heldiggrisen skrev:wannabee skrev:wheels skrev:Leo skrev:Troligast är nog att Hyundai (och Kia) centralt inte har kommunicerat ut hur det blir med kylvätskebyte. Dvs ingen/få vet vad som gäller ute hos Återförsäljarna och de allra flesta säljarna gissar nog mest (och kanske ibland utifrån vad de själva hoppas på.)
Priset på filterpatronbyte på e-Tron ska tydligen vara 450kr inklusive byte på Audi i Västerås t ex. (Går tydligen väldigt snabbt att byta) Ska tydligen ske vid varje service 3000mil som jag förstod det när jag frågade idag.
Jag får nog säga, att om jag hade visst att jag skulle bli blåst på en svindyr service när jag köpte Konan, så hade den gått bort.
Får dock säga att den går utan mankemang. Inga problem alls med torkarautomatik, hel/halvljus, skyltläsning etc.
Man kan ju skita i servicen, men då blir det en "tomhylsa" som bilförsäljarna kallar det. Gör man servicen själv, eller annan verkstad gör det, kommer Hyundai att söka med ljus och lykta efter vad som helst, så att dom kan slippa garantiåttagandet om något händer. Allt enligt återförsäljaren där jag köpte bilen, när jag började ifrågasätta servicekostnaden
Tacksam för sådan här information när man börjar undra om det inte börjar komma alternativ till Tesla.
(Förväntar att jag beställer en Y när de finns att titta på i verkligheten och är tillverkade i Berlin)
I samma tankar som du.
Om jag fullspecar Ioniq5 som jag vill ha den, så är den fortfarande ~200k (605k vs 803k) billigare än MYP.
Jag gissar på servicekostnad första 15k mil på 15000kr dyrare än MY, och snabbladdning (med mitt körmönster) på 10000kr dyrare (beroende på årsavgift Ionity).
Båda bilarna passar mig perfekt, och jag gillar också designen på båda, så får jag tänka grundligt genom om jag tycker MY’s performance och SuC-nätverket är värt 175k kr extra.
Ok, jag gillar nog Ionoq5:s utseende mer än Y. Men tror att Y ser mindre ful ut än 3 (grodögon) Drag är ett krav och minst 1000kg. Kollade på Niro när den kom och då kunde den inte ha drag.
Är den snabbaste Ioniq5 jämbördig med YP?
Vill inte ha jättestora fälgar med stötiga däck som M3P, så skulle nog mer köpa till accboosten till en M3 longrange före M3P där jag skulle få byta bort fälgarna mot mindre.
Gillar att man kan övernatta i bilen hyfsat i MY (inte så bra i M3) vet inte hur det är i Ionoq5 med den saken, får väl se när Tesla Jörn testat bilen.
Gillar också mer när allt sköts på en enda större skärm, tror mer på samma trend som med mobilerna.
Brukar ha mina bilar länge, gammal Toyota med tre års garanti = en service hos Toyota, sen servat själv, så gillar Teslas serva var du vill eller själv utan att äventyra garantin.
Sen gillar jag inte abbonemang där man ska bedöma innan hur mycket jag ska köra framöver. Det gör mig mindre att betala mera vid bilköpet bara jag slipper hålla på med dyra abbonemang eller väldigt överprissatta laddstationer med komplicerade betalsätt.