Brun MS Stulen/saknad?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av improwise »

För att samma fruar bestämt att det ska vara så :D

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av improwise »

vigge50 skrev:
Walker skrev:
Det får nog bli en sån här Svensson-bil istället då...
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=3
Tänk vilket bra köp jag gör då. Halva priset mot en Tesla som man hela tiden måste vara rädd för att man missat att ladda. Den underbara doften av diesel när man tankar. Ni har nog rätt. Det är för tidigt att köra på el. Eftersom man inte vet om bostadsmarknaden kollapsar, det blir ett världskrig, en ekonomisk krasch eller en ny istid.... kanske klokast att sitta ner i båten, eller köpa häst och vagn.
Det sa jag inte men att ta för givet att Teslan kommer hålla ett bättre andrahandsvärde bara för att några äldre bilar har gjort det har jag svårt att se anledningen till. Det händer så mycket nu framöver inom elbilsbranschen som kan påverkar andrahandsvärdet både för elbilar men även fossilbilar framöver.
Absolut, det är väl snarare tillverkningskostnaden än vad man får som gör Model S och X till miljonbilar. Får konkurrenterna ut elbilar med vettig räckvidd för halva priset och med en fungerande serviceorganisation anpassad för mer än ett fåtal ägare i storstäderna lär andrahandsvärdet påverkas snabbt.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Legato »

improwise skrev:
vigge50 skrev:
Walker skrev:
Det får nog bli en sån här Svensson-bil istället då...
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=3
Tänk vilket bra köp jag gör då. Halva priset mot en Tesla som man hela tiden måste vara rädd för att man missat att ladda. Den underbara doften av diesel när man tankar. Ni har nog rätt. Det är för tidigt att köra på el. Eftersom man inte vet om bostadsmarknaden kollapsar, det blir ett världskrig, en ekonomisk krasch eller en ny istid.... kanske klokast att sitta ner i båten, eller köpa häst och vagn.
Det sa jag inte men att ta för givet att Teslan kommer hålla ett bättre andrahandsvärde bara för att några äldre bilar har gjort det har jag svårt att se anledningen till. Det händer så mycket nu framöver inom elbilsbranschen som kan påverkar andrahandsvärdet både för elbilar men även fossilbilar framöver.
Absolut, det är väl snarare tillverkningskostnaden än vad man får som gör Model S och X till miljonbilar. Får konkurrenterna ut elbilar med vettig räckvidd för halva priset och med en fungerande serviceorganisation anpassad för mer än ett fåtal ägare i storstäderna lär andrahandsvärdet påverkas snabbt.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Vet inte vilka du ser som "konkurrenterna" men att "tyskarna", Jaguar, RR, Lexus osv skulle släppa bilar i samma storlek för halva priset finns ju inte på kartan. Särskilt som de troligen vill behålla sina höga marginaler även på elbilarna...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av improwise »

250 000 billigare, säljare som svarar i telefon och en mogen organisation räcker rätt långt. Jag hoppas att Tesla får ordning på saker och ting men är lite orolig för det jag hör.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Legato »

improwise skrev:
250 000 billigare, säljare som svarar i telefon och en mogen organisation räcker rätt långt. Jag hoppas att Tesla får ordning på saker och ting men är lite orolig för det jag hör.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Har svårt att se att de skulle bli billigare överhuvudtaget. De ska som sagt kräma ut mer marginal än Tesla, plus att de nog helst vill kompensera för uteblivna serviceintäkter.

Dessutom lång väg att gå för att bli lika bra som Tesla. Är ju bara att titta på i-Pacens alla tillkortakommanden trots prislappen. Att någon av dessa skulle släppa en vettig M3-utmanare (pris, storlek, prestanda, tech, ladd) i närtid finns inte på kartan i min värld.

Jag hoppas absolut att det kommer, men jag tror det dröjer länge tyvärr. Är väl ingen av dem som ens börjat samla ap-data i volym? Egna batterifabriker ligger också långt borta för de flesta = högre produktionskostnader.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
improwise skrev:
vigge50 skrev:
Walker skrev:
Det får nog bli en sån här Svensson-bil istället då...
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=3
Tänk vilket bra köp jag gör då. Halva priset mot en Tesla som man hela tiden måste vara rädd för att man missat att ladda. Den underbara doften av diesel när man tankar. Ni har nog rätt. Det är för tidigt att köra på el. Eftersom man inte vet om bostadsmarknaden kollapsar, det blir ett världskrig, en ekonomisk krasch eller en ny istid.... kanske klokast att sitta ner i båten, eller köpa häst och vagn.
Det sa jag inte men att ta för givet att Teslan kommer hålla ett bättre andrahandsvärde bara för att några äldre bilar har gjort det har jag svårt att se anledningen till. Det händer så mycket nu framöver inom elbilsbranschen som kan påverkar andrahandsvärdet både för elbilar men även fossilbilar framöver.
Absolut, det är väl snarare tillverkningskostnaden än vad man får som gör Model S och X till miljonbilar. Får konkurrenterna ut elbilar med vettig räckvidd för halva priset och med en fungerande serviceorganisation anpassad för mer än ett fåtal ägare i storstäderna lär andrahandsvärdet påverkas snabbt.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Vet inte vilka du ser som "konkurrenterna" men att "tyskarna", Jaguar, RR, Lexus osv skulle släppa bilar i samma storlek för halva priset finns ju inte på kartan. Särskilt som de troligen vill behålla sina höga marginaler även på elbilarna...

Exakt. Den som vill kan ju gå in på Mercedes eller BMWs hemsida och speca upp en bil som är tillräckligt stor för en barnfamilj, som gör 0-100 på 4-5 sekunder, som har navi, värmare, backkamera, skinn, stolar med minne, bra ljud, rattvärme, förarstöd (AP typ), keyless go osv osv. Jag hävdar att de kostar från ca 700 tusen inklusive all dyr utrustning och efter rabatt. Sen är det ju för och nackdelar med allt men en sån kärra drar minst 1 liter per mil men å andra sidan kan man ju ligga i 250 km/h genom Tyskland om det nu är därför man har bil... Och då är det ändå det billigaste alternativen jag kollat på. E-klass kombi och 5-serie touring. Vill man ha lite snyggare kaross som står ut lite mer så pratar vi miljonen...

Och kollar man på Volvo så kostar en helt vanlig XC60 absurda pengar. En XC90 är ännu dyrare. En vanlig välutrustad V90 kostar ju också lätt över halvmiljonen. Tror inte en V90 med elmotor skulle kosta mindre direkt. Bilar är dyra idag helt enkelt.
Verdi

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Exakt Verdi! Vi är överens!
Skulle vilja påstå att det är en privatekonomisk katastrof att köpa en BMW X5 t.o.m i basutförande. (Tappar 40% på 2 år!)
X5 har klarat sig relativt bra ändå jämfört med t ex 7-serien. Där kan vi börja prata ekonomisk katastrof. Det finns väldigt få köpare av en några år gammal lyxlimpa som kostade 1,5 miljoner som ny. Den är fortfarande svindyr (dyr försäkring, dyr skatt, hög förbrukning, höga kostnader för service och reparation) även om man får den för 600 tusen och särskilt praktisk är den inte heller.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Det får nog bli en sån här Svensson-bil istället då...
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=3
Tänk vilket bra köp jag gör då. Halva priset mot en Tesla som man hela tiden måste vara rädd för att man missat att ladda. Den underbara doften av diesel när man tankar. Ni har nog rätt. Det är för tidigt att köra på el. Eftersom man inte vet om bostadsmarknaden kollapsar, det blir ett världskrig, en ekonomisk krasch eller en ny istid.... kanske klokast att sitta ner i båten, eller köpa häst och vagn.
Det sa jag inte men att ta för givet att Teslan kommer hålla ett bättre andrahandsvärde bara för att några äldre bilar har gjort det har jag svårt att se anledningen till. Det händer så mycket nu framöver inom elbilsbranschen som kan påverkar andrahandsvärdet både för elbilar men även fossilbilar framöver.
Absolut, det är väl snarare tillverkningskostnaden än vad man får som gör Model S och X till miljonbilar. Får konkurrenterna ut elbilar med vettig räckvidd för halva priset och med en fungerande serviceorganisation anpassad för mer än ett fåtal ägare i storstäderna lär andrahandsvärdet påverkas snabbt.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Vet inte vilka du ser som "konkurrenterna" men att "tyskarna", Jaguar, RR, Lexus osv skulle släppa bilar i samma storlek för halva priset finns ju inte på kartan. Särskilt som de troligen vill behålla sina höga marginaler även på elbilarna...[/quote]


Exakt. Den som vill kan ju gå in på Mercedes eller BMWs hemsida och speca upp en bil som är tillräckligt stor för en barnfamilj, som gör 0-100 på 4-5 sekunder, som har navi, värmare, backkamera, skinn, stolar med minne, bra ljud, rattvärme, förarstöd (AP typ), keyless go osv osv. Jag hävdar att de kostar från ca 700 tusen inklusive all dyr utrustning och efter rabatt. Sen är det ju för och nackdelar med allt men en sån kärra drar minst 1 liter per mil men å andra sidan kan man ju ligga i 250 km/h genom Tyskland om det nu är därför man har bil... Och då är det ändå det billigaste alternativen jag kollat på. E-klass kombi och 5-serie touring. Vill man ha lite snyggare kaross som står ut lite mer så pratar vi miljonen...

Och kollar man på Volvo så kostar en helt vanlig XC60 absurda pengar. En XC90 är ännu dyrare. En vanlig välutrustad V90 kostar ju också lätt över halvmiljonen. Tror inte en V90 med elmotor skulle kosta mindre direkt. Bilar är dyra idag helt enkelt.[/quote]
Exakt Verdi! Vi är överens!
Skulle vilja påstå att det är en privatekonomisk katastrof att köpa en BMW X5 t.o.m i basutförande. (Tappar 40% på 2 år!)[/quote]

Men måste man ta Mercedes och BMW?
Kan man inte ta en Opel ?
Man får alt detta ni kräver för 400 000 i en Insignia.
Man kan inte räkna en Model S som premium bara för att den er dyr.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:

Men måste man ta Mercedes och BMW?
Kan man inte ta en Opel ?
Man får alt detta ni kräver för 400 000 i en Insignia.
Man kan inte räkna en Model S som premium bara för att den er dyr.
Finns ingen Opel Insignia som är i närhet lika kvick som basmodell av Model S. Väljer du en OPC med AWD så kommer du lite närmare men då är det inga 400k längre och är ändå sekunder långsammare 0-100 plus att nyare variant inte finns ännu.

PS. Ta och förhandsgranska posten innan klick på Skicka vid citat. Blir rätt oläsligt om man missar eller gör fel på quote
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Men måste man ta Mercedes och BMW?
Kan man inte ta en Opel ?
Man får alt detta ni kräver för 400 000 i en Insignia.
Man kan inte räkna en Model S som premium bara för att den er dyr.
Nej det måste man väl inte. Fast en Tesla är ju påkostad och premium på många sätt. Byggd i aluminium så den lär väl inte rosta bort som en Opel. ;)

Sen är det klart att interiören i en Tesla är lite speciell pga den stora skärmen men ärligt talat så är interiören helt ok tycker jag. Stolarna var väl dåliga i början men nu är de väl helt ok? Sen gillar jag att det inte är så mycket plast. Instrumentbrädan är klädd, dörrsidorna likaså. Ingen sån där "skinnmönstrad" plast som är så vanlig i andra bilar.

Sen saknar den HUD, genomtänkt förvaring och andra smarta detaljer. Den känns inte lika genomarbetad som andra bilar helt enkelt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:

Men måste man ta Mercedes och BMW?
Kan man inte ta en Opel ?
Man får alt detta ni kräver för 400 000 i en Insignia.
Man kan inte räkna en Model S som premium bara för att den er dyr.
Finns ingen Opel Insignia som är i närhet lika kvick som basmodell av Model S. Väljer du en OPC med AWD så kommer du lite närmare men då är det inga 400k längre och är ändå sekunder långsammare 0-100 plus att nyare variant inte finns ännu.

PS. Ta och förhandsgranska posten innan klick på Skicka vid citat. Blir rätt oläsligt om man missar eller gör fel på quote
http://teknikensvarld.se/opel-gsi-ar-ti ... ia-498896/
260 hk och 400 Nm kommer inte att ge några blixtrande prestanda, men borde vara tillräckligt för acceleration från 0-100 km/h på runt fem sekunder och en toppfart på en bra bit över 200 km
2,0 Turbo 260 hk 8-vxl automat 4x4 & Flexride Business 313.900 kronor.
Finn det någon el E-Klass eller BMW 5 electro?
Verdi

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
http://teknikensvarld.se/opel-gsi-ar-ti ... ia-498896/
260 hk och 400 Nm kommer inte att ge några blixtrande prestanda, men borde vara tillräckligt för acceleration från 0-100 km/h på runt fem sekunder och en toppfart på en bra bit över 200 km
2,0 Turbo 260 hk 8-vxl automat 4x4 & Flexride Business 313.900 kronor.
Finn det någon el E-Klass eller BMW 5 electro?
5 sekunder kan du glömma. Insignia är väl en stor och tung bil?

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nsiktslyft

Opel Insignia OPC kombi med 325 hästar gjorde 0-100 på 6,3 sekunder. Även om automatlådan är snabbare nu så blir det nog svårt att nå under 6 sekunder med 260-hästars spisen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
http://teknikensvarld.se/opel-gsi-ar-ti ... ia-498896/
260 hk och 400 Nm kommer inte att ge några blixtrande prestanda, men borde vara tillräckligt för acceleration från 0-100 km/h på runt fem sekunder och en toppfart på en bra bit över 200 km
2,0 Turbo 260 hk 8-vxl automat 4x4 & Flexride Business 313.900 kronor.
Finn det någon el E-Klass eller BMW 5 electro?
5 sekunder kan du glömma. Insignia är väl en stor och tung bil?

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nsiktslyft

Opel Insignia OPC kombi med 325 hästar gjorde 0-100 på 6,3 sekunder. Även om automatlådan är snabbare nu så blir det nog svårt att nå under 6 sekunder med 260-hästars spisen.
Vet inte. Det var teknikensvärld som gissade . Problemet är att vi inte kan jämföra elbilar med diesel eller bensin bilar.
Alla har sina bra och dåliga egenskaper och är bra och dåliga på olika saker
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
http://teknikensvarld.se/opel-gsi-ar-ti ... ia-498896/
260 hk och 400 Nm kommer inte att ge några blixtrande prestanda, men borde vara tillräckligt för acceleration från 0-100 km/h på runt fem sekunder och en toppfart på en bra bit över 200 km
2,0 Turbo 260 hk 8-vxl automat 4x4 & Flexride Business 313.900 kronor.
Finn det någon el E-Klass eller BMW 5 electro?
7,5 sekunder tycker jag inte är "runt fem sekunder..."

https://teknikensvarld.se/opel-insignia ... ft-529366/
Dieselvarianten gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder och toppar 231 km/h samt förbrukar 0,73 liter (192 gram koldioxid per kilometer) enligt NEDC-körcykeln. Bensinaren är något raskare med 0-100 km/h på 7,5 sekunder och en toppfart på 245 km/h. Men den är också törstigare med sina 0,87 liter per mil vid blandad körning, vilket motsvarar 199 gram koldioxid per kilometer.
Flera sekunder långsammare än basmodell av Model S.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
http://teknikensvarld.se/opel-gsi-ar-ti ... ia-498896/
260 hk och 400 Nm kommer inte att ge några blixtrande prestanda, men borde vara tillräckligt för acceleration från 0-100 km/h på runt fem sekunder och en toppfart på en bra bit över 200 km
2,0 Turbo 260 hk 8-vxl automat 4x4 & Flexride Business 313.900 kronor.
Finn det någon el E-Klass eller BMW 5 electro?
5 sekunder kan du glömma. Insignia är väl en stor och tung bil?

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nsiktslyft

Opel Insignia OPC kombi med 325 hästar gjorde 0-100 på 6,3 sekunder. Även om automatlådan är snabbare nu så blir det nog svårt att nå under 6 sekunder med 260-hästars spisen.
Vet inte. Det var teknikensvärld som gissade . Problemet är att vi inte kan jämföra elbilar med diesel eller bensin bilar.
Alla har sina bra och dåliga egenskaper och är bra och dåliga på olika saker
De gissar fel. En BMW 530i Touring med fyrcylindrig bensinmotor på 252 hästar gör 0-100 på 6,5 sekunder. För att en så stor bil ska nå under 5 sekunder krävs uppåt 350 hästar...

Och nej, vi kan inte jämföra. Det har du rätt i. Det är inte accelerationen i sig som är det bästa med el utan det är den omedelbara responsen och kraftens tillgänglighet. För att nå max effekt på en bensinmotor ska du upp i ett visst varvtalsområde och sen ska det växlas för att hålla motorn där. Gör man inte det så får man inte den utlovade effekten.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Men måste man ta Mercedes och BMW?
Kan man inte ta en Opel ?
Man får alt detta ni kräver för 400 000 i en Insignia.
Man kan inte räkna en Model S som premium bara för att den er dyr.
Nej det måste man väl inte. Fast en Tesla är ju påkostad och premium på många sätt. Byggd i aluminium så den lär väl inte rosta bort som en Opel. ;)

Sen är det klart att interiören i en Tesla är lite speciell pga den stora skärmen men ärligt talat så är interiören helt ok tycker jag. Stolarna var väl dåliga i början men nu är de väl helt ok? Sen gillar jag att det inte är så mycket plast. Instrumentbrädan är klädd, dörrsidorna likaså. Ingen sån där "skinnmönstrad" plast som är så vanlig i andra bilar.

Sen saknar den HUD, genomtänkt förvaring och andra smarta detaljer. Den känns inte lika genomarbetad som andra bilar helt enkelt.
Jo Verdi Teslan är påkostad och har fina material val men jag tycker inte att det är premium ändå. Det krävs lite mer detaljfinish för att kalla en bil premium .Instrumentbrädan som inte möter dörrsidan är ett exempel på icke premium .
Man kanske ska ge Tesla lite tid . Inga av erkända premium märken blev premium med första modellen .
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
http://teknikensvarld.se/opel-gsi-ar-ti ... ia-498896/
260 hk och 400 Nm kommer inte att ge några blixtrande prestanda, men borde vara tillräckligt för acceleration från 0-100 km/h på runt fem sekunder och en toppfart på en bra bit över 200 km
2,0 Turbo 260 hk 8-vxl automat 4x4 & Flexride Business 313.900 kronor.
Finn det någon el E-Klass eller BMW 5 electro?
7,5 sekunder tycker jag inte är "runt fem sekunder..."

https://teknikensvarld.se/opel-insignia ... ft-529366/
Dieselvarianten gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder och toppar 231 km/h samt förbrukar 0,73 liter (192 gram koldioxid per kilometer) enligt NEDC-körcykeln. Bensinaren är något raskare med 0-100 km/h på 7,5 sekunder och en toppfart på 245 km/h. Men den är också törstigare med sina 0,87 liter per mil vid blandad körning, vilket motsvarar 199 gram koldioxid per kilometer.
Flera sekunder långsammare än basmodell av Model S.
0-100 km/h fördel Tesla
0-1000km ?
Hur ofta använder man 0-100 sprint?
Det finns annat som är viktigt och bra med Tesla. Inte är det 0-100 viktigast för en Tesla ägare?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:

0-100 km/h fördel Tesla
0-1000km ?
Hur ofta använder man 0-100 sprint?
Det finns annat som är viktigt och bra med Tesla. Inte är det 0-100 viktigast för en Tesla ägare?
Nu försöker du blanda bort korten och kan inte erkänna att du har fel. Det var du som tog upp Opel Insignia som uppfyllde alla kriterier trotts att den är mer än 50% långsammare, inte har AP och misslyckas på andra kriterier också. Det viktigaste för en Tesla-ägare är antagligen elmotor med alla dess fördelar. Där har fossilen och avgasbilen Opel Insignia inget att hämta, den är hopplöst efter och är ingen bil som har allt det som Model S har.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Smutt »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:

0-100 km/h fördel Tesla
0-1000km ?
Hur ofta använder man 0-100 sprint?
Det finns annat som är viktigt och bra med Tesla. Inte är det 0-100 viktigast för en Tesla ägare?
Nu försöker du blanda bort korten och kan inte erkänna att du har fel. Det var du som tog upp Opel Insignia som uppfyllde alla kriterier trotts att den är mer än 50% långsammare, inte har AP och misslyckas på andra kriterier också. Det viktigaste för en Tesla-ägare är antagligen elmotor med alla dess fördelar. Där har fossilen och avgasbilen Opel Insignia inget att hämta, den är hopplöst efter och är ingen bil som har allt det som Model S har.
Nu när Tesla kommunicerar med Siri så känns alla andra bilar så sjukt antika
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:

0-100 km/h fördel Tesla
0-1000km ?
Hur ofta använder man 0-100 sprint?
Det finns annat som är viktigt och bra med Tesla. Inte är det 0-100 viktigast för en Tesla ägare?
Nu försöker du blanda bort korten och kan inte erkänna att du har fel. Det var du som tog upp Opel Insignia som uppfyllde alla kriterier trotts att den är mer än 50% långsammare, inte har AP och misslyckas på andra kriterier också. Det viktigaste för en Tesla-ägare är antagligen elmotor med alla dess fördelar. Där har fossilen och avgasbilen Opel Insignia inget att hämta, den är hopplöst efter och är ingen bil som har allt det som Model S har.
Nej jag blandar inte korten
Skrev Insignia kunde skrivit Superb det kvittar. Superben har AP och kallar den active lane assist. Acceleration 0-100 km/h 5,8 s, toppfart 250 km/h. Pris: 361 900 kronor Jag vet inte vad en Tesla har för utrustning som inte finns till Superben. Däremot har Superben dragkrok, regnsensor mm. men det är inte viktigt.
Vi kan prata till döden men till slut måste vi enas att man inte kan jämföra el och bensin bil .Jag kan inte se en ända bensin bil som man kan jämföra med Tesla och det är det jag vill sega.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Nej jag blandar inte korten
Skrev Insignia kunde skrivit Superb det kvittar. Superben har AP och kallar den active lane assist. Acceleration 0-100 km/h 5,8 s, toppfart 250 km/h. Pris: 361 900 kronor Jag vet inte vad en Tesla har för utrustning som inte finns till Superben. Däremot har Superben dragkrok, regnsensor mm. men det är inte viktigt.
Vi kan prata till döden men till slut måste vi enas att man inte kan jämföra el och bensin bil .Jag kan inte se en ända bensin bil som man kan jämföra med Tesla och det är det jag vill sega.
Blir ju bara tydligare och tydligare att du försöker backa ur och blanda korten. Du skrev Insignia och vill inte erkänna att den inte uppfyller kriterierna. Nu tar du istället upp en annan bil som fortfarande inte uppfyller kriterierna och låtsas som att den gör det. Läs igenom posten som du svarade på från början.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Nej jag blandar inte korten
Skrev Insignia kunde skrivit Superb det kvittar. Superben har AP och kallar den active lane assist. Acceleration 0-100 km/h 5,8 s, toppfart 250 km/h. Pris: 361 900 kronor Jag vet inte vad en Tesla har för utrustning som inte finns till Superben. Däremot har Superben dragkrok, regnsensor mm. men det är inte viktigt.
Vi kan prata till döden men till slut måste vi enas att man inte kan jämföra el och bensin bil .Jag kan inte se en ända bensin bil som man kan jämföra med Tesla och det är det jag vill sega.
Blir ju bara tydligare och tydligare att du försöker backa ur och blanda korten. Du skrev Insignia och vill inte erkänna att den inte uppfyller kriterierna. Nu tar du istället upp en annan bil som fortfarande inte uppfyller kriterierna och låtsas som att den gör det. Läs igenom posten som du svarade på från början.
Ok Insignian uppfyller inte kriterierna. Nöjd?

Tog Insignian efter detta " Exakt. Den som vill kan ju gå in på Mercedes eller BMWs hemsida och speca upp en bil som är tillräckligt stor för en barnfamilj, som gör 0-100 på 4-5 sekunder, som har navi, värmare, backkamera, skinn, stolar med minne, bra ljud, rattvärme, förarstöd (AP typ), keyless go osv osv. Jag hävdar att de kostar från ca 700 tusen inklusive all dyr utrustning och efter rabatt. Sen är det ju för och nackdelar med allt men en sån kärra drar minst 1 liter per mil men å andra sidan kan man ju ligga i 250 km/h genom Tyskland om det nu är därför man har bil... Och då är det ändå det billigaste alternativen jag kollat på. E-klass kombi och 5-serie touring. Vill man ha lite snyggare kaross som står ut lite mer så pratar vi miljonen...

Och kollar man på Volvo så kostar en helt vanlig XC60 absurda pengar. En XC90 är ännu dyrare. En vanlig välutrustad V90 kostar ju också lätt över halvmiljonen. Tror inte en V90 med elmotor skulle kosta mindre direkt. Bilar är dyra idag helt enkelt."

Uppfyller Mercedes och BMW kriterierna?
Bara 0-100 uppfyller inte Insignian jämfört med Mercedes och BMW vad är det mer som fattas? Och det skiljer minst 400 000kr
Vilken bensin bil kan du jämföra med Tesla?
Jag påstår att det inte finns sådan bil.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av SolnaGnagarn »

Bilen du såg ägs utav en av inköparna på Stockholm Auto. Hur jag vet det? Jo jag har firman bredvid och känner ägaren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5317
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SolnaGnagarn skrev:
Bilen du såg ägs utav en av inköparna på Stockholm Auto. Hur jag vet det? Jo jag har firman bredvid och känner ägaren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Du menar Fredrik. Hur vet jag det? Jo jag har läst denna tråd där ägaren presenterar sig.


Skickat från min Ericsson Hotline med Tapatalk Con
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Stopp, stopp, STOPP!
Škodas lane assist är ingen ap!!!
Den är ett väldigt dåligt skämt. Haft/har den på 2 bilar och det är något som är PERMANENT avstängt. Om du jämför det med Teslas ap (1 eller 2) så betvivlar jag att du någonsin kört Tesla.
Har du kört Superb 2018?
Jag har kört min 1000 mil och kommer aldrig att stänga av lane assist. Visst man kan inte sova och köra men den är tillräckligt bra för mig . Jag kan titta runt och slänga blicken till min dotter utan att vara rädd att bilen ska hamna i diket :) . Jo du har rätt den är störande om man inte blinkar när man svänger men man kan väl lära sig och blinka.
Och nej det är ingen AP men den är 8 gånger billigare en Teslas AP . Tycker inte att den är 8 gånger sämre. Adaptiva farthållaren är garanterat bättre än Teslas inga häftiga inbromsningar eller rivstarter mjukt och fint.

Sen vad det gäller Tesla visst jag vill ha en sodan bil men den måste uppfylla mina kriterier och tyvärr gör den inte det än.
Min nästa bil kommer att ha elmotor de kan jag nästan garantera men det är om 3 år.
Nu återstår bara att läsa, läsa, läsa och hoppas :)
Många här seger att man inte behöver längre räckvidd . Jag vill ha längre räckvidd och Tesla visade idag att det går att fixa och att det kommer .
Skriv svar