Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av tehjimos »

nek0 skrev:
tehjimos skrev:
Jag kör Huskvarna-Langweid am Lech ca 134mil på 17-18 timmar.
första stoppet Lagan rast plats
Tankar i Helsingborg och sedan inga stopp innan Rödby.
Sedan blir det stopp oftast var tjugonde mil eller vid behov.
Stannar 2-3 dagar i Langweid am Lech och sedan stop i Ljubljana med ett stopp innan Ljubljana.
Stannar i ljubljana 1-2 dagar och sedan 50 mil till Tuzla med 1-2 stopp
Kör inte som en idiot, ca 100km/h snitt hastighet när till Bosniens gräns sedan blir det 40km/h snitt i Bosnien .
Jag vill ha lite mer marginal än dagens elbilar ger. Hoppas att om 3-4 år marknaden har några elbilar som passar mig eller åtminstone en :)
Om du stannar var 20 mil / eller vi behov så funkar ju en Tesla utmärkt för dig, speciellt om du ligger i 100km/h så kommer du 50-60mil på sommaren med en 100D Model S. Du behöver du stanna ca 15-20min var 20mil för att ta dig vidare, med ett längre mat-stopp var 50-60e mil på ca 45min.
Jag gillar Tesla bilar men det krävs lite mer för att jag ska betala för något. Det räcker inte att man lovar jag vill ha det jag betalar från dag 1.
Lovar? Model S 100D finns IDAG, med världsledande förar-assistans funktioner, är extremt billig i drift samt miljövänlig. Det är inga lovord, det är fakta.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av MSO »

Några reflektioner utan att basha för hårt.

- Det är väldigt vanligt bland skeptiker att hala fram kortet att man behöver mycket längre räckvidd än vad Teslorna har idag. Och ja, det behöver man om det spelar roll att det tar 10 minuter längre till Hemsedal, 30 minuter längre till Åre och 2h längre till alperna jämfört med diesel/bensinkärran. Det går inte att komma ifrån att det tar lite längre att köra väldigt långt. Är det en del av vardagen så får man välja mellan att elda upp dieselfat eller att låta det ta aningen längre att komma fram. För mig är det inget problem över huvud taget att jag rullar in i Hemsedal 10 minuter senare, men det kanske inte gäller alla.

- Jag är tveksam till att räckvidden i bilarna kommer öka faktiskt. Det kommer vara dyrt, miljövidrigt och onödigt. Redan nu kör man ju förbi en hel hög laddare på de flesta långresor (läs: väljer bort). Dock är det en sak som talar emot, och det är inte räckvidd. Jag tror snarare att laddhastighet och prestanda/värmehantering kommer vara det som driver fram större pack.

- Jag körde runt 3000 mil per år innan jag för två år sen bytte till eldrift. Jag hade väl vissa funderingar kring hur det skulle funka att kuska runt. Med facit i hand kan jag säga att det faktiskt inte påverkat mina körvanor nånting egentligen. Eller iaf väldigt väldigt lite. Ungefär enligt ovan, dvs att det för resor över 50 mil tar lite längre tid. Och lite mer fix plan, dvs att pauserna kommer på fasta ställen. Även om alternativen har ökat i antal kraftigt på de dryga 2 år som gått sen jag fick min första Model S.


Den största anledning till att folk här inne ställer sig på tvären när du säger att det inte går att köra på el är att det helt enkelt inte är korrekt. Det funkar alldeles utmärkt. Redan idag. Det är iaf uppenbarligen inget problem för de flesta av oss. Det funkar dessutom oavsett fanboystatus. Sen att det inte fungerar exakt likadant som med en ICE-vagn är en annan sak. Vissa saker är bättre, andra lite sämre.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av HelectriC »

Den här tråden var kul :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av e5m1r »

tehjimos skrev:
Fattar inte varför ni inte tar flyget och hyr en bil... Har haft diskussionen med andra på andra bilforum. Tror det kokar ner till att det är viktigt att kunna visa upp bilen. Status typ.
Jo det är viktigt visa en skoda i Bosnien där man kör Q7 och andra dyra bilar. Hur många audi r8 har du sett i Sverige ?
Jag är i sverige sedan 1992 och har sett 1 audi R8. I bosnien är jag 15 dagar per år och har sett 2 st audi R8.
Jag skrev ju om min resa till Bosnien många stopp och besök lite svårt flyga till Langweid am Lech och sedan Ljubljana och sedan Tuzla.
Det beror nog på var i sverige samt var i bosnien men ja de mest exotiska och dyra bilar man ser där nere är med lokala skyltar
Skulle säga att jag ser R8or dagligen nästan, iaf 3 ggr i veckan... bor i Stockholm, där lyxbilar är fickpengar och alla hänger på Stureplan.
Garaget som jag hyrde innan i lillhålan värnamo finns 2st aston martin Bentley SUV Lamburgini Avantador Tesla S och Tesla X
X5 GLK Q7 är bara onödiga att nämna i sammanhanget
Varför skulle garagen i centrala sthlm göte lund malmö vara sämre Bild
Rullade faktiskt en R8 i värnamo för ett tag sen tillhörde faktiskt en jugge:)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
Den här tråden var kul :lol:
Har nek0 läst allt om din måndags ex Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
Den här tråden var kul :lol:
Har nek0 läst allt om din måndags ex Bild
Det lär ju ta en stund innan han är registrerad teslaägare och kan läsa den :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
Den här tråden var kul :lol:
Har nek0 läst allt om din måndags ex Bild
Det lär ju ta en stund innan han är registrerad teslaägare och kan läsa den :lol:
Tänkte inte jag på då ser han inte allt mitt gnäll heller och tror att jag bara prata positivt om tesla :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av EnTraktor »

nek0 skrev:
Jag kör Huskvarna-Langweid am Lech ca 134mil på 17-18 timmar.
I sommras körde jag från Hanau utanför Frankfurt kl 06.30 och var framme i Tarragona, Spanien 23:30.
1440 km på 17 timmar med en 85D. Går utmärkt att köra långt och snabbt med en Tesla.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av Nicke Nyfiken »

EnTraktor skrev:
nek0 skrev:
Jag kör Huskvarna-Langweid am Lech ca 134mil på 17-18 timmar.
I sommras körde jag från Hanau utanför Frankfurt kl 06.30 och var framme i Tarragona, Spanien 23:30.
1440 km på 17 timmar med en 85D. Går utmärkt att köra långt och snabbt med en Tesla.
Nä nu tror jag du ljuger. Jag har hört massor av folk med fossilbil som berättat att det inte går att köra långt och snabbt med elbil. Vi måste lyssna på dessa experter istället för att delge våra egenupplevda resor som om de vore en sanning.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av DavidS »

Jag är glad över att trots allt väldigt många valt att köpa en kanske inte för allt optimal bil till ett ganska högt pris vilket uppenbarligen skapar utrymme för att välutbyggt laddnätverk och snabbar på utveckligen av bilar som kommer att övertrumfa fossilbilar om några år. Skulle alla vänta tills allt blir perfekt skulle ju vi fortfarande bo i grottor och inte ännu uppfunnit hjulet i analogi med "jag vill ha ett perfekt runt gummiskott hjul innan jag befattar mig med något som kan underlätta transport".
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av nek0 »

Tycker själv att det är roligt när alla vet vad någon annan behöver.
Jag vill inte uppleva att jag måste köra 3 mil på motorvägen i 50km/h för att komma fram till laddaren . Vill ha friheten att jag stannar när jag vill och inte när jag måste.
Ni som påstår sig veta att ingen behöver större batteri kanske vet något ingen annan vet men jag behöver det, jag vill ha det och jag kommer att få det.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av dstr »

nek0 skrev:
Tycker själv att det är roligt när alla vet vad någon annan behöver.
Har du aldrig köpt en pryl och blivit förvånad över hur du överlevt utan en sådan? Rattvärme och spa-bad är två exempel för mig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av LarsL »

Vad gör du när dieseln tar slut i tanken? Kör envist vidare tills du vill stanna?

Det går bra att åka 50mil (Göteborg-Stockholm) med en Nissan Leaf, som jag har. Jag kör då i motorvägstempo och har värme/kyla på. Den bilen har ett fjuttigt batteri på 30kWh (26kWh användbara) så med en bil med 100 kWh borde det vara en baggis. Men jag tror att de flesta kommer nöja sig med 50-60kWh pga total ekonomin.

Om man ska börja uttala sig om att det inte fungerar med elbil så bör man åtminstone ha lite erfarenhet och testat hur de fungerar. Jag brukar säga till fossilhuvuden att de ska testköra en Tesla innan vi fortsätter diskussionen, handlar då mest om elbilars fjantighet och dåliga prestanda. Här krävs någ mer än en provkörning du behöver någon vecka med en Tesla på lång resa, tror jag.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av e5m1r »

Satt å kollade loggar för att inte säga fel men från hotellet i österrike till hemadressen 1224km inkl båt puttgarden rödby 15tim och 6min
Tiden till hotellet i österrike kan jag bara ta från zagreb då uppkoppling i bosnien saknas och där med loggarna och jag vill inte hitta på nåt

På vägen ner så tog det 15tim 35min (inkl rödby puttgarden) till hotellet i österrike avståndet blev 1294km sen tog det 14tim 41min från hotellet i österrike till hotellet i kroatien 1031km var avståndet

Alla tider är A till B inkl allt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av tehjimos »

Våra körvanor är rätt extrema... vi körde t.ex
2015 7000mil över 2 bilar
2016 13000mil över 3 bilar, varav ena en Tesla Model S 85
2017 ca 7000mil över 2 bilar, varav ena en Tesla Model X P90D

Vi kör inte speciellt mycket dagligen, mest långresor på helger.

Teslan har inte påverkat oss negativt tidsmässigt speciellt mycket, då vi ändå ofta reser 5 pers och då tar bensträckare och pauser längre än vad laddtiden tar.

Om jag bara skulle köra ensam så hade nog en fossilare varit mer optimalt i tidsaspekt. Men jag gillar att behöva stanna var 25e mil. Man blir så mycket mer utvilad än om jag kör fossilbil och tokgasar hela vägen för att stanna skulle vara slöseri med tid, då känner man sig stressad och tänker att bilen bara står där och gör inget, slöseri med tid liksom. Svårt att beskriva känslan men resorna är myckdt stressigare i en fossilbil.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av fth »

Vi har varit på bilsemester i Europa i stort sett varje år de senaste 10-12 åren med vår 7-sitsiga Mitsubishi Grandis, oftast med slutmål i norra Italien.

I år skaffade vi en 7-sitsig MX90D, och i somras åkte vi till Pula i Kroatien med den, jag har dessutom åkt tur och retur Berlin i en lånebil (MS P85DL) i våras. Min erfarenhet är att det inte innebär några som helst kompromisser vad gäller val av resväg, restid etc. att köra Tesla.

Bilen har alltid varit färdigladdad innan vi har varit redo att åka vidare, enda undantaget var ett oplanerat kvälls-/nattpass pga av köer då det inte var jätteroligt att sitta i 40 minuter på en öde SuC i Tyskland för att nå fram till hotellet.

Själva körningen är förstås betydligt roligare, tystare, och bekvämare än i Grandisen (som vi iofs var mycket nöjda med), autopiloten (AP1) gör t.ex. motorvägskörningen till en helt ny och bättre upplevelse.

Det kanske inte är en helt rättvis jämförelse eftersom bilarna är i helt olika segment, men för oss har bytet bara inneburit fördelar och inga nackdelar (förutom kostnaden då :-) ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Tycker själv att det är roligt när alla vet vad någon annan behöver.
Jag vill inte uppleva att jag måste köra 3 mil på motorvägen i 50km/h för att komma fram till laddaren . Vill ha friheten att jag stannar när jag vill och inte när jag måste.
Ni som påstår sig veta att ingen behöver större batteri kanske vet något ingen annan vet men jag behöver det, jag vill ha det och jag kommer att få det.

Det som är så roligt med fossilkramare är att de alltid är så kompromisslösa. Bilen SKA fixa 250 km/h genom Tyskland, annars är det inget för mig. Bilen SKA gå att ladda/tanka på 5 minuter, annars är det inget för mig. Bilen SKA ha en räckvidd på 100 mil, annars är det inget för mig. Osv osv. Men klarar jag att ställa om mentalt så klarar du nog det också nek0.

En kompis har en fru som gärna vill ha en Tesla. Jag försökte pusha de lite i somras men på full allvar så ville han inte att körningen till fjällen skulle ta en enda minut längre än den gör idag. Jag försökte med "men stannar ni inte och äter/fikar då? Då kan ni ju ladda", fick då till svar. "Vi har egna mackor med i bilen för att komma fram så fort som möjligt". Visst, men hur mycket kan en halvtimme vara värd? Försök åk en halvtimme innan, offra en halvtimmes mobilsurfning innan läggdags? Vad som helst... Tid slösar ju folk med hela tiden men just när det kommer till bilen så är det så sjukt jävla bråttom hela tiden.

Jag var själv sån förut. När jag körde ner till Skåne och var ensam i bilen så satt jag och eldade upp mig och varenda minut kändes ovärderlig. Låg och pressade på körkortsgränsen och stannade bara för att tanka och pissa. Men sen när jag kom fram så var de där minuterna inte alls lika mycket värda. Konstigt... Nu kör vi med hela familjen och har hela tiden ett planerat stopp att se fram emot. Förut när man körde utan planerat stopp så blev det lätt att man pressade sig i onödan. Nu känns resan kortare faktiskt. Det blir psykologiskt lättare när man har flera delmål att se fram emot.

Min Tesla är den snabbaste bil jag haft men samtidigt den bil jag kör lugnast med. Det är nåt med eldriften som har en lugnande inverkan. Tror det är för att en ICE belönar en med snabbare reaktioner vid höga varv och en aggressiv körstil. Ju hårdare man kör desto snabbare svarar den på gas och desto starkare och snabbare känns bilen. Och så har du motorljudet som också triggar en att köra som en dåre. I Teslan vet jag att jag är snabbare än nästan alla andra bilar och den svarar direkt även om jag ligger och kör som en lus. Det finns inte samma motivation att ligga och hetsa helt enkelt. Körglädjen finns där ändå.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av Nicke Nyfiken »

nek0 skrev:
Tycker själv att det är roligt när alla vet vad någon annan behöver.

Ni som påstår sig veta att ingen behöver större batteri kanske vet något ingen annan vet men jag behöver det, jag vill ha det och jag kommer att få det.
Ja vi vet av egna erfarenheter att det inte behövs groteskt stora batterier för att det ska vara praktiskt och bekvämt att köra långt med elbil. Men det spelar ingen roll, för det är alltid fossilbilister som du, som vet bäst hur en elbil ska vara.

Det är ganska fantastiskt att du hela tiden hävdar att du behöver större batteri än alla andra bilister, fast du aldrig haft en elbil. När du sedan slår ifrån dig alla andras kunskaper och erfarenheter i ämnet, så inser man att det inte alls handlar om batteristorlek utan det är helt andra värderingar som driver din argumentation mot elbilar. Räckvidden är bara ett svepskäl.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Tycker själv att det är roligt när alla vet vad någon annan behöver.
Jag vill inte uppleva att jag måste köra 3 mil på motorvägen i 50km/h för att komma fram till laddaren . Vill ha friheten att jag stannar när jag vill och inte när jag måste.
Ni som påstår sig veta att ingen behöver större batteri kanske vet något ingen annan vet men jag behöver det, jag vill ha det och jag kommer att få det.

Det som är så roligt med fossilkramare är att de alltid är så kompromisslösa. Bilen SKA fixa 250 km/h genom Tyskland, annars är det inget för mig. Bilen SKA gå att ladda/tanka på 5 minuter, annars är det inget för mig. Bilen SKA ha en räckvidd på 100 mil, annars är det inget för mig. Osv osv. Men klarar jag att ställa om mentalt så klarar du nog det också nek0.

En kompis har en fru som gärna vill ha en Tesla. Jag försökte pusha de lite i somras men på full allvar så ville han inte att körningen till fjällen skulle ta en enda minut längre än den gör idag. Jag försökte med "men stannar ni inte och äter/fikar då? Då kan ni ju ladda", fick då till svar. "Vi har egna mackor med i bilen för att komma fram så fort som möjligt". Visst, men hur mycket kan en halvtimme vara värd? Försök åk en halvtimme innan, offra en halvtimmes mobilsurfning innan läggdags? Vad som helst... Tid slösar ju folk med hela tiden men just när det kommer till bilen så är det så sjukt jävla bråttom hela tiden.

Jag var själv sån förut. När jag körde ner till Skåne och var ensam i bilen så satt jag och eldade upp mig och varenda minut kändes ovärderlig. Låg och pressade på körkortsgränsen och stannade bara för att tanka och pissa. Men sen när jag kom fram så var de där minuterna inte alls lika mycket värda. Konstigt... Nu kör vi med hela familjen och har hela tiden ett planerat stopp att se fram emot. Förut när man körde utan planerat stopp så blev det lätt att man pressade sig i onödan. Nu känns resan kortare faktiskt. Det blir psykologiskt lättare när man har flera delmål att se fram emot.

Min Tesla är den snabbaste bil jag haft men samtidigt den bil jag kör lugnast med. Det är nåt med eldriften som har en lugnande inverkan. Tror det är för att en ICE belönar en med snabbare reaktioner vid höga varv och en aggressiv körstil. Ju hårdare man kör desto snabbare svarar den på gas och desto starkare och snabbare känns bilen. Och så har du motorljudet som också triggar en att köra som en dåre. I Teslan vet jag att jag är snabbare än nästan alla andra bilar och den svarar direkt även om jag ligger och kör som en lus. Det finns inte samma motivation att ligga och hetsa helt enkelt. Körglädjen finns där ändå.
Jag är exakt likadan, har sträckkört i massor av timmar genom Europa och behöver egentligen paus. Tesla hade varit bra för en sån som mig.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av rockard »

Åh jisses, just som jag börjat ångra mig att jag klagat så mycket på forumet på sistone, och känt att jag kanske har eldat upp mig i onödan. Sen blir det ridå igen.
bylund skrev:
Det är väl ingen som tycker att det är fel. Men om du säger att
nek0 skrev:
Visst man kan åka genom hela Europa med en elbil men det är inte smidigt än.
Och får svaret, inga problem, vi har kört till Spanien flera gånger, och du då ändrar problembeskrivningen till
nek0 skrev:
Sarajevo Tuzla eller Gorazde i Bosnien och Hercegovina
och får svar att det inte alls är problem att köra till Bosnien, så blir problemet istället
nek0 skrev:
Stannade du ner BMW-n ville ha diesel eller när du tyckte att du behövde rast. Tänk att du vill åka dit i januari månad när det är -20 genom Tyskland .
Det blir ju rätt uppenbart att du bara vill leta fel på Tesla och inte diskutera Tesla med dess brister och fördelar.
Visste du, bylund, att Spanien inte är hela Europa, utan faktiskt en (1) plats i Europa, och att det finns andra platser? Till exempel Sarajevo, Tuzla och Gorazde? Som faktiskt är platser som personen som skrev faktiskt vill åka till? Det är inte att "ändra problembeskrivningen", det är att diskutera ett elbilsägande ur de förutsättningar man själv har. För varför skulle han skriva ur någon annans perspektiv, som är intresserad av att åka någon annanstans än honom, och som till skillnad från honom (och mig) inte tycker att det är ett problem att man behöver planera sina (många fler) stopp efter var man kan ladda istället för var man tycker det låter som ett mysigt ställe? Personligen tycker jag (uppenbarligen) att det är värt det ändå, men hela den här återkommande inställningen att problem med Tesla är egentligen fördelar. "Jag tycker bara det är KUL att planera laddstopp!" Ja, det var väl kul för dig, men jag själv gillar att stanna på mysiga caféer jag blivit tipsad om, och har ingen lust att gå på ÄNNU ett Dinners och äta någon äcklig fryst rödbetsbiff som är det enda vegetariska alternativet. Visst, jag kan stanna på båda ställena, men det är INTE optimalt, och det är INTE utan nackdelar. Frågan är om man tycker det är problem som är värda att leva med eller inte, inte om problemen finns eller inte. Och nek0 kan faktiskt få tycka att det inte är värt det, för honom personligen. Det går att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Herregud, och inställningen att du ska hyra en annan bil, för det har du råd med eftersom du lagt så mycket pengar på denna. Hör ni inte själva hur bisarrt det låter?
Svart X75D -17
Verdi

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av Verdi »

rockard skrev:
Åh jisses, just som jag börjat ångra mig att jag klagat så mycket på forumet på sistone, och känt att jag kanske har eldat upp mig i onödan. Sen blir det ridå igen.
bylund skrev:
Det är väl ingen som tycker att det är fel. Men om du säger att
nek0 skrev:
Visst man kan åka genom hela Europa med en elbil men det är inte smidigt än.
Och får svaret, inga problem, vi har kört till Spanien flera gånger, och du då ändrar problembeskrivningen till
nek0 skrev:
Sarajevo Tuzla eller Gorazde i Bosnien och Hercegovina
och får svar att det inte alls är problem att köra till Bosnien, så blir problemet istället
nek0 skrev:
Stannade du ner BMW-n ville ha diesel eller när du tyckte att du behövde rast. Tänk att du vill åka dit i januari månad när det är -20 genom Tyskland .
Det blir ju rätt uppenbart att du bara vill leta fel på Tesla och inte diskutera Tesla med dess brister och fördelar.
Visste du, bylund, att Spanien inte är hela Europa, utan faktiskt en (1) plats i Europa, och att det finns andra platser? Till exempel Sarajevo, Tuzla och Gorazde? Som faktiskt är platser som personen som skrev faktiskt vill åka till? Det är inte att "ändra problembeskrivningen", det är att diskutera ett elbilsägande ur de förutsättningar man själv har. För varför skulle han skriva ur någon annans perspektiv, som är intresserad av att åka någon annanstans än honom, och som till skillnad från honom (och mig) inte tycker att det är ett problem att man behöver planera sina (många fler) stopp efter var man kan ladda istället för var man tycker det låter som ett mysigt ställe? Personligen tycker jag (uppenbarligen) att det är värt det ändå, men hela den här återkommande inställningen att problem med Tesla är egentligen fördelar. "Jag tycker bara det är KUL att planera laddstopp!" Ja, det var väl kul för dig, men jag själv gillar att stanna på mysiga caféer jag blivit tipsad om, och har ingen lust att gå på ÄNNU ett Dinners och äta någon äcklig fryst rödbetsbiff som är det enda vegetariska alternativet. Visst, jag kan stanna på båda ställena, men det är INTE optimalt, och det är INTE utan nackdelar. Frågan är om man tycker det är problem som är värda att leva med eller inte, inte om problemen finns eller inte. Och nek0 kan faktiskt få tycka att det inte är värt det, för honom personligen. Det går att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Herregud, och inställningen att du ska hyra en annan bil, för det har du råd med eftersom du lagt så mycket pengar på denna. Hör ni inte själva hur bisarrt det låter?
Ja det är klart att det finns nackdelar också. Vissa SuC är inte roliga. För övrigt så är Max och McDonalds rena lyxkrubbet jämfört med Dinners. De har helt ok sallader faktiskt. Man behöver inte äta burgare. Och det är enkelt att köpa med sig och äta vid SuC om det nu inte finns på plats. Men är man inte en barnfamilj som vi är så kanske man vill åka av motorvägen och leta nåt lite mysigare ställe. Då kommer ju laddstoppen att vara mer ovälkomna och verkligen ta extra tid jämfört med en enkelt tankning.

Jag är faktiskt lite förvånad över hur vanligt det ändå verkar vara att man sätter sig och kör ner till medelhavet istället för att ta flyget och hyra en kärra på plats. Så mitt förslag om hyrbil handlade väl mer om smidighet än om pengar. (om det nu var mig du menade?)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av bylund »

rockard skrev:
Åh jisses, just som jag börjat ångra mig att jag klagat så mycket på forumet på sistone, och känt att jag kanske har eldat upp mig i onödan. Sen blir det ridå igen.


Visste du, bylund, att Spanien inte är hela Europa, utan faktiskt en (1) plats i Europa, och att det finns andra platser? Till exempel Sarajevo, Tuzla och Gorazde? Som faktiskt är platser som personen som skrev faktiskt vill åka till? Det är inte att "ändra problembeskrivningen", det är att diskutera ett elbilsägande ur de förutsättningar man själv har. För varför skulle han skriva ur någon annans perspektiv, som är intresserad av att åka någon annanstans än honom, och som till skillnad från honom (och mig) inte tycker att det är ett problem att man behöver planera sina (många fler) stopp efter var man kan ladda istället för var man tycker det låter som ett mysigt ställe? Personligen tycker jag (uppenbarligen) att det är värt det ändå, men hela den här återkommande inställningen att problem med Tesla är egentligen fördelar. "Jag tycker bara det är KUL att planera laddstopp!" Ja, det var väl kul för dig, men jag själv gillar att stanna på mysiga caféer jag blivit tipsad om, och har ingen lust att gå på ÄNNU ett Dinners och äta någon äcklig fryst rödbetsbiff som är det enda vegetariska alternativet. Visst, jag kan stanna på båda ställena, men det är INTE optimalt, och det är INTE utan nackdelar. Frågan är om man tycker det är problem som är värda att leva med eller inte, inte om problemen finns eller inte. Och nek0 kan faktiskt få tycka att det inte är värt det, för honom personligen. Det går att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Herregud, och inställningen att du ska hyra en annan bil, för det har du råd med eftersom du lagt så mycket pengar på denna. Hör ni inte själva hur bisarrt det låter?
Såklart att jag vet att det finns ett Europa utanför Spanien, samtidigt kan man inte bokstavligen tolka inlägget i det läget som att det gäller varenda kvadratmillimeter av Europa. Det går ju knappt ens med helikopter. De specifika platserna kom i ett senare inlägg. Jag försökte beskriva hur inringningen gick från att kunna köra i Europa till att köra i Tyskland i -20 utan att behöva stanna mer ofta än med en Dieselbil.

Det är såklart en värdering man får ha, men man kanske inte ska bli förvånad att man får mothugg då.

Jag vidhåller att om frågan hade ställts angående hur det går att köra en viss elbil till Bosnien hade reaktionerna blivit annorlunda än om syftet var att ifrågasätta om det gick att köra Tesla i Europa.

Jag tror inte resten var riktat mot mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Vad gör du när dieseln tar slut i tanken? Kör envist vidare tills du vill stanna?

Det går bra att åka 50mil (Göteborg-Stockholm) med en Nissan Leaf, som jag har. Jag kör då i motorvägstempo och har värme/kyla på. Den bilen har ett fjuttigt batteri på 30kWh (26kWh användbara) så med en bil med 100 kWh borde det vara en baggis. Men jag tror att de flesta kommer nöja sig med 50-60kWh pga total ekonomin.

Om man ska börja uttala sig om att det inte fungerar med elbil så bör man åtminstone ha lite erfarenhet och testat hur de fungerar. Jag brukar säga till fossilhuvuden att de ska testköra en Tesla innan vi fortsätter diskussionen, handlar då mest om elbilars fjantighet och dåliga prestanda. Här krävs någ mer än en provkörning du behöver någon vecka med en Tesla på lång resa, tror jag.
"LarsL"]Vad gör du när dieseln tar slut i tanken? Kör envist vidare tills du vill stanna?
Tankar. Vad annars?
"Om man ska börja uttala sig om att det inte fungerar med elbil så bör man åtminstone ha lite erfarenhet och testat hur de fungerar. "
Har aldrig skrivit att det inte fungerar. Skriver alltid att det inte är lika smidigt. Vilken del i meningen är svår att förstå?
Har ingen hemmaladdning :( . Var i Huskvarna- Jönköping finns snabbladdare? Hur många laddare finns i Huskvarna där jag bor? Blir det verkligen billigare med elbil om jag måste betala 2,40kr/min Det är många frågor som ingen vill kännas vid . Jag kan inte få Model S eller M som tjänstebil kan - vill jag betala 900 000-1 500 000 kr ? Blir det billigare med en privatköpt Tesla eller en privatköpt billigare bil. Model 3 kanske man kan räkna hem som privat köpare men den finns inte än. Vet vi om det kommer dragkrok som man vill ha eller man får hyra en bil med dragkrok fast man köpt en stor dyr bil? Det är inte bara påstå alla kan och bör köpa bara för att det fungerar smidigt för dig så fungerar det inte lika smidigt för alla.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av jonas »

I Husqvarna finns två varav en 22kW gratisladdare på kungsgatan bara ett par 100m från OK-mackavfarten. Har nyttjat den vid något tillfälle.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
tehjimos skrev:
Fattar inte varför ni inte tar flyget och hyr en bil... Har haft diskussionen med andra på andra bilforum. Tror det kokar ner till att det är viktigt att kunna visa upp bilen. Status typ.
Jo det är viktigt visa en skoda i Bosnien där man kör Q7 och andra dyra bilar. Hur många audi r8 har du sett i Sverige ?
Jag är i sverige sedan 1992 och har sett 1 audi R8. I bosnien är jag 15 dagar per år och har sett 2 st audi R8.
Jag skrev ju om min resa till Bosnien många stopp och besök lite svårt flyga till Langweid am Lech och sedan Ljubljana och sedan Tuzla.
Det beror nog på var i sverige samt var i bosnien men ja de mest exotiska och dyra bilar man ser där nere är med lokala skyltar
Skulle säga att jag ser R8or dagligen nästan, iaf 3 ggr i veckan... bor i Stockholm, där lyxbilar är fickpengar och alla hänger på Stureplan.
Garaget som jag hyrde innan i lillhålan värnamo finns 2st aston martin Bentley SUV Lamburgini Avantador Tesla S och Tesla X
X5 GLK Q7 är bara onödiga att nämna i sammanhanget
Varför skulle garagen i centrala sthlm göte lund malmö vara sämre Bild
Rullade faktiskt en R8 i värnamo för ett tag sen tillhörde faktiskt en jugge:)
Jag skrev R8 för att jag inte sett en ända innan i Jönköping . Det var typ 2013. Ville bara förklara att man kör väldigt fina bilar i Bosnien.Jag åker inte till Bosnien med min skoda för att visa hur rik jag är :).
Skriv svar