Sida 1 av 2

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 14:44
av TiborBlomhall
vigge50 skrev:
PoloPrinsen skrev:
Liten fråga till den/de som är insatta i olika motortyper... går man alltså verkligen ifrån sin asynkronmotor som man har i modellen s och x? (Och även hade i roadstern?) Varför tror du/ni?

Mvh PP
Det mesta tyder på det men anledningen har jag ingen aning om. En fördel som synkronmotorn har är att den har högre verkningsgrad och därmed förlänger räckvidden men samtidigt så innehåller den sällsynta jordartsmetaller till skillnad asynkronmotorn. Skulle vara intressant att få höra Teslas anledning då de ändå har tagit namnet från Nikola Tesla som tog fram asynkonmotorn.
Även synkronmotorn uppfanns av Nikola Tesla.

http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/

Största anledningen till bytet är väl högre verkningsgraden, ja. Model 3 ska framför allt vara billig elbil, inte nödvändigtvis med monsterprestanda. Med synkronmotor kan de ha mindre batteripack, men mindre ludicrous acceleration.

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 21:56
av Limbster
Bjelke skrev:
Laddning på ca 210kW.. skapligt...
Om det visar sig stämma med verkligheten blir det ju laddstop på cirka en kvart inom en väldigt snar framtid. De får väl först fixa till det på S o X innan de säljer det som ett extra option till 3 :lol:

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 22:54
av Kraftverksdoktorn
Är det nån som lite snabbt och enkelt en gång för alla kan förklara skillnaden mellan BLDC och AC synkronmotor? Är det bara olika namn på samma grej, eller?

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 23:17
av TiborBlomhall
Kraftverksdoktorn skrev:
Är det nån som lite snabbt och enkelt en gång för alla kan förklara skillnaden mellan BLDC och AC synkronmotor? Är det bara olika namn på samma grej, eller?
http://www.motioncontroltips.com/faq-wh ... ac-motors/

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 23:22
av Limbster
Kolla Tibors länk

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 23:42
av Kraftverksdoktorn
Ok, så om jag fattar det hela rätt så är det samma motor men olika givare för att detektera rotorns position. AC-motorn går tystare pga att man slipper fyrkantvågen men kräver en mer avancerad växelriktare för sin funktion. Verkningsgraden borde vara ungefär lika, eller?

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 23:55
av TiborBlomhall
Vindningarna är också olika.
Verkningsgraden är bättre för AC motorn.
(DC motorn genererar ju förutom rörelse även oljud ;) )

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 26 okt 2017 23:59
av Kraftverksdoktorn
Vad är vindningarna? Lindningarna?

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 00:15
av TiborBlomhall
Lapp
Japp

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 00:37
av Kraftverksdoktorn
Jag antar det är isolerad koppartråd runt järnkärna. Det kan väl inte vara några stora skillnader? Men det här kanske är lite ot...

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 02:04
av TiborBlomhall
BLDC motor: distinkta separata lindningar
Bild

AC motor: överlappande lindningar
Bild

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 05:50
av Laban
Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
Bild

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 07:29
av snowtroll
Laban skrev:
Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
Bild
Förstår jag grafen rätt om jag säger
Ju mindre jag ska fylla på energi desto högre påfyllningseffekt kan användas.
Om så, betyder grafen att M3 borde rimligen nå 85% påfyllning snabbare än de andra två i det här exemplet.

Undras förresten varför det är helstopp vid 85% ej vid 95% som de andra två? Slog testet ifrån pga nånting, t ex värme ?

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 08:01
av Kraftverksdoktorn
TiborBlomhall skrev:
AC motor: överlappande lindningar
Den undre bilden är väl på en asynkronmotor? Är det så att synkron och asynkron AC-motor har samma stator men olika rotor?

När det gäller synkrongenerator så skulle jag säga att statorn är mer lik den på övre bilden.

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 08:19
av Henrik Torphammar
Kraftverksdoktorn skrev:
TiborBlomhall skrev:
AC motor: överlappande lindningar
Den undre bilden är väl på en asynkronmotor? Är det så att synkron och asynkron AC-motor har samma stator men olika rotor?

När det gäller synkrongenerator så skulle jag säga att statorn är mer lik den på övre bilden.
Vad får ni DC motor ifrån? Alla vi tittar på är väl AC motorer.

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 08:20
av Laban
snowtroll skrev:
Förstår jag grafen rätt om jag säger
Ju mindre jag ska fylla på energi desto högre påfyllningseffekt kan användas.
Om så, betyder grafen att M3 borde rimligen nå 85% påfyllning snabbare än de andra två i det här exemplet.
Det stämmer. Den kan också indikera att Model 3 klarar högre effekt initialt men att den begränsas av laddaren.
Undras förresten varför det är helstopp vid 85% ej vid 95% som de andra två? Slog testet ifrån pga nånting, t ex värme ?
Tror bara att man slutade läsa av vid 85%.

OBS att detta förstås ska tas med en viss nypa salt. Personligen väntar jag på model3ownersclub's test. De har redan gjort testet men väntar på att den första icke Tesla (Tesla/SpaceX) kunden ska få sin bil innan de går live, och det skulle väl vara i Oktober. Börjar närma sig i så fall :-)

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 08:21
av Henrik Torphammar
snowtroll skrev:
Laban skrev:
Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
Bild
Den bilden verkar inte rätt. P100 laddar med mer effekt längre om jag inte minns fel från div youtubande. Sen säger ju Tesla en laddhastighet på ca 60kW för model 3 officiellt.

Bild

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 10:45
av snowtroll
TiborBlomhall skrev:
BLDC motor: distinkta separata lindningar
Bild

AC motor: överlappande lindningar
Bild

Hur var det nu med dessa motortyper....

Den övre bilden påminner om den typ som används i stegmotorer eller generatorer. Då faller det på sin plats att rotorn måste ha magneter eller någon form av lindningar i rotorn som skapar dess magnetiska polariteter som kommer att behövas för att få fridmoment. Denna typ av motor kan ev genererar en del ljud jämfört med asynkronmotorn (som typiskt har en rotor som magnetiseras med induktion från statorn) på den nedre bilden.
Men å andra sidan - ljud - båda motortyperna kan nog generera en del ljud. En avgörande del i designen är hur frekvensstyrningen är byggd. Vi får hoppas de gör en god design på den så att det inte blir oönskade deltoner av någon betydande energimängd så ska det nog bli finfint. Otroligt viktigt att lindningarna lackas ordentligt så att härvorna ligger still och inte nöter sig på ngt. Blir extra viktigt vid höga effektuttag. Med tanke på sistnämnda är statorn på övre bilden lättare att få lindningen att ligga still utan att flexa så mycket vid hög belastning i o med att den linas tight runt sin kärna.

DC motor hm... nä eller "ja" beror på tillämpning... den övre kan regleras med likström som korta pulser typ, men den måste slås av och på för spolparen för att snabbt göra det samma på nästa spolpar(diametralt), för att tvinga kärnan till vridning. lite enkelt beskrivet kanske. Ju fler spolar desto finare steg om man säger, sedan kan man laborera med antalet poler i rotorn också för vridmoment etc. För riktigt stora motorer tor jag man kan till o med få bättre verkningsgrad än i asynkronmotorn. Om jag minns rätt så spelar "oviljan" in, att ett material som ska magnetiseras ogillar förändring där synkronmotorn har en bättre elektromagnetisk kontroll av rotorn med magneter t ex. - induktionströghet på gott och ont - för övrigt en av anledningarna varför spole är ett utmärkt lågpass filter och berikas den med en kärna av material känslig för elektromagnetism blir än effektivare.

I vilket fall lindningen ska lackas ordentligt ... då blir detta aldrig ett problem med rörelser. ... ä bäst jag stoppar innan jag "orerar" så ni blir less :roll: :cry: ;)

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Postat: 27 okt 2017 11:09
av TiborBlomhall
Motorerna "överlappar" varandra. Jag har drivit stegmotorer med sinusvåg för att få mjuk rörelse. Det går utmärkt. Det är inte helt svart och vitt.