Varför ska man köpa en Tesla?
Moderator: Redaktion
Varför ska man köpa en Tesla?
Jag ställde mig själv frågan i somras när det började bli dags att byta ut vår 1:a bil. Vår 2:a bil är sedan 2 år tillbaka en Golf GTE (laddhybrid), den har fått mig att inse att det faktiskt är riktigt trevligt att köra med eldrift, det lilla batteriet till trots. Därför tändes en önskan att ta steget fullt ut och köpa en renodlad elbil, men en Tesla fanns inte med på kartan då priset inte ryms i min budget, inte ens nära. Av nyfikenhet, mest på kul, började jag ändå läsa på om Tesla / Elon Musk och det slutade att jag 2 månader senare beställde en ny model S 75D. Hur kunde det bil så?
1. Det finns mycket att säga om Tesla och Elon Musk i synnerhet, men helt klart så hade inte bilindustrin pratat så mycket elbil som man gör idag utan Tesla, troligen inte ens nära. Tesla/Elon har lyckats skapa en hype av något som för 10 år sedan främst intresserade inbitna miljövänner. Idag är det inne att göra vad man kan för att minska fossilanvändning och då inte bara elbilar utan även solceller, vindkraft, smart grid o.s.v. Teslas/Elons bidrag till detta är svår att underskatta mest tack vara den mediala profileringen så klart, för i antal producerade bilar är Teslas bidrag lite, mycket lite. Vem vill inte supporta en framtidsbejakande ”rörelse” som Tesla? Jag kände i alla fall att detta tilltalade mig starkt.
2. Eftersom vi behövde en ny 1:a bil så insåg jag tämligen snart att rena elbilar som kommer i närheten av våra behov/krav på en 1:a bil är få, väldigt få, närmare bestämt endast Tesla. När det gäller storlek och räckvidd så är Tesla tämligen ensam idag, ett alternativ hade varit att vänta ett par år då det, om man får tro all reklam, kommer att finnas många fler elbilar som uppfyller våra behov.
3. Körupplevelsen
Att köra en elbil kan till en börja kännas märkligt nästan lite konstgjort, man är så otroligt van vid fossilmotors feedback i form av ljud, vibrationer och fördröjning vid gaspådrag. När man väl vant sig vid och lärt sig att uppskatta elbilens drivlina så känns däremot en fossilbil mer och mer stenålders. Detta är såklart allra mest uppenbart i en Tesla vars drivlina i mina ögon är tämligen outstanding och då inte bara när det gäller prestanda hänseende utan hela körupplevelsen.
4. Superchagernätet
Vi/jag reser både ofta och långt, att då ha en ren elbil blir en betydligt större utmaning än att bara ska pendla till och från jobbet. Tesla har idag ett stort förspång med sinaSuperchager, som gör att längre resor till och med till Eurpoa blir möjliga (om än inte helt smärtfria) man kan dessutom använda alla Chademo snabbladdare till en Tesla med en adapter.
5. Ekonomi
Sist men inte minst viktigt, det som normalt sett gör att Tesla idag inte är ett alternativ för det stora flertalet, men med dagens skatteregler går det faktisk, till min förvåning, att räkna hem en Tesla om man har möjlighet att ta den som tjänstebil. Då jag är egenföretagare har jag möjlighet att själv bestämma min tjänstebilspolicy . 1:a bilen rullar ca 4000 mil per år (varav 3000 mil i tjänsten)och jag brukar ha den i 5 år, därför räknade jag på detta och fick följande resultat. (alla kostnader och intäkter inräknade, samtliga bilar extrautrustade för 35 000 kr)
VW Passat GTE 5600 kr/månad
Volvo V90 kinetic D3 6300 kr/månad
Tesla model S 75D 6700 kr/månad
Volvo V90 Cross country D5 AWD pro 9200 kr/månad
BMW xDrive 530i Touring 9300 kr/månad
För mig vart en Telsa inte bara möjlig att räkna hem, den är mycket billigare att köra än ”normala” fossilbilar trots att den kostar nästa dubbelt så mycket. Inte ens om man jämför med billigast möjliga Volvo V90 (nypris 370 000) så är Teslan speciellt dyr. Dock är en laddhybrid allra billigast men dels har jag redan en och dels så är en laddybrid som 1:a bil i mitt fall till 90% en fossilbil.
Ni har säkert många fler och bättre argument
1. Det finns mycket att säga om Tesla och Elon Musk i synnerhet, men helt klart så hade inte bilindustrin pratat så mycket elbil som man gör idag utan Tesla, troligen inte ens nära. Tesla/Elon har lyckats skapa en hype av något som för 10 år sedan främst intresserade inbitna miljövänner. Idag är det inne att göra vad man kan för att minska fossilanvändning och då inte bara elbilar utan även solceller, vindkraft, smart grid o.s.v. Teslas/Elons bidrag till detta är svår att underskatta mest tack vara den mediala profileringen så klart, för i antal producerade bilar är Teslas bidrag lite, mycket lite. Vem vill inte supporta en framtidsbejakande ”rörelse” som Tesla? Jag kände i alla fall att detta tilltalade mig starkt.
2. Eftersom vi behövde en ny 1:a bil så insåg jag tämligen snart att rena elbilar som kommer i närheten av våra behov/krav på en 1:a bil är få, väldigt få, närmare bestämt endast Tesla. När det gäller storlek och räckvidd så är Tesla tämligen ensam idag, ett alternativ hade varit att vänta ett par år då det, om man får tro all reklam, kommer att finnas många fler elbilar som uppfyller våra behov.
3. Körupplevelsen
Att köra en elbil kan till en börja kännas märkligt nästan lite konstgjort, man är så otroligt van vid fossilmotors feedback i form av ljud, vibrationer och fördröjning vid gaspådrag. När man väl vant sig vid och lärt sig att uppskatta elbilens drivlina så känns däremot en fossilbil mer och mer stenålders. Detta är såklart allra mest uppenbart i en Tesla vars drivlina i mina ögon är tämligen outstanding och då inte bara när det gäller prestanda hänseende utan hela körupplevelsen.
4. Superchagernätet
Vi/jag reser både ofta och långt, att då ha en ren elbil blir en betydligt större utmaning än att bara ska pendla till och från jobbet. Tesla har idag ett stort förspång med sinaSuperchager, som gör att längre resor till och med till Eurpoa blir möjliga (om än inte helt smärtfria) man kan dessutom använda alla Chademo snabbladdare till en Tesla med en adapter.
5. Ekonomi
Sist men inte minst viktigt, det som normalt sett gör att Tesla idag inte är ett alternativ för det stora flertalet, men med dagens skatteregler går det faktisk, till min förvåning, att räkna hem en Tesla om man har möjlighet att ta den som tjänstebil. Då jag är egenföretagare har jag möjlighet att själv bestämma min tjänstebilspolicy . 1:a bilen rullar ca 4000 mil per år (varav 3000 mil i tjänsten)och jag brukar ha den i 5 år, därför räknade jag på detta och fick följande resultat. (alla kostnader och intäkter inräknade, samtliga bilar extrautrustade för 35 000 kr)
VW Passat GTE 5600 kr/månad
Volvo V90 kinetic D3 6300 kr/månad
Tesla model S 75D 6700 kr/månad
Volvo V90 Cross country D5 AWD pro 9200 kr/månad
BMW xDrive 530i Touring 9300 kr/månad
För mig vart en Telsa inte bara möjlig att räkna hem, den är mycket billigare att köra än ”normala” fossilbilar trots att den kostar nästa dubbelt så mycket. Inte ens om man jämför med billigast möjliga Volvo V90 (nypris 370 000) så är Teslan speciellt dyr. Dock är en laddhybrid allra billigast men dels har jag redan en och dels så är en laddybrid som 1:a bil i mitt fall till 90% en fossilbil.
Ni har säkert många fler och bättre argument
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Ett problem med en köpare med en normal lön kanske inte får ett lån på en mille, men däremot för 400k. Bankerna kollar nog inte in den totala kostnaden.
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Enkelt.
Börja med att lägga till 1000-2000mil/år på Tesla-alternativet. Det blir liksom fler mil i en Tesla.
Smartast idag är att ta över leasingen på en årsmodell 2015. Då får du AP1, lågt förmånsvärde och snudd på halva priset på bilen jämfört med att köpa ny.
Du vill ändå egentligen ha en Tesla Model S med AP3/HUD/Dragkrok - så då kommer du vara nöjd med din AP1 fram till 2019/2020 då även andra alternativ kommer att finnas.
Välkommen till familjen.
Börja med att lägga till 1000-2000mil/år på Tesla-alternativet. Det blir liksom fler mil i en Tesla.
Smartast idag är att ta över leasingen på en årsmodell 2015. Då får du AP1, lågt förmånsvärde och snudd på halva priset på bilen jämfört med att köpa ny.
Du vill ändå egentligen ha en Tesla Model S med AP3/HUD/Dragkrok - så då kommer du vara nöjd med din AP1 fram till 2019/2020 då även andra alternativ kommer att finnas.
Välkommen till familjen.
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Och du har glömt räkna med värdeminskningen på en 75D - eller så är det enbart den du räknat med?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Ett skäl att köpa en är att det (trots vad som skrivs ibland) är en jäkligt bra bil. Min har rullat 7000 mil snart och kontantinsatsen (max för första hyra) är bortglömd,begravd i bokföringen sedan länge. Låga driftskostnader och bilen gör vad den ska, tyst å pålitligt..Mycket bra vinterbil är det också. Interiören som var "state of the art" när model S kom, kanske känns lite väl hemtam numera, men som antytts i annan tråd kanske detta blir nästa "facelift".
Svårigheten för mig nästa gång jag ska byta, är om jag ska byta öht och vilken utrustningsnivå (läs högt eller lågt förmånsvärde) jag kan tänka mig. Finns inget alternativ till Tesla just nu som du skriver.
När man väl satt ladd-tänket i ryggmärgen (tog mig nästan ett år med lite trial and error), så funkar Teslan helt bekymmerfritt.
Svårigheten för mig nästa gång jag ska byta, är om jag ska byta öht och vilken utrustningsnivå (läs högt eller lågt förmånsvärde) jag kan tänka mig. Finns inget alternativ till Tesla just nu som du skriver.
När man väl satt ladd-tänket i ryggmärgen (tog mig nästan ett år med lite trial and error), så funkar Teslan helt bekymmerfritt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
'Kulingen skrev:Ett problem med en köpare med en normal lön kanske inte får ett lån på en mille, men däremot för 400k. Bankerna kollar nog inte in den totala kostnaden.
Helt rätt model S är ingen "folkbil" men för de som har möjlighet att ha den som tjänstebil behövs inga jättelöner, men tyvärr väldigt få som har den möjligheten. Som privatköpare får man räkna annorlunda såklart.
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Jo faktiskt räknat med värdeminskningen, men något lägre (i %) på Teslan är på fossilbilarna, vem vill ha en fossilbil om 5 årdstr skrev:Och du har glömt räkna med värdeminskningen på en 75D - eller så är det enbart den du räknat med?
Men visst just värdeminskningen är ju den mest osäkra utgiftsposten.
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Tack!dstr skrev:Enkelt.
Börja med att lägga till 1000-2000mil/år på Tesla-alternativet. Det blir liksom fler mil i en Tesla.
Smartast idag är att ta över leasingen på en årsmodell 2015. Då får du AP1, lågt förmånsvärde och snudd på halva priset på bilen jämfört med att köpa ny.
Du vill ändå egentligen ha en Tesla Model S med AP3/HUD/Dragkrok - så då kommer du vara nöjd med din AP1 fram till 2019/2020 då även andra alternativ kommer att finnas.
Välkommen till familjen.
Sant...men det känns positivt att det blir lite mer mil...inget man bör belasta kalkylen med
Räknade på några begagnade Teslor men fick inte det att bli speciellt mycket billigare men missade nog att de riktigt gamla Teslorna som har både lågt förmånsvärde och billig försäkring
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Skönt att höra, ibland blir man som sagt lite osäker om man läser för mycket på detta forumGustafsson skrev:Ett skäl att köpa en är att det (trots vad som skrivs ibland) är en jäkligt bra bil. Min har rullat 7000 mil snart och kontantinsatsen (max för första hyra) är bortglömd,begravd i bokföringen sedan länge. Låga driftskostnader och bilen gör vad den ska, tyst å pålitligt..Mycket bra vinterbil är det också. Interiören som var "state of the art" när model S kom, kanske känns lite väl hemtam numera, men som antytts i annan tråd kanske detta blir nästa "facelift".
Svårigheten för mig nästa gång jag ska byta, är om jag ska byta öht och vilken utrustningsnivå (läs högt eller lågt förmånsvärde) jag kan tänka mig. Finns inget alternativ till Tesla just nu som du skriver.
När man väl satt ladd-tänket i ryggmärgen (tog mig nästan ett år med lite trial and error), så funkar Teslan helt bekymmerfritt.
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Eller rättare sagt om inte läser så mycket på detta forum så kan man bli osäker....läser man mycket så förstår man snart att i stort sett alla tycker mer eller mindre som Gustafsson, "en jäkligt bra bil" helt enkeltermase skrev:Skönt att höra, ibland blir man som sagt lite osäker om man läser för mycket på detta forumGustafsson skrev:Ett skäl att köpa en är att det (trots vad som skrivs ibland) är en jäkligt bra bil. Min har rullat 7000 mil snart och kontantinsatsen (max för första hyra) är bortglömd,begravd i bokföringen sedan länge. Låga driftskostnader och bilen gör vad den ska, tyst å pålitligt..Mycket bra vinterbil är det också. Interiören som var "state of the art" när model S kom, kanske känns lite väl hemtam numera, men som antytts i annan tråd kanske detta blir nästa "facelift".
Svårigheten för mig nästa gång jag ska byta, är om jag ska byta öht och vilken utrustningsnivå (läs högt eller lågt förmånsvärde) jag kan tänka mig. Finns inget alternativ till Tesla just nu som du skriver.
När man väl satt ladd-tänket i ryggmärgen (tog mig nästan ett år med lite trial and error), så funkar Teslan helt bekymmerfritt.
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Om du skall köpa en begagnad Tesla så skall du köpa den av Tesla.
Dom har något som kallas CPO Certified Previous Owner.
Dom går igenom bilen och återställer till nästa nyskick samtidigt så får du utökad garanti på bilen.
Tycker också att priserna är bättre än på tex blocket.
Dom har något som kallas CPO Certified Previous Owner.
Dom går igenom bilen och återställer till nästa nyskick samtidigt så får du utökad garanti på bilen.
Tycker också att priserna är bättre än på tex blocket.
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Bra kommentar, har reagerat på samma sak, dock har jag inte hört talas om CPO, låter bra i alla fall.tomla skrev:Om du skall köpa en begagnad Tesla så skall du köpa den av Tesla.
Dom har något som kallas CPO Certified Previous Owner.
Dom går igenom bilen och återställer till nästa nyskick samtidigt så får du utökad garanti på bilen.
Tycker också att priserna är bättre än på tex blocket.
Nu köpte jag en ny men tänkte nog att denna tråd främst vänder sig till dem som är sugna på en Tesla och letar argument till varför man ska köpa en Tesla och det här är ett bra tips.
Tyvärr så är mina beräkningar i princip endast giltiga för egenföretagare, för en privat köpare är priset det absolut viktigaste och då borde en begagnad Tesla vara det mest ekonomiska alternativet.
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Vi är privatköpare men i november 2015 fanns det inga beg Tesla.
Övertid betalade kontantinsatsen och tjänstemil betalar mycket av månadskostnaden (ca 11000:-/mån i 7 år. Efter det är bilen till 100% betald och vår).
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Övertid betalade kontantinsatsen och tjänstemil betalar mycket av månadskostnaden (ca 11000:-/mån i 7 år. Efter det är bilen till 100% betald och vår).
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Du har min respekt Kjell!Tjell skrev:Vi är privatköpare men i november 2015 fanns det inga beg Tesla.
Övertid betalade kontantinsatsen och tjänstemil betalar mycket av månadskostnaden (ca 11000:-/mån i 7 år. Efter det är bilen till 100% betald och vår).
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Varför ska allt värderas i pengar?
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Kompletterar tråden med en beräkning med samma förutsättningar men med den skillnaden att man köper och äger bilen helt privat.
Alltså 4000 mil per år (varav 3000 mil i tjänsten(18,50 kr/mil)) i 5 år.
VW Passat GTE 5800 kr/månad (pris 446 000 inkl. 6% rabatt)
Volvo V90 kinetic D3 5200 kr/månad (Pris 330 000 inkl. 10% rabatt)
Tesla model S 75D 8600 kr/månad (Pris 935 000 inkl. 0% rabatt)
Volvo V90 Cross country D5 AWD pro 8500 kr/månad (Pris 477 000 inkl. 10% rabatt)
BMW xDrive 530i Touring 9400 kr/månad (Pris 540 000 inkl. 8% rabatt)
Inte så tokigt ändå, Teslan står sig bra jämfört med de lite "finare" familjebilarna. En begagnad Tesla borde kunna ge ännu bättre siffror.
Alltså 4000 mil per år (varav 3000 mil i tjänsten(18,50 kr/mil)) i 5 år.
VW Passat GTE 5800 kr/månad (pris 446 000 inkl. 6% rabatt)
Volvo V90 kinetic D3 5200 kr/månad (Pris 330 000 inkl. 10% rabatt)
Tesla model S 75D 8600 kr/månad (Pris 935 000 inkl. 0% rabatt)
Volvo V90 Cross country D5 AWD pro 8500 kr/månad (Pris 477 000 inkl. 10% rabatt)
BMW xDrive 530i Touring 9400 kr/månad (Pris 540 000 inkl. 8% rabatt)
Inte så tokigt ändå, Teslan står sig bra jämfört med de lite "finare" familjebilarna. En begagnad Tesla borde kunna ge ännu bättre siffror.
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
En bra sak kan vara att väga in alla kostnader, från leasing till drift, försäkring, skatt mm. Gjorde en kalkylator för att se hur det påverkar den privata ekonomin samt hur stort netto- samt bruttolöneavdraget blir.
https://www.dropbox.com/s/6x4yld6hc6547 ... .xlsm?dl=0
Eller för privat ägande här
https://www.dropbox.com/s/yb3j7eubqmfmn ... .xlsm?dl=0
Sant är att det är mycket mer förmånligt om man kan ha den som förmånsbil.
https://www.dropbox.com/s/6x4yld6hc6547 ... .xlsm?dl=0
Eller för privat ägande här
https://www.dropbox.com/s/yb3j7eubqmfmn ... .xlsm?dl=0
Sant är att det är mycket mer förmånligt om man kan ha den som förmånsbil.
2016 Model S 75
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Jag räknade på endast SKILLNADERNA mellan vår Subaru Lagacy 3-liters och den tänkta Teslan, kom fram till en årssumma som jag alltså kunde lägga på bilen istf soppa och fossilteknikservice. På så vis har vi de pengarna hemma hos oss, i vår bil, istf att bara kasta bort!
Utöver det har vi en ytterligare kapacitet på 5-6 tusen/mnd. Dessutom har jag bra milersättning (31:50/mil).
Detta ihopräknat gör att vi klarar ekonomin.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Utöver det har vi en ytterligare kapacitet på 5-6 tusen/mnd. Dessutom har jag bra milersättning (31:50/mil).
Detta ihopräknat gör att vi klarar ekonomin.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
tomla skrev:Om du skall köpa en begagnad Tesla så skall du köpa den av Tesla.
Dom har något som kallas CPO Certified Previous Owner.
Dom går igenom bilen och återställer till nästa nyskick samtidigt så får du utökad garanti på bilen.
Tycker också att priserna är bättre än på tex blocket.
Priserna är bättre än på blocket då många inte vill köpa en bil mer eller mindre osedd.
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
För bilar från CPO Certified Previous Owner så har ju Tesla bytt ut delar eller fixat eventuella problem. T.ex. finns det rapporter om polering av mindre repor, helt nya däck och senaste firmware på dessa bilar. Firmware får man väl oavsett för eller senare men knappast att man får garanti och nya däck på Blocket...Verdi skrev:tomla skrev:Om du skall köpa en begagnad Tesla så skall du köpa den av Tesla.
Dom har något som kallas CPO Certified Previous Owner.
Dom går igenom bilen och återställer till nästa nyskick samtidigt så får du utökad garanti på bilen.
Tycker också att priserna är bättre än på tex blocket.
Priserna är bättre än på blocket då många inte vill köpa en bil mer eller mindre osedd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Jo, men alla vet väl inte det?Svenssons skrev:För bilar från CPO Certified Previous Owner så har ju Tesla bytt ut delar eller fixat eventuella problem. T.ex. finns det rapporter om polering av mindre repor, helt nya däck och senaste firmware på dessa bilar. Firmware får man väl oavsett för eller senare men knappast att man får garanti och nya däck på Blocket...Verdi skrev:tomla skrev:Om du skall köpa en begagnad Tesla så skall du köpa den av Tesla.
Dom har något som kallas CPO Certified Previous Owner.
Dom går igenom bilen och återställer till nästa nyskick samtidigt så får du utökad garanti på bilen.
Tycker också att priserna är bättre än på tex blocket.
Priserna är bättre än på blocket då många inte vill köpa en bil mer eller mindre osedd.
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Kan bara hålla med Verdi, inte alla som vet detta. Kanske dom berättar det om du snackar med "säljaren", det kan säkert någon annan svara på. Jag ser tyvärr detta som ett stort minus i mitt "övertala frugan"-problem eftersom jag (som gärna vill köpa från just Tesla) behöver övertala henne att det är en bra deal att "köpa grisen i säcken" för "Tesla kan man lita på" (typ).Verdi skrev:Jo, men alla vet väl inte det?Svenssons skrev:För bilar från CPO Certified Previous Owner så har ju Tesla bytt ut delar eller fixat eventuella problem. T.ex. finns det rapporter om polering av mindre repor, helt nya däck och senaste firmware på dessa bilar. Firmware får man väl oavsett för eller senare men knappast att man får garanti och nya däck på Blocket...Verdi skrev:tomla skrev:Om du skall köpa en begagnad Tesla så skall du köpa den av Tesla.
Dom har något som kallas CPO Certified Previous Owner.
Dom går igenom bilen och återställer till nästa nyskick samtidigt så får du utökad garanti på bilen.
Tycker också att priserna är bättre än på tex blocket.
Priserna är bättre än på blocket då många inte vill köpa en bil mer eller mindre osedd.
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Jag skulle dock anse att köpa en bil i säcken från Tesla är säkrare en att köpa en begagnad från blocket.
Plus att du får förlängd garanti.
Med CPO innebär det att dom har ett stort antal kontrollpunkter att gå igenom.
Vissa kontroller kan bara göras genom ansluta sig bilens datorsystem.
Vissa kontroller kan bara göras om du lyfter upp bilen. det kan du göra själv men hur många gör det när dom köper en bil?
Plus att du får förlängd garanti.
Med CPO innebär det att dom har ett stort antal kontrollpunkter att gå igenom.
Vissa kontroller kan bara göras genom ansluta sig bilens datorsystem.
Vissa kontroller kan bara göras om du lyfter upp bilen. det kan du göra själv men hur många gör det när dom köper en bil?
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Snyggt Jensa, hur skulle man klara sig utan Excel!?Jensa skrev:En bra sak kan vara att väga in alla kostnader, från leasing till drift, försäkring, skatt mm. Gjorde en kalkylator för att se hur det påverkar den privata ekonomin samt hur stort netto- samt bruttolöneavdraget blir.
https://www.dropbox.com/s/6x4% räntayld6hc6547ui/Leasingkalkyl%20personalbil%2C%20eget%20bolag%20och%20reseers%C3%A4ttning.xlsm?dl=0
Eller för privat ägande här
https://www.dropbox.com/s/yb3j7eubqmfmn ... .xlsm?dl=0
Sant är att det är mycket mer förmånligt om man kan ha den som förmånsbil.
Har räknat med i stort sett samma siffror som du men med följande tillägg/ändringar
- 4 års leasing och 0,25 ränta (4000 mil/år)
- 35% finansiellt restvärde och 40% verkligt restvärde optimistiskt JA, men hur rätt är inte en elbil om 4 år som har 4 års garanti kvar på drivlinan och är byggd helt i aluminium?
- Däckkostnad 3 kr/mil (jämfört med 1,50 - 2 kr/mil för normala bilar)
- 4 kr/mil i reparationskostnad efter 8000 mil (något högre än vanliga bilar)
- 1 service per år / 4000 mil (garantin kräver ingen service överhuvudtaget) (7000 kr/år har jag räknat med)
- Helförsäkring 20 000 kr/år (4:e året)
- Marginalskatt 40% (jag ligger o slirar på brytpunkten)
- Företagskostnad *40% = privat kostnad (Arbetsgivaravgift och marginalskatt avdragen)
Räkna inte för mycket på Teslor nu, vi vill se en svensk segrare på Vasaloppet 2018! Vi ha fått nog av norrmännen
Re: Varför ska man köpa en Tesla?
Bra tänkt och noggrann uträkning ermase
Och ja du har rätt, men måste ha något att göra mellan passen på träningsläger
Och ja du har rätt, men måste ha något att göra mellan passen på träningsläger
2016 Model S 75