Tesla Roadster 2.0

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av MagnusG »

Det här då:
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ackvidden/

Hon pratar om 70% ökning med ny teknik och har varit i kontakt med Musk. Då hoppar man från 100 kWh till 170 kWh teoretiskt sett, om det fungerar är en annan sak. Men det blir samma som ett 120 kWh batteripack i storlek för att få ut 200 kWh.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Svenssons »

MagnusG skrev:
Det här då:
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ackvidden/

Hon pratar om 70% ökning med ny teknik och har varit i kontakt med Musk. Då hoppar man från 100 kWh till 170 kWh teoretiskt sett, om det fungerar är en annan sak. Men det blir samma som ett 120 kWh batteripack i storlek för att få ut 200 kWh.
Har inte satt mig in i hennes celler men är det 70% ökad energidensitet, dvs samma volym eller är det 70% mer energi på samma vikt? Båda aspekter är viktiga men för en sportbil är nog vikten av större betydelse än i en vardagsbil. Sedan kommer en rad andra aspekter som temperatur (max/min), laddhastighet, hastighet för urladdning, säkerhet, materialval, pris osv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
Det vete tusan! Nästa steg i förnedringen av Bugatti är att ställa den på ett släp bakom Roadstern och ändå komma fram snabbare...
Ja, det är klart Roadstern kommer fram före Bugattin om Bugattin dras på släp efter Roadstern. Iaf så länge man inte backar över mållinjen. ;)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Bjelke »

Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Det vete tusan! Nästa steg i förnedringen av Bugatti är att ställa den på ett släp bakom Roadstern och ändå komma fram snabbare...
Ja, det är klart Roadstern kommer fram före Bugattin om Bugattin dras på släp efter Roadstern. Iaf så länge man inte backar över mållinjen. ;)
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av MagnusG »

Svenssons skrev:
MagnusG skrev:
Det här då:
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ackvidden/

Hon pratar om 70% ökning med ny teknik och har varit i kontakt med Musk. Då hoppar man från 100 kWh till 170 kWh teoretiskt sett, om det fungerar är en annan sak. Men det blir samma som ett 120 kWh batteripack i storlek för att få ut 200 kWh.
Har inte satt mig in i hennes celler men är det 70% ökad energidensitet, dvs samma volym eller är det 70% mer energi på samma vikt? Båda aspekter är viktiga men för en sportbil är nog vikten av större betydelse än i en vardagsbil. Sedan kommer en rad andra aspekter som temperatur (max/min), laddhastighet, hastighet för urladdning, säkerhet, materialval, pris osv.
I somras var det uppgifter på att Teslas lastbil skulle klara upp till 48 mil på en laddning.
http://www.skogsaktuellt.se/artikel/556 ... stbil.html

Lägger man på 70% blir det 80 mil. Mystiskt samband iallafall och det verkar omöjligt att klämma in 200 kWh i Roadstern med nuvarande batteriteknik.
70% ökning på nuvarande e-Golf ger 60 kWh så man kan hoppas att Musk har sett att den här tekniken fungerar och klämer in den Roadstern.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av vigge50 »

Knappast första gången Tesla och SpaceX delar teknik och kunskap.
E3489113-61B4-4ED9-B138-7457DBFA2D0A.jpeg
https://electrek.co/2017/11/20/tesla-ro ... elon-musk/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Laban »

MagnusG skrev:
Lägger man på 70% blir det 80 mil. Mystiskt samband iallafall och det verkar omöjligt att klämma in 200 kWh i Roadstern med nuvarande batteriteknik.
70% ökning på nuvarande e-Golf ger 60 kWh så man kan hoppas att Musk har sett att den här tekniken fungerar och klämer in den Roadstern.
Om det nu inte är komplett dubbelt lager batterier så kan det väl vara en kombination med ett platt batteripack och något i stil med Lucid's variant:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

En sak jag kom att tänka på är att dubbla kapaciteten nog är enda sättet att få fjutt på en bil som använder de sämre 2170cellerna.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
En sak jag kom att tänka på är att dubbla kapaciteten nog är enda sättet att få fjutt på en bil som använder de sämre 2170cellerna.
Sämre ?

Vad jag vet är de väl bättre, främst när det gäller laddning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
En sak jag kom att tänka på är att dubbla kapaciteten nog är enda sättet att få fjutt på en bil som använder de sämre 2170cellerna.
Sämre ?

Vad jag vet är de väl bättre, främst när det gäller laddning.
Dem är billigare per kWh men sämre på allt annat jämfört mot 18650 formatet
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
Dem är billigare per kWh men sämre på allt annat jämfört mot 18650 formatet
Källa på det ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
En sak jag kom att tänka på är att dubbla kapaciteten nog är enda sättet att få fjutt på en bil som använder de sämre 2170cellerna.
Sämre ?

Vad jag vet är de väl bättre, främst när det gäller laddning.
Dem är billigare per kWh men sämre på allt annat jämfört mot 18650 formatet
Varför skulle Model 3 då vara specad för att klara 525A via DC laddning?

https://electrek.co/2017/10/26/tesla-mo ... -document/
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Dem är billigare per kWh men sämre på allt annat jämfört mot 18650 formatet
Källa på det ?
Elon/JB på GF-invigningen där de förklarar att cellen hur och varför cellen är en kompromiss. Finns på video
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Varför skulle Model 3 då vara specad för att klara 525A via DC laddning?

https://electrek.co/2017/10/26/tesla-mo ... -document/
Jag tror det är en missuppfattning från någons sida. På samma sätt som däcken är specade till 300+ så kommer inte bilen kunna köra 300+. Antagligen är det kontaktstycket som är specat till 525A. Men detta är ju vad jag tror till skillnad från ovan som är sagt i klartext av Elon/JB.

(tror vi nämnt det innan att EPA dokumentet innehåller många fel eller motsägelser där det säger olika på olika ställen i dokumentet)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Det vete tusan! Nästa steg i förnedringen av Bugatti är att ställa den på ett släp bakom Roadstern och ändå komma fram snabbare...
Ja, det är klart Roadstern kommer fram före Bugattin om Bugattin dras på släp efter Roadstern. Iaf så länge man inte backar över mållinjen. ;)
:lol:
Nja, fast nu skrev inte jag att den skulle komma fram före utan snabbare, och det är faktiskt en viss skillnad eftersom jag då inte kan syfta på bilen på släpet som går precis lika snabbt! ;)

Förstod att ni skulle märka ord, men orkade inte skriva hela harangen eftersom jag trodde att ni skulle fatta vad jag syftade på ändå. :?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av gellerstam »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Det vete tusan! Nästa steg i förnedringen av Bugatti är att ställa den på ett släp bakom Roadstern och ändå komma fram snabbare...
Ja, det är klart Roadstern kommer fram före Bugattin om Bugattin dras på släp efter Roadstern. Iaf så länge man inte backar över mållinjen. ;)
:lol:
Nja, fast nu skrev inte jag att den skulle komma fram före utan snabbare, och det är faktiskt en viss skillnad eftersom jag då inte kan syfta på bilen på släpet som går precis lika snabbt! ;)

Förstod att ni skulle märka ord, men orkade inte skriva hela harangen eftersom jag trodde att ni skulle fatta vad jag syftade på ändå. :?
Som vanligt.
Att förstå är silver.
Att märka ord och syftningsfel från de som normalt skriver oklanderligt är guld.

;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Jerker »

gellerstam skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Surfaren skrev:
Jerker skrev:
Det vete tusan! Nästa steg i förnedringen av Bugatti är att ställa den på ett släp bakom Roadstern och ändå komma fram snabbare...
Ja, det är klart Roadstern kommer fram före Bugattin om Bugattin dras på släp efter Roadstern. Iaf så länge man inte backar över mållinjen. ;)
:lol:
Nja, fast nu skrev inte jag att den skulle komma fram före utan snabbare, och det är faktiskt en viss skillnad eftersom jag då inte kan syfta på bilen på släpet som går precis lika snabbt! ;)

Förstod att ni skulle märka ord, men orkade inte skriva hela harangen eftersom jag trodde att ni skulle fatta vad jag syftade på ändå. :?
Som vanligt.
Att förstå är silver.
Att märka ord och syftningsfel från de som normalt skriver oklanderligt är guld.

;-)
Ähum...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
Elon/JB på GF-invigningen där de förklarar att cellen hur och varför cellen är en kompromiss. Finns på video
Celler är alltid en kompromiss. Men att de är sämre på allt (förutom pris/kWh) jämfört med S/X cellerna kan jag inte erinra mig att de har sagt. Dessutom visar en del initiala tester att det ser bättre ut i verkligheten än Teslas specifikationer indikerar. Ex denna graf över laddning:

Bild

Man får förstås välja hur mycket man litar på dessa initiala siffror från "någon som har sett Model 3 laddas" men lägger man ihop detta och Roadsterns enorma batteripack samt Semins oväntat långa räckvidd så känns det som att de nya cellerna är rätt bra ändå :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Leo »

Finns ju celler som är bra på att avge effekt snabbt. Andra celler är optimerade för att lagra maximalt med energi/vikt&volym.

Ungefär som förbruningsbatterier och startbatterier i en båt.

På samma sätt som de verkar vara olika typer av elmotorer i Model S/X kontra 3.

Så Roadstern är antagligen optimerad för att avge effekt snabbt eller :roll:
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Elon/JB på GF-invigningen där de förklarar att cellen hur och varför cellen är en kompromiss. Finns på video
Celler är alltid en kompromiss. Men att de är sämre på allt (förutom pris/kWh) jämfört med S/X cellerna kan jag inte erinra mig att de har sagt. Dessutom visar en del initiala tester att det ser bättre ut i verkligheten än Teslas specifikationer indikerar. Ex denna graf över laddning:

Bild

Man får förstås välja hur mycket man litar på dessa initiala siffror från "någon som har sett Model 3 laddas" men lägger man ihop detta och Roadsterns enorma batteripack samt Semins oväntat långa räckvidd så känns det som att de nya cellerna är rätt bra ändå :-)
Jag har sett och kommenterat den grafen innan. Googla P100 laddningar och man ser direkt att den inte stämmer. P100 håller emot mycket bättre än vad grafen visar. Model 3 har jag inte sett några videos på när den laddas än så där vet jag inte. Sen kan vi ju försöka se nyktert på det hela och fundera på grafen, var model 3 nu skulle kunna nå 210kW som EPA säger? Alltså titta och fundera lite.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

Leo skrev:
Finns ju celler som är bra på att avge effekt snabbt. Andra celler är optimerade för att lagra maximalt med energi/vikt&volym.

Ungefär som förbruningsbatterier och startbatterier i en båt.

På samma sätt som de verkar vara olika typer av elmotorer i Model S/X kontra 3.

Så Roadstern är antagligen optimerad för att avge effekt snabbt eller :roll:
Med 200kWh så blir det ju låg snittlast i vart fall.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Leo »

Ja, Roadstern är ju en bra kompromiss! Får den bara dragkrok så är succen given i "drag"racing :lol:
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Crappy »

Leo skrev:
Ja, Roadstern är ju en bra kompromiss! Får den bara dragkrok så är succen given i "drag"racing :lol:
Då kan nog Jerker köpa en ändå?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Jerker »

Crappy skrev:
Leo skrev:
Ja, Roadstern är ju en bra kompromiss! Får den bara dragkrok så är succen given i "drag"racing :lol:
Då kan nog Jerker köpa en ändå?
Som sagt, slå mig bara tillräckligt hårt i huvudet så kanske jag rånar en bank eller sol- och vårar nån tät änka och lägger en beställning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
Jag har sett och kommenterat den grafen innan. Googla P100 laddningar och man ser direkt att den inte stämmer. P100 håller emot mycket bättre än vad grafen visar. Model 3 har jag inte sett några videos på när den laddas än så där vet jag inte. Sen kan vi ju försöka se nyktert på det hela och fundera på grafen, var model 3 nu skulle kunna nå 210kW som EPA säger? Alltså titta och fundera lite.
Jag påpekar återigen att man kanske inte ska dra för stora växlar av detta, speciellt eftersom Model 3 inte laddades från ~10%. Men här laddar Björn Nyland en P100D, vid 80% laddar den med 58 kW:



Det stämmer inte med grafen som visar ~45 kW men det är fortfarande långt under Model 3 som laddar 80 kW vid 80%.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar