SuperChargers i Sverige 2015-2016

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av apkungen »

Kul att det händer grejer. Så här ser det ut i tindered just nu, typ ingen skillnad
IMG_20160630_165948.jpg
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av kenhag »

Vi får hoppas att det också blir klar snart så att E22 täcks in bättre.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Bow »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Detta tycker jag nästan är ganska komiskt, när det tidigar har diskuterats om SuperCharger i Kalmar så har många sagt att den antagligen skulle ligga strax norr om Kalmar och många klagade då över att den inte skulle ligga bra för de som kom från öster och skulle till Öland. Nu ligger den på en av tre avfarter som passeras i både Söder/Norr och Öster/Väster riktning och direkt kommer klagomål över placeringen. Visst, den norr om kanske är bättre(jag har ingen aning) men ska vi inte vara glada över att den ändå ligger riktigt bra till i förhållande till kraven vi diskuterat tidigare?
Placeringen är inte hundraprocentig men den är typ 95 procentig. Skulle den hamnat i Ålem hade den varit 40 procentig. Tinderred tror jag är 99 procentig eller troligen 100 procentig.

Här är placeringen:
https://www.google.se/maps/@56.6732757, ... a=!3m1!1e3
Nu är jag kanske lite off men jag hörde igår att det byggs förmodligen distansladdare på Ekerums golf någon hade sett Teslaladdare i källarn??? Nu är ju inte ja golfare men klart intressant ur laddsynpunkt. Någon som vet något mer??


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

Placeringen i Kalmar är mycket bra vad gäller geografisk placering till vägar och avfarter tycker jag. Den får dock bara godkänt när det gäller vad som finns runt laddaren och när man kommer till det estetiska runt laddstationen är det nära på underkänt men man kan inte skylla på Tesla för detta. Ansvaret ligger mer på Kalmar stad i så fall och det finns möjlighet att göra platsen mer attraktiv efter att laddarna kommit upp. Kanske kommer till och med laddplatsen hjälpa till att lyfta området.
Bow skrev:

Nu är jag kanske lite off men jag hörde igår att det byggs förmodligen distansladdare på Ekerums golf någon hade sett Teslaladdare i källarn??? Nu är ju inte ja golfare men klart intressant ur laddsynpunkt. Någon som vet något mer??
Du menar destinationsladdare som inte hade satts upp ännu låg i källaren? Känner inte till att det skulle finnas något källargarage där, inte särskilt troligt men det skulle inte alls förvåna mig om det kommer upp flera destinationsladdare på Ekerum.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Hammar »

Svenssons skrev:
Placeringen i Kalmar är mycket bra vad gäller geografisk placering till vägar och avfarter tycker jag. Den får dock bara godkänt när det gäller vad som finns runt laddaren och när man kommer till det estetiska runt laddstationen är det nära på underkänt men man kan inte skylla på Tesla för detta. Ansvaret ligger mer på Kalmar stad i så fall och det finns möjlighet att göra platsen mer attraktiv efter att laddarna kommit upp. Kanske kommer till och med laddplatsen hjälpa till att lyfta området.
BMW har sin agentur på granntomten.
När du åker in där så kommer du att skymta SuC snett till höger
Så när spekulanterna varit inne där, så är det ju bara att snedda över gräsmattan för att prata snält med någon om att få en bil demad :mrgreen:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Placeringen i Kalmar är mycket bra vad gäller geografisk placering till vägar och avfarter tycker jag. Den får dock bara godkänt när det gäller vad som finns runt laddaren och när man kommer till det estetiska runt laddstationen är det nära på underkänt men man kan inte skylla på Tesla för detta. Ansvaret ligger mer på Kalmar stad i så fall och det finns möjlighet att göra platsen mer attraktiv efter att laddarna kommit upp. Kanske kommer till och med laddplatsen hjälpa till att lyfta området.
BMW har sin agentur på granntomten.
När du åker in där så kommer du att skymta SuC snett till höger
Så när spekulanterna varit inne där, så är det ju bara att snedda över gräsmattan för att prata snält med någon om att få en bil demad :mrgreen:
Sant! Undra om öppningen av laddstationen kommer att ske i Kalmar den 9-10 augusti eller om det sker innan.

https://www.teslamotors.com/event/provk ... s-i-kalmar
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
VENOM
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 12 maj 2015 11:54
Ort: Stockholm/Vaxholm/Resarö

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av VENOM »

Åkte från Ålem idag...det var rykten om att den skulle placeras vid långtidsparkeringen vid E22, så blev det tydligen inte...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

VENOM skrev:
Åkte från Ålem idag...det var rykten om att den skulle placeras vid långtidsparkeringen vid E22, så blev det tydligen inte...
Ålem skulle hamna 13 mil från Tindered vilket är rätt kort strecka och enbart kunna serva E22 samt den lilla trafik som kommer från Högsby. Kalmar hamnar 17 mil från Tindered och fungerar bra för alla som kör längs E22 samt trafiken österut mot Öland och västerut mot Halmstad och Göteborg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av mahulkp »

Svenssons skrev:
Placeringen i Kalmar är mycket bra vad gäller geografisk placering till vägar och avfarter tycker jag. Den får dock bara godkänt när det gäller vad som finns runt laddaren och när man kommer till det estetiska runt laddstationen är det nära på underkänt men man kan inte skylla på Tesla för detta. Ansvaret ligger mer på Kalmar stad i så fall och det finns möjlighet att göra platsen mer attraktiv efter att laddarna kommit upp. Kanske kommer till och med laddplatsen hjälpa till att lyfta området.
Bow skrev:

Nu är jag kanske lite off men jag hörde igår att det byggs förmodligen distansladdare på Ekerums golf någon hade sett Teslaladdare i källarn??? Nu är ju inte ja golfare men klart intressant ur laddsynpunkt. Någon som vet något mer??
Du menar destinationsladdare som inte hade satts upp ännu låg i källaren? Känner inte till att det skulle finnas något källargarage där, inte särskilt troligt men det skulle inte alls förvåna mig om det kommer upp flera destinationsladdare på Ekerum.
Tycker läget är bra med tanke på att trafik från alla väderstreck kan nå den. För oss som kommer västerifrån hade Ålem el liknande placering blivit fel. Så detta är en bra kompromiss.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

mahulkp skrev:
Tycker läget är bra med tanke på att trafik från alla väderstreck kan nå den. För oss som kommer västerifrån hade Ålem el liknande placering blivit fel. Så detta är en bra kompromiss.
Håller med, trafiken i väst-östlig riktning fick inte mycket hjälp av Superchargern i Toftaholm som estetiskt får full poäng men geografiskt inte så hög. Ålem hade i princip bara hjälpt syd-nordlig trafik och inget mer. Kalmar ligger mycket bra till rent geografiskt.

Här är en mer detaljerad satellitvy över platsen:

http://www.hitta.se/kartan!~56.67320,16 ... eLayer!l=1
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Silversound »

Kul att se att det äntligen byggs i Kalmar. Jag kommer kanske använda den om ett par år när jag besöker föräldrarna i Kalmar med min 3a. :) En placering vid handelsområdet vid IKEA hade förstås öppnat för större utbud av mat och tidsfördriv, men en fördel blir kanske att folk inte stannar och "okynnesladdar" längre än vad man behöver. I nuläget är ju inte området där omkring så spännande...
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av bylund »

Var det någon som skickade in till http://supercharge.info/? De brukar uppdatera dagligen, men jag ser fortfarande ingen kon i Kalmar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av bullen »

Silversound skrev:
Kul att se att det äntligen byggs i Kalmar. Jag kommer kanske använda den om ett par år när jag besöker föräldrarna i Kalmar med min 3a. :) En placering vid handelsområdet vid IKEA hade förstås öppnat för större utbud av mat och tidsfördriv, men en fördel blir kanske att folk inte stannar och "okynnesladdar" längre än vad man behöver. I nuläget är ju inte området där omkring så spännande...
Definitivt en poäng. Uddevalla/Torp är ju ett skräckexempel.
vigge50 skrev:
Detta tycker jag nästan är ganska komiskt, när det tidigar har diskuterats om SuperCharger i Kalmar så har många sagt att den antagligen skulle ligga strax norr om Kalmar och många klagade då över att den inte skulle ligga bra för de som kom från öster och skulle till Öland. Nu ligger den på en av tre avfarter som passeras i både Söder/Norr och Öster/Väster riktning och direkt kommer klagomål över placeringen. Visst, den norr om kanske är bättre(jag har ingen aning) men ska vi inte vara glada över att den ändå ligger riktigt bra till i förhållande till kraven vi diskuterat tidigare?
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Hammar »

bylund skrev:
Var det någon som skickade in till http://supercharge.info/? De brukar uppdatera dagligen, men jag ser fortfarande ingen kon i Kalmar.
Jag mailade precis innan jag la upp bilderna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

Hammar skrev:
bylund skrev:
Var det någon som skickade in till http://supercharge.info/? De brukar uppdatera dagligen, men jag ser fortfarande ingen kon i Kalmar.
Jag mailade precis innan jag la upp bilderna.
Jag mailade också med länkar till Hammars post samt Google Maps plus 6 laddare
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Hammar »

Kan bero på att fan farit i supercharge.info :twisted: (666 23 23) :twisted: :mrgreen:

Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av pegs »

Svenssons skrev:
Sant! Undra om öppningen av laddstationen kommer att ske i Kalmar den 9-10 augusti eller om det sker innan.
https://www.teslamotors.com/event/provk ... s-i-kalmar
Med tanke på att Juli är en semestermånad skulle en lite snabbare invigning säkert uppskattas av många.
(Host, host. Dvs, jag själv och säkert några till... ;-) )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av bylund »

pegs skrev:
Svenssons skrev:
Sant! Undra om öppningen av laddstationen kommer att ske i Kalmar den 9-10 augusti eller om det sker innan.
https://www.teslamotors.com/event/provk ... s-i-kalmar
Med tanke på att Juli är en semestermånad skulle en lite snabbare invigning säkert uppskattas av många.
(Host, host. Dvs, jag själv och säkert några till... ;-) )
Jag tror inte att de dröjer med öppnandet av en superladdare bara för att de råkar ha ett provkörningsevent i närheten. Med tanke på att de verkar ha fått utrustningen i trälårarna tror jag att de öppnar om 1-2 veckor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Hammar »

Svenssons skrev:
Hammar skrev:
bylund skrev:
Var det någon som skickade in till http://supercharge.info/? De brukar uppdatera dagligen, men jag ser fortfarande ingen kon i Kalmar.
Jag mailade precis innan jag la upp bilderna.
Jag mailade också med länkar till Hammars post samt Google Maps plus 6 laddare
Har mailat dem igen
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Hammar skrev:
bylund skrev:
Var det någon som skickade in till http://supercharge.info/? De brukar uppdatera dagligen, men jag ser fortfarande ingen kon i Kalmar.
Jag mailade precis innan jag la upp bilderna.
Jag mailade också med länkar till Hammars post samt Google Maps plus 6 laddare
Har mailat dem igen
Jag mailade Keith Winkler också som jag fick svar från förra gången.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
JanE
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 dec 2015 09:36

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av JanE »

Börjar bli förbannad över att man inte smällt upp någon SuC längst södra ostkusten. Kan inte åka till Karlskrona med min tesla!
Kasst som tusan!
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av vigge50 »

JanE skrev:
Börjar bli förbannad över att man inte smällt upp någon SuC längst södra ostkusten. Kan inte åka till Karlskrona med min tesla!
Kasst som tusan!
Var kör du ifrån?
I Karlskrona finns en fastcharger som ger 60 kW som är privat byggd men den ser ut precis som en SuperCharger och ägaren av den bjuder alla teslaägare på fri laddning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

JanE skrev:
Börjar bli förbannad över att man inte smällt upp någon SuC längst södra ostkusten. Kan inte åka till Karlskrona med min tesla!
Kasst som tusan!
Visst är det lite skralt med SuC här men Teslan kräver inte Superchargers för att ta sig fram även ifall det underlättar en hel del. Med Chademo-adapter finns det snabbladdare här nere som underlättar en del. Nu byggs ju ändå Superchargers i Tindered och Kalmar samt att det finns en Fastcharger i Karlskrona så problemen med SuC kommer försvinna snart.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

Här kommer en uppdatering för Kalmar Supercharger. Lite jobb har gjorts i vecken och nu är trålådorna tomma och istället finns tre skåp över de kablar som tidigare stack upp.
DSC_0381.jpg
DSC_0379.jpg
I stort sett hela parkeringen utanför Scandic och Statoil är upptagen, såg endast en ledig parkeringsplats och trotts detta så hade ingen parkerat vid laddarna innan jag kom. Inga skyltar finns ännu uppsatta och laddarna fungerar inte ännu men ändå höll sig nästan alla ifrån att parkera framför stolparna. Alla utom undertecknad...
DSC_0384.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av far1far2 »

Finns en kanonbra Chademo i Ronneby, vid stadshuset. Kort lånas i stadshuset eller på Maxi som ligger några meter ifrån. Gratis!! Enkla Elbolaget bjuder.
X100 lev.14/8-18.
Skriv svar