Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Moderator: Redaktion
Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Hej ! Köpte en 85D i våras . Kör mycket korta sträckor innan temperaturen sjönk fick jag ut ca 35 mil på en laddning .
Nu temperaturen är ner på noll så har körsträckan jag får halveras är det normalt ?
Mvh Jocke
Nu temperaturen är ner på noll så har körsträckan jag får halveras är det normalt ?
Mvh Jocke
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Det beror på hur du kör!Jebil skrev:Hej ! Köpte en 85D i våras . Kör mycket korta sträckor innan temperaturen sjönk fick jag ut ca 35 mil på en laddning .
Nu temperaturen är ner på noll så har körsträckan jag får halveras är det normalt ?
Mvh Jocke
Hur långt du kör varje gång
Förvärmer du batteriet
Värmen i Kupén
Väglaget torrt/blött/snö
Kylan ute
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Normalt blir det 7 km till 7 km hem står i varmgarage under natten. Och någon enstaka resa på ett par mil.
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
På så korta resor på vintern är det bra att slå på range mode.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Det låter väldigt kort sträcka att kunna bara köra 18 mil med din bil på vinternJebil skrev:Normalt blir det 7 km till 7 km hem står i varmgarage under natten. Och någon enstaka resa på ett par mil.
Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Det stänger bland annat av uppvärming av batteri som är onödig på en resa under 5 milJebil skrev:Vad är rangemod för något ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Men hur man än gör så får man betydligt kortare räckvidd på vintern om man mest kör en massa korta sträckor...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Att bilen drar mycket på korta sträckor då batteriet värms innebär inte att räckvidden blir extremt mycket kortare när man väl ska körs långt, om man har möjlighet att ladda mellan körningarna. Nog drar bilen mer på vintern, men man kan inte extrapolera från en 7-km-körning då förbrukningen stabiliserar sig på en lägre nivå efter några mils körning, om vägarna är någorlunda torra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Uppvärmningen av batteriet är det som drar överlägset mest under den kalla perioden. Bra knep är att se till att uppladdningen blir klar precis innan du ska åka - då är batteriet redan varmt när du kör. Finns stöd för det i 3:e parts app'ar som "Dashboard for Tesla" eller så räknar du bara lite själv på ungefär när laddningen bör starta baserat på din normala dagsförbrukning.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Om du har en 85-Tesla så har du ca 75,000 Wh batteri tillgängligt. Sedan är det bara räkna matte.
Förbrukar du 180 kommer du ca 42 mil, förbrukar du 210 kommer du ca 36 mil, förbrukar du 250 kommer du ca 30 mil och förbrukar du 300 kommer du ca 25 mil, o.s.v.
Förbrukar du 180 kommer du ca 42 mil, förbrukar du 210 kommer du ca 36 mil, förbrukar du 250 kommer du ca 30 mil och förbrukar du 300 kommer du ca 25 mil, o.s.v.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Jag kör min X 16km till jobbet och 16km hem från jobbet varje dag. Med range mode drar det runt 60km för hela resan inkl förvärmningarna. Utan range mode är det närmare 90km. Dock ökar min förbrukning endast 3% på långa sträckor (från 236 i snitt på sommaren till 242 på vintern sett över 2800mil, räknat från däckbyte).
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Kan man inte ha batteriuppvärmningen på så länge bilen är kopplad till väggen?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Det går inte att ha själva batterivärmaren igång för sig, den har ingen egen styrning sas...mgorgis skrev:Kan man inte ha batteriuppvärmningen på så länge bilen är kopplad till väggen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Jag kör ca 6 mil till jobbet och 6 mil hem, kan ladda på ena stället ska jag ha range mode inkopplad både turerna eller bara när jag åker efter jag laddat bilen?
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Båda turerna. Men kom ihåg att range mode även drar ner på värmen i kupén. Du kommer troligen känna av det i form av iskalla fötter. Jag skulle inte slå på range mode om det inte behövs.Kulingen skrev:Jag kör ca 6 mil till jobbet och 6 mil hem, kan ladda på ena stället ska jag ha range mode inkopplad både turerna eller bara när jag åker efter jag laddat bilen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Hihi fattade inte svaret är nog trög, skulle jag ha det på eller avmati skrev:Båda turerna. Men kom ihåg att range mode även drar ner på värmen i kupén. Du kommer troligen känna av det i form av iskalla fötter. Jag skulle inte slå på range mode om det inte behövs.Kulingen skrev:Jag kör ca 6 mil till jobbet och 6 mil hem, kan ladda på ena stället ska jag ha range mode inkopplad både turerna eller bara när jag åker efter jag laddat bilen?
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Jag har range mode på vid den typen av turer men det är ju för jag inte kan nattladda. Kalla fötter har jag inga problem med dock immar det ofta med range mode på. Lite avimmning så brukar det lösa sig fint.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Kom på nu stt jag har kört med Range Mode inkopplad hela tiden sedan jag fick bilen i början av september.
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Det var jag som uttryckte mig olyckligt. Det jag menade var att du ska köra med range mode på båda turerna om du vill spara ström. Men om du inte vill bli blå om fötterna och samtidigt har råd med strömmen ska du låta bli att köra med range mode.Kulingen skrev:Hihi fattade inte svaret är nog trög, skulle jag ha det på eller avmati skrev:Båda turerna. Men kom ihåg att range mode även drar ner på värmen i kupén. Du kommer troligen känna av det i form av iskalla fötter. Jag skulle inte slå på range mode om det inte behövs.Kulingen skrev:Jag kör ca 6 mil till jobbet och 6 mil hem, kan ladda på ena stället ska jag ha range mode inkopplad både turerna eller bara när jag åker efter jag laddat bilen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
När den frusna delen av mitt liv är i bilen blir det alltså Range Mode Off, annars On. Tackar att du sänker dig till min nivå när du svararmati skrev:Det var jag som uttryckte mig olyckligt. Det jag menade var att du ska köra med range mode på båda turerna om du vill spara ström. Men om du inte vill bli blå om fötterna och samtidigt har råd med strömmen ska du låta bli att köra med range mode.Kulingen skrev:Hihi fattade inte svaret är nog trög, skulle jag ha det på eller avmati skrev:Båda turerna. Men kom ihåg att range mode även drar ner på värmen i kupén. Du kommer troligen känna av det i form av iskalla fötter. Jag skulle inte slå på range mode om det inte behövs.Kulingen skrev:Jag kör ca 6 mil till jobbet och 6 mil hem, kan ladda på ena stället ska jag ha range mode inkopplad både turerna eller bara när jag åker efter jag laddat bilen?
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Jag tyckte iofs att det var ganska nära min egen nivå.Kulingen skrev:När den frusna delen av mitt liv är i bilen blir det alltså Range Mode Off, annars On. Tackar att du sänker dig till min nivå när du svarar
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Men vi är kanske ganska smarta ändå eftersom vi redde ut det till slut.mati skrev:Jag tyckte iofs att det var ganska nära min egen nivå.Kulingen skrev:När den frusna delen av mitt liv är i bilen blir det alltså Range Mode Off, annars On. Tackar att du sänker dig till min nivå när du svarar
Har ingen laddplats vid min bostad ännu, kommer få det om ca 1 år. Laddar gratis på jobbet och 200m från min bostad finns Fortum gratisladdare, så jag har klarat köra 920 mil gratis ännu. Vilket fint ord det är GRATIS, förutom att bilen var dyr i inköp förstås.
Re: Hur många mil bör man kunna köra på vinter ?
Hehe, ja, vi är två genier.Kulingen skrev:Men vi är kanske ganska smarta ändå eftersom vi redde ut det till slut.
Har ingen laddplats vid min bostad ännu, kommer få det om ca 1 år. Laddar gratis på jobbet och 200m från min bostad finns Fortum gratisladdare, så jag har klarat köra 920 mil gratis ännu. Vilket fint ord det är GRATIS, förutom att bilen var dyr i inköp förstås.
Jag kan väl säga såhär. Om jag räknar hemmaladdning som gratis pga att jag numera har solceller som täcker mitt behov, så har jag aldrig betalat för laddning heller. Förut laddade jag gratis på jobbet, lite SuC ibland, oftast publika kommunala laddstolpar, någon gång en gratis snabbladdare. Betalat har jag aldrig gjort på 1,5 år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14