Vilken fossiltillverkare konkar först?
Moderator: Redaktion
Vilken fossiltillverkare konkar först?
Gamle GM chefen spekulerar i att Tesla har konkat om ett år.
Bob Lutz: ”Tesla kommer inte klara sig”
Det han talar tyst om är att GM har stora problem. Så kommer GM att konka först?
Having a sell signal is bad enough, but what was more concerning is that Goldman Sachs was alerting investors to the potential that GM shares could see double-digit declines in the next year or so. Goldman's forecast suggested that GM shares could hit $32 in the long term — indicating the possibility for a more than 25% drop.
At $32 a share, GM would be trading $1 lower than its public offering price of $33 a share in November 2010 after emerging from bankruptcy and receiving a government bailout.
http://www.freep.com/story/money/person ... 812695001/
Bob Lutz: ”Tesla kommer inte klara sig”
Det han talar tyst om är att GM har stora problem. Så kommer GM att konka först?
Having a sell signal is bad enough, but what was more concerning is that Goldman Sachs was alerting investors to the potential that GM shares could see double-digit declines in the next year or so. Goldman's forecast suggested that GM shares could hit $32 in the long term — indicating the possibility for a more than 25% drop.
At $32 a share, GM would be trading $1 lower than its public offering price of $33 a share in November 2010 after emerging from bankruptcy and receiving a government bailout.
http://www.freep.com/story/money/person ... 812695001/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Jag tror att Fiat, GM och Ford ligger är bland de första som får släcka lyset.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Det var inte många år sedan GM konkade. De fick konkursskydd 2009 och staten tog över 60% av aktierna. De satt med fel produkter i förhållande till marknaden när ekonomin krisade. De kan nog fortsätta att göra bort sig. USA håller dem under armarna!Zalman3 skrev:Gamle GM chefen spekulerar i att Tesla har konkat om ett år.
Bob Lutz: ”Tesla kommer inte klara sig”
Det han talar tyst om är att GM har stora problem. Så kommer GM att konka först?
Having a sell signal is bad enough, but what was more concerning is that Goldman Sachs was alerting investors to the potential that GM shares could see double-digit declines in the next year or so. Goldman's forecast suggested that GM shares could hit $32 in the long term — indicating the possibility for a more than 25% drop.
At $32 a share, GM would be trading $1 lower than its public offering price of $33 a share in November 2010 after emerging from bankruptcy and receiving a government bailout.
http://www.freep.com/story/money/person ... 812695001/
Model S P85D,
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Opel tror jag ligger illa till, tillsammans med amerikanerna då. VW hade kunnat hamna i GMs sits om det inte vore för att dieselgate skyndade på deras omställning.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
varför opel? de har ju precis tagits över av PSA...
Nej jag tror GM eller Fiat...
Nej jag tror GM eller Fiat...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Fiat eller GM.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Fiat är:
Fiat
Alfa Romeo
Maserati
Chrysler
Dodge
Jeep
RAM
GM är:
Chevrolet
Buick
GMC
Holden
Cadillac
+ några asiatiska
Mycket som skulle gå i graven.
Fiat
Alfa Romeo
Maserati
Chrysler
Dodge
Jeep
RAM
GM är:
Chevrolet
Buick
GMC
Holden
Cadillac
+ några asiatiska
Mycket som skulle gå i graven.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Nä, det måste ju vara nån hyfsat ensam tillverkare. De flesta ägs av stora jättar numera. Men kanske VAG skrotar SEAT-märket? Eller nån mindre asiatisk tillverkare? Eller nåt udda på brittiska öarna?
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Om man ska göra en lista vilka som ligger bäst till land för land.
Tyskland: BMW är den enda som designat en helt dedikerad elbil från grunden. BMW i3.
Frankrike: Renault ligger före PSA.
Japan: Nissan ligger före Toyota och Mazda
Sydkorea: Hyundai ligger före Kia.
USA: Tesla ligger före alla, GM säljer dåligt med Bolt trots specen. Är det för att man vill ha en Tesla om man vill ha en elbil?
Utveckla gärna.
Tyskland: BMW är den enda som designat en helt dedikerad elbil från grunden. BMW i3.
Frankrike: Renault ligger före PSA.
Japan: Nissan ligger före Toyota och Mazda
Sydkorea: Hyundai ligger före Kia.
USA: Tesla ligger före alla, GM säljer dåligt med Bolt trots specen. Är det för att man vill ha en Tesla om man vill ha en elbil?
Utveckla gärna.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Holden är nedlagt som tillverkare, bara import fr.o.m. 20 Oktober 2017
ms 76132 "Eleamore"
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
PSA konkar först i Europa, mest skitmärken. Det sämsta tyska+det sämsta franska.
Fiat ligger väl också riktigt kass till, men de har en del märken som ligger bra till.
Fiat ligger väl också riktigt kass till, men de har en del märken som ligger bra till.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Korrekt ang Opel, dock tror jag "Torkel" har rätt på sätt och vis ändå. Jag tror PSA ligger väldigt illa till.chaffis75 skrev:varför opel? de har ju precis tagits över av PSA...
Nej jag tror GM eller Fiat...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Jag hade för mig att Hyundai ägde Kia men det var fel... Enligt Wikipedia:AGCF skrev:Om man ska göra en lista vilka som ligger bäst till land för land.
Tyskland: BMW är den enda som designat en helt dedikerad elbil från grunden. BMW i3.
Frankrike: Renault ligger före PSA.
Japan: Nissan ligger före Toyota och Mazda
Sydkorea: Hyundai ligger före Kia.
USA: Tesla ligger före alla, GM säljer dåligt med Bolt trots specen. Är det för att man vill ha en Tesla om man vill ha en elbil?
Utveckla gärna.
"Hyundai acquired the majority of rival Kia Motors. Hyundai owns 33.88% of Kia"
Jag undrar hur de får ihop påståendet att 33,88% skulle vara en majoritet av aktierna i bolaget
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Om jag kommer ihåg rätt så har väl de samma ägare? I vart fall nära samarbete.AGCF skrev:Sydkorea: Hyundai ligger före Kia.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Jag tror trots detta att VW kommer gå vinnande ur kampen i Tyskland. Dock inte av egen vilja, utan pga att de i praktiken tvingats in i elbilsracet... Gemene man verkar inte bry sig om Diesel Gate. För mig känns VW dock väldigt avlägset att köpa, lite som att anlita en pedofil som barnvakt efter att han sonat sitt brottAGCF skrev:Tyskland: BMW är den enda som designat en helt dedikerad elbil från grunden. BMW i3.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
men PSA ägs av franska och kinesiska staten (via Dongfeng)Legato skrev:Korrekt ang Opel, dock tror jag "Torkel" har rätt på sätt och vis ändå. Jag tror PSA ligger väldigt illa till.chaffis75 skrev:varför opel? de har ju precis tagits över av PSA...
Nej jag tror GM eller Fiat...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Hade inte Nissan, Mitsubishi och Renault gått in i något samarbete om framtida elbilar?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Det finns ju uppenbarligen plats för en massa olika bilmärken. Varför skulle det ändra sig för att de antagligen kommer drivas av el istället?
Tesla kommer ju inte kunna fylla hela behovet. Och de där kinesiska bilarna kommer antagligen aldrig säljas utanför Kina.
Tesla kommer ju inte kunna fylla hela behovet. Och de där kinesiska bilarna kommer antagligen aldrig säljas utanför Kina.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Har ni glömt Ford ?
Den är redan nedbantad
Den är redan nedbantad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Walker skrev:SAAB??
...var kanske två (eller trea) på den bollen?
Saab var långt ifrån först att gå i konkurs.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... %C3%A4rken
Bland de mer kända nedlagda märkena finns: Plymouth, Packard, Studebaker, Oldsmobile, MG, Pontiac, Rover, Hummer, Morris...
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Bara för ett företag går i konkurs betyder inte det att märket försvinner, GM har ju redan konkat en gång och risk finns att de gör det igen. Fossiltillverkare kan konka och återuppstå som elbilstillverkare, kanske med kineser som nya ägare likt SAAB fast där överlevde inte märket.Verdi skrev:Det finns ju uppenbarligen plats för en massa olika bilmärken. Varför skulle det ändra sig för att de antagligen kommer drivas av el istället?
Tesla kommer ju inte kunna fylla hela behovet. Och de där kinesiska bilarna kommer antagligen aldrig säljas utanför Kina.
Varför tror du att kinesiska bilar troligen inte kommer att säljas utanför Kina? Det finns redan minst ett kinesiskt märke som säljs i Europa:
http://bydeurope.com/vehicles/e6/index.php
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Kanske. De har en väldigt stor inhemsk marknad och det ställs helt andra krav på bilarna i Europa vad gäller kvalitet och säkerhet. Frågan är om de anser det värt kostnaden att slå sig in på en hårt konkurrensutsatt marknad som inte är så stor med deras mått mätt. Tror de hellre sneglar mot Indien faktiskt.Jerker skrev:Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Fast jag vet inte så mycket om detta. Sånt här sas väl om japanska bilar på 60-talet också. Osvuret är bäst.
För övrigt roligt med skilda perspektiv. På Autopower (BMW-forumet) är de helt övertygade om att Tesla är lurendrejare som snart går i konkurs. Det finns ju faktiskt en del som tyder på det också. Massiva förluster inte minst.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Vad då SAAB ? Det går som tåget för oss.Walker skrev:SAAB??
...var kanske två (eller trea) på den bollen?