När vi slutar "Ge" ryssarna dessa pengar så invanderar dom oss istället, i bästa fall går allt åt helvete ändå.zyax skrev:Har ingen exakt siffra nu men importen av olja eller raffinerad sådan för transportsektorn i Sverige totalt över ett år ligger på någonstans mellan 20 och 40 miljarder kronor. Någon får gärna länka detta också i så fall. Sverige går en ljus framtid till mötes om vi inom 20 år ska omfördela dessa pengar inom landet istället för att de ska försvinna till Ryssland...fth skrev:Fler roliga beräkningar: om man använde råoljan i ett elverk direkt (dvs istället för att transportera, konvertera till bensin, transportera igen, och sedan förbränna den i ICE-bilar), så skulle Lysekils årsproduktion räcka till drygt 14 miljoner "Tesla-år". Då skulle man också spara 600GWh i tanker-transport samt 524GWh "riktig" el enligt tidigare diskussion, samt transport från Lysekil till förbrukare.
/fth
Raffenaderi preem lysekil
Moderator: Redaktion
Re: Raffenaderi preem lysekil
Re: Raffenaderi preem lysekil
Det verkar vara runt 20-25 miljoner kubikmeter olja som importeras till Sverige.
0,12 kubikmeter är 1 fat
1 fat kostar idag 56 dollar vilket ger ett pris på 467 dollar per kubikmeter
vilket ger totalpris på runt 10 miljarder dollar per år för importerad olja.
Det blir ju avsevärt mycket mer pengar än jag räknade på, men kanske går det mesta till industri och tung transport på sjön?
EDIT: Det kan nog stämma med 20-40 miljarder i import för transportsektorn i Sverige om mycket av det som importeras exporteras i form av raffinerat. Import för i dagsläget runt 90 miljarder kronor per år alltså.
0,12 kubikmeter är 1 fat
1 fat kostar idag 56 dollar vilket ger ett pris på 467 dollar per kubikmeter
vilket ger totalpris på runt 10 miljarder dollar per år för importerad olja.
Det blir ju avsevärt mycket mer pengar än jag räknade på, men kanske går det mesta till industri och tung transport på sjön?
EDIT: Det kan nog stämma med 20-40 miljarder i import för transportsektorn i Sverige om mycket av det som importeras exporteras i form av raffinerat. Import för i dagsläget runt 90 miljarder kronor per år alltså.
Senast redigerad av zyax, redigerad totalt 1 gånger.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Raffenaderi preem lysekil
Mer intressant från http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... drivmedel/ som kan göra det enklare att visa på korrekt fakta.
Svensk raffinaderiindustri och drivmedelimport
Sverige har en förhållandevis stor raffinaderiindustri med kapacitet att producera mer drivmedel och övriga raffinerade produkter än vad som används i landet, vilket gör att Sverige är nettoexportör av raffinerade petroleumprodukter.
Sverige är totalt beroende av omvärlden för sin import av råolja, som 2014 uppgick till strax under 22 miljoner kubikmeter. Den råolja som Sverige importerar kommer framför allt från Nordsjön och Ryssland, vilket är en naturlig följd av vår placering mellan dessa två stora oljeproducerande regioner.
2014 importerades till exempel cirka 2,4 miljoner kubikmeter motorbensin, 1,1 miljoner kubikmeter flygfotogen samt 2,9 miljoner kubikmeter diesel/eldningsolja 1 till Sverige. Under samma år exporterades samtidigt över 10 miljoner kubikmeter motorbensin och diesel/eldningsolja 1.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Raffenaderi preem lysekil
De siffrorna gäller ju också en specifik körsträcka (16 000 mil), differensen blir större ju längre man kör, jag roade mig med att extrapolera en graf över detta.vigge50 skrev:Här har en undersökning som har gjort en livscykelanalys på Mercedes B-klass, både som bensin och elbil och med europeisk elmix så är utsläppen 24% lägre och med vattenkraft 64% lägre.
Här kan man utläsa en del roliga saker, t.ex.:
- elbil som körs på el från vattenkraft är bättre än ICE redan efter c:a 3000 mil
- elbil som körs på el enligt "EU-mix" är bättre än ICE efter c:a 7000 mil
Efter dessa punkter bara ökar avståndet till ICE, vid 25000 mil har ICE släppt ut 4ggr så mycket CO2 som "hydro" och 1.5ggr så mycket som "EU-mix"
Kurvan för "EU-mix" bör ju i verkligheten också vara brantare, eftersom "EU-mix" med tiden sannolikt kommer att innehålla större inslag av CO2-neutral elframställning.
Bra siffror att använda som motargument till alla påhopp man har fått efter studien/artiklarna om batteriframställningen!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options