Begagnade dieslar går inte att sälja

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av mati »

Toja skrev:
Det är inte politikerna som lurat oss. Det är biltillverkarna som lurat politikerna.
Lurat eller betalat politikerna? Jag tror inte att någon har lurat någon politiker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Det är ingen som har tvingat en att köpa en diesel men bilarna skall ju följa de utsläpp som tillverkarna och kontrollmyndigheterna har kommit fram. Som det verkar vara så är dessa siffror bara bluff och båg. Både företagen och kontrollmyndigheterna borde ta smällarna och kunden borde gå skadefri men nu verkar det motsatta gälla. Kunden är den som drabbas och kontrollmyndigheterna och tillverkarna verkar soppa allt under mattan så gått det går.
Tester på nya Volkswagen dieslbilar har ju dock visat att de klara dagens krav även vid normal körning, om politikerna förbjuder även dessa från att köra i centrala Stockholm så är frågan var motiveringen finns och ska köparen stå för det rejäla värdetappet som bilen skulle få?
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av unumlapis »

Svenssons skrev:
Det är ingen som har tvingat en att köpa en diesel men bilarna skall ju följa de utsläpp som tillverkarna och kontrollmyndigheterna har kommit fram. Som det verkar vara så är dessa siffror bara bluff och båg. Både företagen och kontrollmyndigheterna borde ta smällarna och kunden borde gå skadefri men nu verkar det motsatta gälla. Kunden är den som drabbas och kontrollmyndigheterna och tillverkarna verkar soppa allt under mattan så gått det går.
Hela den sk Dieselbluffen bygger på att man soppar så mycket under mattan och detta gäller ju andra områden också, menar säger bara Transportstyrelsen och sedan tidigare hela diskussionen kring FRA... Men låt oss inte spåra ut för mycket OT. Men hur som helst, vi har de politker vi har genom det vi röstat fram och tillsynes så handlar det om att sätta press på enskilda politiker när de inte tar ansvar. Helt enkelt sök upp dem när de är på lokala event, belys i media med insändar artiklar, påvisa för journalister vad som händer eller inte händer. Framför allt genom media går det att påverka, våra politiker väljer att hantera frågor utifrån hur mycket negativ press de kan undvika. Har tar vi de olika politiska partierna så är det ett skämt hur en del partier hanterar frågan och det påvisar inte minst artiklarna i SvD.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
Det är ingen som har tvingat en att köpa en diesel men bilarna skall ju följa de utsläpp som tillverkarna och kontrollmyndigheterna har kommit fram. Som det verkar vara så är dessa siffror bara bluff och båg. Både företagen och kontrollmyndigheterna borde ta smällarna och kunden borde gå skadefri men nu verkar det motsatta gälla. Kunden är den som drabbas och kontrollmyndigheterna och tillverkarna verkar soppa allt under mattan så gått det går.
Tester på nya Volkswagen dieslbilar har ju dock visat att de klara dagens krav även vid normal körning, om politikerna förbjuder även dessa från att köra i centrala Stockholm så är frågan var motiveringen finns och ska köparen stå för det rejäla värdetappet som bilen skulle få?
Jo men vänta du bara några år så förbjuds dessa bilarna också städer åtminstone... Man kör ju inte med öppna kort... Möjligen skull man kunna sälja en bil idag där med redan nu säger att 2027 dvs om om 10 år får du inte köra denna i dessa ständer... ja så hade detta legat med i allas beräkning vad de gäller såväl första andra och 10 ägare av bilen... Nu är de som skicka bomben vidare så får vi se när bilar av årsmodell 2018 ska gå i luften...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
Det är ingen som har tvingat en att köpa en diesel men bilarna skall ju följa de utsläpp som tillverkarna och kontrollmyndigheterna har kommit fram. Som det verkar vara så är dessa siffror bara bluff och båg. Både företagen och kontrollmyndigheterna borde ta smällarna och kunden borde gå skadefri men nu verkar det motsatta gälla. Kunden är den som drabbas och kontrollmyndigheterna och tillverkarna verkar soppa allt under mattan så gått det går.
Tester på nya Volkswagen dieslbilar har ju dock visat att de klara dagens krav även vid normal körning, om politikerna förbjuder även dessa från att köra i centrala Stockholm så är frågan var motiveringen finns och ska köparen stå för det rejäla värdetappet som bilen skulle få?
BMW:s nya dieslar är mycket bättre än gränsvärdet även vid normal körning. Till skillnad från Volvo som var nästan sämst i klassen.

Moderna bensinmotorer med direktinsprutning är inte så jättebra heller vad gäller partiklar. http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eselbilar/

En bensinmotor släpper också ut kolmonoxid men är man inte i ett slutet rum så är det inte så farligt väl? Dieselmotorer fungerar faktiskt mycket bättre i slutna rum.
Dieselmotorer ger väldigt låga halter kolmonoxid och lämnar ifrån sig höga halter syre, vilket gör den lämplig som kraftkälla vid exempelvis industrier med slutna rum. Vid gruvdrift har dieselmotorer länge använts eftersom den höga halten syre i avgaserna nästan motsvarar mängden syre i vår atmosfär. Vid normal belastning ger en dieselmotor avgaser innehållandes cirka 18% syre. Jordens atmosfär består till ca 79% av kväve och 21% syre.
http://sv.metapedia.org/w/Dieselavgaser


För att inte nämna då att dieselmotorer har mindre koldioxidutsläpp vilket ju var anledningen till skattesänkningen för ett gäng år sen.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Jerker »

Skönt att man inte har nån diesel att sälja!

Jag tror att det kan bli ganska turbulent på bilmarknaden framöver. Allt fler börjar inse att de inte kan köpa en ny fossil utan att göra stora förluster inom en snar framtid. Så enda alternativet är en elbil. Suget efter elbilar kommer att öka dramatiskt medan det faller bland fossiler. Bilföretagen kommer inte att kunna kontrollera detta som de hoppats. Rätt vad det är går proppen ur och då vill ingen ha en fossil. Det kan går rätt fort. Som en stilla flod som plötsligt närmar sig ett vattenfall. När man inser att fallet är där framme är det försent att försöka ta sig iland...
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av unumlapis »

Jerker skrev:
Bilföretagen kommer inte att kunna kontrollera detta som de hoppats. Rätt vad det är går proppen ur och då vill ingen ha en fossil.
Dock så verkar gemene man glömma rätt fort och det påvisar inte minst VW aktiekurs som är tillbaks igen på samma nivå innan dieselbluffen exploderade för dem; men som det nämnt i en annan tråd så kan mycket väl nästa diskussion komma igång kring AdBlue som det mycket väl kan fuskas med från tillverkarna eller som redan sker idag bland åkarna (lastbil och taxi) så är det en teknik som strular och kostar på. Frågade häromdagen en taxi chaffis hur ofta han fick titta till AdBlue, iom jag inte har någon egen erfaranhet med det, och enligt honom fick han fylla på AdBlue varje vecka och till priset av 89-159 kr/l så var det kanske något han gärna vill slippa.... samt att det verkade strula lite hela tiden.

Vidare när man läser kring hur bilindustrin har manipulerat sin omgivning och hur man fortfarande än idag från politiker går på industrins linje, till trots vad historien visas. T ex hela diskussionen kring sk temperaturfönster; låt mig låna några rader från Svd:

Under hösten 2015 och våren 2016 kom avslöjandena slag i slag. Dieselbilar från bland annat Mercedes, Renault och Opel släppte också ut upp till 40 gånger mer farlig kväveoxid ute på vägarna än i testlabben. Och det tycktes ha med temperaturen att göra. Mercedes mjukvara stängde av kväveoxidreningen under 10 grader, Opels och Renaults när temperaturen kröp under 17 grader.

Alltså: nästan jämt.”


Den 14 juli, 2016 tog kommittén upp ämnet temperaturfönster. Granskarna ville höra hur biltillverkare utanför Europa löste detta:

"Nära 60 personer i granskningskommittén och ett 50-tal åhörare såg tre bistra japanska herrar i mörka kostymer från Mitsubishi gå in i det stora rummet på EU-parlamentet. Mitsuhiko Yamashita, Mitsubishis forsknings- och utvecklingschef, lät blicken vandra mellan kommitténs ledamöter och sade i micken att deras rening fungerade mellan minus 12 och plus 60 grader. "

Okay, där går ridåan ner för flertalet aktörer och lögnen är ett faktum att det handlar om att spara pengar och här undrar jag som många andra; hur jävla naiva är våra folkvalda som inte verkar ha någon uns av källkritik eller ha någon form av neutrala experter som kan hjälpa dem?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av MangeT »

Har haft en BMW med AdBlue och full AdBlue tank i den bilen räckte typ 2500mil och tror att den var på ca 10l kan ha varit upp mot 12l.
Gick då att köpa AdBlue dunk på 10l på PREEM mackar för typ 180kr har för mig att Statoil ska ha det också för liknande kostnad så det ligger då på ca 18kr / l men tror att det går att få tag på billigare på annat håll.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av unumlapis »

MangeT skrev:
Har haft en BMW med AdBlue och full AdBlue tank i den bilen räckte typ 2500mil och tror att den var på ca 10l kan ha varit upp mot 12l.
Gick då att köpa AdBlue dunk på 10l på PREEM mackar för typ 180kr har för mig att Statoil ska ha det också för liknande kostnad så det ligger då på ca 18kr / l men tror att det går att få tag på billigare på annat håll.
Det låter klart rimligare så gissar de pratade om 10l dunk och inte literpris. Tack för justeringen! Det var en Mercedes taxi och han ansåg sig behöva fylla på varje vecka. Men okay, en extra kostnad på säg 200 kr kan knappast vara en dealbreaker!! Skulle vara då om de får åka till verkstad en gång i månaden för att fix AdBlue hw om den strular hela tiden.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Jerker »

Alltså, jag vill egentligen inte medverka i nåt slags misstroendedrev mot politiker eftersom det är väldigt svårt att föra nån slags ideologisk politik eftersom alla beslut kräver kohandel mellan olika block. Men nog känner jag att det är fruktansvärt illa skött just i den här frågan. Ifall nån hyser förakt för de politiker som medverkat till den röra vi har gällande bilmiljöpolitik så klandrar jag dem inte!
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av unumlapis »

Jerker, enig i det du skriver och det handlar inte om misstroendedrev mot politiker för då lyssnar de än mindre. Men när tillfälle ges, så är det aldrig fel att försöka ta en faktabaserad diskussion utan att gå in på partipolitik, någonstans så fastnar detta oftast på ett eller annat sätt. Men det handlar också om att få ut rätt fakta till omgivningen och för den delen de journalister som inte orka gräva själva.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Verdi

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Flera förståsigpåare har ju hävdat att andrahandsvärdet är en risk vid köp av elbil. Undrar vad de har att säga nu?
Idag är det är en risk att köpa bil oavsett bränsle. Dessutom är elbilar i regel dyrare än motsvarande fossilbil så risken ökar ju pga det också.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Flera förståsigpåare har ju hävdat att andrahandsvärdet är en risk vid köp av elbil. Undrar vad de har att säga nu?
Idag är det är en risk att köpa bil oavsett bränsle. Dessutom är elbilar i regel dyrare än motsvarande fossilbil så risken ökar ju pga det också.
Jag tänker på personer som menat att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärde än dieselbilar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Flera förståsigpåare har ju hävdat att andrahandsvärdet är en risk vid köp av elbil. Undrar vad de har att säga nu?
Idag är det är en risk att köpa bil oavsett bränsle. Dessutom är elbilar i regel dyrare än motsvarande fossilbil så risken ökar ju pga det också.
Jag tänker på personer som menat att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärde än dieselbilar.
Ingen kan förutse framtiden. Både fossilbilar och dagens elbilar kan tappa mycket.
Verdi

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Flera förståsigpåare har ju hävdat att andrahandsvärdet är en risk vid köp av elbil. Undrar vad de har att säga nu?
Idag är det är en risk att köpa bil oavsett bränsle. Dessutom är elbilar i regel dyrare än motsvarande fossilbil så risken ökar ju pga det också.
Jag tänker på personer som menat att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärde än dieselbilar.
Några finns även här inne. ;)

Förlåt men ditt tjat om superhögt andrahandsvärde är jag hjärtligt trött på. 73% efter 3 år eller hur var det nu? Det är ju fantasier. Köpte min nuvarande för ungefär det och den är ETT år gammal. Visserligen rullat ganska långt men ändå...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av chaffis75 »

Den finns ju risk med andrahands värde på en nya bil oavsett om de handlar om fossil bil eller elbil.
Elbilens risk är ju att de kommer nya modeller som blir mycket billigare men lika bra som den där modellen som lanserades för några år sedan :D Elbilsutvecklingen tror jag kommer vara mångdubbelt snabbare än vad den varit sedan modell S lanserades... ja ganska naturligt att utvecklingen accelererar med försäljningen.

Sammanfattningen är att de är inte helt lätt att köpa bil just nu.. men de är klart bil har väl sällan varit en vinst affär även om de kan finnas undantag...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Niklas Z »

Ja, elbilsutvecklingen tror jag definitivt kommer att vara snabbare än för fossilbilar, men det lär nog ställa fossilbilarna än mer i skamvrån. Det är inte så att elbilsmarknaden är en kategori som är helt avskild från fossilbilsmarknaden. Fler och fler kommer att vilja ha elbil och då växer även efterfrågan på begagnat.
Begagnade bilar är ofta andrabil i hushåll och i den rollen fungerar även flertalet "icke-Tesla" BEV väldigt bra. Visst är det så att hemmaladdning kan vara svårt eller omöjligt för dem som bor i hyresrätt eller bostadsrätt, men mer än halva befolkningen bor i villa, vilket gör att det finns gott om presumtiva köpare som har möjlighet till hemmaladdning.
Dessutom är de förslag som handlar om att stänga fossilbilar ute från t ex stadskärnor skäl nog att se mörkt på deras andrahandsvärde och det är inget som man inte visste om tidigare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av mati »

Jag tror fortfarande att andrahandsvärdet på en Tesla kommer att rasa som en sten så fort konkurrenterna kommer med vettiga alternativ i tillräckligt stora volymer. Tesla och det höga andrahandsvärdet på deras bilar lever idag på ett enda sak, och det är bristen på konkurrens. Denna monopolställning kommer inte de inte att behålla för evigt. Den saken är säker. Det enda som är osäkert är tidshorisonten. Det handlar om några få år, men inte mer. Vi som har en Tesla idag kan säkert sälja den till ett ganska bra pris om två-tre år. Men därefter vetefan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Jag tror fortfarande att andrahandsvärdet på en Tesla kommer att rasa som en sten så fort konkurrenterna kommer med vettiga alternativ i tillräckligt stora volymer. Tesla och det höga andrahandsvärdet på deras bilar lever idag på ett enda sak, och det är bristen på konkurrens. Denna monopolställning kommer inte de inte att behålla för evigt. Den saken är säker. Det enda som är osäkert är tidshorisonten. Det handlar om några få år, men inte mer. Vi som har en Tesla idag kan säkert sälja den till ett ganska bra pris om två-tre år. Men därefter vetefan.
Du är rolig! " Den mest missnöjda, vältaliga Teslaentusiast" jag vet! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av tor »

En annan risk med andrahansvärdet på elbilar är ju om det kommer en teknik som skulle vara revolutionerande. Typ 200kwh batteri i en liten bil... :P


Mer on topic: gäller dessa förbud mot dieslar verkligen de senaste bilarna med partikelfilter osv? Tidigare har jag endast sett att det skulle vara aktuellt för äldre modeller.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Jag tror fortfarande att andrahandsvärdet på en Tesla kommer att rasa som en sten så fort konkurrenterna kommer med vettiga alternativ i tillräckligt stora volymer. Tesla och det höga andrahandsvärdet på deras bilar lever idag på ett enda sak, och det är bristen på konkurrens. Denna monopolställning kommer inte de inte att behålla för evigt. Den saken är säker. Det enda som är osäkert är tidshorisonten. Det handlar om några få år, men inte mer. Vi som har en Tesla idag kan säkert sälja den till ett ganska bra pris om två-tre år. Men därefter vetefan.
Det vore intressant att veta vad du anser vara "som en sten".

Personligen tror jag det sakta kommer krypa nedåt, men jag menar verkligen sakta och krypa...

Jag tror det dröjer 3-5 år innan konkurrenterna har bilar ute i volym som kan konkurrera med Model S och X. Då menar jag inte bara bilen i sig utan även laddnätverk och autopilot. Jag tror det dröjer ytterligare ett par år innan de har vettiga konkurrenter till Modell 3.

Jag tycker många här på forumet verkar ha någon slags tro på att de tyska premiumtillverkarna när de börjar tillverka elbilar plötsligt kommer dumpa sina marginaler. Det kommer ju inte hända! Aktieägarna kommer förvänta sig samma marginaler på elbilarna som på allt annat. Då ska priserna såklart också kompensera för kostnader med laddnätverk och uteblivna serviceintäkter...

Jag tror prisbilden på Audi, Mercedes, BMW, Jaguar, Lexus mfl kommer vara liknande den Tesla har idag. Jag tror även fortsättningsvis det kommer vara för- och nackdelar med respektive märke.

Jag tror tex Tesla under överskådlig framtid kommer kännas mer "high tech" och jag tror det dröjer länge innan de andra är ikapp gällande laddnätverk och AP. De andra kommer säkert ha fördel när det gäller kvalitetskänsla och precision tex. När det gäller faktisk kvalitet så är det mer tveksamt... BMW och Jaguar tex anser jag inte ha några imponerande kvalitetsnivåer.

Gällande körglädje och prestanda så är det svårt att sia tycker jag. BMW, Audi och Jaguar kommer säkert satsa hårt på detta och kanske når de tom förbi Tesla. Time will tell...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av MangeT »

Tror inte att storleken på batteriet är viktigast utan laddtiden. Kommer ny teknik som kan ladda batteriet till 90% på 5 min så kommer det vara totala dödsstöten för bilar med fossilmotorer men också sänka andrahandsvärdet dessvärre rejält för min model S t.ex som jag tänkt behålla länge. Laddtiden tror jag är viktigast och självklart laddinfrastruktur där Tesla idag är i en helt egen liga.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Teslaspolen »

Blir dyra laddare som ska mata sådana styrkor.

Nej, det som avgör är varken antalet kWh, laddhastighet eller priset. Men en balans av dessa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Flera förståsigpåare har ju hävdat att andrahandsvärdet är en risk vid köp av elbil. Undrar vad de har att säga nu?
Idag är det är en risk att köpa bil oavsett bränsle. Dessutom är elbilar i regel dyrare än motsvarande fossilbil så risken ökar ju pga det också.
Jag tänker på personer som menat att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärde än dieselbilar.
Några finns även här inne. ;)

Förlåt men ditt tjat om superhögt andrahandsvärde är jag hjärtligt trött på. 73% efter 3 år eller hur var det nu? Det är ju fantasier. Köpte min nuvarande för ungefär det och den är ETT år gammal. Visserligen rullat ganska långt men ändå...
93% fick jag efter 3år och 5000mil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Verdi »

Jaha? Och på vilket sätt är det relevant för framtiden?
Skriv svar