eCall
Moderator: Redaktion
eCall
Nån som hört nått om Tesla kommer hoppa på eCall här i europa? Vad jag förstår så kommer det bli lag på det redan inom ett år på nyproducerade bilar.
Borde ju kunna lösas med bara mjukvara och således komma även till äldre teslor?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/ECall
Borde ju kunna lösas med bara mjukvara och således komma även till äldre teslor?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/ECall
Re: eCall
Det beror ju lite på hur de implementerat sin kommunikation. Ett vanligt modem för datatrafik kan ju inte rakt av hantera rösttrafik. Dessutom är ju emergency call en egen form av signalering som ”går förbi” annan form av kommunikation i nätet, vilket komplicerar det hela något.OlleBack skrev:Nån som hört nått om Tesla kommer hoppa på eCall här i europa? Vad jag förstår så kommer det bli lag på det redan inom ett år på nyproducerade bilar.
Borde ju kunna lösas med bara mjukvara och således komma även till äldre teslor?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/ECall
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: eCall
Vad jag förstår kontaktar de räddningstjänst om de inte får tag på ägaren.vigge50 skrev:Jag har några gånger läst om Tesla ägare som blir uppringda av Tesla nästan direkt efter en krock, om de även kontaktar SOS direkt eller fö4t efter de fått tag i äga4en vet jag inte.
Det är dock inte samma som eCall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: eCall
Lagen som skulle träda i kraft nästa år räcker det med att typ Tesla ringer upp bilägaren. Svarar inte bilägaren så ringer dom SOS. Så enligt mig om det nu sker som ni säger så följer redan Tesla lagen som kommer nästa år-
Re: eCall
Nja. eCall bygger på att ett automatiskt standardiserat meddelande skickas till en lokal PSAP (Public Safety Answering Point) t.ex SOS Alarm eller andra bolag som tillhandahåller denna tjänst, i det fall en eller flera krockkuddar utlöses. Befinner du dig utomlands så skickas detta givetvis till en psap i det landet.Kulingen skrev:Lagen som skulle träda i kraft nästa år räcker det med att typ Tesla ringer upp bilägaren. Svarar inte bilägaren så ringer dom SOS. Så enligt mig om det nu sker som ni säger så följer redan Tesla lagen som kommer nästa år-
Denna lag gäller dock endast bilar producerade from april 2018 om jag inte missminner mig. Dock är det en inte alltför komplicerad sak för Tesla att ordna för samtliga fordon då kommunikationen redan finns i bilarna (om detta inte redan är gjort).
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: eCall
Låter som du har koll på detta.fakerlind skrev:Nja. eCall bygger på att ett automatiskt standardiserat meddelande skickas till en lokal PSAP (Public Safety Answering Point) t.ex SOS Alarm eller andra bolag som tillhandahåller denna tjänst, i det fall en eller flera krockkuddar utlöses. Befinner du dig utomlands så skickas detta givetvis till en psap i det landet.Kulingen skrev:Lagen som skulle träda i kraft nästa år räcker det med att typ Tesla ringer upp bilägaren. Svarar inte bilägaren så ringer dom SOS. Så enligt mig om det nu sker som ni säger så följer redan Tesla lagen som kommer nästa år-
Denna lag gäller dock endast bilar producerade from april 2018 om jag inte missminner mig. Dock är det en inte alltför komplicerad sak för Tesla att ordna för samtliga fordon då kommunikationen redan finns i bilarna (om detta inte redan är gjort).
Men visst var de också så att biltillverkaren kan välja att alla dessa samtal ska gå till deras "larmcentral" men om bilägaren vill de ska gå direkt till SOS så ska de också gå att ändra?
Låter som en väldigt bra säkerhets funktion samtidigt lät de kosta tillverkarna lite pengar, tänker framförallt på de billigaste bilarna som Dacia eller Peugot som bar bilar som bara kostar strax över 100000kr.
Som du säger, Tesla bör väl kunna fixa detta med en ny mjukvara.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: eCall
haha... ja de var bra... Ganska säker på att där är en men ska inte svära på de... Inte mitt förstaval på bil.MangeT skrev:Om det inte finns någon krockkudde i en Dacia som kan lösa ut, behöver inte bilen kunna ringa då?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: eCall
Kortfattat finns det två olika alternativa lösningar, public och private eCall. I public krävs inte ens ett sim-kort då det är en ren 112-lösning som är extremt tydligt specad, och private är egentligen ett sätt för biltillverkarna att bygga tjänster kring den kost som eCall medför och då sätter de upp en egen lösning, inklusive call center.chaffis75 skrev:Låter som du har koll på detta.fakerlind skrev:Nja. eCall bygger på att ett automatiskt standardiserat meddelande skickas till en lokal PSAP (Public Safety Answering Point) t.ex SOS Alarm eller andra bolag som tillhandahåller denna tjänst, i det fall en eller flera krockkuddar utlöses. Befinner du dig utomlands så skickas detta givetvis till en psap i det landet.Kulingen skrev:Lagen som skulle träda i kraft nästa år räcker det med att typ Tesla ringer upp bilägaren. Svarar inte bilägaren så ringer dom SOS. Så enligt mig om det nu sker som ni säger så följer redan Tesla lagen som kommer nästa år-
Denna lag gäller dock endast bilar producerade from april 2018 om jag inte missminner mig. Dock är det en inte alltför komplicerad sak för Tesla att ordna för samtliga fordon då kommunikationen redan finns i bilarna (om detta inte redan är gjort).
Men visst var de också så att biltillverkaren kan välja att alla dessa samtal ska gå till deras "larmcentral" men om bilägaren vill de ska gå direkt till SOS så ska de också gå att ändra?
Låter som en väldigt bra säkerhets funktion samtidigt lät de kosta tillverkarna lite pengar, tänker framförallt på de billigaste bilarna som Dacia eller Peugot som bar bilar som bara kostar strax över 100000kr.
Som du säger, Tesla bör väl kunna fixa detta med en ny mjukvara.
Gällande airbag så är det g-kraft tröskel som avgör om en airbag skall utlösas, så jag kanske borde ha uttryckt mig annorlunda
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: eCall
När det gäller röstsamtal så styrs det på abbonemangsnivå, dvs en operatör kan välja att slå på voice eller inte, och då detta handlar om 112 alternativt inkommande samtal så medför det "ingen" kost för operatören.oscfor skrev:Det beror ju lite på hur de implementerat sin kommunikation. Ett vanligt modem för datatrafik kan ju inte rakt av hantera rösttrafik. Dessutom är ju emergency call en egen form av signalering som ”går förbi” annan form av kommunikation i nätet, vilket komplicerar det hela något.OlleBack skrev:Nån som hört nått om Tesla kommer hoppa på eCall här i europa? Vad jag förstår så kommer det bli lag på det redan inom ett år på nyproducerade bilar.
Borde ju kunna lösas med bara mjukvara och således komma även till äldre teslor?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/ECall
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: eCall
Här är en bra översiktsbild för den som är intresserad
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19594
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: eCall
Bjelke skrev:Fick vi något absolut svar på det här nån gång?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: eCall
Fick problem med mitt eCall system när jag skulle visa det för en vän förra veckan. Tryckte in knappen så att det aktiverades, tryckte därefter på "Cancel call". Då försvann det pop-up fönstret, men det började eka väldigt i bilen efteråt. Det blev som att mikrofonen till systemet aktiverades, så nu ekar det väldigt mycket i bilen så fort man säger något. Orimligt störande.
Upptäckte också dagen efter att mobilnätverket slutade fungera. Detta gör att min bil är offline över tiden, så det går inte att väcka den eller se den via mobilen.
Ringde SC, de kunde inte heller se bilen, utan jag var tvungen att koppla upp den mot min mobil. Han skulle skicka ärendet vidare till support och förhoppningsvis skulle de kunna åtgärda det med en OTA uppdatering. Ringde 13/6 och har inte hört något ännu.
Någon mer som fått detta problem och kanske hittat någon lösning? Jag meddelar om SC lyckas lösa det.
Upptäckte också dagen efter att mobilnätverket slutade fungera. Detta gör att min bil är offline över tiden, så det går inte att väcka den eller se den via mobilen.
Ringde SC, de kunde inte heller se bilen, utan jag var tvungen att koppla upp den mot min mobil. Han skulle skicka ärendet vidare till support och förhoppningsvis skulle de kunna åtgärda det med en OTA uppdatering. Ringde 13/6 och har inte hört något ännu.
Någon mer som fått detta problem och kanske hittat någon lösning? Jag meddelar om SC lyckas lösa det.
Re: eCall
Rundgången som allt oftare skapas i bilen håller på att bli olidlig så att det knappt går att vara i bilen. Tjuter extremt hög och är nog på en nivå som är skadligt för öronen. Det är pga Ecall funktionen på något sätt låst sig så det ekar hela tiden i bilen.
Någon som haft liknande problem?
Någon som haft liknande problem?
Re: eCall
Jag har fått samma problem, försökte tända kupebelysningen i mörkret men lyckade starta ett ecall istället, Hann avbryta det i tid. Men har fått rundgångsproblemet.
Lyckades dämpa det genom att hänga en jacka över passagerarsätet ( som ljudabsorbent). Men så vill man inte ha det. Nåt nytt från SC?
Lyckades dämpa det genom att hänga en jacka över passagerarsätet ( som ljudabsorbent). Men så vill man inte ha det. Nåt nytt från SC?
Re: eCall
Jag läman in den på SC och fick den tillbaka dagen efter. Tyvärr lyckades de inte lösa Ecall funktionen, men de löste så att rundgången slutade och ekandet. De fixade också så att mitt nätverk i bilen kom tillbaka.
De sa att de inte hade lyckats lösa problemet med att de skicka det vidare till Holland och väntar på svar därifrån. Ev blir det en uppdatering som skickas ut.
/Kalle
De sa att de inte hade lyckats lösa problemet med att de skicka det vidare till Holland och väntar på svar därifrån. Ev blir det en uppdatering som skickas ut.
/Kalle