Intressant! Helt klart en positiv nyhet! Alla gillar ju chips.Seregon skrev:Det verkar som att Scania faktiskt är lite sugna på chips-branchen trots allt.
https://www.dn.se/ekonomi/scania-invest ... northvolt/
Chips på flaket
Moderator: Redaktion
Re: Chips på flaket
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Chips på flaket
Lite mer från Electrek om Northvolt och Scania.
https://electrek.co/2018/01/25/vw-scani ... sla-execs/
https://electrek.co/2018/01/25/vw-scani ... sla-execs/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Chips på flaket
Kan inte vara helt lätt för de på Daimler truck att säga detta
Låt oss se nästa år(eller senare?)
https://electrek.co/2018/02/21/tesla-se ... -daimlers/
Är teslas siffror bara fantasi eller ligger konkurrenterna så långt efter Tesla så det har svårt att förstå hur Tesla lyckas?If Tesla really delivers on this promise, we’ll obviously buy two trucks — one to take apart and one to test because if that happens, something has passed us by. But for now, the same laws of physics apply in Germany and in California
Låt oss se nästa år(eller senare?)
https://electrek.co/2018/02/21/tesla-se ... -daimlers/
Re: Chips på flaket
Jag tror inte Tesla ljuger. Vad skulle de vinna på det?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Chips på flaket
Ljuger gör de säkert inte men kanske tekniken inte är där än men de räknar att lösa det till produktionsstart ?bjelkeman skrev:Jag tror inte Tesla ljuger. Vad skulle de vinna på det?
Lite AP2 över det hela
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Chips på flaket
Lite kul att dom antyder att det är omöjligt enligt naturlagarna, som om det vore fullkomligt omöjligt oavsett hur man försöker göra det, för jag har
iaf inte sett något "omöjligt" i det Tesla påstår sig leverera även om det ser fantastiskt ut (och inte heller någon vetenskapligt bra gjord beräkning som motbevisar Tesla).
Det känns (som vanligt) mest som ett politiskt uttalande, vilket är ljusår från första gången ett företag gör så, och i värsta fall tror dom verkligen
att det är omöjligt medans det senare visar sig inte vara det...
iaf inte sett något "omöjligt" i det Tesla påstår sig leverera även om det ser fantastiskt ut (och inte heller någon vetenskapligt bra gjord beräkning som motbevisar Tesla).
Det känns (som vanligt) mest som ett politiskt uttalande, vilket är ljusår från första gången ett företag gör så, och i värsta fall tror dom verkligen
att det är omöjligt medans det senare visar sig inte vara det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Chips på flaket
FUD... hur skulle de annars kunna sälja någon av sina lastbilar.
Jag tycker inte heller att Teslas lastbil behöver göra något som bryter mot fysiska lagar.
Jag tycker inte heller att Teslas lastbil behöver göra något som bryter mot fysiska lagar.
Re: Chips på flaket
Tesla är lite slarviga och förmedlar gärna förhoppningar som sanningar. Skulle inte säga att de ljuger rakt ut men ibland blir det fel.bjelkeman skrev:Jag tror inte Tesla ljuger. Vad skulle de vinna på det?
Re: Chips på flaket
Det finns en hel del beräkningar, en del gjorda av medlemmar på detta forum, som indikerar att Semin är fullt möjlig även med nuvarande batteriteknologi. Då tänker jag på kapacitet på batteri kontra vikt. Laddmässigt + prestanda behöver vi inte räkna på, där kan vi ta befintliga bilmodeller som utgångspunkt. JB nämnde också att det är lägre krav på Semin om man ser till drivlinan, dvs, lägre effektuttag sett till antalet kWh jämfört med deras bilmodeller.
Att då befintliga tillverkare börjar prata om fysiska lagar gör att man blir lite orolig för dem.
Att då befintliga tillverkare börjar prata om fysiska lagar gör att man blir lite orolig för dem.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Chips på flaket
Bryter man mot nuvarande kända naturlagar brukar man ligga bra till för nåt Nobelpris.
Men undrar ändå vilken specifik naturlag mercagubben ansåg de inte följer, men Tesla måste ha nåt på g mest med tanke på 200kWh i Roadstern
Men undrar ändå vilken specifik naturlag mercagubben ansåg de inte följer, men Tesla måste ha nåt på g mest med tanke på 200kWh i Roadstern
ms 76132 "Eleamore"
Re: Chips på flaket
Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.12man skrev:Bryter man mot nuvarande kända naturlagar brukar man ligga bra till för nåt Nobelpris.
Men undrar ändå vilken specifik naturlag mercagubben ansåg de inte följer, men Tesla måste ha nåt på g mest med tanke på 200kWh i Roadstern
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Chips på flaket
Chefen för Mercedes lastbilsenhet är så vitt jag förstått företagsekonom i botten, så fysikens lagar är nog inget man bör ställa mer ingående frågor till honom om.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Chips på flaket
Mer imponerad vet jag inte, men det är kanske en tydligare indikation på någon form av framsteg. Man kan förstås klämma in 200 kWh med dubbla lager batterier och nuvarande teknologi men det blir ett tungt batteri i den typen av bil. Det ska å andra sidan ställas mot Semin's 75$/kWh indikation. Så jag säger oavgjortvigge50 skrev:Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Chips på flaket
Är hjulbasen på Roadstern lika lång som Model S och Model X? Nu har jag inte kollat på Roadstern så mycket men sitter mamman så högt så det får plats dubbla lager batteriet under?Laban skrev:Mer imponerad vet jag inte, men det är kanske en tydligare indikation på någon form av framsteg. Man kan förstås klämma in 200 kWh med dubbla lager batterier och nuvarande teknologi men det blir ett tungt batteri i den typen av bil. Det ska å andra sidan ställas mot Semin's 75$/kWh indikation. Så jag säger oavgjortvigge50 skrev:Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.
Re: Chips på flaket
Är Roadstern nya mamma-bilen efter socker-mom-bilen Model X?vigge50 skrev:Är hjulbasen på Roadstern lika lång som Model S och Model X? Nu har jag inte kollat på Roadstern så mycket men sitter mamman så högt så det får plats dubbla lager batteriet under?Laban skrev:Mer imponerad vet jag inte, men det är kanske en tydligare indikation på någon form av framsteg. Man kan förstås klämma in 200 kWh med dubbla lager batterier och nuvarande teknologi men det blir ett tungt batteri i den typen av bil. Det ska å andra sidan ställas mot Semin's 75$/kWh indikation. Så jag säger oavgjortvigge50 skrev:Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Chips på flaket
Svenssons skrev:Är Roadstern nya mamma-bilen efter socker-mom-bilen Model X?vigge50 skrev:Är hjulbasen på Roadstern lika lång som Model S och Model X? Nu har jag inte kollat på Roadstern så mycket men sitter mamman så högt så det får plats dubbla lager batteriet under?Laban skrev:Mer imponerad vet jag inte, men det är kanske en tydligare indikation på någon form av framsteg. Man kan förstås klämma in 200 kWh med dubbla lager batterier och nuvarande teknologi men det blir ett tungt batteri i den typen av bil. Det ska å andra sidan ställas mot Semin's 75$/kWh indikation. Så jag säger oavgjortvigge50 skrev:Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.
Tror jag skulle skriva samman men tänk att bli hämtad på dagis i en Roadster.
Re: Chips på flaket
Det är väl nuvarande teori i alla fall. Behöver inte nödvändigtvis vara ett komplett andra lager utan med zoner, ex som Lucid Air:vigge50 skrev:Är hjulbasen på Roadstern lika lång som Model S och Model X? Nu har jag inte kollat på Roadstern så mycket men sitter mamman så högt så det får plats dubbla lager batteriet under?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Chips på flaket
Så kan det klart vara, Tesla gör ju inte som I Pace precis med öppet mellan passagerare och förare nere vid fötterna.Laban skrev:Det är väl nuvarande teori i alla fall. Behöver inte nödvändigtvis vara ett komplett andra lager utan med zoner, ex som Lucid Air:vigge50 skrev:Är hjulbasen på Roadstern lika lång som Model S och Model X? Nu har jag inte kollat på Roadstern så mycket men sitter mamman så högt så det får plats dubbla lager batteriet under?
Re: Chips på flaket
vigge50 skrev:Är hjulbasen på Roadstern lika lång som Model S och Model X? Nu har jag inte kollat på Roadstern så mycket men sitter mamman så högt så det får plats dubbla lager batteriet under?Laban skrev:Mer imponerad vet jag inte, men det är kanske en tydligare indikation på någon form av framsteg. Man kan förstås klämma in 200 kWh med dubbla lager batterier och nuvarande teknologi men det blir ett tungt batteri i den typen av bil. Det ska å andra sidan ställas mot Semin's 75$/kWh indikation. Så jag säger oavgjortvigge50 skrev:Ja, jag är helt klart mer imponerad över 200 kWh i nya Roadstern än 1 MWh i Tesla Semi.
Hoppas den är kortare och att man sitter lägre. Annars blir det ju en stor SUV och inte en sportbil.
Re: Chips på flaket
Nu vet jag inte var dom stoppar dessa 200kWh men kan inte påstå att jag tycker det är särskilt imponerande egentligen. Visst ska man få plats med 4 pers (nätt och jämt) men det lär inte vara mängder med plats, det är ju trots allt en tvåsitsig sportbil vi snackar om så de lär väl offrat potentiellt "lastutrymme" till batterier istället för just mer lastutrymme eftersom det inte är målet med bilen. Detsamma gäller extra sittplatser, poängen är inte att det ska vara en familjebil och då kan man skippa att försöka göra 5 bekväma sittplatser och stoppa in mer batterier.
Ska tilläggas att Elon även sagt för länge sedan att de visst skulle kunna göra en bil som kan köra 100 mil på en laddning. Det är bara att skippa bagageutrymmet eller några sittplatser så är det löst, men vem vill ha en sån bil?
Elon är mycket men inte en lögnare. Tidsoptimist, ja, men inte lögnare. Sen kan hans beräkningar vara optimistiska eller i klass med NEDC-körcykeln ibland men ska man jämföra med andra tillverkare och/eller ägare så är ju han långt ifrån dom vad gäller vilseledande information och ibland rena lögner i deras marknadsföring. På tal om marknadsföring, undra när Tesla ska börja annonsera
Ska tilläggas att Elon även sagt för länge sedan att de visst skulle kunna göra en bil som kan köra 100 mil på en laddning. Det är bara att skippa bagageutrymmet eller några sittplatser så är det löst, men vem vill ha en sån bil?
Elon är mycket men inte en lögnare. Tidsoptimist, ja, men inte lögnare. Sen kan hans beräkningar vara optimistiska eller i klass med NEDC-körcykeln ibland men ska man jämföra med andra tillverkare och/eller ägare så är ju han långt ifrån dom vad gäller vilseledande information och ibland rena lögner i deras marknadsföring. På tal om marknadsföring, undra när Tesla ska börja annonsera
Re: Chips på flaket
När det kommer till sittplatser så håller jag med, de två baksätena verkade inte ha jättemycket utrymme men när det kommer till bagageutrymme så sa Elon att den skulle ha gott om utrymme, hur bra detta stämmer återstår dock att se.rmokvist skrev:Nu vet jag inte var dom stoppar dessa 200kWh men kan inte påstå att jag tycker det är särskilt imponerande egentligen. Visst ska man få plats med 4 pers (nätt och jämt) men det lär inte vara mängder med plats, det är ju trots allt en tvåsitsig sportbil vi snackar om så de lär väl offrat potentiellt "lastutrymme" till batterier istället för just mer lastutrymme eftersom det inte är målet med bilen. Detsamma gäller extra sittplatser, poängen är inte att det ska vara en familjebil och då kan man skippa att försöka göra 5 bekväma sittplatser och stoppa in mer batterier.
Ska tilläggas att Elon även sagt för länge sedan att de visst skulle kunna göra en bil som kan köra 100 mil på en laddning. Det är bara att skippa bagageutrymmet eller några sittplatser så är det löst, men vem vill ha en sån bil?
Elon är mycket men inte en lögnare. Tidsoptimist, ja, men inte lögnare. Sen kan hans beräkningar vara optimistiska eller i klass med NEDC-körcykeln ibland men ska man jämföra med andra tillverkare och/eller ägare så är ju han långt ifrån dom vad gäller vilseledande information och ibland rena lögner i deras marknadsföring. På tal om marknadsföring, undra när Tesla ska börja annonsera
Nu sa han inte bara 100 mils räckvidd utan 100 mils räckvidd vid highway speed och om den har dubbelt så stor batteri som en Model S 100D, är betydligt mindre och har synkrona motorer så bör den komma mer än dubbla sträckan men frågan är vad Elon menar med just "highway speed", det är ju inte garanterat 120 km/h precis.
Re: Chips på flaket
Åtminstone undertecknad har räkna på det. Och mina beräkningar låg i linje med vad Elon presenterade (och då gjorde jag beräkningarna för flera år sedan). Men vad är mer viktigt; DHL mf. har ju faktiskt fått testa prototyperna och konfirmerat riktigheten i merparten av uppgifterna. Jag ser inte riktigt vilka fysikaliska grundlagar de skulle bryta mot. Så daimler får gärna förklara vad de menar... Det luktar väldigt mycket av avund i deras uttalande.Laban skrev:Det finns en hel del beräkningar, en del gjorda av medlemmar på detta forum, som indikerar att Semin är fullt möjlig även med nuvarande batteriteknologi. Då tänker jag på kapacitet på batteri kontra vikt. Laddmässigt + prestanda behöver vi inte räkna på, där kan vi ta befintliga bilmodeller som utgångspunkt. JB nämnde också att det är lägre krav på Semin om man ser till drivlinan, dvs, lägre effektuttag sett till antalet kWh jämfört med deras bilmodeller.
Att då befintliga tillverkare börjar prata om fysiska lagar gör att man blir lite orolig för dem.
Re: Chips på flaket
Inga täckta bakhjul?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.