Tesla Wall connector

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frta02
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 sep 2017 08:18
Ort: Norrköping

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av frta02 »

Jag har fått problem med att en av de tre propparna i elskåpet ryker titt som tätt.
Detta händer alltid när laddaren kopplas in och spis/ugn slås på. Ungefär när man man kommer hem och ska utfodra hungriga barn med andra ord :shock:

Wall Connectorn är inställd på läge 5 = 16 ampere
Husets huvudsäkring är 20 ampere

Kan ju förstår att de 4 amperen som blir över inte räcker för hushållet vid dessa tillfällen.

Har läst lite om lastbalanserare men om jag förstår det hela rätt så slår en sådan helt av WC istället för att sänka effekten.
Är den enda lösningen att höja säkringen till 25 ampere eller vad rekommenderar ni?

Tack så länge.
- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
- Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av jpetters »

frta02 skrev:
Jag har fått problem med att en av de tre propparna i elskåpet ryker titt som tätt.
Detta händer alltid när laddaren kopplas in och spis/ugn slås på. Ungefär när man man kommer hem och ska utfodra hungriga barn med andra ord :shock:

Wall Connectorn är inställd på läge 5 = 16 ampere
Husets huvudsäkring är 20 ampere

Kan ju förstår att de 4 amperen som blir över inte räcker för hushållet vid dessa tillfällen.

Har läst lite om lastbalanserare men om jag förstår det hela rätt så slår en sådan helt av WC istället för att sänka effekten.
Är den enda lösningen att höja säkringen till 25 ampere eller vad rekommenderar ni?

Tack så länge.
Behöver du verkligen ladda på 16A normalt? Sänk strömstyrkan i bilen till 10A eller lägre. Du kan också schemalägga laddningen til natten.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av evilirish »

frta02 skrev:
Jag har fått problem med att en av de tre propparna i elskåpet ryker titt som tätt.
Detta händer alltid när laddaren kopplas in och spis/ugn slås på. Ungefär när man man kommer hem och ska utfodra hungriga barn med andra ord :shock:

Wall Connectorn är inställd på läge 5 = 16 ampere
Husets huvudsäkring är 20 ampere

Kan ju förstår att de 4 amperen som blir över inte räcker för hushållet vid dessa tillfällen.

Har läst lite om lastbalanserare men om jag förstår det hela rätt så slår en sådan helt av WC istället för att sänka effekten.
Är den enda lösningen att höja säkringen till 25 ampere eller vad rekommenderar ni?

Tack så länge.
Jag har schemalagt laddning att starta efter midnatt. Blir inga problem med resten av hushållselen då. Laddar för det mesta på 6A för att den inte ska bli klar för snabbt, så är batteriet lagom uppvärmt också så man slipper bli av med den "spillvärmen".
Användarvisningsbild
frta02
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 sep 2017 08:18
Ort: Norrköping

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av frta02 »

jpetters skrev:

Behöver du verkligen ladda på 16A normalt? Sänk strömstyrkan i bilen till 10A eller lägre. Du kan också schemalägga laddningen til natten.
Har inte ens tänkt så men du kanske har rätt eftersom vi bara laddar hemma över natten.
Schemalägga kan jag inte i nuvarande bilar, Prius och Golf plug-in, men det antar jag kommer i M3 som bör anlända vilken Torsdag som helst :)
- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
- Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Etoo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 maj 2017 15:10

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av Etoo »

Jag har en Model S (Type2-kontakt), men kanske köper en Model 3/Y senare.
Kommer WC att funka även för M3an? Har inte läst på så noga om hur laddporten funkar, men har förstått att den ska klara den nya CCS-kontakten. Är det 2 portar i bilen? Funkar både Type2 och CCS för laddning?
Model S 75D 2016 Pearl White
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av bylund »

Ja, CCS kombinerar typ 2 och likströmskontakt (eller typ 1 och likströmskontakt på vissa marknader)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av hed »

Hu gör ni med två Teslor? Kör ni lastbalanserat med två WC's ? Vad är bäst?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Skriv svar