Verkar som att Tesla har integrerat en funktion liknande Waze där en ägare kan välja att dela information om hur trafikförhållandena är med andra. Tesla säger också att de delar med sig informationen till andra bolag som förser Tesla med data.
“The Model S navigation system now takes real-time traffic conditions into account when determining a route for you. Estimated travel times are adjusted to reflect traffic and your car will continuously monitor traffic while navigating and re-routing you if warranted.
In order for these features to work, Tesla measures the road segment data of all participating vehicles but in a way that doesn’t identify you or your car, and may share that with partners that contribute similar data to help us provide the service. At no point is any personally identifiable information collected or shared during this process. You can enable or disable this feature and the collection and sharing of this data at any time via “TRAFFIC-BASED ROUTING” setting in Controls > Settings > Apps > Maps & Navigation.”
Om Tesla hittar bra partners så kan den funktionen bli riktigt bra men om de inte gör det så kommer det nog vara bra i Kalifornien men här i Sverige dålig eller värdelös.
Ännu en anledning till att hoppas att utrullningen av Model 3 ökar snabbt.
i Norge kommer den bli fantastisk. Blir ju som ett 100%-igt övervakande av varenda väg om alla Tesla sänder info till ett centralt system
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är det nån mer som upplever märkliga grejer med skärmen och ratten(!). Flera gånger senaste veckan så har, vid övergång från easy enter till min profil, ratten slutat fungera. Den går inte att ställa om. Extra störigt då min easy enter har ratten så långt upp och in som möjligt. Blir inte alls bekvämt att köra så, vilket jag blivit tvungen till den senaste tiden. Detta sker också ofta i kombination med att stora skärma bootar om. Ratten börjar dock inte fungera efteråt. Inte heller om jag gör en extra Re-boot med rattknapparna. Jag har varje gång behövt stanna bilen, parkera, låsa och vänta ett tag. Sen börjar ratten funka igen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Just det har jag inte varit med om. Däremot försökte bilen förvandla mig till en ihopklämd dubbelmacka häromdagen! Den skulle byta från Easy Entry till min profil men istället körde den fram och ner allt så mycket den kunde. Stoppade och försökte byta tillbaks till Easy Entry men då bara fortsatte den. Höll på att bli mos! Väntade en stund och försökte sen byta profil igen och då gick den till rätt läge.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Är det nån mer som upplever märkliga grejer med skärmen och ratten(!). Flera gånger senaste veckan så har, vid övergång från easy enter till min profil, ratten slutat fungera. Den går inte att ställa om. Extra störigt då min easy enter har ratten så långt upp och in som möjligt. Blir inte alls bekvämt att köra så, vilket jag blivit tvungen till den senaste tiden. Detta sker också ofta i kombination med att stora skärma bootar om. Ratten börjar dock inte fungera efteråt. Inte heller om jag gör en extra Re-boot med rattknapparna. Jag har varje gång behövt stanna bilen, parkera, låsa och vänta ett tag. Sen börjar ratten funka igen.
2018.6.xxxx eller? Den verkar ju värdelös lixom...
Just det har jag inte varit med om. Däremot försökte bilen förvandla mig till en ihopklämd dubbelmacka häromdagen! Den skulle byta från Easy Entry till min profil men istället körde den fram och ner allt så mycket den kunde. Stoppade och försökte byta tillbaks till Easy Entry men då bara fortsatte den. Höll på att bli mos! Väntade en stund och försökte sen byta profil igen och då gick den till rätt läge.
Den råkade jag också ut för häromdagen! Tur att jag suttit och pillat med inställningen dagarna innan så jag direkt visste exakt att, och var "Stopp"-knappen fanns med muskelminne.
Just det har jag inte varit med om. Däremot försökte bilen förvandla mig till en ihopklämd dubbelmacka häromdagen! Den skulle byta från Easy Entry till min profil men istället körde den fram och ner allt så mycket den kunde. Stoppade och försökte byta tillbaks till Easy Entry men då bara fortsatte den. Höll på att bli mos! Väntade en stund och försökte sen byta profil igen och då gick den till rätt läge.
Den råkade jag också ut för häromdagen! Tur att jag suttit och pillat med inställningen dagarna innan så jag direkt visste exakt att, och var "Stopp"-knappen fanns med muskelminne.
Jag tror inte det är en mjukvarubugg som kommit nyligen. Haft det från och till sedan årsskiftet ungefär. Hade ett långt case med SC men eftersom det inte gick att återskapa föll det bort. Men det har hänt minst tre gånger...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Är det nån mer som upplever märkliga grejer med skärmen och ratten(!). Flera gånger senaste veckan så har, vid övergång från easy enter till min profil, ratten slutat fungera. Den går inte att ställa om. Extra störigt då min easy enter har ratten så långt upp och in som möjligt. Blir inte alls bekvämt att köra så, vilket jag blivit tvungen till den senaste tiden. Detta sker också ofta i kombination med att stora skärma bootar om. Ratten börjar dock inte fungera efteråt. Inte heller om jag gör en extra Re-boot med rattknapparna. Jag har varje gång behövt stanna bilen, parkera, låsa och vänta ett tag. Sen börjar ratten funka igen.
2018.6.xxxx eller? Den verkar ju värdelös lixom...
2018.10.4
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
2018.14 är märkbart snabbare i UIt för mig jämfört med den uråldriga jag var på innan. Uppskattas mycket. Vet inte om det kommit sedan uppdateringen men Spotify vill ibland inte ladda playlists jag väljer utan jag måste trycka på "retry" för att få den att ladda det.
Jag installerade 2018.14.2 imorse. Inga märkbara skillnader hittills mot .14 som jag hade tidigare.
2018.14 var dock en riktigt trevlig överraskning med snabbare UI, browser, scrollning i spotify-listor osv. Gjorde speed test på överföringshastighet och nu får jag 15mbit/sek via LTE vs. tidigare var det aldrig mer än 3mbit/sek. 5 gånger så snabbt alltså
Dock inga nya kartor än, men vi får tydligen vänta lite till här i Europa. Däremot är pan/zoom även i gamla bitmap-kartorna något snabbare på 17"-skärmen nu med 2018.14. Känns helt enkelt mer responsivt och laggar inte på samma sätt som tidigare när man förflyttar sig runt i kartan. Den zoomar också lite annorlunda har jag märkt.
Jag fick maila SC var iofs på 2017.50 och de sa att det var nån uppdatering som misslyckades och nåt där gjorde att jag inte fick fler uppdateringar så nu rullar det på som vanligt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
2018.14.2 bidde det. Märkte inga enorma skillnader i respons på skärmen, men testade bara några sekunder. Hoppas den märkliga ”extrafunktionen”, att elektriska rattstammen slutade fungera var och varannan gång vid övergång från easy enter till min profil, har försvunnit nu.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14