Fast när det gäller Jönköping finns det många alternativ inom en mils avstånd.frippe skrev: ↑26 dec 2023 13:43Tycker just det argumentet är lite intressant. Kör folk med så stora säkerhetsmarginaler så det bara är att skippa en upptagen SuC och ta sig till nästa laddplats?
Skulle jag aldrig klara för vill alltid komma in till laddaren med Max 5%. Marginalen att ta sig vidare då är minimal.
När är det kö?
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: När är det kö?
Jo visst, men det finns 29 st laddpunkter som ger 150 kW eller mer inom 3 km avstånd från SuC i Jönköping. Så små marginaler så man inte kan ta sig 3 km har nog inte många. Ändå väljer man att köa.frippe skrev: ↑26 dec 2023 13:43Tycker just det argumentet är lite intressant. Kör folk med så stora säkerhetsmarginaler så det bara är att skippa en upptagen SuC och ta sig till nästa laddplats?
Skulle jag aldrig klara för vill alltid komma in till laddaren med Max 5%. Marginalen att ta sig vidare då är minimal.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7714
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: När är det kö?
Är det inte fullt där också?Niklas Z skrev: ↑26 dec 2023 14:02Fast när det gäller Jönköping finns det många alternativ inom en mils avstånd.frippe skrev: ↑26 dec 2023 13:43Tycker just det argumentet är lite intressant. Kör folk med så stora säkerhetsmarginaler så det bara är att skippa en upptagen SuC och ta sig till nästa laddplats?
Skulle jag aldrig klara för vill alltid komma in till laddaren med Max 5%. Marginalen att ta sig vidare då är minimal.
Det är ju typ 4 laddpunkter per operatör att jämföra mot Teslas 40.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Man kollar väl i chargefinder hur beläggningen är.mikebike skrev: ↑26 dec 2023 17:01Är det inte fullt där också?Niklas Z skrev: ↑26 dec 2023 14:02Fast när det gäller Jönköping finns det många alternativ inom en mils avstånd.frippe skrev: ↑26 dec 2023 13:43Tycker just det argumentet är lite intressant. Kör folk med så stora säkerhetsmarginaler så det bara är att skippa en upptagen SuC och ta sig till nästa laddplats?
Skulle jag aldrig klara för vill alltid komma in till laddaren med Max 5%. Marginalen att ta sig vidare då är minimal.
Det är ju typ 4 laddpunkter per operatör att jämföra mot Teslas 40.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: När är det kö?
Kanake.. men liten anekdot. På höstlovet behövde vi ladda i Norrköping. Hade tänkt ladda på tesla suc men såg i appen att de var ganska fullt. Körde till cirkel k som ciss logen bara har 4 laddare men de var alla lediga.. vist de var kanske en kr per kWh dyrare men lätt värt slippa stöket med eventuell kö.mikebike skrev: ↑26 dec 2023 17:01Är det inte fullt där också?Niklas Z skrev: ↑26 dec 2023 14:02Fast när det gäller Jönköping finns det många alternativ inom en mils avstånd.frippe skrev: ↑26 dec 2023 13:43Tycker just det argumentet är lite intressant. Kör folk med så stora säkerhetsmarginaler så det bara är att skippa en upptagen SuC och ta sig till nästa laddplats?
Skulle jag aldrig klara för vill alltid komma in till laddaren med Max 5%. Marginalen att ta sig vidare då är minimal.
Det är ju typ 4 laddpunkter per operatör att jämföra mot Teslas 40.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Var liknande för mig förra veckan. För ovanlighets skulle tänkte jag ladda på SuC Uppsala. Bilen visade flera lediga laddare i navigatorn, men när jag kom dit tog en annan bil sista lediga platsen. Som tur är finns det drygt tio andra laddstationer med minst 150 kW effekt i Uppsala, så det var bara att åka till en annan operatörs station. Denna gång blev det den nyöppnade Eviny-stationen, där alla laddare utom en var lediga.chaffis75 skrev: ↑26 dec 2023 17:54Kanake.. men liten anekdot. På höstlovet behövde vi ladda i Norrköping. Hade tänkt ladda på tesla suc men såg i appen att de var ganska fullt. Körde till cirkel k som ciss logen bara har 4 laddare men de var alla lediga.. vist de var kanske en kr per kWh dyrare men lätt värt slippa stöket med eventuell kö.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: När är det kö?
Jo, visserligen men folk är nog ganska bekväma med att allt fungerar på SuC och vill slippa leta eller trixa med andra laddare. Så funkar jag i alla fall, men så undviker jag gärna SuC med hög beläggning om jag kan, t.ex. Jönköping verkar alltid vara full.
Model Y LR.
Model S70D
Re: När är det kö?
Håller med. SuC är så mycket lättare, bekvämare och ofta även billigare.
Jönköping var grymt bra innan Tesla öppnade upp den för alla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: När är det kö?
Jo, idag verkar Jönköping ha varit hårt belagd, men annars har jag bara sett den full en annan gång i julhelgen, mitt på dagen den 23:e.
Re: När är det kö?
Tycker ofta jag läser inlägg på FB om att just Jönköping är fullt eller stökigt, men kan så klart ha fel på det.
Model Y LR.
Model S70D
Re: När är det kö?
Ja, verkligen. Men ska försöka få igång autocharge på cirkel k så får vi se om det kan bli lika smidigt. Men knappast lika billigt, minst en kr över i pris.martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:08Håller med. SuC är så mycket lättare, bekvämare och ofta även billigare.
Jönköping var grymt bra innan Tesla öppnade upp den för alla.
Model Y LR.
Model S70D
Re: När är det kö?
Min första kommentar föranleddes av att någon skrev att det var fullt och dålig stämning vid SuC i Jönköping. Jag kollade då Chargefinder och såg att det fanns ett gäng lediga laddare med 150 kW effekt eller mer precis i närheten, och uttryckte förvåning att folk inte valde någon av dessa istället. Det kan väl knappast anses som lättare och bekvämare att tvingas stå i kö med dålig stämning än att ladda direkt?martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:08Håller med. SuC är så mycket lättare, bekvämare och ofta även billigare.
Ju längre folk resonerar som så desto bättre för mig, men jag ville ändå försöka vara behjälplig och påpeka att det fanns lediga laddare precis bredvid. Man behöver naturligtvis inte utnyttja dessa om man inte vill, men det känns märkligt att det ska föranleda en diskussion.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: När är det kö?
Problemet är ju att det kan se ut som att det finns lediga laddare men sen när man kommer fram så finns det ett antal märkligt dubbelparkerade e-trons, osv som gör att det inte går att använda dom lediga laddarna. Upplevde själv precis det i julhelgen.
Model S P85DL+
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Nog för att SuC är enklast, men det är inte mycket krångligare att ta fram mobilen, öppna en app och starta laddningen. Jämfört med att stå i kö är det väldigt mycket trevligare att ladda hos annan operatör.
Självklart är SuC förstahandsvalet för mig också, men främst pga sådana saker som högre effekt (på V3 för min M3LR som inte når över c:a 190 kW på andra stationer) och lägre pris. Plug and Charge är självklart också ett plus, men det är som sagt inte mycket besvär med andra operatörers appar nu för tiden. Jag har laddat väldigt många gånger hos andra och där funkar det som det ska i 99 % av fallen, medan det funkar som det sa i 99,5 % av fallen på SuC. Den skillnaden väger lätt jämfört med att köa.
Om besväret att köa är mindre än besväret att starta laddning med en app så tycker jag inte att detta med köer är mycket att orda om.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: När är det kö?
Håller helt med.. delade min historia för att hjälpa folk men samtidigt fördel om många håller sig på suc så får jag plats på de andra lediga laddplatserna.iAkita skrev: ↑27 dec 2023 01:02Min första kommentar föranleddes av att någon skrev att det var fullt och dålig stämning vid SuC i Jönköping. Jag kollade då Chargefinder och såg att det fanns ett gäng lediga laddare med 150 kW effekt eller mer precis i närheten, och uttryckte förvåning att folk inte valde någon av dessa istället. Det kan väl knappast anses som lättare och bekvämare att tvingas stå i kö med dålig stämning än att ladda direkt?martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:08Håller med. SuC är så mycket lättare, bekvämare och ofta även billigare.
Ju längre folk resonerar som så desto bättre för mig, men jag ville ändå försöka vara behjälplig och påpeka att det fanns lediga laddare precis bredvid. Man behöver naturligtvis inte utnyttja dessa om man inte vill, men det känns märkligt att det ska föranleda en diskussion.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1454
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: När är det kö?
Lätt hos andra operatörer om man redan är registrerad där, ja. Men är man inte det, utan måste börja med att ladda ner appen, registrera sej, plocka fram plastkort och mata in alla uppgifterna, då är det inte lika lätt. Senast jag besökte en annan operatör fick jag Nätverksfel hela tiden (jag kom åt deras server men den hade problem). Jag fick åka vidare några mil, och kom precis fram till Lidl när bilen varnade för att den skulle stänga ner.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Jag gör så att jag fixar sådant hemma i förväg. Det tar inte lång tid och är enkelt när man sitter i lugn och ro hemma med ett välfungerande nätverk. Enkelt att i chargefinder.com se vilka appar som kan vara relevanta. Dessutom har åtskilliga laddstationer idag möjlighet att ladda via många olika laddappar, så funkar inte en viss app kan man prova med en annan.
SuC är bäst, men de andra alternativen är helt OK. Sommaren 2022 åkte jag runt i Europa, bl a Österrike, Slovenien och Tyskland. Under en period på nästan en vecka laddade jag inte en enda gång på SuC. Det funkade utmärkt att ladda hos andra operatörer, som hade fördelen att ha laddstationer där jag ändå ville stanna. Numera är det ännu enklare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: När är det kö?
Nja säger jag, jag både håller med som inte håller med. Absolut är det ett mindre besvär att köa om man kan använda alternaiva laddare, til SuC då.Niklas Z skrev: ↑27 dec 2023 08:18Nog för att SuC är enklast, men det är inte mycket krångligare att ta fram mobilen, öppna en app och starta laddningen. Jämfört med att stå i kö är det väldigt mycket trevligare att ladda hos annan operatör.
Självklart är SuC förstahandsvalet för mig också, men främst pga sådana saker som högre effekt (på V3 för min M3LR som inte når över c:a 190 kW på andra stationer) och lägre pris. Plug and Charge är självklart också ett plus, men det är som sagt inte mycket besvär med andra operatörers appar nu för tiden. Jag har laddat väldigt många gånger hos andra och där funkar det som det ska i 99 % av fallen, medan det funkar som det sa i 99,5 % av fallen på SuC. Den skillnaden väger lätt jämfört med att köa.
Om besväret att köa är mindre än besväret att starta laddning med en app så tycker jag inte att detta med köer är mycket att orda om.
Men, det är inte alltid smidigt att försöka använda snabbladdare från andra leverantörer. Har själv stått och försökt få igång laddare på circle-k, då hade jag ändå laddat ned app och registrerat mig före resan startade. Slutade med att jag fick betala med kort på laddaren och därmed ett dyrare pris, efter att jag flera gånger försökt få igång laddningen med appen.
Så, lite både och det där med andra laddare, det är en jädrans fördel att bara plugga in och så funkar allt supersmidigt.
I en framtid när alla laddare går på samma smidiga sätt som SuC då blir det lite annat.
Model Y LR.
Model S70D
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Det har hänt även mig att det inte funkat med andra laddare än SuC, men det är väldigt sällan jämfört med alla gånger det funkat. Jag har ju inte möjlighet att ladda hemma, så all min laddning görs på publika laddställen. Troligen har jag laddat över 1000 gånger (DC och AC) på publika laddare. Merparten har varit icke-SuC. Ja, SUC är bäst, men andra alternativ fungerar så gott som alltid tillräckligt smidigt.frippe skrev: ↑27 dec 2023 10:00Nja säger jag, jag både håller med som inte håller med. Absolut är det ett mindre besvär att köa om man kan använda alternaiva laddare, til SuC då.
Men, det är inte alltid smidigt att försöka använda snabbladdare från andra leverantörer. Har själv stått och försökt få igång laddare på circle-k, då hade jag ändå laddat ned app och registrerat mig före resan startade. Slutade med att jag fick betala med kort på laddaren och därmed ett dyrare pris, efter att jag flera gånger försökt få igång laddningen med appen.
Så, lite både och det där med andra laddare, det är en jädrans fördel att bara plugga in och så funkar allt supersmidigt.
I en framtid när alla laddare går på samma smidiga sätt som SuC då blir det lite annat.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: När är det kö?
Vi har precis tvärt om, i princip all laddning sker hemma förutom på resor ett par gånger per månad i snitt, då blir det lätt en ovana att leta snabbladdare, andra än SuC. Då blir det lätt att man låter bilen sköta planeringen till SuC och utgår ifrån det, de klart flesta gångerna är det inga problem med kö, möjligen ibland när vissa laddare blockeras av de som parkerat fel.Niklas Z skrev: ↑27 dec 2023 10:27Det har hänt även mig att det inte funkat med andra laddare än SuC, men det är väldigt sällan jämfört med alla gånger det funkat. Jag har ju inte möjlighet att ladda hemma, så all min laddning görs på publika laddställen. Troligen har jag laddat över 1000 gånger (DC och AC) på publika laddare. Merparten har varit icke-SuC. Ja, SUC är bäst, men andra alternativ fungerar så gott som alltid tillräckligt smidigt.frippe skrev: ↑27 dec 2023 10:00Nja säger jag, jag både håller med som inte håller med. Absolut är det ett mindre besvär att köa om man kan använda alternaiva laddare, til SuC då.
Men, det är inte alltid smidigt att försöka använda snabbladdare från andra leverantörer. Har själv stått och försökt få igång laddare på circle-k, då hade jag ändå laddat ned app och registrerat mig före resan startade. Slutade med att jag fick betala med kort på laddaren och därmed ett dyrare pris, efter att jag flera gånger försökt få igång laddningen med appen.
Så, lite både och det där med andra laddare, det är en jädrans fördel att bara plugga in och så funkar allt supersmidigt.
I en framtid när alla laddare går på samma smidiga sätt som SuC då blir det lite annat.
Model Y LR.
Model S70D
Re: När är det kö?
Mitt svar gällde inte dig, utan den kommentar som Frippe postade.iAkita skrev: ↑27 dec 2023 01:02Min första kommentar föranleddes av att någon skrev att det var fullt och dålig stämning vid SuC i Jönköping.martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:08Håller med. SuC är så mycket lättare, bekvämare och ofta även billigare.
Se citat ovan.
Självklart är det utmärkt att det finns andra laddnät än Tesla SuC som man kan använda.iAkita skrev: ↑27 dec 2023 01:02Ju längre folk resonerar som så desto bättre för mig, men jag ville ändå försöka vara behjälplig och påpeka att det fanns lediga laddare precis bredvid. Man behöver naturligtvis inte utnyttja dessa om man inte vill, men det känns märkligt att det ska föranleda en diskussion.
Har själv laddar på OKQ8 och andra som CK när Tesla SuC varit fullt.
Håller med dig om att användarupplevelsen är sämre på SuC numera vid hög trafik (mer fullt, och mer folk som blockerar fler platser i onödan, och som man inte får information om i bilen innan).
När det inte är fullt/kaos på SuC, så är dock användarupplevelsen bättre än andra laddnät tack vare enkelhet och fin integration med bilen (om man har Tesla), samt oftast lägsta priser.
Så det är absolut lite dubbelt.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5569
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: När är det kö?
Nåt nytt om Gränna ? Den verkar behövas.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: När är det kö?
Jo, håller med. Problemen har uppkommit sedan Tesla öppnade upp SuC för alla, samt att de inte sett till att sätta in tillräckligt långa laddkablar för de som har laddintag på annorlunda platser på bilen än de som SuC varit designad för. Något de IMO borde löst innan de öppnande upp SUC för andra bilar än de som har laddintag vänster bak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: När är det kö?
Instämmer. Köer och kaos är det värsta. Här har det helt klart gått till det sämre (iaf. hos Tesla SuC) senaste åren. I det valet att köa eller välja annat laddnät så åker jag hellre någon annan stans (även om det kräver app/bricka).Niklas Z skrev: ↑27 dec 2023 08:18Nog för att SuC är enklast, men det är inte mycket krångligare att ta fram mobilen, öppna en app och starta laddningen. Jämfört med att stå i kö är det väldigt mycket trevligare att ladda hos annan operatör.
Självklart är SuC förstahandsvalet för mig också, men främst pga sådana saker som högre effekt (på V3 för min M3LR som inte når över c:a 190 kW på andra stationer) och lägre pris. Plug and Charge är självklart också ett plus, men det är som sagt inte mycket besvär med andra operatörers appar nu för tiden. Jag har laddat väldigt många gånger hos andra och där funkar det som det ska i 99 % av fallen, medan det funkar som det sa i 99,5 % av fallen på SuC. Den skillnaden väger lätt jämfört med att köa.
Om besväret att köa är mindre än besväret att starta laddning med en app så tycker jag inte att detta med köer är mycket att orda om.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: När är det kö?
Lider med dig (har själv råkat ut för sådant).kenjon skrev: ↑27 dec 2023 09:18Lätt hos andra operatörer om man redan är registrerad där, ja. Men är man inte det, utan måste börja med att ladda ner appen, registrera sej, plocka fram plastkort och mata in alla uppgifterna, då är det inte lika lätt. Senast jag besökte en annan operatör fick jag Nätverksfel hela tiden (jag kom åt deras server men den hade problem). Jag fick åka vidare några mil, och kom precis fram till Lidl när bilen varnade för att den skulle stänga ner.
Har OKQ8 och CK som främsta andra appar som jag försöker hålla uppdaterade appar i mobilen, samt har en 8-10 stycken laddbrickor/laddkort (inklusive OKQ8 och CK) liggandes i bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik