Sida 1 av 1

Ljumna eluppvärmda torkare

Postat: 12 dec 2017 23:32
av jeb
IMG_5900.JPG
Häromdagen var bilen tämligen full av snö. Det mesta gick bra att sopa bort, något låg kvar runt torkarna. Men eftersom jag har vinterpaketet trodde jag det skulle vara en smal sak. Torkarvärme på. Nu borde väl den kvarvarande isen på torkarbladen snart vara ett minne blott. Men icke. Efter en halvtimma med värmen på hade i princip ingen hänt. Jag kände med handen på rutan där torkarbladen vilar och det gick att känna att det var ljummet, men verkligen inte varmt. Ute var det -1°.

Hur fungerar detta på era bilar? Om det är samma som på min, har ni någon som helst nytta av funktionen?

Bilden visar en isklump som var i princip oförändrad under den halvtimma funktionen var på.

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Postat: 13 dec 2017 06:29
av Bjelke
Tycker den mest kan göra nytta innan man ska iväg, för att få dom att inte sitta fastfrysta, men mer än så funkar det inte till...

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Postat: 13 dec 2017 06:34
av Remuz
Samma upplevelse här, man får dom att lossna från rutan, inget mer

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Postat: 13 dec 2017 09:17
av Jocce
Jag tror många misstolkar funktionen på dessa. Och kanske tänker i för ambitiösa banor.

Har man köldpaketet har man värme i nederkant av rutan. Inte på torkarna.
Denna är i mina ögon mest för att underlätta när man skall iväg, för att det inte skall bli kvar is/frost i nederkant på rutan, nedanför där värmen sprutar, för att inte torkarna skall frysa fast. (Varför dom inte går att aktivera i appen innan man kör iväg är dock en helt annan fråga... :P )

Men jämför det med bakrutans värmeslingor. Du kommer aldrig kunna smälta bort ett lager med IS (inte frost ;( ) eller 2 cm snö, inom vettig tid (kolla bara hur det blir, man får lite smältning direkt på slingorna men ej smält runtomkring).

Till detta kommer dessutom fartvindens nedkylningseffekt. (Som är VÄLDIGT stor i höga farter).


Har det snöat så borstar jag bort all snö på rutan, även nere vid torkarna, är det frost så har förvärmen gått och jag slår på värmen i rutan. Detta hindrar att det som rinner ner från rutan fryser till så att torkarna fastnar.
Men jag kommer aldrig förvänta mig att dom kan ta bort massa snö, eller hård is, framförallt inte när man kör mer än smågator där man inte får någon fartvind.


/Jocce

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Postat: 13 dec 2017 23:21
av jeb
Jag kan tycka att "Avfrostning av torkarblad" som Tesla kallar det, borde, tja avfrosta torkarbladen...

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Postat: 14 dec 2017 01:47
av Svenssons
De avfrostar torkarbladen vid stillastående bil eller långsammare körning. De fungerar inte som ett alternativ till att manuellt ta bort snö och is från frontrutan.

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Postat: 14 dec 2017 08:26
av Jocce
jeb skrev:
Jag kan tycka att "Avfrostning av torkarblad" som Tesla kallar det, borde, tja avfrosta torkarbladen...
Det är ju just som detta dom fungerar.

Är det frost på bilen på morgonen (Snö och is är inte frost) så kommer dom ta bort detta.


/Jocce

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Postat: 14 dec 2017 13:14
av Lembritt
Jag ställer mina torkare i service läge när jag lämnar bilen.
Mycket lättare att borsta bort snön i nederkant och då är även torkarna upptinade av förvärmningen :D

Re: Ljumna eluppvärmda torkare

Postat: 17 dec 2017 22:34
av mgorgis
Lembritt skrev:
Jag ställer mina torkare i service läge när jag lämnar bilen.
Mycket lättare att borsta bort snön i nederkant och då är även torkarna upptinade av förvärmningen :D
Synd att man inte kan lyfta upp dem och ha dem kvar i upplyft läge, som med många andra bilar