Det går att tolka om köra fast med att krocka. Har du fyrhjulsdrift får du högre hastighet innan du krockar. Bromsarna blir inte bättre av att du har fyrhjulsdrift.ChristerSjo skrev:Nu är väl inte AWD något som har för att ta sig loss när man kört fast. Det är ju en allmän höjande trafiksäkerhet med AWD. Jag körde med sommar sulor en dag i oktobeter 19 (köpte bilen i september) och det var på en slingrig väg och så kom vi in ett skuggigt/kurvig lätt isbelagd körsträcka. Fick sladd fast med lägre hastigthet än vad som var skyltat, bilen rätade upp sig helt själv. Skulle troligtvis inte hänt med mina tidigare framhjulsdrivna bilar, det hade möjligen fortsatt rakt ut på åkern.LarsL skrev:Bönder kan köra och behöver inte fyrhjulsdrift.Martin E-tron skrev:4wd e för bönder på landet
Jag säger som min jordbrukande mamma brukade säga. ”Med fyrhjulsdrift kommer du bara längre uti leran så att du kör fast värre och gör bärgningen jobbigare”. Min filosofi är att man ska ha något att ta till när man kört fast. När man har en traktor så är det bra att kunna trycka i diffspärren när man kört fast då att man kan backa sig loss.taliz skrev:Så är det ju. Räcker med en besvärlig fastkörning för att många sen aldrig väljer ngt annat än AWD.
Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Har skapat en ny tråd kring Tesla AWD under Generellt då detta är lite OT i denna tråd.LarsL skrev:Det går att tolka om köra fast med att krocka. Har du fyrhjulsdrift får du högre hastighet innan du krockar. Bromsarna blir inte bättre av att du har fyrhjulsdrift.ChristerSjo skrev:Nu är väl inte AWD något som har för att ta sig loss när man kört fast. Det är ju en allmän höjande trafiksäkerhet med AWD. Jag körde med sommar sulor en dag i oktobeter 19 (köpte bilen i september) och det var på en slingrig väg och så kom vi in ett skuggigt/kurvig lätt isbelagd körsträcka. Fick sladd fast med lägre hastigthet än vad som var skyltat, bilen rätade upp sig helt själv. Skulle troligtvis inte hänt med mina tidigare framhjulsdrivna bilar, det hade möjligen fortsatt rakt ut på åkern.LarsL skrev:Bönder kan köra och behöver inte fyrhjulsdrift.Martin E-tron skrev:4wd e för bönder på landet
Jag säger som min jordbrukande mamma brukade säga. ”Med fyrhjulsdrift kommer du bara längre uti leran så att du kör fast värre och gör bärgningen jobbigare”. Min filosofi är att man ska ha något att ta till när man kört fast. När man har en traktor så är det bra att kunna trycka i diffspärren när man kört fast då att man kan backa sig loss.taliz skrev:Så är det ju. Räcker med en besvärlig fastkörning för att många sen aldrig väljer ngt annat än AWD.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
En differential är ju en mekansik koppling mellan två hjul som gör att hjulen kan snurra med olika varvtal fast de drivs av samma motor. Och så länge du inte har en motor för varje hjul måste ju kraften fördelas på något sätt, och detta sker enklast genom att applicera mekanisk bromsverkan någonstans på ena hjulet.ChristerSjo skrev:Måste ett differinalsystem vara mekansikt? Som sagt från en okunnig.
Och i vanliga fall fungerar det ju så att man bromsar det hjulet som slirar. Därmed går en större del av vridmomentet till hjulet som har mer grepp.
Men alla system jag känner till behöver en stund för att fatta detta. Det krävs ett visst hjulspinn för att bilens styrdator ska begripa att kraften ska skickas till det andra hjulet, eller i fallet med fyrhjulsdrivna fossilbilar, den andra axeln.
Haldex-kopplingen som sitter i många fyrhjulsdrivna fossilbilar (Volvo t.ex.) fungerar starkt förenklat uttryckt så att själva hjulspinnet gör att kopplingen mellan fram och bakaxel låser sig. I vanliga fall är bilen mer eller mindre tvåhjulsdriven. Ju större differans mellan axlarna desto starkare låser kopplingen och desto mer fyhjulsdriven blir bilen. Grundprincipen är helt mekanisk. Detta sker snabbt, men inte blixtsnabbt. Och troligen aldrig så snabbt att det på något vis skulle kunna rädda en ur en sladdsituation. Idén med detta är att man tar sig vidare där vanliga bilar skulle köra fast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
AWD är inte trafiksäkerhetshöjande. Det är en komforthöjande funktion.
Att kunna sätta sig i bilen och köra iväg medan grannarna står och skottar och har sig. Eller ber om hjälp med att knuffa.
Eller som i Mammas fall, att kunna svänga 90 grader och köra uppför backen till huset, istället för att ta en omväg så att man kan köra rakt uppför backen.
Sedan håller jag med taliz också.
Att kunna sätta sig i bilen och köra iväg medan grannarna står och skottar och har sig. Eller ber om hjälp med att knuffa.
Eller som i Mammas fall, att kunna svänga 90 grader och köra uppför backen till huset, istället för att ta en omväg så att man kan köra rakt uppför backen.
Sedan håller jag med taliz också.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Och glöm inte, man kan ligga i vänsterfilen när det är oplogat på motorvägen !mikebike skrev:AWD är inte trafiksäkerhetshöjande. Det är en komforthöjande funktion.
Att kunna sätta sig i bilen och köra iväg medan grannarna står och skottar och har sig. Eller ber om hjälp med att knuffa.
Eller som i Mammas fall, att kunna svänga 90 grader och köra uppför backen till huset, istället för att ta en omväg så att man kan köra rakt uppför backen.
Sedan håller jag med taliz också.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Där handlar det om snö-planing och mot det hjälper inte awd.Esterox skrev:Och glöm inte, man kan ligga i vänsterfilen när det är oplogat på motorvägen !mikebike skrev:AWD är inte trafiksäkerhetshöjande. Det är en komforthöjande funktion.
Att kunna sätta sig i bilen och köra iväg medan grannarna står och skottar och har sig. Eller ber om hjälp med att knuffa.
Eller som i Mammas fall, att kunna svänga 90 grader och köra uppför backen till huset, istället för att ta en omväg så att man kan köra rakt uppför backen.
Sedan håller jag med taliz också.
Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jodå, riktigt quattro så är det bara åka.Banane skrev:Där handlar det om snö-planing och mot det hjälper inte awd.Esterox skrev:Och glöm inte, man kan ligga i vänsterfilen när det är oplogat på motorvägen !mikebike skrev:AWD är inte trafiksäkerhetshöjande. Det är en komforthöjande funktion.
Att kunna sätta sig i bilen och köra iväg medan grannarna står och skottar och har sig. Eller ber om hjälp med att knuffa.
Eller som i Mammas fall, att kunna svänga 90 grader och köra uppför backen till huset, istället för att ta en omväg så att man kan köra rakt uppför backen.
Sedan håller jag med taliz också.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Ja, med en riktigt framtung bil så känner man nog inte att man tappar fästet. Så Quattro funkar nog bra!Esterox skrev:Jodå, riktigt quattro så är det bara åka.Banane skrev:Där handlar det om snö-planing och mot det hjälper inte awd.Esterox skrev:Och glöm inte, man kan ligga i vänsterfilen när det är oplogat på motorvägen !mikebike skrev:AWD är inte trafiksäkerhetshöjande. Det är en komforthöjande funktion.
Att kunna sätta sig i bilen och köra iväg medan grannarna står och skottar och har sig. Eller ber om hjälp med att knuffa.
Eller som i Mammas fall, att kunna svänga 90 grader och köra uppför backen till huset, istället för att ta en omväg så att man kan köra rakt uppför backen.
Sedan håller jag med taliz också.

-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 01 okt 2020 21:42
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Ser helt ok ut på denna bild ändå.Laban skrev:Ser inte så stort ut. Verkar inte fällas direkt plant heller:mikebike skrev:Ja, de flesta bilar med tvådelat baksäte har skidlucka. Dock brukar det inte gå att få in ett skidfodral med ens två par skidor i dessa luckor.
Är lite tveksam till att det där skulle fungera för oss.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Första inlägget här. Följt ett längre tag.
Förbokade en Enyaq i vintras och blev idag uppringd av lokala skodaförsäljaren innan tidsfristen för att svara och fortsatt få förtur går ut på måndag.
Vill ha en 4wd (fjällstuga, brant backe, släpvagn) så vi avvaktar har vi bestämt. Dessutom är de så rörigt med svenska priser kontra konfiguratorn på nätet att jag lackat ur lite.
Försäljaren sa nu att 4wd ska gå att beställa v10 och börja byggas v14 nästa år. Leverans dock först efter sommaren(!). Varför det nu ska ta 15+ veckor att få en bil från Tjeckien och hit?
2wd åtminstone med större batteriet skulle byggas först v21 även om den går att beställa nu. Så han trodde 4wd skulle levereras före 2wd av iV80.
Demobilar först i april.
Svenska priser på 4wd skulle nog dröja lite de också men måste ju vara klara när de ska gå att beställa v10.
Att avvakta känns vettigt. Så kansle man kan få känna fysiskt på en ID.4 och få pris på den, eller så kanske rent av Ioniq5 och model Y Berlin är presenterade. Vill ha en elektrisk familjekombi med dragkrok, takräcke och lite krångel för rimligt pris, men är inte så kräsen i övrigt.
Förbokade en Enyaq i vintras och blev idag uppringd av lokala skodaförsäljaren innan tidsfristen för att svara och fortsatt få förtur går ut på måndag.
Vill ha en 4wd (fjällstuga, brant backe, släpvagn) så vi avvaktar har vi bestämt. Dessutom är de så rörigt med svenska priser kontra konfiguratorn på nätet att jag lackat ur lite.
Försäljaren sa nu att 4wd ska gå att beställa v10 och börja byggas v14 nästa år. Leverans dock först efter sommaren(!). Varför det nu ska ta 15+ veckor att få en bil från Tjeckien och hit?
2wd åtminstone med större batteriet skulle byggas först v21 även om den går att beställa nu. Så han trodde 4wd skulle levereras före 2wd av iV80.
Demobilar först i april.
Svenska priser på 4wd skulle nog dröja lite de också men måste ju vara klara när de ska gå att beställa v10.
Att avvakta känns vettigt. Så kansle man kan få känna fysiskt på en ID.4 och få pris på den, eller så kanske rent av Ioniq5 och model Y Berlin är presenterade. Vill ha en elektrisk familjekombi med dragkrok, takräcke och lite krångel för rimligt pris, men är inte så kräsen i övrigt.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Knappast. Snarare speglar det det osäkra läge som ännu råder. Bilarna ÄR inte klara helt enkelt utan beställningarna är bara teasers för att hålla kunderna varma och knutna till märket.MrRun skrev:Alltså Skoda måste ju ha blivit bromsade av Vw.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Vrjorn skrev:Första inlägget här. Följt ett längre tag.
Förbokade en Enyaq i vintras och blev idag uppringd av lokala skodaförsäljaren innan tidsfristen för att svara och fortsatt få förtur går ut på måndag.
Vill ha en 4wd (fjällstuga, brant backe, släpvagn) så vi avvaktar har vi bestämt. Dessutom är de så rörigt med svenska priser kontra konfiguratorn på nätet att jag lackat ur lite.
Försäljaren sa nu att 4wd ska gå att beställa v10 och börja byggas v14 nästa år. Leverans dock först efter sommaren(!). Varför det nu ska ta 15+ veckor att få en bil från Tjeckien och hit?
2wd åtminstone med större batteriet skulle byggas först v21 även om den går att beställa nu. Så han trodde 4wd skulle levereras före 2wd av iV80.
Demobilar först i april.
Svenska priser på 4wd skulle nog dröja lite de också men måste ju vara klara när de ska gå att beställa v10.
Att avvakta känns vettigt. Så kansle man kan få känna fysiskt på en ID.4 och få pris på den, eller så kanske rent av Ioniq5 och model Y Berlin är presenterade. Vill ha en elektrisk familjekombi med dragkrok, takräcke och lite krångel för rimligt pris, men är inte så kräsen i övrigt.
Jo, om VAG-gruppen försenar leveranserna av Enyaq mycket mer än till hösten 2021, så skulle ju kanske tom. Model Y ha möjlighet att levereras innan.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Synd att det blir så. Enyaq hade varit en solklar kandidat för tjänstebilsförare. Men jag har svårt att tro att intresset finns kvar efter 1 juli. De flesta som vill ta ut en tjänstebil innan det är för sent kommer nu troligen ta en ID4 istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
När ska konfiguration anpassas till svenska priser och svensk marknad?
Det var väl tal om att detta skulle ske i oktober? Nu skriver vi november...
Det var väl tal om att detta skulle ske i oktober? Nu skriver vi november...
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag är också lite irriterad på det upplägget och vill gärna fysiskt prova saker särskilt när det handlar om saker för runt en halv miljon som skall inhandlas. Bad vänligt men bestämt den påstridiga Skoda handlaren att återkomma när han hade en fysisk produkt i hallen att sälja.Vrjorn skrev:Första inlägget här. Följt ett längre tag.
Förbokade en Enyaq i vintras och blev idag uppringd av lokala skodaförsäljaren innan tidsfristen för att svara och fortsatt få förtur går ut på måndag.
Vill ha en 4wd (fjällstuga, brant backe, släpvagn) så vi avvaktar har vi bestämt. Dessutom är de så rörigt med svenska priser kontra konfiguratorn på nätet att jag lackat ur lite.
Försäljaren sa nu att 4wd ska gå att beställa v10 och börja byggas v14 nästa år. Leverans dock först efter sommaren(!). Varför det nu ska ta 15+ veckor att få en bil från Tjeckien och hit?
2wd åtminstone med större batteriet skulle byggas först v21 även om den går att beställa nu. Så han trodde 4wd skulle levereras före 2wd av iV80.
Demobilar först i april.
Svenska priser på 4wd skulle nog dröja lite de också men måste ju vara klara när de ska gå att beställa v10.
Att avvakta känns vettigt. Så kansle man kan få känna fysiskt på en ID.4 och få pris på den, eller så kanske rent av Ioniq5 och model Y Berlin är presenterade. Vill ha en elektrisk familjekombi med dragkrok, takräcke och lite krångel för rimligt pris, men är inte så kräsen i övrigt.
Tänker att jag skall ställa enyaq mot ID4 och eventuellt modell Y mot varandra i vår. Har dock även fått tips om att Kia kommer med 4wd SUV men det är tyvärr i slutet på nästa år.
Bra att tänka på är att det alltid brukar finnas ett fåtal som på grund av olika anledningar inte kan fullgöra ett köp reglerna för varje handlare är väl olika men på så sätt lyckades jag köpa min nuvarande e-niro utan att stå i kö en enda dag.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
På Kodiaq var det ju över ett års väntetid från beställning. Tror det helt enkelt är upprampning som tar tid även för etablerade tillverkare. Sen ser jag hellre att bilen är "klar" innan leverans, verkar ju vara sisådär på Id3-fronten..MrRun skrev:Alltså Skoda måste ju ha blivit bromsade av Vw.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Extremt mycket reklamfilmer som rullar för Skoda Enyaq just nu på YouTube och TV.
Lite märkligt om den inte kommer att börja levereras förens om ca. 1 år.
Vill de bara bygga upp "hypen" fram tills dess?
(Personligen så kan jag ibland tröttna på att se reklam om produkter som tillverkare inte kan få ut.)
Lite märkligt om den inte kommer att börja levereras förens om ca. 1 år.
Vill de bara bygga upp "hypen" fram tills dess?
(Personligen så kan jag ibland tröttna på att se reklam om produkter som tillverkare inte kan få ut.)

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag har kanske missat något viktigt här, men varför är Skoda Enyaq dyrare än VW ID4 i svenskt utförande med större batteriet?
Rimligen kommer VW vara en tryggare affär med ett bättre andrahandsvärde än Skodan..
Rimligen kommer VW vara en tryggare affär med ett bättre andrahandsvärde än Skodan..
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Skabb1 skrev:Jag har kanske missat något viktigt här, men varför är Skoda Enyaq dyrare än VW ID4 i svenskt utförande med större batteriet?
Rimligen kommer VW vara en tryggare affär med ett bättre andrahandsvärde än Skodan..
bra fråga !!
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Titta på materialval. VW tycks ha konstruerat för att kunna pressa priset, Skoda kör på som förr. Dessutom har Skodan bättre o dyrare grejer som spolare för lampor o kamera. Vet inte om det finns mer utrustning.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
https://insideevs.com/news/456603/skoda ... -boleslav/
NU startar produktionen.
NU startar produktionen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Spolare för kamera har ID4 också. Men inte för strålkastarna, vilket jag anser är väldigt B.PapaD skrev:Titta på materialval. VW tycks ha konstruerat för att kunna pressa priset, Skoda kör på som förr. Dessutom har Skodan bättre o dyrare grejer som spolare för lampor o kamera. Vet inte om det finns mer utrustning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Oavsett dessa delar känns ju VW ID4 som en solidare affär sett till ett lägre inköpspris och ett bedömt högre andrahandsvärde!?mati skrev:Spolare för kamera har ID4 också. Men inte för strålkastarna, vilket jag anser är väldigt B.PapaD skrev:Titta på materialval. VW tycks ha konstruerat för att kunna pressa priset, Skoda kör på som förr. Dessutom har Skodan bättre o dyrare grejer som spolare för lampor o kamera. Vet inte om det finns mer utrustning.