Stor uppdatering av navigationen på G

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av 12man »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Toja skrev:
Till skillnad från andra biltillverkare så kommer det iallafall uppdateringar och nya funktioner.

Den enda uppdatering från andra tillverkare jag någonsin märt ät VW som "uppgraderade" DSG lådan från helt ok till värdelös.
Bilen känns sirap om man inte sätter den i sportläge
Det kanske är så att andra biltillverkare skickar färdigt byggda bilar och man för vid leveransen det man betalat för.
Ja, de som köpte en Tesla i Europa mellan 2013 till 2015 tyckte nog det var fördjävligt att få Spotify i bilen 2016, att Tesla inte började med detta från början när Spotify inte ville samarbeta är ju riktigt kasst.
+massa, vilken bil har en bra navigation, och jag vet att waze är bäst men annars?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Legato »

12man skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Toja skrev:
Till skillnad från andra biltillverkare så kommer det iallafall uppdateringar och nya funktioner.

Den enda uppdatering från andra tillverkare jag någonsin märt ät VW som "uppgraderade" DSG lådan från helt ok till värdelös.
Bilen känns sirap om man inte sätter den i sportläge
Det kanske är så att andra biltillverkare skickar färdigt byggda bilar och man för vid leveransen det man betalat för.
Ja, de som köpte en Tesla i Europa mellan 2013 till 2015 tyckte nog det var fördjävligt att få Spotify i bilen 2016, att Tesla inte började med detta från början när Spotify inte ville samarbeta är ju riktigt kasst.
+massa, vilken bil har en bra navigation, och jag vet att waze är bäst men annars?
Exakt. Teslas navigation är usel jämfört med Waze, men samtidigt är alla andra biltillverkares navigationer
usla jämfört med Tesla 8-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av improwise »

Teslaspolen skrev:
Verkligen på tiden. Kartjänsten nu går ju inte att lita på för navigation; den vimm ta helt galna vägar hela tiden.
Kör inte Tesla med Google Maps i realtid elle ha jag misstänker nåt?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av 12man »

improwise skrev:
Teslaspolen skrev:
Verkligen på tiden. Kartjänsten nu går ju inte att lita på för navigation; den vimm ta helt galna vägar hela tiden.
Kör inte Tesla med Google Maps i realtid elle ha jag misstänker nåt?
Det fanns kanske inte då 2012/13, utan de valde Navigon, så karta = stora skärmen = Google, lilla skärmen = nav = Navigon numera (2011) ägda av Garmin
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Legato »

12man skrev:
improwise skrev:
Teslaspolen skrev:
Verkligen på tiden. Kartjänsten nu går ju inte att lita på för navigation; den vimm ta helt galna vägar hela tiden.
Kör inte Tesla med Google Maps i realtid elle ha jag misstänker nåt?
Det fanns kanske inte då 2012/13, utan de valde Navigon, så karta = stora skärmen = Google, lilla skärmen = nav = Navigon numera (2011) ägda av Garmin
Det stora problemet IMO är ju att man gör så extremt lite kartuppdateringar i dagsläget. Antagligen pga att man haft den nya navigationen i "pipen" så länge. Personligen tycker jag funktionaliteten på nuvarande är bra, bara kartorna hade varit uppdaterade... Nu måste jag alltid använda Waze parallelt. Kör man Googles nav i Stockholm så är det mer regel än undantag att den rekommenderar en väg som sedan länge är avstängd/ombyggd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Kulingen »

Undrar hur nerladdningen med nya navigatorn kommer ske, om det blir som en vanlig upptaxering via 3G/Wi-fi eller om man måste lämna in bilen som typ när man skulle uncorkade bilen
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av improwise »

Legato skrev:
12man skrev:
improwise skrev:
Teslaspolen skrev:
Verkligen på tiden. Kartjänsten nu går ju inte att lita på för navigation; den vimm ta helt galna vägar hela tiden.
Kör inte Tesla med Google Maps i realtid elle ha jag misstänker nåt?
Det fanns kanske inte då 2012/13, utan de valde Navigon, så karta = stora skärmen = Google, lilla skärmen = nav = Navigon numera (2011) ägda av Garmin
Det stora problemet IMO är ju att man gör så extremt lite kartuppdateringar i dagsläget. Antagligen pga att man haft den nya navigationen i "pipen" så länge. Personligen tycker jag funktionaliteten på nuvarande är bra, bara kartorna hade varit uppdaterade... Nu måste jag alltid använda Waze parallelt. Kör man Googles nav i Stockholm så är det mer regel än undantag att den rekommenderar en väg som sedan länge är avstängd/ombyggd.
Detta är ju lite pinsamt helt klart, hade väntat mig betydligt mer från "framtidsbilen"

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
12man skrev:
improwise skrev:
Teslaspolen skrev:
Verkligen på tiden. Kartjänsten nu går ju inte att lita på för navigation; den vimm ta helt galna vägar hela tiden.
Kör inte Tesla med Google Maps i realtid elle ha jag misstänker nåt?
Det fanns kanske inte då 2012/13, utan de valde Navigon, så karta = stora skärmen = Google, lilla skärmen = nav = Navigon numera (2011) ägda av Garmin
Det stora problemet IMO är ju att man gör så extremt lite kartuppdateringar i dagsläget. Antagligen pga att man haft den nya navigationen i "pipen" så länge. Personligen tycker jag funktionaliteten på nuvarande är bra, bara kartorna hade varit uppdaterade... Nu måste jag alltid använda Waze parallelt. Kör man Googles nav i Stockholm så är det mer regel än undantag att den rekommenderar en väg som sedan länge är avstängd/ombyggd.
Håller med, själva navigatorn funkar skapligt (fast den gör ibland helt insane saker) så om kartorna vore
uppdaterade så vore det någorlunda bra iaf... Nu är det sjukt pinsamt när man har folk i bilen som skrattar åt det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av bylund »

Dessutom blir det extra uppenbart när Google maps visar rätt, och bilen ändå undviker den nya fina bron eller vad det nu kan vara som är den uppenbara vägen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av improwise »

bylund skrev:
Dessutom blir det extra uppenbart när Google maps visar rätt, och bilen ändå undviker den nya fina bron eller vad det nu kan vara som är den uppenbara vägen.
Men kan man då navigera även med Google Maps (som väl också erbjuder navigation om jag minns rätt)?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av bylund »

Ja, fast inte med Teslan. Den visar alltså bara en egen linje ovanpå en Google Maps-bakgrund på stora skärmen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av TiborBlomhall »

Teslas nav ser ut att vara Google men är egentligen Navigon navigering efter egna urgamla kartor ritade ovanpå Googles kartbild.

Vill de höja kartan med "ett ljusår" är det bara å gå över till Google Maps helt. Nuförtiden stödjer den offline kartor också. (Gjorde inte när Model S kom så de var tvungna hitta på habrovinken med Navigon.)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av improwise »

Detta känns ju nästa skrattretande, framtidens bil med dåtidens kartor. Är de iaf lika bra som de i andra märken typ Volvo?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Remuz »

Enklast (men säkert dyrast) är ju att fixa Apple CarPlay och androids motsvarighet. Kan man ju spegla över waze
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av TiborBlomhall »

improwise skrev:
Detta känns ju nästa skrattretande, framtidens bil med dåtidens kartor. Är de iaf lika bra som de i andra märken typ Volvo?
Nåja de är fortfarande ljusår bättre än andra bilmärkens, bara inte lika bra som typ Google Maps på PC.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av mati »

Det som är oslagbart bra med Teslas navigator är sökfunktionen. Inte så konstigt för det är väl Google som står för den tjänsten. Man skriver (eller säger) lite halvdant vart man vill och så fattar bilen vad man menar. Funkar klockrent. Navigeringen däremot är ganksa äventyrlig, sämre än en "lös" Navigon jag hade för många år sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Legato »

Tilläggas bör att Waze fortfarande är bättre uppdaterad än Google Maps. Google äger ju numera Waze, vet inte varför de inte synkar datan dem emellan.

Personligen är jag ganska fascinerad över att alla inbyggda navigatorer är så usla. Teslas är väldigt långt ifrån perfekt men fortfarande överlägsen allt annat när det gäller inbyggda...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av improwise »

TiborBlomhall skrev:
improwise skrev:
Detta känns ju nästa skrattretande, framtidens bil med dåtidens kartor. Är de iaf lika bra som de i andra märken typ Volvo?
Nåja de är fortfarande ljusår bättre än andra bilmärkens, bara inte lika bra som typ Google Maps på PC.
Men hur gamla är eg kartorna? Andra märken har iaf uppdateringar även om det kan vara lite omständigt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av 12man »

improwise skrev:
TiborBlomhall skrev:
improwise skrev:
Detta känns ju nästa skrattretande, framtidens bil med dåtidens kartor. Är de iaf lika bra som de i andra märken typ Volvo?
Nåja de är fortfarande ljusår bättre än andra bilmärkens, bara inte lika bra som typ Google Maps på PC.
Men hur gamla är eg kartorna? Andra märken har iaf uppdateringar även om det kan vara lite omständigt.
kolla detta ställe https://www.google.se/maps/@59.4190568, ... !1e3?hl=sv
väg 275 som genar kom inom 3-4 dagar i waze,
https://www.waze.com/sv/livemap?zoom=17 ... on=17.9141
finns numera i google maps som synes, men finns det i din favoritnavi? i teslan finns den inte i navi'n men på stora skärmen ser det ut precis som i länken ovan så klart
waze länken är så det verkligen såg ut förra veckan iallafall, och google maps ligger 5 månder efter

hur ser det ut i din favvo navi?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av mati »

improwise skrev:
TiborBlomhall skrev:
improwise skrev:
Detta känns ju nästa skrattretande, framtidens bil med dåtidens kartor. Är de iaf lika bra som de i andra märken typ Volvo?
Nåja de är fortfarande ljusår bättre än andra bilmärkens, bara inte lika bra som typ Google Maps på PC.
Men hur gamla är eg kartorna? Andra märken har iaf uppdateringar även om det kan vara lite omständigt.
Senast och mig veterligen enda gången jag fick en kartuppdatering var hösten 2016, då fortfarande med gamla bilen. Och då var dessa kartor inte riktigt uppdaterade heller, nybyggda vägar saknades osv. Nya bilen kör med kartorna den levererades med. Så nej, de uppdateras inte lika frekvent som mjukvaran i bilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av 12man »

jag tror jag fick nya våren 17, men spelar egenligen ingen roll då de med automatik är gamla,

inbyggd navigering
kommunen eller landstinget eller staten bygger en ny väg när den är klar, ska de informera lantmäteriet, de ska få tummen ur, de ska paketera datat och skicka och ta betalt av navi leverantören som som ska paketera igen som ska skicka till biltillverkaren som ska sälja det till slutkunden.....

waze, en slutanvändera åker på en väg som inte finns i navi'n, bestämmer sig för att "asfaltera väg" som det finns en funktion för och även rapportera diverse andra störningar ;), en superuser i waze communityt ska validera, sen har alla det

troligen nya tesla navi, bilen märker att du kör i "naturen" det laddas upp till tesla, de AI validerar, alla andra teslor har det inom 1-2 dygn max
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av mati »

12man skrev:
troligen nya tesla navi, bilen märker att du kör i "naturen" det laddas upp till tesla, de AI validerar, alla andra teslor har det inom 1-2 dygn max
Borde ju vara det optimala. Vi får hoppas att det blir så. Med lite förbehåll, eftersom bilen ibland kan få för sig att man kör på åkern pga att GPS:en har fått hicka. Det vore ju lite obra om det poppade upp en massa nya vägar lite random överallt. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av rockard »

mati skrev:
Det som är oslagbart bra med Teslas navigator är sökfunktionen. Inte så konstigt för det är väl Google som står för den tjänsten. Man skriver (eller säger) lite halvdant vart man vill och så fattar bilen vad man menar. Funkar klockrent. Navigeringen däremot är ganksa äventyrlig, sämre än en "lös" Navigon jag hade för många år sedan.
Det här är andra gången jag läser en hyllning av sökfunktionen, och jag förstår verkligen inte vad jag missat? Det finns inte åäö utan långtryck, och om jag ska till Långtsvårstavatordgatan 10 Långtbortistan så kan jag få autocomplete på gatan, men eftersom jag inte så får välja nummer måste jag ju ändå skriva ut allt för hand? Eftersom jag själv stör mig så på den blir jag så förvånad när jag läser andra hylla funktionen. Gör jag fel på något sätt?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Legato »

rockard skrev:
mati skrev:
Det som är oslagbart bra med Teslas navigator är sökfunktionen. Inte så konstigt för det är väl Google som står för den tjänsten. Man skriver (eller säger) lite halvdant vart man vill och så fattar bilen vad man menar. Funkar klockrent. Navigeringen däremot är ganksa äventyrlig, sämre än en "lös" Navigon jag hade för många år sedan.
Det här är andra gången jag läser en hyllning av sökfunktionen, och jag förstår verkligen inte vad jag missat? Det finns inte åäö utan långtryck, och om jag ska till Långtsvårstavatordgatan 10 Långtbortistan så kan jag få autocomplete på gatan, men eftersom jag inte så får välja nummer måste jag ju ändå skriva ut allt för hand? Eftersom jag själv stör mig så på den blir jag så förvånad när jag läser andra hylla funktionen. Gör jag fel på något sätt?
Var det någon som sa att den var perfekt? Den är inte perfekt, bara ljusår bättre än de andra :D Ge gärna exempel på någon du tycker fungerar bättre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av David D »

Börja med numret, dvs 10.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Skriv svar