Stor uppdatering av navigationen på G

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frebac
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2018 14:15

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av frebac »

e5m1r skrev:
frebac skrev:
nja, nöjd tror jag är missvisande då hela mitt inlägg handlade om hur dålig navin är. Sedan la jag upp bild som visade det jag hade idag då man av någon anledning inte klart och tydligt kan se på mjukvaruversionen att man har nya eller gamla navin.
Du kan se det i relese notes om du trycker på T på stora skärmen
Men du kan inte se om kartorna är med i en specifik release som jag tolkat det vilket gör att man inte har någon aning om när man väl har nya kartor eller när det kan tänkas dyka upp
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av e5m1r »

OfarligTesla skrev:
frebac skrev:
Pratade med SC i Stockholm idag om den berömda Navin. Enligt dem så kommer även de nya kartorna och navin alltid föreslå den KORTASTE vägen. Alltså INTE den snabbaste vägen. Låter väldigt underligt att man tar fram en ny Navi-uppdatering som redan när den kommer ut ligger efter Waze etc....Är alltså oanvändbar i storstäder även efter uppdateringen vad jag tolkar det som. Någon som har någon annan information??
Åka till Mars kanske fått för mycket fokus av Herr Musk :D
Det finns ju inställningar på hur mycket tid du skall spara för att den skall föreslå en annan väg, vad har du inställt på där? Även gamla navin tyckte jag fungerade rätt bra i Stockholm.
Den inställningen påverkar omväg pga trafik
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av OfarligTesla »

e5m1r skrev:
OfarligTesla skrev:
frebac skrev:
Pratade med SC i Stockholm idag om den berömda Navin. Enligt dem så kommer även de nya kartorna och navin alltid föreslå den KORTASTE vägen. Alltså INTE den snabbaste vägen. Låter väldigt underligt att man tar fram en ny Navi-uppdatering som redan när den kommer ut ligger efter Waze etc....Är alltså oanvändbar i storstäder även efter uppdateringen vad jag tolkar det som. Någon som har någon annan information??
Åka till Mars kanske fått för mycket fokus av Herr Musk :D
Det finns ju inställningar på hur mycket tid du skall spara för att den skall föreslå en annan väg, vad har du inställt på där? Även gamla navin tyckte jag fungerade rätt bra i Stockholm.
Den inställningen påverkar omväg pga trafik
Ja precis, jag antog att det var det han menade när han pratade storstad och Waze eftersom det är just trafiken som kommer påverka huruvida kortaste vägen är en snabbare väg eller ej.
Användarvisningsbild
frebac
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2018 14:15

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av frebac »

Japp, har det påslaget och ändra rutt vid 5min besparing. Får däremot alltid snabbare väg föreslaget med Waze och uppskattad ankomsttid slår ofta fel med bilen så någon skillnad är det i bakgrunden, tesla vs Waze där Waze leder helt klart. Även sett felaktiga hastighetsbegränsningar i bilen men där stämde det i Waze. Fick tydligen ny uppdatering inatt och nu funkar inte navin alls. Står och tugga "Initializing Navigation..." :lol: :shock: :lol:
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av rockard »

frebac skrev:
Japp, har det påslaget och ändra rutt vid 5min besparing. Får däremot alltid snabbare väg föreslaget med Waze och uppskattad ankomsttid slår ofta fel med bilen så någon skillnad är det i bakgrunden, tesla vs Waze där Waze leder helt klart. Även sett felaktiga hastighetsbegränsningar i bilen men där stämde det i Waze. Fick tydligen ny uppdatering inatt och nu funkar inte navin alls. Står och tugga "Initializing Navigation..." :lol: :shock: :lol:
Någon mer som börjat tröttna på Elons extrema ordval? Denna nya navigation ska vara "ljusår före" den gamla enligt honom...
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av nek0 »

rockard skrev:
frebac skrev:
Japp, har det påslaget och ändra rutt vid 5min besparing. Får däremot alltid snabbare väg föreslaget med Waze och uppskattad ankomsttid slår ofta fel med bilen så någon skillnad är det i bakgrunden, tesla vs Waze där Waze leder helt klart. Även sett felaktiga hastighetsbegränsningar i bilen men där stämde det i Waze. Fick tydligen ny uppdatering inatt och nu funkar inte navin alls. Står och tugga "Initializing Navigation..." :lol: :shock: :lol:
Någon mer som börjat tröttna på Elons extrema ordval? Denna nya navigation ska vara "ljusår före" den gamla enligt honom...
Men kan den verkligen bli bättre?
"Exakt. Teslas navigation är usel jämfört med Waze, men samtidigt är alla andra biltillverkares navigationer
usla jämfört med Tesla 8-)"
Så här skrev man i december 2017 om teslas navigation.
Verdi

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Verdi »

Varken kartor eller satellitbilder visas på min bil nu om jag åker där jag normalt inte åker. Sjukt irriterande.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av bat »

Är det bara jag som fortfarande har gamla navigation en?
Användarvisningsbild
frebac
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2018 14:15

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av frebac »

En stor skillnad är väl att dels kostar bilen över 1.2miljoner samt att bilens hjärta är digital kommunikation, att ha världens bästa navigator på en ”självkörande” bil alt att man kan ladda ner tex Waze till bilen är väl det minsta man kan begära.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Svenssons »

Jag hade problem med att kartorna inte visades vilket löstes med omstart av både stora och lilla skärmen. Vet inte vilken som hjälpte men nu funkar kartorna utan problem.

Stora fördelen med nya navigeringssystemet är ju att Tesla själva kan styra över navigeringen och inte är beroende av uppdateringar var 6 månad eller liknande som de dessutom måste betala en del pengar för. Nu kan dessa licenspengar istället gå till uppdatering av kartor som delvis kan skötas automatiskt tack vare kontroll var och hur alla Tesla-bilar kör.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av 12man »

men vi får ju några atari spel på skärmen snart., dä ä väl bra
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av frippe »

bat skrev:
Är det bara jag som fortfarande har gamla navigation en?
Nej, jag också. Teslas support sa att jag var tvungen att åka till ett SC för att få uppdateringen. Men andra har fått den utan det så litar inte riktigt på det.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av OfarligTesla »

12man skrev:
men vi får ju några atari spel på skärmen snart., dä ä väl bra
Det är ju bland det bästa jag hört på länge. Undrat ett bra tag varför det inte finns spel att spela på skärmen alternativt Netflix eller dylikt när man laddar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Svenssons »

OfarligTesla skrev:
12man skrev:
men vi får ju några atari spel på skärmen snart., dä ä väl bra
Det är ju bland det bästa jag hört på länge. Undrat ett bra tag varför det inte finns spel att spela på skärmen alternativt Netflix eller dylikt när man laddar.
Dottern frågade i förrgår om det fanns några andra spel än att rita efter att hon ritat i bilen. Gissa var vi hade varit innan...
flerspel.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av e5m1r »

frippe skrev:
bat skrev:
Är det bara jag som fortfarande har gamla navigation en?
Nej, jag också. Teslas support sa att jag var tvungen att åka till ett SC för att få uppdateringen. Men andra har fått den utan det så litar inte riktigt på det.
Ibland blir det fel med uppdatering ibland går den att trigga på distans men ibland så får man besöka SC för att fixa till vad än som blev fel
Själv fick jag inga uppdateringar på ett tag vid kontakt med SC så kunde de se att nån nedladdning misslyckats så bilen försökte inte ens längre
De pushade ut en uppdate och det har funkat sen dess
I mitt fall gick det bra att fixa på distans en annan ägare fick misslyckad uppdatering och fick inga uppdateringar där efter vid kontakt med SC var han tvungen att åka in för att få in uppdate och sen rullade det på som vanligt

Så det kan vara så att nåt gick fel när dina kartor installerades och de kan inte fixa på distans
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
OfarligTesla skrev:
12man skrev:
men vi får ju några atari spel på skärmen snart., dä ä väl bra
Det är ju bland det bästa jag hört på länge. Undrat ett bra tag varför det inte finns spel att spela på skärmen alternativt Netflix eller dylikt när man laddar.
Dottern frågade i förrgår om det fanns några andra spel än att rita efter att hon ritat i bilen. Gissa var vi hade varit innan...
Den var ju riktigt tjusig ju! :)
Tog en liten stund kan jag tänka mig...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Varken kartor eller satellitbilder visas på min bil nu om jag åker där jag normalt inte åker. Sjukt irriterande.
Min bil tror ff att jag lämnar rutten var 5-10:e sekund vilket medför att den i princip aldrig hinner visa någon rutt innan omberäkningen triggas igen. Enligt Tesla kan det bero på att jag har valt "fel" destination, vilket naturligtvis är fullkomlig bullshit. De har med andra ord ingen susning vad som är fel. Känns bra och tryggt att veta att det finns ytterligare ett fel på min bil som aldrig kommer att åtgärdas. :cry:
Kan man inte be om att få tillbaka den gamla navigatorn? Den funkade åtminstone.

Tack blincoln för att du har skapat ABRP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av bat »

mati skrev:
Verdi skrev:
Varken kartor eller satellitbilder visas på min bil nu om jag åker där jag normalt inte åker. Sjukt irriterande.
Min bil tror ff att jag lämnar rutten var 5-10:e sekund vilket medför att den i princip aldrig hinner visa någon rutt innan omberäkningen triggas igen. Enligt Tesla kan det bero på att jag har valt "fel" destination, vilket naturligtvis är fullkomlig bullshit. De har med andra ord ingen susning vad som är fel. Känns bra och tryggt att veta att det finns ytterligare ett fel på min bil som aldrig kommer att åtgärdas. :cry:
Kan man inte be om att få tillbaka den gamla navigatorn? Den funkade åtminstone.

Tack blincoln för att du har skapat ABRP.
Detta känns ju som ett väldigt tydligt och återupprepbart fel. Kan du lämna in och få lånebil tills det är fixat?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av mati »

bat skrev:
Detta känns ju som ett väldigt tydligt och återupprepbart fel. Kan du lämna in och få lånebil tills det är fixat?
Vet inte. Tesla har hittills inte visat något större engagemang i den frågan, kanske pga semestertider. De verkar inte prioritera det särskilt högt om man får säga så. Det är ren tur att jag varken behövt bilen eller dess navigator de senaste veckorna. Men när hösten kommer och jobbet kräver att jag måste åka hit och dit, samtidigt som e-Golfen används av sambon, vill jag såklart ha en fungerande navigator. Då får man väl påtala det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av mati »

Jag har kört lite idag, efter att SC har bett mig om det. Navigatorn är verkligen fullständigt uppfuckat alltså. Inte bara att den beräknar om rutten hela tiden, den ger även köranvisningar som inte stämmer. Idag ville den att jag skulle svänga in på en gata i Götene, fast jag var inte i Götene. En sekund senare skulle jag svänga in på en helt annan gata i Götene och där var jag naturligtvis inte heller. Samtidigt visade den min verkliga position helt rätt på kartan, men ingen blå rutt. Köranvisningarna var bara akustiska och oftast helt fel, men inte alltid. Nån minut senare skulle jag svänga in på samma gata igen. Och så fortsatte eländet hela tiden.
Bilen verkar ha blivit schizofren eller nåt. Den vet å ena sidan var den befinner sig, men ändå inte.
Är jag ensam om det här? Hårdvara som är paj? Kanske ett liknande problem som Remuz hade där ena halvan av bilen inte visste vad den andra gjorde?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frebac
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2018 14:15

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av frebac »

Min räknar ut rutten men ger konstiga förslag och verkar inte uppdaterats på ett bra tag. Denna avfart på Essingeleden stängde nog för 2 år sedan :-)
2A6DD0E5-B6B3-4B8B-A125-9A67F9447776.jpeg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av OfarligTesla »

En fråga då, har du bilen ansluten till wifi?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Svenssons »

frebac skrev:
Min räknar ut rutten men ger konstiga förslag och verkar inte uppdaterats på ett bra tag. Denna avfart på Essingeleden stängde nog för 2 år sedan :-)
Fast just den beror ju på Navigons gamla kartor. Misstänker att det är åtgärdat i nya navigering som inte bygger på Navigon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av nicklasandersson »

bat skrev:
Är det bara jag som fortfarande har gamla navigation en?
Nej, du är inte ensam om det Bild
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
Jag har kört lite idag, efter att SC har bett mig om det. Navigatorn är verkligen fullständigt uppfuckat alltså. Inte bara att den beräknar om rutten hela tiden, den ger även köranvisningar som inte stämmer. Idag ville den att jag skulle svänga in på en gata i Götene, fast jag var inte i Götene. En sekund senare skulle jag svänga in på en helt annan gata i Götene och där var jag naturligtvis inte heller. Samtidigt visade den min verkliga position helt rätt på kartan, men ingen blå rutt. Köranvisningarna var bara akustiska och oftast helt fel, men inte alltid. Nån minut senare skulle jag svänga in på samma gata igen. Och så fortsatte eländet hela tiden.
Bilen verkar ha blivit schizofren eller nåt. Den vet å ena sidan var den befinner sig, men ändå inte.
Är jag ensam om det här? Hårdvara som är paj? Kanske ett liknande problem som Remuz hade där ena halvan av bilen inte visste vad den andra gjorde?
Jag har ju länge antytt att din bil har problem, inte minst baserat på dina upplevelser av AP2 som bara verkar stämma överens med Remuz upplevelser. Innan han fick den fixad förstås...
Senast redigerad av oscfor, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Skriv svar