Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Gargamel »

heldiggrisen skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Vad är fördelen med semi-elektriskt vs löstagbart? Min löstagbara krok på e-tronen har suttit på exakt samma ställe sedan jag fick den monterad. Ser ingen vits med att plocka bort den varje gång jag ställer bilen i garaget för att sedan behöva sätta på den igen nästa gång jag använder bilen. Troligen skulle även en elektrisk krok alltid vara utfälld på min bil. Är det bara en bekvämlighetsgrej eller finns det andra fördelar?
På vår Mercedes, men även på BMW, Volvo, Audi och de flesta andra bilar så tycker jag att det är supersmidigt att ha en helt elektroniskt manövrerbar krok. Då vi använder den aktivt (även om den då är verkligen behövlig) säker mindre än 0,5% av alla mil som bilen körs, så är det ju skönt, snyggt och smidigt att slippa ha kroken upp i normalfallet (99,5% av all tid).

Detta är en av orsaken till att jag vägrar att köpa krok av Tesla för M3; lösningen är ju så taffligt obekväm och gammaldags på M3. Sådan skit skall inte uppmuntras! :evil:

Så här skall en riktig krok fungera (även om jag personligen föredrar att ha knappen vid förardörren):

Shit vad bra med en så pedagogisk och tydlig video på något så pass avancerat :lol:
54 sekunder av mitt liv jag aldrig får tillbaka
Jodå, titta på filmen baklänges så kommer du tillbaka innan du började kolla. :D
Esterox
Inlägg: 748
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Jag fäller in min så fort jag är färdig med krokanvändning. Jag gillar inte hur det ser ut när den är på plats. Det är inte tillräckligt tufft. Och eftersom det bara är en knapptryckning, så är det inte jobbigt alls. Däremot avtagbar, så blir det mer jobb.
Okej, det köper jag. Framförallt när man använder kroken bara sporadiskt. Men jag använder min bil nästan uteslutande för att dra släp numera. En fast monterad krok hade varit det vettigaste alternativet för mig, om det hade funnits. Min fråga var mer tekniskt betingad. Finns det en teknisk fördel med elektrisk dragkrok? Eller är det skit samma från den synvinkeln?
En avtagbar dragkrok måste gå att demontera vid besiktning. Att ha den på plats brukar sluta med att den sitter fast och är ett h**lvete att få bort, kan sluta med att man får köpa ny krok istället.

Så det är nackdelen med att alltid låta den sitta i. Konstruktionen är helt enkelt inte gjord för det.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Blir mer och mer intresserad av Ioniq 5 faktiskt.
Har mycket bra och till ett attraktivt pris,relativt sett.

Ni som beställt, har ni kört på baspaketet eller advanced?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

Esterox skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Jag fäller in min så fort jag är färdig med krokanvändning. Jag gillar inte hur det ser ut när den är på plats. Det är inte tillräckligt tufft. Och eftersom det bara är en knapptryckning, så är det inte jobbigt alls. Däremot avtagbar, så blir det mer jobb.
Okej, det köper jag. Framförallt när man använder kroken bara sporadiskt. Men jag använder min bil nästan uteslutande för att dra släp numera. En fast monterad krok hade varit det vettigaste alternativet för mig, om det hade funnits. Min fråga var mer tekniskt betingad. Finns det en teknisk fördel med elektrisk dragkrok? Eller är det skit samma från den synvinkeln?
En avtagbar dragkrok måste gå att demontera vid besiktning. Att ha den på plats brukar sluta med att den sitter fast och är ett h**lvete att få bort, kan sluta med att man får köpa ny krok istället.

Så det är nackdelen med att alltid låta den sitta i. Konstruktionen är helt enkelt inte gjord för det.
Jag hade en löstagbar på min Mondeo och den gick inte att få loss på besiktningen (jag lät den alltid sitta i) och fick
en 2:a, och när jag äntligen fick loss den så var den trasig och Ford kunde inte få tag i originalet längre så det
fick bli en helt ny (alltså även fästet) vilket tog så lång tid att det hann bli körförbud på bilen (några veckor)...
Allt för att jag inte tog loss den (och smörjde delarna regelbundet)...
Lesson learned liksom :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 994
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wannabee »

wheels skrev:
Leo skrev:
Troligast är nog att Hyundai (och Kia) centralt inte har kommunicerat ut hur det blir med kylvätskebyte. Dvs ingen/få vet vad som gäller ute hos Återförsäljarna och de allra flesta säljarna gissar nog mest (och kanske ibland utifrån vad de själva hoppas på.)

Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Jag får nog säga, att om jag hade visst att jag skulle bli blåst på en svindyr service när jag köpte Konan, så hade den gått bort.
Får dock säga att den går utan mankemang. Inga problem alls med torkarautomatik, hel/halvljus, skyltläsning etc.
Man kan ju skita i servicen, men då blir det en "tomhylsa" som bilförsäljarna kallar det. Gör man servicen själv, eller annan verkstad gör det, kommer Hyundai att söka med ljus och lykta efter vad som helst, så att dom kan slippa garantiåttagandet om något händer. Allt enligt återförsäljaren där jag köpte bilen, när jag började ifrågasätta servicekostnaden
Tacksam för sådan här information när man börjar undra om det inte börjar komma alternativ till Tesla.
(Förväntar att jag beställer en Y när de finns att titta på i verkligheten och är tillverkade i Berlin)
MrRun
elbilist
Inlägg: 874
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Lite intressant E-GMP-snack med Hyundai-ingenjörer.



Man pratar t.ex om effektiviseringar och designval som:
* Integrated power/drive axle (IDA) (från bilsporten)
* Integrated reduction gear (ger färre kullager)
* 800V-tekniken som gör att den även laddar ca 15% snabbare med 400V-laddare jämfört med om dom inte använt 800V-teknik.
Ioniq 5 FE AWD
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

wannabee skrev:
wheels skrev:
Leo skrev:
Troligast är nog att Hyundai (och Kia) centralt inte har kommunicerat ut hur det blir med kylvätskebyte. Dvs ingen/få vet vad som gäller ute hos Återförsäljarna och de allra flesta säljarna gissar nog mest (och kanske ibland utifrån vad de själva hoppas på.)

Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Jag får nog säga, att om jag hade visst att jag skulle bli blåst på en svindyr service när jag köpte Konan, så hade den gått bort.
Får dock säga att den går utan mankemang. Inga problem alls med torkarautomatik, hel/halvljus, skyltläsning etc.
Man kan ju skita i servicen, men då blir det en "tomhylsa" som bilförsäljarna kallar det. Gör man servicen själv, eller annan verkstad gör det, kommer Hyundai att söka med ljus och lykta efter vad som helst, så att dom kan slippa garantiåttagandet om något händer. Allt enligt återförsäljaren där jag köpte bilen, när jag började ifrågasätta servicekostnaden
Tacksam för sådan här information när man börjar undra om det inte börjar komma alternativ till Tesla.
(Förväntar att jag beställer en Y när de finns att titta på i verkligheten och är tillverkade i Berlin)
I samma tankar som du.
Om jag fullspecar Ioniq5 som jag vill ha den, så är den fortfarande ~200k (605k vs 803k) billigare än MYP.
Jag gissar på servicekostnad första 15k mil på 15000kr dyrare än MY, och snabbladdning (med mitt körmönster) på 10000kr dyrare (beroende på årsavgift Ionity).

Båda bilarna passar mig perfekt, och jag gillar också designen på båda, så får jag tänka grundligt genom om jag tycker MY’s performance och SuC-nätverket är värt 175k kr extra.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Vad skulle en rimlig service vara? i princip samma som bilbesiktningen går igenom.
Är det en rimlig åtgärd att byta kylarvätska (som olja). Har ett serviceavtal med volvo och fick betala extra för ett sådant återkommande oljebyte (som man säger att man måste göra). Så verkstäderna har satt i system att pungslå kunder. (har även läst om hur hutlösa dyra tesla är också här på forumet). Så det känns som standard i branschen. Andra hantverkare skall vi inte tala om.
(utgå från att man skall betala någon ärlig lön, vad skulle en sådan kosta?).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Mycket imponerande!
Screenshot_20210521-111113_YouTube.jpg
Screenshot_20210521-111313_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

heldiggrisen skrev:
wannabee skrev:
wheels skrev:
Leo skrev:
Troligast är nog att Hyundai (och Kia) centralt inte har kommunicerat ut hur det blir med kylvätskebyte. Dvs ingen/få vet vad som gäller ute hos Återförsäljarna och de allra flesta säljarna gissar nog mest (och kanske ibland utifrån vad de själva hoppas på.)

Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Jag får nog säga, att om jag hade visst att jag skulle bli blåst på en svindyr service när jag köpte Konan, så hade den gått bort.
Får dock säga att den går utan mankemang. Inga problem alls med torkarautomatik, hel/halvljus, skyltläsning etc.
Man kan ju skita i servicen, men då blir det en "tomhylsa" som bilförsäljarna kallar det. Gör man servicen själv, eller annan verkstad gör det, kommer Hyundai att söka med ljus och lykta efter vad som helst, så att dom kan slippa garantiåttagandet om något händer. Allt enligt återförsäljaren där jag köpte bilen, när jag började ifrågasätta servicekostnaden
Tacksam för sådan här information när man börjar undra om det inte börjar komma alternativ till Tesla.
(Förväntar att jag beställer en Y när de finns att titta på i verkligheten och är tillverkade i Berlin)
I samma tankar som du.
Om jag fullspecar Ioniq5 som jag vill ha den, så är den fortfarande ~200k (605k vs 803k) billigare än MYP.
Jag gissar på servicekostnad första 15k mil på 15000kr dyrare än MY, och snabbladdning (med mitt körmönster) på 10000kr dyrare (beroende på årsavgift Ionity).

Båda bilarna passar mig perfekt, och jag gillar också designen på båda, så får jag tänka grundligt genom om jag tycker MY’s performance och SuC-nätverket är värt 175k kr extra.
Min killgissning är att Tesla sänker priset på MY när den väl finns i affären.
Så gjorde man I Kina.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
wannabee skrev:
wheels skrev:
Leo skrev:
Troligast är nog att Hyundai (och Kia) centralt inte har kommunicerat ut hur det blir med kylvätskebyte. Dvs ingen/få vet vad som gäller ute hos Återförsäljarna och de allra flesta säljarna gissar nog mest (och kanske ibland utifrån vad de själva hoppas på.)

Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Jag får nog säga, att om jag hade visst att jag skulle bli blåst på en svindyr service när jag köpte Konan, så hade den gått bort.
Får dock säga att den går utan mankemang. Inga problem alls med torkarautomatik, hel/halvljus, skyltläsning etc.
Man kan ju skita i servicen, men då blir det en "tomhylsa" som bilförsäljarna kallar det. Gör man servicen själv, eller annan verkstad gör det, kommer Hyundai att söka med ljus och lykta efter vad som helst, så att dom kan slippa garantiåttagandet om något händer. Allt enligt återförsäljaren där jag köpte bilen, när jag började ifrågasätta servicekostnaden
Tacksam för sådan här information när man börjar undra om det inte börjar komma alternativ till Tesla.
(Förväntar att jag beställer en Y när de finns att titta på i verkligheten och är tillverkade i Berlin)
I samma tankar som du.
Om jag fullspecar Ioniq5 som jag vill ha den, så är den fortfarande ~200k (605k vs 803k) billigare än MYP.
Jag gissar på servicekostnad första 15k mil på 15000kr dyrare än MY, och snabbladdning (med mitt körmönster) på 10000kr dyrare (beroende på årsavgift Ionity).

Båda bilarna passar mig perfekt, och jag gillar också designen på båda, så får jag tänka grundligt genom om jag tycker MY’s performance och SuC-nätverket är värt 175k kr extra.
Min killgissning är att Tesla sänker priset på MY när den väl finns i affären.
Så gjorde man I Kina.
Då har många potentiella MY-kunder redan tagit leverans av Ioniq5.
Kanske mig inkluderat.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Jag tycker Ioniq 5 är mycket bra.
Det tråkiga är att de inte får fram bilar i några större volymer.
För just nu är i min mening Ioniq 5 bäst.
Och skulle lätt kunna sälja mer än VWs ID modeller.

Tesla är just nu i en svacka. Nya MS och MX har inte börjat levereras och M3 är lite gammal nu. Och MY dröjer mest troligtvis till nästa år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 994
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wannabee »

heldiggrisen skrev:
wannabee skrev:
wheels skrev:
Leo skrev:
Troligast är nog att Hyundai (och Kia) centralt inte har kommunicerat ut hur det blir med kylvätskebyte. Dvs ingen/få vet vad som gäller ute hos Återförsäljarna och de allra flesta säljarna gissar nog mest (och kanske ibland utifrån vad de själva hoppas på.)

Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Jag får nog säga, att om jag hade visst att jag skulle bli blåst på en svindyr service när jag köpte Konan, så hade den gått bort.
Får dock säga att den går utan mankemang. Inga problem alls med torkarautomatik, hel/halvljus, skyltläsning etc.
Man kan ju skita i servicen, men då blir det en "tomhylsa" som bilförsäljarna kallar det. Gör man servicen själv, eller annan verkstad gör det, kommer Hyundai att söka med ljus och lykta efter vad som helst, så att dom kan slippa garantiåttagandet om något händer. Allt enligt återförsäljaren där jag köpte bilen, när jag började ifrågasätta servicekostnaden
Tacksam för sådan här information när man börjar undra om det inte börjar komma alternativ till Tesla.
(Förväntar att jag beställer en Y när de finns att titta på i verkligheten och är tillverkade i Berlin)
I samma tankar som du.
Om jag fullspecar Ioniq5 som jag vill ha den, så är den fortfarande ~200k (605k vs 803k) billigare än MYP.
Jag gissar på servicekostnad första 15k mil på 15000kr dyrare än MY, och snabbladdning (med mitt körmönster) på 10000kr dyrare (beroende på årsavgift Ionity).

Båda bilarna passar mig perfekt, och jag gillar också designen på båda, så får jag tänka grundligt genom om jag tycker MY’s performance och SuC-nätverket är värt 175k kr extra.
Ok, jag gillar nog Ionoq5:s utseende mer än Y. Men tror att Y ser mindre ful ut än 3 (grodögon) Drag är ett krav och minst 1000kg. Kollade på Niro när den kom och då kunde den inte ha drag.

Är den snabbaste Ioniq5 jämbördig med YP?

Vill inte ha jättestora fälgar med stötiga däck som M3P, så skulle nog mer köpa till accboosten till en M3 longrange före M3P där jag skulle få byta bort fälgarna mot mindre.

Gillar att man kan övernatta i bilen hyfsat i MY (inte så bra i M3) vet inte hur det är i Ionoq5 med den saken, får väl se när Tesla Jörn testat bilen.

Gillar också mer när allt sköts på en enda större skärm, tror mer på samma trend som med mobilerna.
Brukar ha mina bilar länge, gammal Toyota med tre års garanti = en service hos Toyota, sen servat själv, så gillar Teslas serva var du vill eller själv utan att äventyra garantin.

Sen gillar jag inte abbonemang där man ska bedöma innan hur mycket jag ska köra framöver. Det gör mig mindre att betala mera vid bilköpet bara jag slipper hålla på med dyra abbonemang eller väldigt överprissatta laddstationer med komplicerade betalsätt.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

wannabee skrev:
heldiggrisen skrev:
wannabee skrev:
wheels skrev:
Leo skrev:
Troligast är nog att Hyundai (och Kia) centralt inte har kommunicerat ut hur det blir med kylvätskebyte. Dvs ingen/få vet vad som gäller ute hos Återförsäljarna och de allra flesta säljarna gissar nog mest (och kanske ibland utifrån vad de själva hoppas på.)

Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Jag får nog säga, att om jag hade visst att jag skulle bli blåst på en svindyr service när jag köpte Konan, så hade den gått bort.
Får dock säga att den går utan mankemang. Inga problem alls med torkarautomatik, hel/halvljus, skyltläsning etc.
Man kan ju skita i servicen, men då blir det en "tomhylsa" som bilförsäljarna kallar det. Gör man servicen själv, eller annan verkstad gör det, kommer Hyundai att söka med ljus och lykta efter vad som helst, så att dom kan slippa garantiåttagandet om något händer. Allt enligt återförsäljaren där jag köpte bilen, när jag började ifrågasätta servicekostnaden
Tacksam för sådan här information när man börjar undra om det inte börjar komma alternativ till Tesla.
(Förväntar att jag beställer en Y när de finns att titta på i verkligheten och är tillverkade i Berlin)
I samma tankar som du.
Om jag fullspecar Ioniq5 som jag vill ha den, så är den fortfarande ~200k (605k vs 803k) billigare än MYP.
Jag gissar på servicekostnad första 15k mil på 15000kr dyrare än MY, och snabbladdning (med mitt körmönster) på 10000kr dyrare (beroende på årsavgift Ionity).

Båda bilarna passar mig perfekt, och jag gillar också designen på båda, så får jag tänka grundligt genom om jag tycker MY’s performance och SuC-nätverket är värt 175k kr extra.
Ok, jag gillar nog Ionoq5:s utseende mer än Y. Men tror att Y ser mindre ful ut än 3 (grodögon) Drag är ett krav och minst 1000kg. Kollade på Niro när den kom och då kunde den inte ha drag.
Båda MY och Ioniq 5 kan dra 1600kg

Är den snabbaste Ioniq5 jämbördig med YP?
nej
MYP 0-100 på 3,7s
Ioniq 5 LR AWD på 5,2s


Vill inte ha jättestora fälgar med stötiga däck som M3P, så skulle nog mer köpa till accboosten till en M3 longrange före M3P där jag skulle få byta bort fälgarna mot mindre.
Enig
Gillar att man kan övernatta i bilen hyfsat i MY (inte så bra i M3) vet inte hur det är i Ionoq5 med den saken, får väl se när Tesla Jörn testat bilen.
Ioniq 5 har ”utility mode” och Zalman visade bild på båda tält och madrass tidigare i tråden. Dessutom har Ioniq 5 V2L, något som är mycket användbart vid camping

Gillar också mer när allt sköts på en enda större skärm, tror mer på samma trend som med mobilerna.
Brukar ha mina bilar länge, gammal Toyota med tre års garanti = en service hos Toyota, sen servat själv, så gillar Teslas serva var du vill eller själv utan att äventyra garantin.
Enig. Själv om jag gillar HUD, så är det inte ett måste. Frågan är vad service på Ioniq 5 kostar.

Sen gillar jag inte abbonemang där man ska bedöma innan hur mycket jag ska köra framöver. Det gör mig mindre att betala mera vid bilköpet bara jag slipper hålla på med dyra abbonemang eller väldigt överprissatta laddstationer med komplicerade betalsätt.
Båda och.
I Norge kostar ionity abonnemanget 1620Nok/år, man laddar i många år på skillnaden i pris mellan Ioniq 5 och MY, också efter att servicekostnaden finns med i matrisen.

Ioniq 5 finns på kampanj fram till slutet av November.
Tesla måste nog ändra priset på MY innan dess, annars kan det vara att jag hoppar på Ioniq5
Mitt svar i rött
Edit: Det var MrRun på sidan 92 som visade campingutrustning
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
wheels
Inlägg: 715
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

MrRun skrev:
Lite intressant E-GMP-snack med Hyundai-ingenjörer.



Man pratar t.ex om effektiviseringar och designval som:
* Integrated power/drive axle (IDA) (från bilsporten)
* Integrated reduction gear (ger färre kullager)
* 800V-tekniken som gör att den även laddar ca 15% snabbare med 400V-laddare jämfört med om dom inte använt 800V-teknik.
Vad säger alla 400 volts förespråkare här om det
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Angående Tesla och V2L, så utgår jag ifrån att Teslas Berlin MY har V2L.

För nu har redan(eller kommande) bilar någon form av eluttag:
Honda E, 1.500W
Kia EV6, 3.600W
IONIQ 5, 3.600W
Tesla Cybertruck
FORD F150, 9.600W

VAGs MEB bilar får V2L 2022.
VW ID3 OCH ID4
AUDI Q4
SKODA ENYAQ
SEAT CUPRA E-BORN

MG Marvel R, 2.500W
MG 5 kombi, 2.500W
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 2683
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Angående Tesla och V2L, så utgår jag ifrån att Teslas Berlin MY har V2L.

För nu har redan(eller kommande) bilar någon form av eluttag:
Honda E, 1.500W
Kia EV6, 3.600W
IONIQ 5, 3.600W
Tesla Cybertruck
FORD F150, 9.600W

VAGs MEB bilar får V2L 2022.
VW ID3 OCH ID4
AUDI Q4
SKODA ENYAQ
SEAT CUPRA E-BORN

MG Marvel R, 2.500W
MG 5 kombi, 2.500W
Angående Tesla och V2L, så utgår jag ifrån att Teslas Berlin MY har V2L.
Varför utgår du från det? Gissning? Förhoppning? Spått i kaffesump?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 994
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wannabee »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Angående Tesla och V2L, så utgår jag ifrån att Teslas Berlin MY har V2L.

För nu har redan(eller kommande) bilar någon form av eluttag:
Honda E, 1.500W
Kia EV6, 3.600W
IONIQ 5, 3.600W
Tesla Cybertruck
FORD F150, 9.600W

VAGs MEB bilar får V2L 2022.
VW ID3 OCH ID4
AUDI Q4
SKODA ENYAQ
SEAT CUPRA E-BORN

MG Marvel R, 2.500W
MG 5 kombi, 2.500W
Angående Tesla och V2L, så utgår jag ifrån att Teslas Berlin MY har V2L.
Varför utgår du från det? Gissning? Förhoppning? Spått i kaffesump?
Undrar hur amerikaner ser på V2L? Dragkrok struntar de i, (utom på pickuper) så nån husvagn lär de inte ha bakom nåt annat än pickuper.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Lite intressant E-GMP-snack med Hyundai-ingenjörer.



Man pratar t.ex om effektiviseringar och designval som:
* Integrated power/drive axle (IDA) (från bilsporten)
* Integrated reduction gear (ger färre kullager)
* 800V-tekniken som gör att den även laddar ca 15% snabbare med 400V-laddare jämfört med om dom inte använt 800V-teknik.
Superspännande. Tyvärr lite jobbigt att följa konversationen med jättesmå texter och supersnabb koreanska. Jag gillar att de utan att behöva skämmas jämför sina egna tekniska lösningar med Teslas teknik. Och man inser att de faktiskt vet vad de håller på med. Mycket imponerande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Leo »

Var förbi Aftenbil som säljer KIA norr om Stockholm och tog reda på kostnad för kylvätskebytet för en nyare e-Niro. (De hade ännu inga uppgifter om EV6)

4961kr inkl moms för arbete och kylvätska. Är tydligen 14L som går åt och arbetstiden är 1,4h på e-Niro. Ska ske var 4500mil (eller vart 3:e år vad som kommer först). Samma för e-Soul.

Skulle gissa att EV6 och Ioniq5 får något liknande MEN de har gissningsvis större kylsystem (hög dragvikt, 800V laddning, större batteri osv) så det kan behövas lite fler liter a 150kr/L.

Sen kan det säkert vara lite billigare och säkerligen dyrare på andra verkstäder beroende på deras prissättning.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Angående Tesla och V2L, så utgår jag ifrån att Teslas Berlin MY har V2L.

För nu har redan(eller kommande) bilar någon form av eluttag:
Honda E, 1.500W
Kia EV6, 3.600W
IONIQ 5, 3.600W
Tesla Cybertruck
FORD F150, 9.600W

VAGs MEB bilar får V2L 2022.
VW ID3 OCH ID4
AUDI Q4
SKODA ENYAQ
SEAT CUPRA E-BORN

MG Marvel R, 2.500W
MG 5 kombi, 2.500W
Angående Tesla och V2L, så utgår jag ifrån att Teslas Berlin MY har V2L.
Varför utgår du från det? Gissning? Förhoppning? Spått i kaffesump?
Det är väl så Zalman funkar helt enkelt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Angående Tesla och V2L, så utgår jag ifrån att Teslas Berlin MY har V2L.

För nu har redan(eller kommande) bilar någon form av eluttag:
Honda E, 1.500W
Kia EV6, 3.600W
IONIQ 5, 3.600W
Tesla Cybertruck
FORD F150, 9.600W

VAGs MEB bilar får V2L 2022.
VW ID3 OCH ID4
AUDI Q4
SKODA ENYAQ
SEAT CUPRA E-BORN

MG Marvel R, 2.500W
MG 5 kombi, 2.500W
Angående Tesla och V2L, så utgår jag ifrån att Teslas Berlin MY har V2L.
Varför utgår du från det? Gissning? Förhoppning? Spått i kaffesump?
Det är en killgissning från min sida.
Det som talar för detta är att Tesla vill ha helkunder i sin VPP.
Tydligen kan man inte längre köpa en Powerwall utan att också köpa Tesla solceller.
Dessutom kör ju Tesla alltmera med järnfosfat batterier i både bilar och deras lagringslösningar.
Tesla’s shift to LFP cells for Megapack batteries heralds an energy storage revolution
https://www.teslarati.com/tesla-lfp-meg ... isruption/

Dessa LFP batterier har upp till 12.000 cykler vilket innebär ca 33 års livslängd, med en laddcykel per dygn.

Därmed skulle hindren med att ha en bil med V2L vara borta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
wannabee skrev:
wheels skrev:
Leo skrev:
Troligast är nog att Hyundai (och Kia) centralt inte har kommunicerat ut hur det blir med kylvätskebyte. Dvs ingen/få vet vad som gäller ute hos Återförsäljarna och de allra flesta säljarna gissar nog mest (och kanske ibland utifrån vad de själva hoppas på.)

Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Jag får nog säga, att om jag hade visst att jag skulle bli blåst på en svindyr service när jag köpte Konan, så hade den gått bort.
Får dock säga att den går utan mankemang. Inga problem alls med torkarautomatik, hel/halvljus, skyltläsning etc.
Man kan ju skita i servicen, men då blir det en "tomhylsa" som bilförsäljarna kallar det. Gör man servicen själv, eller annan verkstad gör det, kommer Hyundai att söka med ljus och lykta efter vad som helst, så att dom kan slippa garantiåttagandet om något händer. Allt enligt återförsäljaren där jag köpte bilen, när jag började ifrågasätta servicekostnaden
Tacksam för sådan här information när man börjar undra om det inte börjar komma alternativ till Tesla.
(Förväntar att jag beställer en Y när de finns att titta på i verkligheten och är tillverkade i Berlin)
I samma tankar som du.
Om jag fullspecar Ioniq5 som jag vill ha den, så är den fortfarande ~200k (605k vs 803k) billigare än MYP.
Jag gissar på servicekostnad första 15k mil på 15000kr dyrare än MY, och snabbladdning (med mitt körmönster) på 10000kr dyrare (beroende på årsavgift Ionity).

Båda bilarna passar mig perfekt, och jag gillar också designen på båda, så får jag tänka grundligt genom om jag tycker MY’s performance och SuC-nätverket är värt 175k kr extra.
Är det inte ett alternativ med MY AWD LR? Vilken prestanda har Ioniq 5 fullspecad?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:

Min killgissning är att Tesla sänker priset på MY när den väl finns i affären.
Så gjorde man I Kina.
Då har många potentiella MY-kunder redan tagit leverans av Ioniq5.
Kanske mig inkluderat.
Tror de överlever. Dessutom verkar ju leveranskapaciteten rätt låg gällande Iq5.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Erxon
elbilist
Inlägg: 461
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Erxon »

Leo skrev:
Var förbi Aftenbil som säljer KIA norr om Stockholm och tog reda på kostnad för kylvätskebytet för en nyare e-Niro. (De hade ännu inga uppgifter om EV6)

4961kr inkl moms för arbete och kylvätska. Är tydligen 14L som går åt och arbetstiden är 1,4h på e-Niro. Ska ske var 4500mil (eller vart 3:e år vad som kommer först). Samma för e-Soul.

Skulle gissa att EV6 och Ioniq5 får något liknande MEN de har gissningsvis större kylsystem (hög dragvikt, 800V laddning, större batteri osv) så det kan behövas lite fler liter a 150kr/L.

Sen kan det säkert vara lite billigare och säkerligen dyrare på andra verkstäder beroende på deras prissättning.
Då har Kia vart duktiga på att förhandla priset, alternativt hittat annan leverantör för kylvätskan
När de införde detta i mitt tycke larv så kostade den 600 kr litern.
Skriv svar