för termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.

Har hittills aldrig sett ett tryckkärl med prismatisk form. Hur har det blivit? Någon som vet? Mistänker att audisäljare i allmänhet inte har den informationen. ;)
De använder pouch-celler, vilket i sig är en väldigt mekaniskt instabil formfaktor. Men det behöver inte vara ett problem, det behöver inte prismatiska celler heller vara. Tricket är att bygga en modul som trycker ihop cellerna mekaniskt.

I cylindriska (och till viss del prismatiska) sitter styrkan i cellinneslutningen, för pouch-celler och prismatiska behöver styrkan sitta i modulen/packet. Bara olika koncept, har man koll på sina prylar är inte det ena sämre än det andra när det gäller termiska, elektriska och tryckmässiga växlingar.
Ser ju väldigt gediget ut med pressgjuten aluminiumlåde och allt, men kan denna teknik konkurrera med Tesla som ju är på väg ned mot 100$/kwh på packnivå i sin inhouse cell- och packproduktion. Det är ju stora volymer om man ska fram om man nå upp till teslas nivåer. Man har ju till och med ambitioner att bli större än Tesla som ju tillverkar celler och bygger 1 batteripack på 2 minuter bara till Model 3. Detta gäller dagens produktion...
Det gäller att komma igång snart.
Visst gör det. :) Nja, Panasonic är på väg ner mot $100/kWh på cellnivå för Teslas celler mot slutet av året om råvarupriser är stabila. På packnivå försöker Tesla nå $100/kWh mot slutet av decienniet. Audi ryktas betala $114/kWh för E-trons batterier. Oklart om det är på cell- eller modulnivå dock, packen bygger de själva, vet inte hur det är med modulerna. Så det är ganska jämnt, prismässigt. Speciellt om Audis kostnad är på modulnivå.

https://electrek.co/2018/09/11/tesla-10 ... ry-1-tour/

EDIT:

Hittade en fin bild på Audis packmontering. :)

Bild
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Delta »

Ser ut som att de/du har koll på läget. Snart får man ge Grieg rätt: (Diesel)dimman lättar!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Delta skrev:
Ser ut som att de/du har koll på läget. Snart får man ge Grieg rätt: (Diesel)dimman lättar!
Jag är bara en glad ingenjör med en ohälsosamt stor konsumtion av information om bilar i allmänhet och elbilar i synnerhet. ^^
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Delta »

Geni87 skrev:
Delta skrev:
Ser ut som att de/du har koll på läget. Snart får man ge Grieg rätt: (Diesel)dimman lättar!
Jag är bara en glad ingenjör med en ohälsosamt stor konsumtion av information om bilar i allmänhet och elbilar i synnerhet. ^^
Jag är inte ens ingenjör, men har ändå lite teknikintresse. Klassisk musik kan jag inte alls för det var Carl Nielsen som skrev Dimman lättar. Men jag är 100% med i sekten sedan länge.
Skriv svar