Begagnade dieslar går inte att sälja

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av ermase »

mati skrev:
Jag tror fortfarande att andrahandsvärdet på en Tesla kommer att rasa som en sten så fort konkurrenterna kommer med vettiga alternativ i tillräckligt stora volymer. Tesla och det höga andrahandsvärdet på deras bilar lever idag på ett enda sak, och det är bristen på konkurrens. Denna monopolställning kommer inte de inte att behålla för evigt. Den saken är säker. Det enda som är osäkert är tidshorisonten. Det handlar om några få år, men inte mer. Vi som har en Tesla idag kan säkert sälja den till ett ganska bra pris om två-tre år. Men därefter vetefan.
Du har nog rätt Mati om nåra år kommer det hända saker, men jag tror du missar två saker :mrgreen:
1. Tesla är ett hypat varumärke och kommer så fortsätta att vara i många år, vilket är viktigt för "Iphone generationen". Jämför med Iphone själv t.ex. en telefon som kostar dubbelt så mycket som den borde göra men ändå säljer bra, väldigt bra. Iphone var först och är hypat inte helt olikt Tesla.
2. Efterfrågan på elbilar kommer explodera och det kommer dröja länge innan tillgången kan matcha den efterfrågan hur gärna än de stora konkurrenterna vill, då finns det plats även för begagnade Teslor. Långtester visar ju att batteridegraderingen är måttlig och en bil helt i aluminium och med minimalt med slitagedelar lär ju vara ganska användbar under lång tid framöver.
Jag tror den stora risken för andrahandsvärdet på en Tesla är Tesla själva. Klarar inte Tesla att leverera i närheten av sina storslagna planer, model 3 i synnerhet, då kan det bli problem. Skulle Tesla till exempel gå i konkurs, då håller jag med sig fullt ut Mati, då kommer andrahandsvärdet rasa som en sten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
Du är rolig! " Den mest missnöjda, vältaliga Teslaentusiast" jag vet! :D
Haha tack. :) Nej, jag är ingen Teslaentusiast på det viset. Jag gillar elbilar eftersom jag anser att vi måste komma bort från fossila bränslen. Men vad det stitter för märkesemblem i bak på bilen struntar jag egentligen i. Jag är nog den mest märkesotrogna bilköparen som finns. Är jag inte nöjd så byter jag bil och märke. Gammal vana.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Det vore intressant att veta vad du anser vara "som en sten".
Nja, det lär framtiden visa, men vi kan nog inte utgå ifrån att vi i all evighet kan sälja begagnade Teslor till skyhöga priser. Det räcker ju om man inte får bilen såld till det beräknade restvärdet när leasingen går ut. Då blir det sura miner och det roliga blir plötsligt väldigt jobbigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Flera förståsigpåare har ju hävdat att andrahandsvärdet är en risk vid köp av elbil. Undrar vad de har att säga nu?
Idag är det är en risk att köpa bil oavsett bränsle. Dessutom är elbilar i regel dyrare än motsvarande fossilbil så risken ökar ju pga det också.
Jag tänker på personer som menat att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärde än dieselbilar.
Några finns även här inne. ;)
Skojar du?
Jag trodde att det var bara en :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av nek0 »

ermase skrev:
mati skrev:
Jag tror fortfarande att andrahandsvärdet på en Tesla kommer att rasa som en sten så fort konkurrenterna kommer med vettiga alternativ i tillräckligt stora volymer. Tesla och det höga andrahandsvärdet på deras bilar lever idag på ett enda sak, och det är bristen på konkurrens. Denna monopolställning kommer inte de inte att behålla för evigt. Den saken är säker. Det enda som är osäkert är tidshorisonten. Det handlar om några få år, men inte mer. Vi som har en Tesla idag kan säkert sälja den till ett ganska bra pris om två-tre år. Men därefter vetefan.
Du har nog rätt Mati om nåra år kommer det hända saker, men jag tror du missar två saker :mrgreen:
1. Tesla är ett hypat varumärke och kommer så fortsätta att vara i många år, vilket är viktigt för "Iphone generationen". Jämför med Iphone själv t.ex. en telefon som kostar dubbelt så mycket som den borde göra men ändå säljer bra, väldigt bra. Iphone var först och är hypat inte helt olikt Tesla.
2. Efterfrågan på elbilar kommer explodera och det kommer dröja länge innan tillgången kan matcha den efterfrågan hur gärna än de stora konkurrenterna vill, då finns det plats även för begagnade Teslor. Långtester visar ju att batteridegraderingen är måttlig och en bil helt i aluminium och med minimalt med slitagedelar lär ju vara ganska användbar under lång tid framöver.
Jag tror den stora risken för andrahandsvärdet på en Tesla är Tesla själva. Klarar inte Tesla att leverera i närheten av sina storslagna planer, model 3 i synnerhet, då kan det bli problem. Skulle Tesla till exempel gå i konkurs, då håller jag med sig fullt ut Mati, då kommer andrahandsvärdet rasa som en sten.
Ojj jämföra en telefon för 10 000kr och en bil för 1 000 000kr. Tror att marknaden för en telefon är mycket större . Jag menar förlora 10 000 klarar vem som helst men 1 000 000 klarar inte speciellt många . Kommer man upp i större volymer på Model 3 kommer Model S bli ganska svårsåld
Verdi

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Kommer man upp i större volymer på Model 3 kommer Model S bli ganska svårsåld
Varför då? Man väljer väl bil efter behov och tycke än efter bränsle? Snart är el som vilket bränsle som helst och man väljer bil efter samma parametrar som man alltid gjort.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av LarsL »

Skulle gissa att det är ganska riskfritt att köpa en elbil idag med de hyggligt stora batterierna (>40kWh). Eftersom de funkar som första bil för de flesta och det blir bara bättre om 3år med den ökade snabbladdarutbyggnaden. Ska du ha en rimligt billig elbil så är det en begagnad Leaf 2 eller äldre som gäller. Nya bila4 kanske är bättre men de kommer fortfarande vara dyra och ha långa leveranstider.

Diesel (och ICE i allmänhet) kommer bli svårsålda eller i värsta fall till och med värdelösa. Det kommer förbudszoner och höga skatter som gör bilarna oattraktiva. Risken då finns att fossilbilen går samma väg som tjock-tv som inte ens secondhand ville ta emot som gåva, de var helt enkelt hopplösa att sälja oavsett pris. Nu tror jag att det scenariot ligger 10-15 år bort men vid någon punkt kommer folk inse att det är dit vi är på väg och då sjunker priserna som stenar... lite självuppfyllande så att säga.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Kommer man upp i större volymer på Model 3 kommer Model S bli ganska svårsåld
Varför då? Man väljer väl bil efter behov och tycke än efter bränsle? Snart är el som vilket bränsle som helst och man väljer bil efter samma parametrar som man alltid gjort.
Tror att många som idag köper instegs modellen hellre köper billigare Model 3 eftersom alla inte behöver så stor bil som Model S är. Det är bara vad jag tror, kan ha fel :)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Kommer man upp i större volymer på Model 3 kommer Model S bli ganska svårsåld
Varför då? Man väljer väl bil efter behov och tycke än efter bränsle? Snart är el som vilket bränsle som helst och man väljer bil efter samma parametrar som man alltid gjort.
Tror att många som idag köper instegs modellen hellre köper billigare Model 3 eftersom alla inte behöver så stor bil som Model S är. Det är bara vad jag tror, kan ha fel :)
Så kan det mycket väl vara men samtidigt så växer marknaden för elbilar i en rasande takt, enligt Tesla så hade de nytt rekord av både leveranser och beställningar av Model S och X nu under tredje kvartalet i Nordamerika, Europa och Asien.
Verdi

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Kommer man upp i större volymer på Model 3 kommer Model S bli ganska svårsåld
Varför då? Man väljer väl bil efter behov och tycke än efter bränsle? Snart är el som vilket bränsle som helst och man väljer bil efter samma parametrar som man alltid gjort.
Tror att många som idag köper instegs modellen hellre köper billigare Model 3 eftersom alla inte behöver så stor bil som Model S är. Det är bara vad jag tror, kan ha fel :)
Ja det påverkar säkert till viss del men samtidigt så växer den totala efterfrågan mer. Elbilar går från en nischprodukt till mainstream. De som idag inte ens funderar på en elbil kan om 3-4 år mycket väl köpa en begagnad S istället för sin V90 eller A6.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Kommer man upp i större volymer på Model 3 kommer Model S bli ganska svårsåld
Varför då? Man väljer väl bil efter behov och tycke än efter bränsle? Snart är el som vilket bränsle som helst och man väljer bil efter samma parametrar som man alltid gjort.
Tror att många som idag köper instegs modellen hellre köper billigare Model 3 eftersom alla inte behöver så stor bil som Model S är. Det är bara vad jag tror, kan ha fel :)
Så kan det mycket väl vara men samtidigt så växer marknaden för elbilar i en rasande takt, enligt Tesla så hade de nytt rekord av både leveranser och beställningar av Model S och X nu under tredje kvartalet i Nordamerika, Europa och Asien.
Jag tänkte som så att många vill ha en Tesla och kanske inte har råd med en Model S. Sedan jämför man vad man får för 500 000 och då skulle åtminstone jag tagit en ny midre modell än en begagnad . Det kan bli dyrt om något pajar på en dyr bil .
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av ermase »

nek0 skrev:
ermase skrev:
mati skrev:
Jag tror fortfarande att andrahandsvärdet på en Tesla kommer att rasa som en sten så fort konkurrenterna kommer med vettiga alternativ i tillräckligt stora volymer. Tesla och det höga andrahandsvärdet på deras bilar lever idag på ett enda sak, och det är bristen på konkurrens. Denna monopolställning kommer inte de inte att behålla för evigt. Den saken är säker. Det enda som är osäkert är tidshorisonten. Det handlar om några få år, men inte mer. Vi som har en Tesla idag kan säkert sälja den till ett ganska bra pris om två-tre år. Men därefter vetefan.
Du har nog rätt Mati om nåra år kommer det hända saker, men jag tror du missar två saker :mrgreen:
1. Tesla är ett hypat varumärke och kommer så fortsätta att vara i många år, vilket är viktigt för "Iphone generationen". Jämför med Iphone själv t.ex. en telefon som kostar dubbelt så mycket som den borde göra men ändå säljer bra, väldigt bra. Iphone var först och är hypat inte helt olikt Tesla.
2. Efterfrågan på elbilar kommer explodera och det kommer dröja länge innan tillgången kan matcha den efterfrågan hur gärna än de stora konkurrenterna vill, då finns det plats även för begagnade Teslor. Långtester visar ju att batteridegraderingen är måttlig och en bil helt i aluminium och med minimalt med slitagedelar lär ju vara ganska användbar under lång tid framöver.
Jag tror den stora risken för andrahandsvärdet på en Tesla är Tesla själva. Klarar inte Tesla att leverera i närheten av sina storslagna planer, model 3 i synnerhet, då kan det bli problem. Skulle Tesla till exempel gå i konkurs, då håller jag med sig fullt ut Mati, då kommer andrahandsvärdet rasa som en sten.
Ojj jämföra en telefon för 10 000kr och en bil för 1 000 000kr. Tror att marknaden för en telefon är mycket större . Jag menar förlora 10 000 klarar vem som helst men 1 000 000 klarar inte speciellt många . Kommer man upp i större volymer på Model 3 kommer Model S bli ganska svårsåld
Det jag menar är att det finns många som är beredda att betala mer, ibland ganska mycket mer, för "rätt" varumärke oavsett om det handlar om 10 000 kr eller 1 000 000 kr. Du har rätt gällande model 3 och model S om det blir så att ökningen av elbilsmarknaden stagnerar. Jag tror inte det, tvärtom tror jag att model S kan öka i volym samtidigt som Model 3 tar fart.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Jaha? Och på vilket sätt är det relevant för framtiden?
Läser du ens vad du svarar på? Någon ifrågasätter om man kan få 73% i restvärde varpå jag svarar att jag fick 93%! Det är väl i allra högsta grad relevant.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Jaha? Och på vilket sätt är det relevant för framtiden?
Läser du ens vad du svarar på? Någon ifrågasätter om man kan få 73% i restvärde varpå jag svarar att jag fick 93%! Det är väl i allra högsta grad relevant.
Så du tror 93% är vad man ska förvänta sig och är en relevant siffra? Haha. Grattis till dig men det där gör du inte om. Dopad av dollarkurs och litet utbud. Så lär det knappast se ut framöver. Att tro att ens 73% är rimligt är oändligt naivt.

Men visst. Jag är illojal mot Tesla som påpekar självbedrägeriet... suck.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av ovelundkvist »

Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Men ingen kan ju ha missat dieselns, eller för den delen bensinens skadliga effekter tidigare!?! Tänk efter hur länge du vill tillbringa tid med en fossilbil med motorn igång i ett stängt garage.
Är du på riktigt? Liiiite större ödmjukhet skulle inte skada.
Ödmjukhet inför vadå? Människor som köpt diesel de senaste åren för att komma billigt undan trots vetskap om dieselns negativa inverkan på människors hälsa?

Det är över 5 år sedan WHO slog fast att dieselavgaser kan orsaka cancer och tillhör samma riskgrupp som asbest, arsenik och senapsgas:
https://www.svd.se/who-diesel-orsakar-cancer
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Jaha? Och på vilket sätt är det relevant för framtiden?
Läser du ens vad du svarar på? Någon ifrågasätter om man kan få 73% i restvärde varpå jag svarar att jag fick 93%! Det är väl i allra högsta grad relevant.
Så du tror 93% är vad man ska förvänta sig och är en relevant siffra? Haha. Grattis till dig men det där gör du inte om. Dopad av dollarkurs och litet utbud. Så lär det knappast se ut framöver. Att tro att ens 73% är rimligt är oändligt naivt.

Men visst. Jag är illojal mot Tesla som påpekar självbedrägeriet... suck.
Fast det finns inget som säger att svenska kronan inte fortsätter försvagas. Riksbanken ser ut att fortsätta på inslagen bana med försvagning av kronan för att stimulera inflation och export... Så "dopingen" kan mycket väl fortsätta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Verdi »

ovelundkvist skrev:
Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Men ingen kan ju ha missat dieselns, eller för den delen bensinens skadliga effekter tidigare!?! Tänk efter hur länge du vill tillbringa tid med en fossilbil med motorn igång i ett stängt garage.
Är du på riktigt? Liiiite större ödmjukhet skulle inte skada.
Ödmjukhet inför vadå? Människor som köpt diesel de senaste åren för att komma billigt undan trots vetskap om dieselns negativa inverkan på människors hälsa?

Det är över 5 år sedan WHO slog fast att dieselavgaser kan orsaka cancer och tillhör samma riskgrupp som asbest, arsenik och senapsgas:
https://www.svd.se/who-diesel-orsakar-cancer
För att ta ett personligt exempel. Min pensionerade far som har en diesel från 2010 och som går back på pensionen varje månad. Han köpte den 2011 och då fanns banne mig inte den här debatten. Inga elbilar att tala om heller. Bilen före det hade han i 14 år så han byter inte ofta...

Vad tycker du han ska göra? Sälja sin bil med brakförlust och köpa vadå för vilka pengar? Han bor på en gård och tycker om att fixa lite så dragkrok är viktigt. Lång räckvidd behövs också.

Jävligt lätt att "göra rätt" om man har pengar... det här forumet känns som en bubbla ibland.
Verdi

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Jaha? Och på vilket sätt är det relevant för framtiden?
Läser du ens vad du svarar på? Någon ifrågasätter om man kan få 73% i restvärde varpå jag svarar att jag fick 93%! Det är väl i allra högsta grad relevant.
Så du tror 93% är vad man ska förvänta sig och är en relevant siffra? Haha. Grattis till dig men det där gör du inte om. Dopad av dollarkurs och litet utbud. Så lär det knappast se ut framöver. Att tro att ens 73% är rimligt är oändligt naivt.

Men visst. Jag är illojal mot Tesla som påpekar självbedrägeriet... suck.
Fast det finns inget som säger att svenska kronan inte fortsätter försvagas. Riksbanken ser ut att fortsätta på inslagen bana med försvagning av kronan för att stimulera inflation och export... Så "dopingen" kan mycket väl fortsätta.
Visst, men du kan ju inte gärna räkna med det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av LarsL »

Om man inte insett att fossilbilar släpper ut farliga gaser så måste man väl ändå förstå att man lurat sig själv? Det är ju uppenbart att man inte vill andas in det som kommer ut ur avgassystemet på bilen eller ÄR NåGONav en annan åsikt? Är det någon som inte förstått det sedan barnsben?
Jag hävdade att redan under värsta dieselyran att det finns fler utsläpp än CO2, väldigt få tog till sig det. Det finns fortfarande de som tror att lösningen är biodiesel eller biogas bara för att de löser CO2 frågan. Självklart kommer alla dessa förbränningsmotorer att bli förbjudna/straffbeskattade inne i stadscentrum. Så kom nu inte å gnäll om 4-5 år när de inte går att sälja dem. :roll:

Verdi, se till att byta ut din fars diesel emot en elbil medan han fortfarande får något för eländet. Du vet ju vad som är på gång. Annars får han nog acceptera att köra den till skrotdagar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
För att ta ett personligt exempel. Min pensionerade far som har en diesel från 2010 och som går back på pensionen varje månad. Han köpte den 2011 och då fanns banne mig inte den här debatten. Inga elbilar att tala om heller. Bilen före det hade han i 14 år så han byter inte ofta...

Vad tycker du han ska göra? Sälja sin bil med brakförlust och köpa vadå för vilka pengar? Han bor på en gård och tycker om att fixa lite så dragkrok är viktigt. Lång räckvidd behövs också.

Jävligt lätt att "göra rätt" om man har pengar... det här forumet känns som en bubbla ibland.
Precis så. Jag köpte alltid dieslar. De är billigare i drift än bensinbilar och dessutom släpper de ut mindre CO2. Det pratades alltid om partikelutsläpp, inte ett ord om NOx. Partiklarna (och till viss del NOx) tas ju hand om i partikelfiltret. Nya dieslar ansågs vara rena. För bara två-tre år sedan väcktes till och med en debatt att nya bensinbilar släpper ut betydligt större mängd partiklar än dieslar. Hur i hela friden skulle man vetat att de prisade dieslarna plötsligt skulle bli nästan olagliga?
Den som skaffar en diesel idag får skylla sig själv, men de som gjorde det för några år sedan får absolut inte skuldbeläggas för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Om man inte insett att fossilbilar släpper ut farliga gaser så måste man väl ändå förstå att man lurat sig själv? Det är ju uppenbart att man inte vill andas in det som kommer ut ur avgassystemet på bilen eller ÄR NåGONav en annan åsikt? Är det någon som inte förstått det sedan barnsben?
Jag hävdade att redan under värsta dieselyran att det finns fler utsläpp än CO2, väldigt få tog till sig det. Det finns fortfarande de som tror att lösningen är biodiesel eller biogas bara för att de löser CO2 frågan. Självklart kommer alla dessa förbränningsmotorer att bli förbjudna/straffbeskattade inne i stadscentrum. Så kom nu inte å gnäll om 4-5 år när de inte går att sälja dem. :roll:

Verdi, se till att byta ut din fars diesel emot en elbil medan han fortfarande får något för eländet. Du vet ju vad som är på gång. Annars får han nog acceptera att köra den till skrotdagar.
Jag tror alla har insett att fossilbilar inte är bra men för inte så länge sen så fanns det inga alternativ och de senaste åren har alternativen varit väldigt dyra. Min mormor har en pension på 10 000 kr tror jag, det skulle ta henne två år där hon inte spenderar en krona på något för att få ihop pengarna på den billigaste elbilen idag med supermiljöbilspremien, tycker du det är rimligt? Eller ska mina föräldrar hosta upp ungefär 300 000 kr för att köpa en bil till henne? Grattis till er som har råd att köpa en ny elbil och tack för att ni driver på utvecklingen men acceptera för guds skull att alla inte kan göra det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Jerker »

Att strutsa och bara överlåta allt ansvar till t.ex. politiker är väl en av människans bästa grenar. Det är jävligt jobbigt att som enskild person ta ställning enligt tillgängliga fakta när hela samhället drar åt andra hållet. Då är det väldigt lätt att tänka som så att "varför ska jag, när alla andra?" eller bara förlita sig på vad samhället i stort godkänner, som t.ex. riksdagsbeslut om subventionering av "miljödieslar" osv.

Jag vägrar för egen del att flyga, och det är något ingen runt omkring mig verkar begripa varför utan betraktar mig som lite lätt utvecklingsstörd, även min egen hustru. Även de som vet att flygresorna är fruktansvärda miljöbovar rycker bara på axlarna och prioriterar sina semesterresor framför vetskapen att de medverkar till att vi går in i en irreversibel miljösituation. "Alla andra flyger ju, och det spelar ingen roll att min flygstol står tom, för planet skulle ha gått ändå."

Så att massor av svenska bilköpare gått på den för ögonblicket gällande rekommendationen angående drivmedelstyp är inte alls nåt konstigt. Varför göra faktakoll själv när riksdagen beslutat vad som är miljöbil eller inte? Man utgår naturligtvis från att en sån institution som riksdagen gjort ordentlig och totalt oberoende bakgrundskoll innan man tar beslut. Och att besluten grundar sig helt på logik och att inga lobbygrupper har nåt som helst inflytande på våra folkvalda. Eller?

Jag håller också med om att det blir lite enögt här på forumet eftersom det ofta antas att alla har råd att köpa elbilar eller iaf nya bilar. Men det är inte nån särskilt stor del av befolkningen som köper nya bilar. Många gör det aldrig under sin livstid och medelåldern på människor som gör sitt första nybilsköp ligger över 50 år. Jag har nu, när jag har passerat 50 och mina barn är utflugna, själv för första gången i mitt liv en ekonomi som tillåter ett nybilsköp, men så har det inte alltid varit. Det har varit perioder i mitt liv då vi i familjen inte ens hade råd att ha två gamla skrotbilar, trots att vi egentligen inte klarade oss med bara en bil, utan tvingades trassla en massa för att få vardagen att gå ihop. Så jag har full förståelse för dem som har satsat en ganska stor del av sitt ekonomiska utrymme på att köpa en bra bil, om än inte alldeles ny men ändå ganska dyr, och nu tvingas se den förlora kraftigt i värde, om de blir förtvivlade! Det är inte bara att sälja med förlust och köpa en annan, hur som helst.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
Att strutsa och bara överlåta allt ansvar till t.ex. politiker är väl en av människans bästa grenar. Det är jävligt jobbigt att som enskild person ta ställning enligt tillgängliga fakta när hela samhället drar åt andra hållet. Då är det väldigt lätt att tänka som så att "varför ska jag, när alla andra?" eller bara förlita sig på vad samhället i stort godkänner, som t.ex. riksdagsbeslut om subventionering av "miljödieslar" osv.

Jag vägrar för egen del att flyga, och det är något ingen runt omkring mig verkar begripa varför utan betraktar mig som lite lätt utvecklingsstörd, även min egen hustru. Även de som vet att flygresorna är fruktansvärda miljöbovar rycker bara på axlarna och prioriterar sina semesterresor framför vetskapen att de medverkar till att vi går in i en irreversibel miljösituation. "Alla andra flyger ju, och det spelar ingen roll att min flygstol står tom, för planet skulle ha gått ändå."

Så att massor av svenska bilköpare gått på den för ögonblicket gällande rekommendationen angående drivmedelstyp är inte alls nåt konstigt. Varför göra faktakoll själv när riksdagen beslutat vad som är miljöbil eller inte? Man utgår naturligtvis från att en sån institution som riksdagen gjort ordentlig och totalt oberoende bakgrundskoll innan man tar beslut. Och att besluten grundar sig helt på logik och att inga lobbygrupper har nåt som helst inflytande på våra folkvalda. Eller?

Jag håller också med om att det blir lite enögt här på forumet eftersom det ofta antas att alla har råd att köpa elbilar eller iaf nya bilar. Men det är inte nån särskilt stor del av befolkningen som köper nya bilar. Många gör det aldrig under sin livstid och medelåldern på människor som gör sitt första nybilsköp ligger över 50 år. Jag har nu, när jag har passerat 50 och mina barn är utflugna, själv för första gången i mitt liv en ekonomi som tillåter ett nybilsköp, men så har det inte alltid varit. Det har varit perioder i mitt liv då vi i familjen inte ens hade råd att ha två gamla skrotbilar, trots att vi egentligen inte klarade oss med bara en bil, utan tvingades trassla en massa för att få vardagen att gå ihop. Så jag har full förståelse för dem som har satsat en ganska stor del av sitt ekonomiska utrymme på att köpa en bra bil, om än inte alldeles ny men ändå ganska dyr, och nu tvingas se den förlora kraftigt i värde, om de blir förtvivlade! Det är inte bara att sälja med förlust och köpa en annan, hur som helst.
Kommer du du börja flyga när elflygplanen kommer?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Jerker »

Smutt skrev:
Kommer du du börja flyga när elflygplanen kommer?
Ja, då är förhoppningsvis miljöprofilen bättre.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Grattis till dig men det där gör du inte om. Dopad av dollarkurs och litet utbud. Så lär det knappast se ut framöver.
Fast det finns inget som säger att svenska kronan inte fortsätter försvagas. Riksbanken ser ut att fortsätta på inslagen bana med försvagning av kronan för att stimulera inflation och export... Så "dopingen" kan mycket väl fortsätta.
Visst, men du kan ju inte gärna räkna med det.
Nej. Mitt svar syftade på det jag lämnade kvar ovan som du skrev. Där hävdar du att det inte kommer bli så. För mig är det solklart att det visst kan bli så, men behöver inte alls bli det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar