Du menar ju att det är tack vare IF Metall som det går dåligt för Tesla, när det går dåligt för hela bilmarknaden just nu. Gissar på att IF Metall vill ta på sig äran för det också.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:15Hur menar du då?DanneB skrev: ↑11 jun 2024 08:10Nej, att det går dåligt för bilmarknaden överlag har vi IF Metall att tacka för.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 07:00Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28
Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.![]()
Förklara gärna hur IF metall påverkar så att det går dåligt för bilmarknaden överlag.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tesla Model S 90D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Att Tesla är "aggresiva" eller ger bättre erbjudanden är för att de kan. De skulle kunna sänka priset med 50% och ändå gå med vinst, medans konkurrenterna redan går på knäna.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:13Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 07:00Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Tesla Model S 90D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
DanneB skrev: ↑11 jun 2024 08:19Du menar ju att det är tack vare IF Metall som det går dåligt för Tesla, när det går dåligt för hela bilmarknaden just nu. Gissar på att IF Metall vill ta på sig äran för det också.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:15Hur menar du då?DanneB skrev: ↑11 jun 2024 08:10Nej, att det går dåligt för bilmarknaden överlag har vi IF Metall att tacka för.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?![]()
Förklara gärna hur IF metall påverkar så att det går dåligt för bilmarknaden överlag.![]()
Det har jag aldrig skrivit, däremot hade tm sålt fler tjänstebilar utan konflikten. Se tidigare i tråden.
Du däremot skrev att vi har IF metall att tacka för att det går dåligt för hela bilmarknaden just nu. Jag bad dig förklara vilket du inte gjorde utan kom med ytterligare ett grundlöst påstående.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vad roligt för tm, kom gärna med källa på ditt påstående.DanneB skrev: ↑11 jun 2024 08:22Att Tesla är "aggresiva" eller ger bättre erbjudanden är för att de kan. De skulle kunna sänka priset med 50% och ändå gå med vinst, medans konkurrenterna redan går på knäna.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:13Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 07:00Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28
Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Klart de har sålt mindre tjänstebilar, men i det stora hela är det en piss i Mississippi. Vilket redan tagits upp i tråden.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:24DanneB skrev: ↑11 jun 2024 08:19Du menar ju att det är tack vare IF Metall som det går dåligt för Tesla, när det går dåligt för hela bilmarknaden just nu. Gissar på att IF Metall vill ta på sig äran för det också.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:15Hur menar du då?DanneB skrev: ↑11 jun 2024 08:10Nej, att det går dåligt för bilmarknaden överlag har vi IF Metall att tacka för.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?![]()
Förklara gärna hur IF metall påverkar så att det går dåligt för bilmarknaden överlag.![]()
Det har jag aldrig skrivit, däremot hade tm sålt fler tjänstebilar utan konflikten. Se tidigare i tråden.
Du däremot skrev att vi har IF metall att tacka för att det går dåligt för hela bilmarknaden just nu. Jag bad dig förklara vilket du inte gjorde utan kom med ytterligare ett grundlöst påstående.
Får den känslan när jag läser dina och andra "fack-människors" kommentarer att ni gärna vill tro att det är så.
Tesla Model S 90D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
5% sänkning sparar dig ca 65 tkr på 5 år. Stämmer det som andra skriver att andra bilmärken har större rabatter på bil runt 600 tkr så är inte TM by far den mest aggressiva.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:13Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 07:00Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag backar lite här, men detta var sant för ett par år sedan. Nu har Tesla redan sänkt priset väldigt mycket, sedan dess. Läste något om 22% under förra året och de har väl sänkt även i år, mycket på grund av de höga räntorna.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:26Vad roligt för tm, kom gärna med källa på ditt påstående.DanneB skrev: ↑11 jun 2024 08:22Att Tesla är "aggresiva" eller ger bättre erbjudanden är för att de kan. De skulle kunna sänka priset med 50% och ändå gå med vinst, medans konkurrenterna redan går på knäna.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:13Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Dock har de mycket högre marginal på sina bilar, än konkurrenterna. Teslas vinst per bil, är tydligen 8 ggr högre än Toyotas t.ex.
Tesla Model S 90D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
22% låter hyfsat rimligt,VCC hade 13% i slutet på 2023 på elbilar i liknande fabriker.DanneB skrev: ↑11 jun 2024 08:43Jag backar lite här, men detta var sant för ett par år sedan. Nu har Tesla redan sänkt priset väldigt mycket, sedan dess. Läste något om 22% under förra året och de har väl sänkt även i år, mycket på grund av de höga räntorna.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:26Vad roligt för tm, kom gärna med källa på ditt påstående.DanneB skrev: ↑11 jun 2024 08:22Att Tesla är "aggresiva" eller ger bättre erbjudanden är för att de kan. De skulle kunna sänka priset med 50% och ändå gå med vinst, medans konkurrenterna redan går på knäna.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:13Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Dock har de mycket högre marginal på sina bilar, än konkurrenterna. Teslas vinst per bil, är tydligen 8 ggr högre än Toyotas t.ex.
Vccs marginaler lär nog öka ngt med ex30 och de nya elbilsplattformarna.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tror inte direkt jag är representativ för fack-människor.DanneB skrev: ↑11 jun 2024 08:30Klart de har sålt mindre tjänstebilar, men i det stora hela är det en piss i Mississippi. Vilket redan tagits upp i tråden.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:24
Det har jag aldrig skrivit, däremot hade tm sålt fler tjänstebilar utan konflikten. Se tidigare i tråden.
Du däremot skrev att vi har IF metall att tacka för att det går dåligt för hela bilmarknaden just nu. Jag bad dig förklara vilket du inte gjorde utan kom med ytterligare ett grundlöst påstående.
Får den känslan när jag läser dina och andra "fack-människors" kommentarer att ni gärna vill tro att det är så.
Men kan man inte inse att konflikten är negativ för tm så tror jag verklighetsuppfattningen är begränsad.
För tesla i det läget de är nu är varje såld bil viktig.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1819
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nu är ovanstående inte på något sätt inflationsjusterat eller hänsyn taget till valutor etc. men poängen är att det kan vara lite vanskligt att bara jämföra priserna under ett kortare tidsspann.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 09:1622% låter hyfsat rimligt,VCC hade 13% i slutet på 2023 på elbilar i liknande fabriker.DanneB skrev: ↑11 jun 2024 08:43Jag backar lite här, men detta var sant för ett par år sedan. Nu har Tesla redan sänkt priset väldigt mycket, sedan dess. Läste något om 22% under förra året och de har väl sänkt även i år, mycket på grund av de höga räntorna.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:26Vad roligt för tm, kom gärna med källa på ditt påstående.DanneB skrev: ↑11 jun 2024 08:22Att Tesla är "aggresiva" eller ger bättre erbjudanden är för att de kan. De skulle kunna sänka priset med 50% och ändå gå med vinst, medans konkurrenterna redan går på knäna.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:13
Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Dock har de mycket högre marginal på sina bilar, än konkurrenterna. Teslas vinst per bil, är tydligen 8 ggr högre än Toyotas t.ex.
Vccs marginaler lär nog öka ngt med ex30 och de nya elbilsplattformarna.
https://skills.ai/tesla-car-prices-analysis/
Vad gäller EX30 tillverkas den för närvarande i Kina men produktionen kommer flytta till Belgien nästa år. Antagligen till viss del kopplat till kommande tullar på kinesiska elbilar. Det är nog rimligt att anta att det sänker marginalerna om än då inte lika mycket som tullarna skulle ha gjort.
Driver sajten Car.info
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag vet ingen annan som sänkt priserna mer än tm och några kinesmärken på bilar i den klassen.Pontus skrev: ↑11 jun 2024 08:395% sänkning sparar dig ca 65 tkr på 5 år. Stämmer det som andra skriver att andra bilmärken har större rabatter på bil runt 600 tkr så är inte TM by far den mest aggressiva.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:13Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 07:00Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28
Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Däremot har ju konjukturen justerat felaktiga prisbilder med ursprung i pandemin. Det gäller ju både nya och beg bilar oavsett bränsle.
-
R_Edvinsson
- elbilist
- Inlägg: 1105
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Att tro att TMs minskade försäljning av bilar beror på att 20-talet socialister spikar altan istället för att jobba är att grovt överskatt IF Metalls makt och ett bevis på hybris.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 09:34Jag vet ingen annan som sänkt priserna mer än tm och några kinesmärken på bilar i den klassen.Pontus skrev: ↑11 jun 2024 08:395% sänkning sparar dig ca 65 tkr på 5 år. Stämmer det som andra skriver att andra bilmärken har större rabatter på bil runt 600 tkr så är inte TM by far den mest aggressiva.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:13Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Däremot har ju konjukturen justerat felaktiga prisbilder med ursprung i pandemin. Det gäller ju både nya och beg bilar oavsett bränsle.
Redan innan konflikten var det många stora bolag som inte tillät tesla som tjänstebil, har flera bekanta som frågat om råd för sin första elbil och när de skulle välja så finns inte tesla med som alternativ.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Och de företag som tidigare hade teslor i det valbara sortimentet, tidigare här i tråden så källhänvisadess det till telia, ABB och skanska.R_Edvinsson skrev: ↑11 jun 2024 09:56Att tro att TMs minskade försäljning av bilar beror på att 20-talet socialister spikar altan istället för att jobba är att grovt överskatt IF Metalls makt och ett bevis på hybris.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 09:34Jag vet ingen annan som sänkt priserna mer än tm och några kinesmärken på bilar i den klassen.Pontus skrev: ↑11 jun 2024 08:395% sänkning sparar dig ca 65 tkr på 5 år. Stämmer det som andra skriver att andra bilmärken har större rabatter på bil runt 600 tkr så är inte TM by far den mest aggressiva.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:13Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01
Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
Däremot har ju konjukturen justerat felaktiga prisbilder med ursprung i pandemin. Det gäller ju både nya och beg bilar oavsett bränsle.
Redan innan konflikten var det många stora bolag som inte tillät tesla som tjänstebil, har flera bekanta som frågat om råd för sin första elbil och när de skulle välja så finns inte tesla med som alternativ.
Klart att dessa småkunder inte påverkar tms försäljning.
Mer än lovligt naivt att tro att en minskad kundgrupp inte påverkar försäljningen.
-
gjohansson
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Även om debatten känns het kan vi väl låta bli att bara hitta på orimliga saker, snälla!DanneB skrev: ↑11 jun 2024 08:22Att Tesla är "aggresiva" eller ger bättre erbjudanden är för att de kan. De skulle kunna sänka priset med 50% och ändå gå med vinst, medans konkurrenterna redan går på knäna.perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 08:13Om marknadsläget på räntan är 6%, då har du rätt att 3% är halva utgångsräntan och 1% är cirka 83%s rabatt.A76 skrev: ↑11 jun 2024 08:01Vad är det som är så svårt att förstå? Ta av dina rödfärgade fackglasögon en liten stund. Att en ränterabatt inte behöver innebära att sluträntan landar under 1% borde inte vara så svårt att ta till sig. Om räntan börjar på 6% och efter rabatt är 3% så är rabatten 50%. En ganska stor sänkning i mina ögon. Jag har sett räntesänkningskampanjer från ett antal andra märken den senaste tiden. Du tror inte att det är för att försöka hålla uppe försäljningen på en vikande marknad?perla1975 skrev: ↑11 jun 2024 07:00Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28
Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Så inga andra förrutom tm och några kinesmärkrn kör sänkta priser och räntor under 1% i ett högränteläge.
Är utgångsräntan lägre är den redan subventionerad.
Självklart är räntesäkningskampanjer för att hålla uppe försäljningen på en minskande marknad, tm är by far den mest aggresiva/desperata kampanj jag sett.
En åtgärd som är kvar för stt öka den presumtiva marknaden är att skriva på kollektivavtal.
Förstår att detta kan vara jobbigt att se genom brunfärgade glasögon.
- Fosilfri2035
- Teslaägare
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 17 sep 2023 11:47
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag hade också funderingen på hans uträkning men är ganska övertygad om att han har fått hjälp av fackets ekonomer inför artikeln.Love_O skrev: ↑11 jun 2024 06:55Borde framgå hur länge han varit involverad fackligt.Fosilfri2035 skrev: ↑11 jun 2024 06:19För er som frågade om strejkvakter bland Tesla.
Olof är uppenbart en av de få som används i smutskastningen mot Tesla (också långt gånget aktiv i IF Metall som tidigare har påvisats).
Intressant läsning från morgonen däremot.
https://www.dn.se/ekonomi/olof-har-stre ... fa-betalt/
Det är verkligen ett hån att det inte behöver strejka.
Undra hur han räknade ut förlusten på 20k.
Och varför används bara Olof, är han den enda strejkande? Och det andra som inte har tid att närvara på 1 möte i månaden, patetiskt.
Olof är media tränad från metall, och han kanske gav svar nu i denna artikel att det är inte 1600kr i tjänstepension som strejken handlar om som vi konstaterat innan. Fackets egna vilja om att ha ett avtal, inte medlemmarnas. För då hade man stått där och strejkat!!!!
Överlag känns det ganska intressant att det endast är han som syns k medierna.
- Fosilfri2035
- Teslaägare
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 17 sep 2023 11:47
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Om detta stämmer så har ju Tesla faktiskt ökat sina marknadsandelar vilket sådana fall innebär att Metalls arbete faktiskt har gynnat Tesla.Magnus71 skrev: ↑10 jun 2024 23:35Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:38I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:32I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:14Så du menar att ABB och skanska tillåter teslor men inte deras leasingbolag?Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:07
Så det är bara Tesla som har sänkt priserna och har kampanjräntor?. Lyft blicken…
Du har ju koll, hur många Teslor skulle de köpt om de inte vore strejk? Eller vilka köpte de istället?
Visst att vissa inte kunna plockat ut en Tesla om de gått genom vissa mellanhänder. Men det är inte företaget som är rädd utan mellanhanden.
https://elfordon.se/darfor-koper-inte-s ... las-bilar/
https://www.byggnadsarbetaren.se/skansk ... ktivavtal/
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
Säljer du bättre än branschindex så tar du marknadsandelar.
Så oavsett om de har minskat sin försäljning eller inte så är ju det faktiskt en vinst i sig.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8057
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Intressant vinkel. Vi kan jämföra perioden 2023 november - 2024 maj (perioden konflikten har pågått) mot samma period ett år tidigare:Fosilfri2035 skrev: ↑11 jun 2024 11:12Om detta stämmer så har ju Tesla faktiskt ökat sina marknadsandelar vilket sådana fall innebär att Metalls arbete faktiskt har gynnat Tesla.Magnus71 skrev: ↑10 jun 2024 23:35Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:38I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:32I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:14
Så du menar att ABB och skanska tillåter teslor men inte deras leasingbolag?
https://elfordon.se/darfor-koper-inte-s ... las-bilar/
https://www.byggnadsarbetaren.se/skansk ... ktivavtal/
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
Säljer du bättre än branschindex så tar du marknadsandelar.
Så oavsett om de har minskat sin försäljning eller inte så är ju det faktiskt en vinst i sig.
2023 november - 2024 maj utgjorde Teslas bilar 16,3% av alla nyregistrerade elbilar, mot 13,5% motsvarande period året innan.
Om vi jämför mot hela bilmarknaden, alla nyregistrerade bilar utgjorde Teslas bilar 5,3% under konflikten mot 5,1% samma period året innan.
Tittar vi på hela fordonsflottan utgjorde Teslas bilar 0,83% av Sveriges fordonsflotta maj 2024 mot 0,57% maj 2023.
Så Tesla har faktiskt ökat sina marknadsandelar betydligt under konflikten.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vad har jag som aldrig lånar till bilköp för nytta av 0% ränta?Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:52Kom gärna med källor på räntor under 1%Nect skrev: ↑10 jun 2024 23:50Tesla och några kineser?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:42Att inte bibehålla försäljningen trots räntekampanjer och prissänkningar är nog inte helt enligt plan. Tesla och några kineser subventionerar köp just nu.Magnus71 skrev: ↑10 jun 2024 23:35
Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
Utan strejken hade tesla sålt mer och varje såld bil räknas när shoppinglistan 2024 ser ut som den gör.
De övriga tillverkarna har ju flera ben att stå på.
Audi, Ford, BMW, Mercedes, VW, Skoda, Polestar (förvisso kinesiskt). Så nej det är inte några som har kampanjer för att försöka öka på försäljningen…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag gissar att han menar att tex arbetstidsförkortningen i kollektivavtalet är värt 20000 om året och utgår från att om Tesla hade kollektivavtal så hade han fått både de nuvarande förmånerna + de från kollektivavtaletFosilfri2035 skrev: ↑11 jun 2024 11:06Jag hade också funderingen på hans uträkning men är ganska övertygad om att han har fått hjälp av fackets ekonomer inför artikeln.Love_O skrev: ↑11 jun 2024 06:55Borde framgå hur länge han varit involverad fackligt.Fosilfri2035 skrev: ↑11 jun 2024 06:19För er som frågade om strejkvakter bland Tesla.
Olof är uppenbart en av de få som används i smutskastningen mot Tesla (också långt gånget aktiv i IF Metall som tidigare har påvisats).
Intressant läsning från morgonen däremot.
https://www.dn.se/ekonomi/olof-har-stre ... fa-betalt/
Det är verkligen ett hån att det inte behöver strejka.
Undra hur han räknade ut förlusten på 20k.
Och varför används bara Olof, är han den enda strejkande? Och det andra som inte har tid att närvara på 1 möte i månaden, patetiskt.
Olof är media tränad från metall, och han kanske gav svar nu i denna artikel att det är inte 1600kr i tjänstepension som strejken handlar om som vi konstaterat innan. Fackets egna vilja om att ha ett avtal, inte medlemmarnas. För då hade man stått där och strejkat!!!!
Överlag känns det ganska intressant att det endast är han som syns k medierna.![]()
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Du kan låna pengar till låg ränta och placera till högre avkastning och tjäna pengar så klart!nek0 skrev: ↑11 jun 2024 12:04Vad har jag som aldrig lånar till bilköp för nytta av 0% ränta?Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:52Kom gärna med källor på räntor under 1%Nect skrev: ↑10 jun 2024 23:50Tesla och några kineser?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:42
Att inte bibehålla försäljningen trots räntekampanjer och prissänkningar är nog inte helt enligt plan. Tesla och några kineser subventionerar köp just nu.
Utan strejken hade tesla sålt mer och varje såld bil räknas när shoppinglistan 2024 ser ut som den gör.
De övriga tillverkarna har ju flera ben att stå på.
Audi, Ford, BMW, Mercedes, VW, Skoda, Polestar (förvisso kinesiskt). Så nej det är inte några som har kampanjer för att försöka öka på försäljningen…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det är klart att jag kan men jag vill inte. Allt jag har är mitt och inte bankens. Jag kanske förlorar pengar men brir mig inte.Nect skrev: ↑11 jun 2024 12:39Du kan låna pengar till låg ränta och placera till högre avkastning och tjäna pengar så klart!nek0 skrev: ↑11 jun 2024 12:04Vad har jag som aldrig lånar till bilköp för nytta av 0% ränta?Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.![]()
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Man vet ju inte hur mycket dom hade sålt i en parallell verklighet utan konflikten.TiborBlomhall skrev: ↑11 jun 2024 12:03Intressant vinkel. Vi kan jämföra perioden 2023 november - 2024 maj (perioden konflikten har pågått) mot samma period ett år tidigare:Fosilfri2035 skrev: ↑11 jun 2024 11:12Om detta stämmer så har ju Tesla faktiskt ökat sina marknadsandelar vilket sådana fall innebär att Metalls arbete faktiskt har gynnat Tesla.Magnus71 skrev: ↑10 jun 2024 23:35Enligt Mobility Sweden som ansvarar för registreringsstatistik så har Teslas marknadsandel i Sverige tom maj minskat med ca 14% samtidigt har alla elbilars marknadsandel minskat med nästan 20%. Tex har KIA EV6, VW ID4, Skoda Enyaq, BMW I4 alla minskat med 50% under 2024. Så enligt statistiken har alltså Tesla, trots IF Metalls strejk, klarat sig bättre än konkurrenterna i Sverige.perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 22:38I teslas läge räknas varje såld bil, här var det ju företagen som inte ville beställa teslor oavsett leasingbolag. Bara Skanska har strax under 1900 tjänstebilar. Att tro att strejken inte påverkar ebita är mer än lovligt naivt.Nect skrev: ↑10 jun 2024 22:32
I deras fall är det nog en kombination då det är leasingbolag som hanterar flottan. Beslutet togs i februari, inga nyheter sedan dess. Gäller stoppet fortfarande? Stod här tidigare att minst ett leasingbolag har ändrat sina rutiner och tillåter Tesla igen.
Men sen är det intressant att se hur många bilar som de inte beställde, för det påverkade Teslas försäljning så pass mycket att de blir tvungna att skriva på KA enligt vissa?
Dyra elbilar är inte det första som står på shoppinglistan 2024.
Säljer du bättre än branschindex så tar du marknadsandelar.
Så oavsett om de har minskat sin försäljning eller inte så är ju det faktiskt en vinst i sig.
2023 november - 2024 maj utgjorde Teslas bilar 16,3% av alla nyregistrerade elbilar, mot 13,5% motsvarande period året innan.
Om vi jämför mot hela bilmarknaden, alla nyregistrerade bilar utgjorde Teslas bilar 5,3% under konflikten mot 5,1% samma period året innan.
Tittar vi på hela fordonsflottan utgjorde Teslas bilar 0,83% av Sveriges fordonsflotta maj 2024 mot 0,57% maj 2023.
Så Tesla har faktiskt betydligt ökat sina marknadsandelar under konflikten.
Jag har både hört människor som säger sig köpa bilar för att stötta tesla i kampen mot kollektivavtal och andra som avstår tesla när man ligger i konflikt.
Det första gruppen mest på nätet medans grupp nummer två har varit bekanta med lite halvtaskig insyn i vad som händer. T.ex. var det tydligen den allmänna åsikten i fikarummet på vårdcentralen där sambon jobbar. Att man inte skulle köpa tesla för att dom behandlar sina anställda dåligt.
Jag tror tesla skulle vinna mycket på att ställa upp på den stående inbjudan som säkert finns från media.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Strejken har inte drabbat Tesla nämnvärt. Åker förbi Huddinges utlämningsdepå ibland och där är det bussiness as usual. Däremot är det de som behöver hjälp av verkstad som drabbas, finns bilar som stått på Werksta i Sätra i mer än 9 månad i väntan på reperation. Får själv vänta till augusti för mina skador på bilen.
- Fosilfri2035
- Teslaägare
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 17 sep 2023 11:47
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Du slipper kapitalbindningen i bilen och frigör resurser.nek0 skrev: ↑11 jun 2024 12:04Vad har jag som aldrig lånar till bilköp för nytta av 0% ränta?Nect skrev: ↑11 jun 2024 00:28Vad har räntan för roll? Subventionerad ränta ger samma sak som sänkt pris utan att man på pappret sänkt priset…perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:52Kom gärna med källor på räntor under 1%Nect skrev: ↑10 jun 2024 23:50Tesla och några kineser?perla1975 skrev: ↑10 jun 2024 23:42
Att inte bibehålla försäljningen trots räntekampanjer och prissänkningar är nog inte helt enligt plan. Tesla och några kineser subventionerar köp just nu.
Utan strejken hade tesla sålt mer och varje såld bil räknas när shoppinglistan 2024 ser ut som den gör.
De övriga tillverkarna har ju flera ben att stå på.
Audi, Ford, BMW, Mercedes, VW, Skoda, Polestar (förvisso kinesiskt). Så nej det är inte några som har kampanjer för att försöka öka på försäljningen…
Du hävdade att det bara var Tesla och några kineser som subventionerar köp. Jag påvisade felaktigheten i det påståendet då de allra flesta gör det just nu.
Audi har lagerkampanjer med 100 000:- i rabatt. Toyota sänkte sin elbil med 80 000:-. Mercedes tog fram en ny utrustningsmodell som sänkte priset med nästan 300 000:- . Hyundai Med 70 000:- Det med råge är mer rabatt än Teslas ränterabatt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Mest intressant att de väljer att lyfta fram någon som lider av latmask hela tiden också, kan inte vara bra för hans framtida karriär att öppet säga att han trivs med att dra omkring på dagarna och uppenbarligen inte gillar sitt arbete. Som någon som tvingats vara hemma pga sjukskrivning efter operationer kan jag inte förstå hur någon frivilligt skulle avstå helt från att arbeta, höll på och bli galen rätt snabbt när jag var tvingad till det…Fosilfri2035 skrev: ↑11 jun 2024 11:06Jag hade också funderingen på hans uträkning men är ganska övertygad om att han har fått hjälp av fackets ekonomer inför artikeln.
Överlag känns det ganska intressant att det endast är han som syns k medierna.![]()