Autopilot 2.0 börjar bli grym
Moderator: Redaktion
Autopilot 2.0 börjar bli grym
Nedan ett youtube klipp på rätt svår situation som AP 2.0 fixar galant. Det tar sig!
https://www.youtube.com/watch?v=UyBnf73dg4k
https://www.youtube.com/watch?v=UyBnf73dg4k
BV
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5960
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
”Videoklippet är inte tillgängligt” står det när jag trycker på länken.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
"F5"Nicke Nyfiken skrev:”Videoklippet är inte tillgängligt” står det när jag trycker på länken.
Tesla Model Y
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5960
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Kollar via iPad.gellerstam skrev:"F5"Nicke Nyfiken skrev:”Videoklippet är inte tillgängligt” står det när jag trycker på länken.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Aj, såg det inte fungerade på ipad/iphone. Vet inte varför det inte fungerar på dessa enheter, men testa via en dator/webbrowser.
mvh B
mvh B
BV
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Videon är troligtvis blockerad för mobila enheter pga copyright-problem. Testa på en dator (kanske funkar med webbläsaren i desktopläge också)Nicke Nyfiken skrev:Kollar via iPad.gellerstam skrev:"F5"Nicke Nyfiken skrev:”Videoklippet är inte tillgängligt” står det när jag trycker på länken.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
I detta klipp har killen kanske lite övertro på systemet
https://www.youtube.com/watch?v=o_rWeUBPYSA
https://www.youtube.com/watch?v=o_rWeUBPYSA
BV
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Lyckades se den i safari på iPad och till en början ser det bra ut men sen så klarar den inte av att hålla bilen inom linjerna, dock så är det en väldigt kurvig väg. Har svårt och säga att AP2 är grym när den kör över linje4na så många gånger som den gör i klippet.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Röka i bil! "Seriously Un Cool".TBjorn skrev:I detta klipp har killen kanske lite övertro på systemet
https://www.youtube.com/watch?v=o_rWeUBPYSA
Tesla Model Y
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Hmm, ser vi verkligen på samma klipp? Fick kolla två gånger till på 27" skärm, men kan inte se att bilen går över linjerna en enda gång. Däremot fixar den vägbygget med en bil snett framför på ett mycket bra sätt. För att inte prata om det extrema motljuset där bilen aldrig är över någon linje.vigge50 skrev:Lyckades se den i safari på iPad och till en början ser det bra ut men sen så klarar den inte av att hålla bilen inom linjerna, dock så är det en väldigt kurvig väg. Har svårt och säga att AP2 är grym när den kör över linje4na så många gånger som den gör i klippet.
BV
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Nä, kom av någon anledning till detta klippet istället. I det du skickade så verkar den inte ha något problem med motljus vilket är bra.TBjorn skrev:Hmm, ser vi verkligen på samma klipp? Fick kolla två gånger till på 27" skärm, men kan inte se att bilen går över linjerna en enda gång. Däremot fixar den vägbygget med en bil snett framför på ett mycket bra sätt. För att inte prata om det extrema motljuset där bilen aldrig är över någon linje.vigge50 skrev:Lyckades se den i safari på iPad och till en början ser det bra ut men sen så klarar den inte av att hålla bilen inom linjerna, dock så är det en väldigt kurvig väg. Har svårt och säga att AP2 är grym när den kör över linje4na så många gånger som den gör i klippet.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 718
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Japp och med ganska lågt stående sol rakt in i vindrutan dessutom. Det har min AP1 helt klart problem med ofta.TBjorn skrev:Nedan ett youtube klipp på rätt svår situation som AP 2.0 fixar galant. Det tar sig!
https://www.youtube.com/watch?v=UyBnf73dg4k
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Oj,oj,oj, ja där snackar vi problem. Ett tag kvar på den typ av vägavsnitt.vigge50 skrev:Nä, kom av någon anledning till detta klippet istället. I det du skickade så verkar den inte ha något problem med motljus vilket är bra.TBjorn skrev:Hmm, ser vi verkligen på samma klipp? Fick kolla två gånger till på 27" skärm, men kan inte se att bilen går över linjerna en enda gång. Däremot fixar den vägbygget med en bil snett framför på ett mycket bra sätt. För att inte prata om det extrema motljuset där bilen aldrig är över någon linje.vigge50 skrev:Lyckades se den i safari på iPad och till en början ser det bra ut men sen så klarar den inte av att hålla bilen inom linjerna, dock så är det en väldigt kurvig väg. Har svårt och säga att AP2 är grym när den kör över linje4na så många gånger som den gör i klippet.
BV
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Vad händer om bilen i filen bredvid kommer över i Teslans fil?
Vad ska man egentligen ha AP till? Hur använder ni det? Jag har iaf kommit så långt att jag kan använda AP avslappnat på raka fina motorvägar när det inte är så mycket trafik. På kurviga landsvägar eller i tät trafik så styr jag hellre själv. Inte kul att få möte med buss i en trång kurva där bussen genar över på min sida om AP stenhårt håller på sina linjer. Dessutom tycker jag den misstar snö för målade linjer ibland.
Jag ska antagligen göra en 30-mila körning på fredag. Ska försöka köra mer än jag brukar på AP och se hur det känns. Iaf på de delar som det är motorväg.
Vad ska man egentligen ha AP till? Hur använder ni det? Jag har iaf kommit så långt att jag kan använda AP avslappnat på raka fina motorvägar när det inte är så mycket trafik. På kurviga landsvägar eller i tät trafik så styr jag hellre själv. Inte kul att få möte med buss i en trång kurva där bussen genar över på min sida om AP stenhårt håller på sina linjer. Dessutom tycker jag den misstar snö för målade linjer ibland.
Jag ska antagligen göra en 30-mila körning på fredag. Ska försöka köra mer än jag brukar på AP och se hur det känns. Iaf på de delar som det är motorväg.
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Bilköer och motorväg dvs de tråkiga körtillfällena som dessa är väll de mest lämpade situationerna, men ska bli spännande att ta del av utvecklingen kring AP.Verdi skrev:Vad händer om bilen i filen bredvid kommer över i Teslans fil?
Vad ska man egentligen ha AP till? Hur använder ni det? Jag har iaf kommit så långt att jag kan använda AP avslappnat på raka fina motorvägar när det inte är så mycket trafik. På kurviga landsvägar eller i tät trafik så styr jag hellre själv. Inte kul att få möte med buss i en trång kurva där bussen genar över på min sida om AP stenhårt håller på sina linjer. Dessutom tycker jag den misstar snö för målade linjer ibland.
Jag ska antagligen göra en 30-mila körning på fredag. Ska försöka köra mer än jag brukar på AP och se hur det känns. Iaf på de delar som det är motorväg.
BV
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Jag testade AP när jag provkörde en MS och jag var väldigt nervös och skulle aldrig lita på det och satt med händerna väldigt nära ratten ifall oförutsedda situationer skulle uppstå. Minns inte om det var AP1 eller AP2 men jag skulle inte känna mig säkrare med det ena eller andra. Jag har som följd inte beställt det till min bil och undrar hur mycket man kan "slappna av" och hur mycket det ger om man ändå ska ha både ögon, händer och all hjärnkapacitet närvarande?
Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?
Tacksam för era åsikter
Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?
Tacksam för era åsikter
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
I köer är det fantastiskt... Jag sköta jobbmail och chatta med kunder när trafiken rullar långsamt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
När jag kör på motorväg eller motortrafikled så kör bilen (AP1) uppskattningsvis mellan 50% och 90%. Jag är inte speciellt intresserad av att köra dessa sträckor, så AP får gärna göra det. Jag tycker det är betydligt mindre arbete att låta AP köra än att göra det själv, även om jag övervakar körningen hela tiden. Jag känner mig 20-30% mindre trött (hur man nu mäter det) när jag kommer fram, speciellt när det är längre än ett par tre mil. Är AP1 värt det för mig? Absolut.mgorgis skrev:Jag testade AP när jag provkörde en MS och jag var väldigt nervös och skulle aldrig lita på det och satt med händerna väldigt nära ratten ifall oförutsedda situationer skulle uppstå. Minns inte om det var AP1 eller AP2 men jag skulle inte känna mig säkrare med det ena eller andra. Jag har som följd inte beställt det till min bil och undrar hur mycket man kan "slappna av" och hur mycket det ger om man ändå ska ha både ögon, händer och all hjärnkapacitet närvarande?
Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?
Tacksam för era åsikter
Tillägg: När jag kör sträckor med mycket poliser, E4 norr och söder om Stockholm så är det mycket mer avslappnat att bara lägga sig på fartgränsen och låta AP göra jobbet, medans Audinissarna stressar på i vänsterfilen. Funkar för mig.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Och apropå hastigheten så tror jag det kändes som att bilen bromsade ner ganska häftigt när vägens hastighet ändrades från t.ex 70 till 50
Är det så eller var det något annat?
Är det så eller var det något annat?
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Vitsen är det att man kan vila kortare perioder på raksträckorna. Det är mycket lättare att övervaka AP-n än att hela tiden köra själv.mgorgis skrev:Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?
Tacksam för era åsikter
Om jag förstått rätt så får man inte någon adaptiv farthållare om man inte betalar för AP. Kan ha fel i detta.
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Angående motljus så är AP2 förvånansvärt bra på det. Det känns nästan som att motljus på nåt märkligt vis gynnar kamerans förmåga att se vägen. Jag har märkt det flera gånger. I motljus kör den bättre än med ljuset från sidan eller bakifrån. Väldigt konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
mgorgis skrev:Och apropå hastigheten så tror jag det kändes som att bilen bromsade ner ganska häftigt när vägens hastighet ändrades från t.ex 70 till 50
Är det så eller var det något annat?
Då var det nog AP2.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5960
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Vad är vitsen med farthållare? Då behöver man också vara närvarande. Du förstår kanske vad jag menar?mgorgis skrev:Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?
Tacksam för era åsikter
Det är ett hjälpmedel som underlättar och gör körningen mindre ansträngande. Jag använder AP extremt mycket eftersom jag kör väldigt mycket på motorväg, och jag tycker det är väldigt avslappnande. Jag kör ofta 30 milskörningar och det är stor skillnad på hur sliten jag känner mig efteråt beroende på om jag använt AP eller ej.
Jag har AP1 och har lärt mig när man kan förvänta sig att det kan bli problem. Nuförtiden är det extremt sällsyn att den gör något tokigt som jag inte redan förutspått. Tillförliten ökar naturligtvis efter hand som man lär sig att förutse de problem som kan uppstå. Men det tar ett bra tag att lära sig hur AP:n reagerar och när man kan förvänta sig problem.
På en provkörning finns det ingen chans att hinna få förtroende och insyn i hur AP:n jobbar. Det tog mig åtskilliga mil innan jag tyckte det var en tillgång. I början satt jag mest på helspänn hela tiden och undrade vad den skulle göra. Men nu skulle jag aldrig köpa en Tesla utan AP. Inte en chans.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Det är precis så jag kände och trodde inte att det är något som jag skulle ha nytta av men hoppas att jag kan bli lite lugnare med tiden och lita mer på det allteftersom....då blir det kanske roligare också att åka långt? Jag orkar inte köra mer än typ 3 timmar i sträck så AP skulle råda bot på detNicke Nyfiken skrev:På en provkörning finns det ingen chans att hinna få förtroende och insyn i hur AP:n jobbar. Det tog mig åtskilliga mil innan jag tyckte det var en tillgång. I början satt jag mest på helspänn hela tiden och undrade vad den skulle göra. Men nu skulle jag aldrig köpa en Tesla utan AP. Inte en chans.mgorgis skrev:Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?
Tacksam för era åsikter
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Jag tror det är ett problem som drabbar gsnska många av oss som har autopilot. Man måste använda den ofta för att lära sig vad den klarar av. Men om man som jag själv oftast kör på vägar som inte är lämpliga för autopiloten så har man i princip ingen möjlighet att lära sig systemet. Tillkommer att den uppdateras ofta så att färdigheterna skiftar. Ännu svårare att lära sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14