Tesla Roadster 2.0

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Hyted »

Varför diskuteras detta i denna tråd?

Trådarna blir ju oläsliga som det är nu.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Remuz »

Jag har räknat ut att jag kan försvara ett köp av roadstern om jag bara 4-dubblar min lön. Har tre år på mig då bara...
P85D svart/svart med gratis SuC
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Pontus skrev:
kangru skrev:
Tars skrev:
Trist att höra.
Min 90d har hållit sig likadant efter 1600 mil. Ingen degradering.
Vill inte strö salt i såret. Sorry. :lol:
Har 407 km vid 90% och 450 km vid 100% på 90d.
Jag har 417km på 100% på 85D efter 2år och 4K mil och hade 421km som ny.
Men när din bil var ny så räknade Tesla med 200 Wh/km i typical och nu är det 190 Wh/km som gäller. 421km som ger 84,2kWh och 417km nu ger 79,23 kWh dvs 396 gamla km.
Det är helt klart ett problem som gör det omöjligt att se hur degraderingen har påverkats, Tesla ändrar sättet att beräkna räckvidden med sina uppdateringar.
Ni får väl ändå köra tomt och ladda fullt för att se hur mycket som går in. Eller om ni litar på datorn i bilen ladda fullt och köra till tomt och notera åtgången kapacitet. Att titta på GOM är ju inte tillförlitligt alls som precis konstaterats. :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Nicke Nyfiken »

GOM?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av evilirish »

Nicke Nyfiken skrev:
GOM?
Gissar på "Guess-O-Meter"
MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av MagnusG »

Hur står sig Roadstern jämfört med en Formel E bil?

Jag är inte insatt i reglerna för Formel E, det är otroligt tråkigt att titta på. Men hur skulle en Roadster 2.0 klara sig i ett sånt race?
Formula-e är väl det bästa inom racing med elbilar och det skulle vara löjligt om man kunde ställa upp med en Roadster 2.0 och vinna.
De måste ha massa begränsningar som stryper bilarna i Formel E. Som det verkar vara nu är det upplagt att batterierna precis räcker ett lopp om man snålkör.
De borde vara drivande för utveckligen av elbilar istället med snabba batteribyten och snabbladdning. Formel 1 brukar vara först med senaste tekniken inom bilindustrin. Men det kanske kommer en Formula Roadster i framtiden.

Vem vill titta på Formel E om man vet att Roadster lätt kör ifrån de bilarna. Får man ställa upp i ett Formel 1 lopp med en elbil? Ett par vingar på Roadstern och den kan tävla mot en Formel 1 bil.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Tars »

Remuz skrev:
Jag har räknat ut att jag kan försvara ett köp av roadstern om jag bara 4-dubblar min lön. Har tre år på mig då bara...
I believ in you!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av MaLund13 »

MagnusG skrev:
Hur står sig Roadstern jämfört med en Formel E bil?

Jag är inte insatt i reglerna för Formel E, det är otroligt tråkigt att titta på. Men hur skulle en Roadster 2.0 klara sig i ett sånt race?
Formula-e är väl det bästa inom racing med elbilar och det skulle vara löjligt om man kunde ställa upp med en Roadster 2.0 och vinna.
De måste ha massa begränsningar som stryper bilarna i Formel E. Som det verkar vara nu är det upplagt att batterierna precis räcker ett lopp om man snålkör.
De borde vara drivande för utveckligen av elbilar istället med snabba batteribyten och snabbladdning. Formel 1 brukar vara först med senaste tekniken inom bilindustrin. Men det kanske kommer en Formula Roadster i framtiden.

Vem vill titta på Formel E om man vet att Roadster lätt kör ifrån de bilarna. Får man ställa upp i ett Formel 1 lopp med en elbil? Ett par vingar på Roadstern och den kan tävla mot en Formel 1 bil.
Prestandamässigt utklassar Roadstern en Formula E-bil, som har 250 hästkrafter och accelererar från 0-100 på 3.0s. Batteriet är på 28 kWh. Sen vilken av de som är bäst på en bana är dock inte lika lätt att svara på.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av TiborBlomhall »

Snackade med Fredrik på Elbilen i Sverige. Han är ytterst tveksam hur Tesla lyckats få in 200 kWh batterier i den lilla karossen. I Model 3 SAS det få plats max 75 kWh och Roadstern är lika liten.

De måste väl typ stoppa batterier överallt. I dörrarna får man väl plats med några kWh? ;)

Enda alternativet är att de har fått fram nya mer effektiva batterier. Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Baretta »

Kan dom inte ha lagt två pack ovanpå varandra?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av LarsL »

Utrymmet under sätet såg ut att bara fullt med batterier. Tröskelplåten går upp väldigt högt vilket verkar konstigt om de inte gömt batterier bakom den. Andra har snackat om att bilen har en kardantunnel där det kan rymmas många batterier. Jag tror inte alls att det är omöjligt att få in 200kWh i bilen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Snackade med Fredrik på Elbilen i Sverige. Han är ytterst tveksam hur Tesla lyckats få in 200 kWh batterier i den lilla karossen. I Model 3 SAS det få plats max 75 kWh och Roadstern är lika liten.

De måste väl typ stoppa batterier överallt. I dörrarna får man väl plats med några kWh? ;)

Enda alternativet är att de har fått fram nya mer effektiva batterier. Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
Model 3 har väl egentligen mer än 75 kWh verkar det som och Model 3 har 5 sittplatser istället för 2+2 samt rätt mycket mer bagageutrymme jämfört med Roadstern. Dock tror jag att bilarna kommer att levereras med ny batterikemi när de väl levereras om 3 år. Tesla vill nog främst få ner vikten på de där 200 kWh samt få bättre temperaturhantering och kostnad kommer nog vara mindre prioriterat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
Kanske det flaskhalsen i Gigafabriken handlar om.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Jerker »

Remuz skrev:
Jag har räknat ut att jag kan försvara ett köp av roadstern om jag bara 4-dubblar min lön. Har tre år på mig då bara...
Om jag får nån att slå mig tillräckligt hårt i huvudet så att jag förlorar förståndet så kan jag försvara ett köp av en Roadster.
MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av MagnusG »

MaLund13 skrev:

Prestandamässigt utklassar Roadstern en Formula E-bil, som har 250 hästkrafter och accelererar från 0-100 på 3.0s. Batteriet är på 28 kWh. Sen vilken av de som är bäst på en bana är dock inte lika lätt att svara på.
Så till och med tävlingsbilarna ligger 5-10 år efter Tesla. En tävlingsbil med 28 kWh batteri och 250 hk var väl bra för 10 år sen men nu räcker det alltså att uppdatera en Leaf eller e-Golf med bättre motor så klår man bilarna i Formel E. Vad tävlar de om egentligen?
Finns en orsak till att det är så tråkigt att titta på alltså, blir som att titta på gokart. Är det oljeindustrin som ligger och bromsar som vanligt?

Skulle vara roligt att se Formel E på samma banor som Formel 1 åker på. Tekniskt sett verkar det möjligt om det är samma prestanda på tävlingsbilarna som Roadstern har. Det borde främja utvecklingen av nya batterier också. Batteribyte på 5 sekunder är en utmaning om det blir en klump på 200 kWh eller om man byter oftare och har 100 kWh batterier.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Henrik Torphammar »

Baretta skrev:
Kan dom inte ha lagt två pack ovanpå varandra?
Svetsar man ihop två celler med bara någon millimeter mellan så blir de ju bara 14cm höga. Måtta med fingrarna 14cm, det går ju in under golvet lätt. Sen tar ju själva kapslingen en del men en rad celler till ger ju ändå bara 71mm till! Vikten där emot är ju den dubbla med dubbelt så många celler oavsett hur utvecklingen går.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av TiborBlomhall »

TiborBlomhall skrev:
Snackade med Fredrik på Elbilen i Sverige. Han är ytterst tveksam hur Tesla lyckats få in 200 kWh batterier i den lilla karossen. I Model 3 SAS det få plats max 75 kWh och Roadstern är lika liten.

De måste väl typ stoppa batterier överallt. I dörrarna får man väl plats med några kWh? ;)

Enda alternativet är att de har fått fram nya mer effektiva batterier. Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
Jag bör tillägga att han var på eventet och sett Roadstern live.
Han trodde inte de fick in två batteripack ovanpå varandra. Och bagageutrymmet var också så stort så inga batterier där.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Utrymmet under sätet såg ut att bara fullt med batterier. Tröskelplåten går upp väldigt högt vilket verkar konstigt om de inte gömt batterier bakom den. Andra har snackat om att bilen har en kardantunnel där det kan rymmas många batterier. Jag tror inte alls att det är omöjligt att få in 200kWh i bilen.
Tröskelplåten är visserligen hög men jag gissar på att det har mer med att det är en Roadster att göra, dvs stabilitet. Sätet är bevisligen betydligt lägre än tröskeln:

Bild

Sen tänker jag mig att man pga krocksäkerhet inte vill ha batterier längst ut i sidan av bilen.

Jag tror som andra här på dubbla lager celler. Men drömmer om att det är en ny kemi som fördubblat energidensiten :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Ric »

TiborBlomhall skrev:
TiborBlomhall skrev:
Snackade med Fredrik på Elbilen i Sverige. Han är ytterst tveksam hur Tesla lyckats få in 200 kWh batterier i den lilla karossen. I Model 3 SAS det få plats max 75 kWh och Roadstern är lika liten.

De måste väl typ stoppa batterier överallt. I dörrarna får man väl plats med några kWh? ;)

Enda alternativet är att de har fått fram nya mer effektiva batterier. Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
Jag bör tillägga att han var på eventet och sett Roadstern live.
Han trodde inte de fick in två batteripack ovanpå varandra. Och bagageutrymmet var också så stort så inga batterier där.
Det kanske inte var 200 kWh i prototypen på uppvisningen. Tesla räknar med att knöka i ett sån batteripack med de celler som finns tillgängliga om tre till fyra år?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av e5m1r »

Ric skrev:
TiborBlomhall skrev:
TiborBlomhall skrev:
Snackade med Fredrik på Elbilen i Sverige. Han är ytterst tveksam hur Tesla lyckats få in 200 kWh batterier i den lilla karossen. I Model 3 SAS det få plats max 75 kWh och Roadstern är lika liten.

De måste väl typ stoppa batterier överallt. I dörrarna får man väl plats med några kWh? ;)

Enda alternativet är att de har fått fram nya mer effektiva batterier. Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
Jag bör tillägga att han var på eventet och sett Roadstern live.
Han trodde inte de fick in två batteripack ovanpå varandra. Och bagageutrymmet var också så stort så inga batterier där.
Det kanske inte var 200 kWh i prototypen på uppvisningen. Tesla räknar med att knöka i ett sån batteripack med de celler som finns tillgängliga om tre till fyra år?
Nåt utöver det vanliga var de då de pressade bilen hela kvällen utan vila och utan laddning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av mickeisol »

Det är inte otänkbart att dom har bättre batterier.
Noterade att lastbilen drog 2kwh/miles och har 500 miles räckvidd (80 mil) det är ju 1000kwh dvs 5 stycken nya roadsterpackar kanske vikt på 2,5 ton ifall roadsterbatteriet väger ungefär 500kg.
och lastbilen leverans under 2019......

kanske model 3 förseningen beror på ett angenämnt "batteriproblem".

dubbel kapacitet på batterierna kanske betyder närmare halva priset/kwh

Kanske dags att köpa aktier i tesla nu.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
TiborBlomhall skrev:
Snackade med Fredrik på Elbilen i Sverige. Han är ytterst tveksam hur Tesla lyckats få in 200 kWh batterier i den lilla karossen. I Model 3 SAS det få plats max 75 kWh och Roadstern är lika liten.

De måste väl typ stoppa batterier överallt. I dörrarna får man väl plats med några kWh? ;)

Enda alternativet är att de har fått fram nya mer effektiva batterier. Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
Jag bör tillägga att han var på eventet och sett Roadstern live.
Han trodde inte de fick in två batteripack ovanpå varandra. Och bagageutrymmet var också så stort så inga batterier där.
Angående max 75 kWh i Model 3så har jag också svårt att tro 200 kWh är svårt att få plats med men de kör samtidigt bilarna i 2 timmar med mängder av full accelerationer, det borde kräva en hel del battteri även ifall då kan få tillbaka en del av energin när du bromsar.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av bonath »

TiborBlomhall skrev:
Snackade med Fredrik på Elbilen i Sverige. Han är ytterst tveksam hur Tesla lyckats få in 200 kWh batterier i den lilla karossen. I Model 3 SAS det få plats max 75 kWh och Roadstern är lika liten.

De måste väl typ stoppa batterier överallt. I dörrarna får man väl plats med några kWh? ;)

Enda alternativet är att de har fått fram nya mer effektiva batterier. Ska Gigafabriken redan byta tillverkningen?
Dom delarna av GF som inte är byggda kanske får bygga annan batteristruktur, när dom blir byggda... (solklart)? Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Laban »

Ric skrev:
Det kanske inte var 200 kWh i prototypen på uppvisningen. Tesla räknar med att knöka i ett sån batteripack med de celler som finns tillgängliga om tre till fyra år?
De celler som ska finnas tillgängliga för massproduktion inom 3 år måste finnas tillgängliga för test redan idag. Sedan var man väldigt noga med att poängtera att siffrorna var för grundversionen. Självsäkerheten de visade upp tror jag beror på att man redan har ett 200 kWh pack i bilen, och att den går 400+ km/h osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Roadster 2.0

Inlägg av Jerker »

Walker skrev:
Jerker skrev:
Remuz skrev:
Jag har räknat ut att jag kan försvara ett köp av roadstern om jag bara 4-dubblar min lön. Har tre år på mig då bara...
Om jag får nån att slå mig tillräckligt hårt i huvudet så att jag förlorar förståndet så kan jag försvara ett köp av en Roadster.
Tyvärr så tror jag inte att ens det räcker i mitt fall.
Bilen har ju ingen dragkrok. :lol:
Det vete tusan! Nästa steg i förnedringen av Bugatti är att ställa den på ett släp bakom Roadstern och ändå komma fram snabbare...
Skriv svar