Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Stefan T »

Elektrokungen skrev:
Remuz skrev:
Hittar ingen typ B på malmbergs hemsida. Får åka till butiken i veckan och kolla.
https://www.malmbergs.com/Products/2169876#

det var tunt innehåll på den sidan, men omnämd är den
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Bitman »

Vi vanliga som inte har konto hos sådana hemlighetsfulla leverantörer kan ju hitta priser mellan ca 4500 och 15000 hos svenska nätbutiker. I Norge där en liknande bestämmelse har funnits sedan 2015 är detta lite mer vardagsmat, och kostar så lite som 1390 NOK (+ ca 400 frakt).
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

JonasH skrev:
khavusr skrev:
Haglund skrev:
Korkad fråga, kanske. Behöver man en typ B-jordfelsbrytare speciellt för det uttaget som man kommer ladda bilen från eller sätter man jordfelsbrytaren på ingående i huset (garaget) och därmed täcker alla uttag?
Kravet är att Typ B jordfelsbrytare skall sitta vid själva laddbox installationen, så att sätta den i den centralenheten uppfyller inte kraven för själva laddbox installationen. Har även diskuterat med elektriker här på morgonen som bekräftar det samma.
Frågan är vad ”vid laddboxen” betyder? 1 meter, 2 meter ifrån eller vad?
Är det ok att sätta den i centralen i garaget om den sitter nära laddboxen och i så fall, hur när måste centralen sitta?

Detta är extremt rörigt känns det som...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tanken är att om vi har ett garage med 50 laddplatser ska varje laddplats ha en en egen jordfelsbrytare som elbilsägaren själv kan återställa.

Då bör jordfelsbrytaren sitta inuti laddboxen förstås.

Hemma i en privatvilla kan jordfelsbrytaren placeras där villaägaren så önskar. Inomhus kan vara en fördel, det viktiga är att skyddet finns på den ledningen till TWC.
Laddplatser.JPG
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Remuz »

Jag har konto hos malmbergs. Åker förbi i veckan och kollar priset så kan jag köpa till de som vill ha
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Elektrokungen »

Remuz skrev:
Jag har konto hos malmbergs. Åker förbi i veckan och kollar priset så kan jag köpa till de som vill ha
1450:- +moms gäller november ut!
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Smutt »

Tycker det här är svårt att fatta! Kan jag sätta den här i centralen istället för min typ A och säkra en panna och 2WC?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Hedman »

Har du kanske möjlighet att lägga upp en direktlänk?
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Smutt skrev:
Tycker det här är svårt att fatta! Kan jag sätta den här i centralen istället för min typ A och säkra en panna och 2WC?
Som det står skrivet så skall varje enskild laddstation säkras upp med en egen JFB Typ B samt vara en direktlänk (så om JFB Typ B sitter i centralen eller i anslutning till JFB spelar ingen roll) och inget annat får skarvas på. För egen del så har jag en separat central ute i garaget så därmed så måste JFB sitta ute i garaget då WC ansluts direkt till garaget egna central (via JFB).
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

khavusr skrev:
Smutt skrev:
Tycker det här är svårt att fatta! Kan jag sätta den här i centralen istället för min typ A och säkra en panna och 2WC?
Som det står skrivet så skall varje enskild laddstation säkras upp med en egen JFB Typ B samt vara en direktlänk (så om JFB Typ B sitter i centralen eller i anslutning till JFB spelar ingen roll) och inget annat får skarvas på. För egen del så har jag en separat central ute i garaget så därmed så måste JFB sitta ute i garaget då WC ansluts direkt till garaget egna central (via JFB).
Ska Elinstallationsreglerna utgåva 3 följas till punkt och pricka är det så. Men som villaägare är det möjligt att göra vissa avsteg, uppfyller allt god elsäkerhetsteknisk praxis är det ok.

Att sätta en jordfelsbrytare typ B för elpanna och två elbilsladdboxar vid elcentralen gör det ju inte mindre elsäkert att ladda. Jag förutsätter att det finns någon omkopplare eller effektvakt så att gruppledningen inte kan överbelastas. Elinkopplingarna på denna ledning måste vara utförda mycket rejält och tåla långvariga höga belastningar. God varaktig förbindelse ska uppfyllas.

Olägenheten att elpannan stannar, eller att den andra elbilen slutar ladda vid eventuellt jordfel på någon av elbilarna, får villaägaren stå ut med.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Off Grid Byggaren skrev:
Ska Elinstallationsreglerna utgåva 3 följas till punkt och pricka är det så. Men som villaägare är det möjligt att göra vissa avsteg, uppfyller allt god elsäkerhetsteknisk praxis är det ok.
Om villaägare väljer att göra vissa avsteg, vem avgör då att detta följer god elsäkerhetsteknisk praxis - Elinstallatör? I så fall så lär de med stor sannolikhet gå på att installera till punkt och pricka iom de står som ansvarig för installationen. Vidare så som jag förstod det på den Tesla certifierade elinstallatören jag hade hos mig så ställer även Tesla krav på hur installationen skall göras och efter att ha pratat med Tesla supporten så gick de också på att elinstallationsreglerna skulle följas fullt ut.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

khavusr skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Ska Elinstallationsreglerna utgåva 3 följas till punkt och pricka är det så. Men som villaägare är det möjligt att göra vissa avsteg, uppfyller allt god elsäkerhetsteknisk praxis är det ok.
Om villaägare väljer att göra vissa avsteg, vem avgör då att detta följer god elsäkerhetsteknisk praxis - Elinstallatör? I så fall så lär de med stor sannolikhet gå på att installera till punkt och pricka iom de står som ansvarig för installationen. Vidare så som jag förstod det på den Tesla certifierade elinstallatören jag hade hos mig så ställer även Tesla krav på hur installationen skall göras och efter att ha pratat med Tesla supporten så gick de också på att elinstallationsreglerna skulle följas fullt ut.
Ja, alla elinstallationer ska ju utföras av elyrkesman under egenkontrollprogram med en auktoriserad elinstallatör utsedd i det registrerade elinstallationsföretaget. Endast om villaägaren själv är auktoriserad elinstallatör och äger fastigheten får han själv göra detta. Och det är som du skriver, många vill inte göra avsteg från Elinstallationsreglerna.

Men det får göras avsteg, efter en dokumenterad riskbedömning, om utförandet blir minst lika elsäkert som i Elinstallationsreglerna.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av mgorgis »

Black Friday rabatt på JFB hos elbilsgrossiten, slog till och köpte mig en :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Svenssons »

mgorgis skrev:
Black Friday rabatt på JFB hos elbilsgrossiten, slog till och köpte mig en :)
Inte så farligt med 1 090:- NOK för en Typ B.

https://www.elbilgrossisten.no/collecti ... -salg-2017
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av hed »

Återupplivar denna tråd.
Iom att man kan köpa Wall Connectorn på sin firma, kan man köpa en Jordfelsbrytare på firman? Den rör ju enbart installation av WCn.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Leo »

Skulle säga ja, fram för allt om den dessutom är dedikerad till just det =kostnaden för att sätta upp Wallboxen till firmans bil. Laddboxar är ju också undantagna från förmånsvärde så inga problem där heller.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av hed »

Tack för svaret. Jag provar att köpa in den på firman. Får se vad redovisningsfirman säger ;)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

hed skrev:
Återupplivar denna tråd.
Iom att man kan köpa Wall Connectorn på sin firma, kan man köpa en Jordfelsbrytare på firman? Den rör ju enbart installation av WCn.
Absolut, som redan har skrivits så är det en del av installation samt ett krav. Så inga problem där.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
MPRasmus
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 maj 2018 13:49
Ort: Helsingborg

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av MPRasmus »

Tjenare.



Kravet är att där ska vara EN jordfelsbrytare i anläggningen av typ B. Denna ska självklart skydda samtliga grupper om det är så att man har flera laddare.

Alla laddare ska skyddas av en typ B. Anledningen till att det ska vara en typ B är att bilen har en tendens att läcka tillbaka en felström in på elnätet som gör att din jordfelsbrytare i anläggningen ej fungerar. Med andra ord så har du en typ A jfb och en elbilsladdare så har du inte fullgott skydd för dessa små felspänningar som bilen och laddaren kan skicka in på ditt elnät och således ta bort ditt skydd via jordfelsbrytaren.


Hoppas jag förklarade det ganska enkelt.


Mvh Rasmus Elektriker.
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Widolf »

MPRasmus skrev:
Tjenare.



Kravet är att där ska vara EN jordfelsbrytare i anläggningen av typ B. Denna ska självklart skydda samtliga grupper om det är så att man har flera laddare.

Alla laddare ska skyddas av en typ B. Anledningen till att det ska vara en typ B är att bilen har en tendens att läcka tillbaka en felström in på elnätet som gör att din jordfelsbrytare i anläggningen ej fungerar. Med andra ord så har du en typ A jfb och en elbilsladdare så har du inte fullgott skydd för dessa små felspänningar som bilen och laddaren kan skicka in på ditt elnät och således ta bort ditt skydd via jordfelsbrytaren.


Hoppas jag förklarade det ganska enkelt.


Mvh Rasmus Elektriker.
Jag har för mig att detta är debatterat ett antal gånger tidigare. Nyckeln till det hela är väl att Wallchargern inte är en laddare utan bara en strömförsörjning till laddaren som sitter i bilen. Detta skulle då göra att man inte behöver någon typ B.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av bylund »

Fast vad skyddar mellan bilens laddare och Wall Connectorn i så fall? Har bilen detta skydd inbyggt menar du, och det behövs därför inte?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Widolf »

bylund skrev:
Fast vad skyddar mellan bilens laddare och Wall Connectorn i så fall? Har bilen detta skydd inbyggt menar du, och det behövs därför inte?
Japp, det är så snacket har gått, har jag för mig.
Jag är inte själv tillräckligt insatt för att kunna uttala mig själv på ett säkert sätt.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Splfredde »

Widolf skrev:
bylund skrev:
Fast vad skyddar mellan bilens laddare och Wall Connectorn i så fall? Har bilen detta skydd inbyggt menar du, och det behövs därför inte?
Japp, det är så snacket har gått, har jag för mig.
Jag är inte själv tillräckligt insatt för att kunna uttala mig själv på ett säkert sätt.
Ganska tveksam till att det finns skydd i bilen då man anger överströmsskydd och jordfelsbrytare i installationsanvisningen till WC!
Installationsanvisningen som för övrigt verkar vara skriven för vilken hobbyelektriker som helst, med hänvisning att rådfråga elektriker :)


https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av unumlapis »

Enkelt sagt och summering i denna tråden är att en Typ B jordfelsbrytare behövs vid installation även av en Tesla WC.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av Splfredde »

khavusr skrev:
Enkelt sagt och summering i denna tråden är att en Typ B jordfelsbrytare behövs vid installation även av en Tesla WC.
Instämmer till fullo!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ang. Typ B Jordfelsbrytare till TWC

Inlägg av e5m1r »

Ok jag köper Type B
Men vad skiljer WC från UMC som inte har detta krav ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar