Sida 1 av 2

cold weather

Postat: 19 nov 2017 11:18
av SAB
Hur pass effektiv ska vindrutetorkarvärmen vara?
Körde i snömodd och -5 i åtta mil igår och torkarna vart isiga hela tiden. Märkte absolut ingen skillnad med värmen på eller av..

Nån som har erfarenhet ang detta? Ska det vara så eller ska man ringa SC?

Re: cold weather

Postat: 19 nov 2017 11:30
av Svenssons
Värmen för torkarna är inte de bästa men fungerar väl bra om det är is så att de inte fryser fast. Funkar inte så bra mot snö, där är det mycket bättre med varmluft på rutan och se till att inte ha range mode påslagen.

Re: cold weather

Postat: 19 nov 2017 11:44
av EnTraktor
Torkarna har väl ingen värmare? Det är väl spolmunstyckena som är uppvärmda?

Re: cold weather

Postat: 19 nov 2017 11:57
av Svenssons
EnTraktor skrev:
Torkarna har väl ingen värmare? Det är väl spolmunstyckena som är uppvärmda?
Vinterpaketet har uppvärmda torkare:
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... r-package/
Bild

Re: cold weather

Postat: 19 nov 2017 12:24
av Leo
Är själva glaset som har elslingor där torkarna parkerar.

Re: cold weather

Postat: 19 nov 2017 12:37
av Nicke Nyfiken
Svenssons skrev:
EnTraktor skrev:
Torkarna har väl ingen värmare? Det är väl spolmunstyckena som är uppvärmda?
Vinterpaketet har uppvärmda torkare:
Det är väl närmast ett önsketänkande.

Det finns ingen uppvärmning i torkarna. Det är rutan som har uppvärmning där torkarna ligger an i parkerat läge, för att förhindra fastfrysning. Att värmen i glaset skulle överföras till själva torkaren är ganska långsökt. Men visst, vill man dra det riktigt långt så går det naturligtvis att hävda att torkarna är uppvärmda. Men det är de ju på alla bilar om man har framrutedefrostern tillslagen.

Re: cold weather

Postat: 19 nov 2017 13:00
av Jensa
Värme vid torkarbladen funkade aldrig i min förra bil heller... Problemet under snöfall är ju snarare att man inte vill ha något som smälter på rutan. Det gör bara att det fryser och att rutan blir isig. Det bästa är att försöka hålla rutan kall, helst utan fläkt på vindrutan om det går utan att imma igen. Då fastnar inte snöflingorna. Men brukar skita sig då man stannar och snön smälter på rutan och sen är man igång med is igen.. :roll:

Re: cold weather

Postat: 19 nov 2017 15:03
av Satellite65
Tjena! Nu har jag tyvärr inte vinterpalet på min men jag känner verkligen igen det du skriver.
Jag brukar köra max defrost och då blir det bättre efter ca 10min. Grundproblemet tror jag ligger i utformningen av torkarbladen som verkar besitta en enorm attraktionskraft till is och snö. En nackdel är att man inte kan vika upp torkarna när man parkerar bilen ute när det snöar...

Re: cold weather

Postat: 20 nov 2017 09:50
av HelectriC
Satellite65 skrev:
Tjena! Nu har jag tyvärr inte vinterpalet på min men jag känner verkligen igen det du skriver.
Jag brukar köra max defrost och då blir det bättre efter ca 10min. Grundproblemet tror jag ligger i utformningen av torkarbladen som verkar besitta en enorm attraktionskraft till is och snö. En nackdel är att man inte kan vika upp torkarna när man parkerar bilen ute när det snöar...
Du får gå in i settings och välja wiper service eller vad det nu heter, då stannar torkarna mitt på rutan och du kan vika ut dom. Vid närmare eftertanke så är jag dock osäker på om dom går att vika ut så pass mkt att dom stannar i utfällt läge :?

Re: cold weather

Postat: 20 nov 2017 09:55
av Nicke Nyfiken
HelectriC skrev:
Du får gå in i settings och välja wiper service eller vad det nu heter, då stannar torkarna mitt på rutan och du kan vika ut dom. Vid närmare eftertanke så är jag dock osäker på om dom går att vika ut så pass mkt att dom stannar i utfällt läge :?
På Model S stannar de inte i utfällt läge, så den funktionen är helt oanvändbar i detta syfte. Har fått för mig att det är samma på Model X.

Re: cold weather

Postat: 20 nov 2017 10:00
av Satellite65
HelectriC skrev:
Satellite65 skrev:
Tjena! Nu har jag tyvärr inte vinterpalet på min men jag känner verkligen igen det du skriver.
Jag brukar köra max defrost och då blir det bättre efter ca 10min. Grundproblemet tror jag ligger i utformningen av torkarbladen som verkar besitta en enorm attraktionskraft till is och snö. En nackdel är att man inte kan vika upp torkarna när man parkerar bilen ute när det snöar...
Du får gå in i settings och välja wiper service eller vad det nu heter, då stannar torkarna mitt på rutan och du kan vika ut dom. Vid närmare eftertanke så är jag dock osäker på om dom går att vika ut så pass mkt att dom stannar i utfällt läge :?
Det skall jag testa, men jag tror som du att dom ej går att vika ut tillräckligt långt.
När bilen är avslagen kan man själv dra upp torkarna till övre gränsläget men de går ej att vika ut och frågan om "wiper service" gör någon skillnad på själva "utviket" ;)

Problemet jag ser är själva utformningen på torkarbladet, det är väldigt brett och ganska lågt in mot den smala kontaktytan (Gummit) i mitten och i detta utrymme samlas snö/is som ej försvinner särskilt lätt.
Jag skulle gärna testa en vanlig smal torkare och jämföra men har ej undersökt om detta byte är möjligt.

Re: cold weather

Postat: 20 nov 2017 17:07
av bonath
På husbilen sätter jag en vinkork under armen så torkaren inte ligger mot rutan.
Glömmer man den så ramlar bara korken bort, ingen skada skedd...

Re: cold weather

Postat: 20 nov 2017 19:20
av Jensa
bonath skrev:
På husbilen sätter jag en vinkork under armen så torkaren inte ligger mot rutan.
Glömmer man den så ramlar bara korken bort, ingen skada skedd...
Smart! Men om man ska tappa bort vinkorkar titt som tätt så blir ju istället problemet att man måste hålla uppe sin vinkonsumtion... :lol:

Re: cold weather

Postat: 20 nov 2017 19:37
av Satellite65
bonath skrev:
På husbilen sätter jag en vinkork under armen så torkaren inte ligger mot rutan.
Glömmer man den så ramlar bara korken bort, ingen skada skedd...
Funderar på nåt liknande, dock ej vinkorkar då det förmodligen leder till enskilt samtal med chefen på jobbet.... ;)

Re: cold weather

Postat: 20 nov 2017 19:40
av Simon
HelectriC skrev:
Du får gå in i settings och välja wiper service eller vad det nu heter, då stannar torkarna mitt på rutan och du kan vika ut dom. Vid närmare eftertanke så är jag dock osäker på om dom går att vika ut så pass mkt att dom stannar i utfällt läge :?
Torkarna går inte att fälla ut så de stannar utvikta (som på bilar gjorda för nordiska vintrar).
Däremot, om man sätter dem i serviceläget som Helectric beskriver, så kan de tinas upp tillsammans med resten av bilen om man förvärmer den från appen en stund innan man åker.

Re: cold weather

Postat: 21 nov 2017 06:15
av Bjelke
Simon skrev:
HelectriC skrev:
Du får gå in i settings och välja wiper service eller vad det nu heter, då stannar torkarna mitt på rutan och du kan vika ut dom. Vid närmare eftertanke så är jag dock osäker på om dom går att vika ut så pass mkt att dom stannar i utfällt läge :?
Torkarna går inte att fälla ut så de stannar utvikta (som på bilar gjorda för nordiska vintrar).
Däremot, om man sätter dem i serviceläget som Helectric beskriver, så kan de tinas upp tillsammans med resten av bilen om man förvärmer den från appen en stund innan man åker.
Så gör jag ofta (dvs när jag kommer ihåg det) och det funkar bra :)

Re: cold weather

Postat: 21 nov 2017 12:45
av SAB
flir_20171119T222723.jpg
Tack för alla synpunkter.
Det är inget fel på värmen på min ruta, kollade nyss med värmekamera och ett ganska stort område blir faktiskt märkbart varmt.
Det borde ju tina bort isen från torkarna men gör det bevisligen inte :?

Kanske är det som nån skrev ovan att torkarna är för låga. Måste kolla om det går att sätta vanliga torkarblad nu under vintern för det blir ju is direkt och snön smetas ut på rutan ist.

Re: cold weather

Postat: 21 nov 2017 12:58
av Leo
Antar att det snarare är fartvindens kyleffekt som gör att eltrådarna har svårt att räcka till när det verkligen behövs.

Re: cold weather

Postat: 21 nov 2017 13:29
av SAB
Leo skrev:
Antar att det snarare är fartvindens kyleffekt som gör att eltrådarna har svårt att räcka till när det verkligen behövs.
Nja, snöar det och man förvärmt bilen inkl rutan så smetar det ändå från första början. Men givetvis blir ju rutan inte lika varm när man kör.

Re: cold weather

Postat: 21 nov 2017 13:34
av Satellite65
SAB skrev:
flir_20171119T222723.jpg
Tack för alla synpunkter.
Det är inget fel på värmen på min ruta, kollade nyss med värmekamera och ett ganska stort område blir faktiskt märkbart varmt.
Det borde ju tina bort isen från torkarna men gör det bevisligen inte :?

Kanske är det som nån skrev ovan att torkarna är för låga. Måste kolla om det går att sätta vanliga torkarblad nu under vintern för det blir ju is direkt och snön smetas ut på rutan ist.
Jag är inne på samma sak, det blir lite bättre om man sätter torkarna i service läge när man lämnar bilen utomhus men det är fortfarande kvar väldigt mycket is mellan blad och torkarkant. Hör gärna av dig om du hittar någon lösning med en smalare torkare.

Re: cold weather

Postat: 21 nov 2017 13:44
av Teslaspolen
Kunde man inte lägga en filt eller liknande över när bilen parkeras? Fossiler gör ju så ibland för att slippa skrapa is.

Re: cold weather

Postat: 21 nov 2017 13:45
av Jensa
SAB skrev:
flir_20171119T222723.jpg
Tack för alla synpunkter.
Det är inget fel på värmen på min ruta, kollade nyss med värmekamera och ett ganska stort område blir faktiskt märkbart varmt.
Det borde ju tina bort isen från torkarna men gör det bevisligen inte :?

Kanske är det som nån skrev ovan att torkarna är för låga. Måste kolla om det går att sätta vanliga torkarblad nu under vintern för det blir ju is direkt och snön smetas ut på rutan ist.
Intressant! Vore kul att se hur mycket värme som smiter ut genom panoramataket. Tänkte sätta ljud/värmeisolering för både minska kallras och vindsus från takboxen..

Re: cold weather

Postat: 21 nov 2017 14:05
av Satellite65
Teslaspolen skrev:
Kunde man inte lägga en filt eller liknande över när bilen parkeras? Fossiler gör ju så ibland för att slippa skrapa is.
Problemet gäller inte bara när bilen stått ute, det fastnar is under torkarna när det snöar. Personligen tror jag att problemet ligger i utformningen av torkaren. En väldigt bred torkare med ett gummi i mitten som är relativt lågt. Jag ska försöka fota mängden is som fastnar vid tillfälle.

Re: cold weather

Postat: 21 nov 2017 14:17
av MSO
Jensa skrev:
Intressant! Vore kul att se hur mycket värme som smiter ut genom panoramataket. Tänkte sätta ljud/värmeisolering för både minska kallras och vindsus från takboxen..
Jag hade isolering i taket på min förra bil (S85D) av just den anledningen. Blir sjukt mycket tystare från boxen och faktiskt märkbart mindre kallras/mer ombonad värme när det blir riktigt kallt, typ -10 och kallare.
Gick loss på Jula helt enkelt. De har en del ljuddämpningsmattor. Körde en mer fast installation bak och en borttagbar lite hårdare skiva typ på det främre glaset.

Rätt bra skulle jag säga. Funderar på att fixa även på nya kärran.

Re: cold weather

Postat: 21 nov 2017 14:30
av Jensa
Vad bra att det funkar :) Ska testa med dessa ljuddämpningsplattor från Biltema!
IMG_2913.JPG