Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av vigge50 »

Delta skrev:
Jerker skrev:
Just det, deras första hybrid ska kosta 1.300.000 ...
Och man ska sälja 80000 av dessa om året. En hybrid som ska både laddas, servas och tankas... Behövs nog lite Zlatan-reklam om det ska gå. :D
80 000? Snarare 500....
The first car from Polestar, named Polestar 1, will form a halo for the future Polestar brand. The Polestar 1 is a two-door, 2+2 seater Grand Tourer Coupé with an ‘Electric Performance Hybrid’ drivetrain. A maximum of 500 cars per year will be built. All cars will be offered on a subscription basis, with customers benefitting from the convenience of a single, all-inclusive payment that can be topped up by additional on-demand services if required.
:shock: :roll: :shock: :cry: :lol:

Framöver ska de däremot ta fram fler modeller där en ska vara en direkt konkurrent till Model 3

https://www.polestar.com/press-release/ ... ance-brand
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av danni »

Det här är verkligen galet ointressant. Den är kanske litelitegranna mer intressant än Porsches laddhybridversion av Panamera - som nästan ingen köper. Men snygg är den.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av P_EL »

danni skrev:
Det här är verkligen galet ointressant. Den är kanske litelitegranna mer intressant än Porsches laddhybridversion av Panamera - som nästan ingen köper. Men snygg är den.
Ja, körde förbi en panamera i stan idag och tänkte stilla för mig själv ”vem f-n köper en sån idag...”. Nu läser jag om Polestar1 och tänker detsamma. Däremot ser jag Danni titt som tätt när han svänger höger vid Ullevi in mot Korsvägen och tänker ”om man ändå hade ett par Arachnid-fälgar på sin Tesla” 8-)
Model S90D -16
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av helix »

Ja, helt klart besvikelse. 500st/år är skrattretande, men kanske blir det ändå svårt att sälja fler med den drivlinan och prislappen :lol:

Dessutom tycker jag Volvo (Polestar) skjuter sig själva i foten och lanserar sin första bil som en Hybrid om man nu ändå tänker lansera en riktigt el-bil som också ska börja produceras 2019, fast några månader senare. Känns som det vore strategiskt bättre att BARA köra el-bilar och inte slå på stortrumman och lansera nysatsningen av Polestar med en kompromiss. Hade de fått ut Polestar 1 på vägarna typ till våren så kanske, men att vänta på hybriden till slutet av 2019 då de första kunderna lär få sin bil? Mkt märklig strategi.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av bonath »

Håller med dig Tibor. Helt känslolös inför denna fossilbil.
Förstår mig inte på bakänden, den är inte vacker och grillen är väl "Audismittad".
Ska väl skrämma mig som är Leafåkare i diket när den lägger sig tre meter bakom och blinkat med helljuset... :x :evil:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av bonath »

"Polestar är numera ett helt elektrifierat prestandamärke med bara hybrider och helt eldrivna modeller i programmet, enligt Volvo".

Hur kan något vara helt elektrifierat när det är hybrider i sortimentet??????????? :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7321
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av TiborBlomhall »

bonath skrev:
"Polestar är numera ett helt elektrifierat prestandamärke med bara hybrider och helt eldrivna modeller i programmet, enligt Volvo".

Hur kan något vara helt elektrifierat när det är hybrider i sortimentet??????????? :lol:
Bild
BECAUSE VOLVO
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:

Framöver ska de däremot ta fram fler modeller där en ska vara en direkt konkurrent till Model 3

https://www.polestar.com/press-release/ ... ance-brand
Känns lite tokigt att en stor tillverkare som Volvo (visserligen genom Polestar) pratar om konkurrenten Tesla Model 3. De gör ju Model 3 till defacto standard Model 3-klassen likt Golf-klassen. Att de om två år kommer med en bil som då ska konkurrera med en bil som finns idag (visserligen inte på alla marknader ännu). Det visar bara att de äldre biltillverkarna fortfarande ligger år efter Tesla. Jag tycker att de borde börjat vakna 2012 när Model S kom eller ännu tidigare i och med Roadster. Verkar som de först vaknat i och med Model 3.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av bonath »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:

Framöver ska de däremot ta fram fler modeller där en ska vara en direkt konkurrent till Model 3

https://www.polestar.com/press-release/ ... ance-brand
Känns lite tokigt att en stor tillverkare som Volvo (visserligen genom Polestar) pratar om konkurrenten Tesla Model 3. De gör ju Model 3 till defacto standard Model 3-klassen likt Golf-klassen. Att de om två år kommer med en bil som då ska konkurrera med en bil som finns idag (visserligen inte på alla marknader ännu). Det visar bara att de äldre biltillverkarna fortfarande ligger år efter Tesla. Jag tycker att de borde börjat vakna 2012 när Model 3 kom eller ännu tidigare i och med Roadster. Verkar som de först vaknat i och med Model 3.
Jag tror de vaknade när vi hade stått i kö för att boka model 3.
Innan det så var Tesla en DYYYR outsider, men när 350.000 tecknade sig på några dagar fick dom nog kaffet i vrångstrupen... :D
(Finns det nån siffra på hur många som é bokade i Sverige/Norge)???????
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7321
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av TiborBlomhall »

Skärmklipp1.PNG
Nej.




Skärmklipp2.PNG
Nej nej.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av Svenssons »

Polestar 1 är fortfarande en avgasbil, den har en bränsletank för miljöfarlig soppa som skall eldas upp och avgaserna skall skickas ut i ett avgasrör. En elbil har inget av detta. Anledningen varför jag bryr mig är att jag trodde att Volvo hade börjat se ljuset, nu känns det som de bara hypar ytterligare en avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av Xmag »

Hybrid är Latin för ”varken eller”...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7321
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av TiborBlomhall »

Ganska talande att Volvos Polestars nya bil visas upp inte i Göteborg, Sverige utan Shanghai, Kina...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Ganska talande att Volvos Polestars nya bil visas upp inte i Göteborg, Sverige utan Shanghai, Kina...
Fast, är det inte just kineserna som ratar hybrider? Det är ju svenskarna som tror att alla elbilar måste ha en bensinmotor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ganska talande att Volvos Polestars nya bil visas upp inte i Göteborg, Sverige utan Shanghai, Kina...
Fast, är det inte just kineserna som ratar hybrider? Det är ju svenskarna som tror att alla elbilar måste ha en bensinmotor.
Jo, av top 20 laddbara bilar i Kina så är endast 4 plug-in hybrider.

http://ev-sales.blogspot.se/2017/09/chi ... -2017.html
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av P_EL »

500bilar om året...? Om det finns 1000 direktörer inom Volvo kan de ju ha den internt som vräkig tjänstebil med byte vartannat år. Förstår nämligen inte vilken vettig extern kund som skulle köpa en två dörrars sedan som i grunden är en upphottad hybrid S90 T8 för 1,3 msek. Omodern+Opraktisk redan innan lansering, minst ett O måste bort i den ekvationen :roll:
Model S90D -16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av LarsL »

Nu med tangentbord och touchskärm!!!

:roll:

Bild
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av Tars »

LarsL skrev:
Nu med tangentbord och touchskärm!!!

:roll:

Bild
BildBild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Nu med tangentbord och touchskärm!!!

:roll:

Bild
Hur kallas det där? "Skärmifiering" av knappsatstelefoner?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av danni »

Jag tycker det är fantastiskt komiskt att de slog på stora trumman inför lanseringen med ord som "no middleground", "no compromises", och "no bullshit". Men det bidde ingen vante, det bidde en laddhybrid...
P_EL skrev:
danni skrev:
Det här är verkligen galet ointressant. Den är kanske litelitegranna mer intressant än Porsches laddhybridversion av Panamera - som nästan ingen köper. Men snygg är den.
Ja, körde förbi en panamera i stan idag och tänkte stilla för mig själv ”vem f-n köper en sån idag...”. Nu läser jag om Polestar1 och tänker detsamma. Däremot ser jag Danni titt som tätt när han svänger höger vid Ullevi in mot Korsvägen och tänker ”om man ändå hade ett par Arachnid-fälgar på sin Tesla” 8-)
Din smygspottare där! :D Jag har två till uppsättningar på väg in som jag kommer annonsera ut till försäljning här på forumet, bara att börja budgivningen när den tråden väl kommit upp! Hade hoppats få den första uppsättningen typ nu när alla ändå byter däck och hjul...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av Tars »

Jag fattar inget.... hur tänkte de?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av Bjelke »

Är det ok om man spyr lite?
Tur att det är ett fritt val vilken bil man köper, men lite synd om "vår" egna lilla tillverkare får lägga ner i slutänden,
vilket åter känns allt för troligt :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av joel80 »

Lite besviken..

No smoke... Måste ha betytt att då man inte har en elbils drag kan man inte accelerera tillräckligt fort för att bränna däck så att det blir rök... :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Är det ok om man spyr lite?
Tur att det är ett fritt val vilken bil man köper, men lite synd om "vår" egna lilla tillverkare får lägga ner i slutänden,
vilket åter känns allt för troligt :(
Det är helt ok att spy en runda. Jag har precis avslutat mitt spyande och det känns lite bättre nu. De kan för min del bygga och lansera vad de vill. Vill de gå under är det också okej.
MEN FÖR H****E, kalla inte det där för en elbil!!! Hoppas att folk nu bara inte tror på det där tramset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)

Inlägg av dhanjel »

Polestar 2 som ska konkurrera mot främst model 3 är väl en ren elbil med produktionsstart 2019.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Skriv svar