Det är ett jättevanligt beteende hos företag att tillverka det man tjänar pengar på. Tydligen är detta koncept helt omöjligt att förstå för vissa.
Det beteendet är förstås inte svårt att förstå, det som jag tror många här har svårt att förstå är hur kortsiktigt företagen resonerar.
Jag är helt övertygad om att det är de företag som är beredda att ta "risken" att nu på riktigt satsa på elbilar som kommer att visa sig framgångsrika, även om det påverkar resultatet negativt under en tid. Det verkar inte någon av de traditionella tillverkarna hålla med om. Tiden får väl utvisa vem som hade rätt.
/fth
Verkar onekligen som att Volkswagen satsar rätt mycket på elbilar. Får se vad som händer. Men åren går och det kommer inte ut jättemycket än så länge... Snart år 2020 ju.
Är det positivt eller negativt att de säljer elbilar? vet inte hur man skall tolka det men en del säger att de säljer bilarna med förlust. Bolt= förlust, hyndai likaså, ja i stor sett alla. Skall man tolka det som att de är investerade i tillverkningen (eftersom det initialt kommer slå mot resultatet) eller att elbilar kommer sluta i fiasko? (visst är det en massa fud som sprids från alla håll, jag hoppas att tillverkningen kommer i ordning så vi får rimligt prissatta bilar så småningom)
Är det positivt eller negativt att de säljer elbilar? vet inte hur man skall tolka det men en del säger att de säljer bilarna med förlust. Bolt= förlust, hyndai likaså, ja i stor sett alla. Skall man tolka det som att de är investerade i tillverkningen (eftersom det initialt kommer slå mot resultatet) eller att elbilar kommer sluta i fiasko? (visst är det en massa fud som sprids från alla håll, jag hoppas att tillverkningen kommer i ordning så vi får rimligt prissatta bilar så småningom)
Elbilar kan väl inte per definition sluta i fiasko, det finns väl inga egentliga tvivel om att det kommer att bli batteribilar som alla kör i framtiden, frågan är bara hur snabbt övergången går?
Huruvida tillverkarna säljer med förlust idag är väl också egentligen bara en definitionsfråga, jag har svårt att tro att varje bil faktiskt kostar mer att tillverka än vad dom kan sälja den för, det är väl mer en fråga om hur många exemplar dom kan fördela R&D på som avgör lönsamheten?
Det är där jag tror de traditionella tillverkarna riskerar att misslyckas, dom är för vana och bekväma med lönsamheten och eftermarknaden för avgasbilar att dom inte hinner ställa om i tid.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Är det positivt eller negativt att de säljer elbilar? vet inte hur man skall tolka det men en del säger att de säljer bilarna med förlust. Bolt= förlust, hyndai likaså, ja i stor sett alla. Skall man tolka det som att de är investerade i tillverkningen (eftersom det initialt kommer slå mot resultatet) eller att elbilar kommer sluta i fiasko? (visst är det en massa fud som sprids från alla håll, jag hoppas att tillverkningen kommer i ordning så vi får rimligt prissatta bilar så småningom)
Elbilar kan väl inte per definition sluta i fiasko, det finns väl inga egentliga tvivel om att det kommer att bli batteribilar som alla kör i framtiden, frågan är bara hur snabbt övergången går?
Huruvida tillverkarna säljer med förlust idag är väl också egentligen bara en definitionsfråga, jag har svårt att tro att varje bil faktiskt kostar mer att tillverka än vad dom kan sälja den för, det är väl mer en fråga om hur många exemplar dom kan fördela R&D på som avgör lönsamheten?
Det är där jag tror de traditionella tillverkarna riskerar att misslyckas, dom är för vana och bekväma med lönsamheten och eftermarknaden för avgasbilar att dom inte hinner ställa om i tid.
/fth
Kan och kan... Man ska akta sig för att vara tvärsäker. Spännande tider är det iaf.
Absolut, det är därför jag skriver att dom "riskerar att misslyckas", dom kanske tar sig i kragen när dom ser efterfrågan öka, men än så länge tycker jag att alla "Tesla-dödare" är djupt oimponerande.
Väger man dessutom in laddnätverket så kan jag faktiskt inte begripa att man öht överväger en annan bil än Tesla i de segment dom finns.
I lägre prisklasser absolut, Kia, Hyundai etc., där finns ju Tesla inte (ännu), men e-tron, i-pace, EQC är för mig obegripliga.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag beställde en e-Niro nu här i veckan (som personalbil via jobbet) och det verkar som att nånting hänt med leveranserna. När jag ena dagen pratade med säljaren var det vecka 14 alt vecka 18 för leverans. När jag dagen efter pratade igen med honom hade det ändrats i systemet till vecka 33. Han hade ingen aning då vad de kan ha berott på och ska återkomma med info när han fått någon.
Det här hände för ett par veckor sedan. Är det någon som vet nåt mer om leveranstider på e-Niron?
Jag parade en en säljare igår lite snabbt, han sa 6-7 månaders leverans nu, dvs ungefär samma besked du fick.. Han uttryckte de som att "lager bilarna" är slut
Det "min" säljare sa vara att ena dagen fanns det 4 bilar för leverans vecka 14 och massor för vecka 18, men när jag pratade med honom dagen efter var de borta. Dock var de inte sålda, de var helt enkelt bortplockade ur systemet. Både de som hade leverans satt till vecka 14 och vecka 18. Alltså var det inte så att de var slutsålda, det var något som fått Kia att ta bort dem.
Jag ska försöka höra med honom i veckan om han har någon uppdatering på läget. Kan de inte svara på nåt så får man ta tillbaka sin beställning. Det går ju inte att beställa något som bara finns i fantasin (typ en Model 3 SR )
Är det positivt eller negativt att de säljer elbilar? vet inte hur man skall tolka det men en del säger att de säljer bilarna med förlust. Bolt= förlust, hyndai likaså, ja i stor sett alla. Skall man tolka det som att de är investerade i tillverkningen (eftersom det initialt kommer slå mot resultatet) eller att elbilar kommer sluta i fiasko? (visst är det en massa fud som sprids från alla håll, jag hoppas att tillverkningen kommer i ordning så vi får rimligt prissatta bilar så småningom)
Elbilar kan väl inte per definition sluta i fiasko, det finns väl inga egentliga tvivel om att det kommer att bli batteribilar som alla kör i framtiden, frågan är bara hur snabbt övergången går?
Huruvida tillverkarna säljer med förlust idag är väl också egentligen bara en definitionsfråga, jag har svårt att tro att varje bil faktiskt kostar mer att tillverka än vad dom kan sälja den för, det är väl mer en fråga om hur många exemplar dom kan fördela R&D på som avgör lönsamheten?
Det är där jag tror de traditionella tillverkarna riskerar att misslyckas, dom är för vana och bekväma med lönsamheten och eftermarknaden för avgasbilar att dom inte hinner ställa om i tid.
/fth
What?
Sälja med förlust? Does not compute.
Naturligtvis är det vinst på bilarna. Det som avses är förstås att de investerat x antal pengar i utvecklingen av bilen och därför så är det röda siffror just nu. Man kan tolka det som att bilarna säljs med förlust. Men det är inte rätt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Naturligtvis är det vinst på bilarna. Det som avses är förstås att de investerat x antal pengar i utvecklingen av bilen och därför så är det röda siffror just nu. Man kan tolka det som att bilarna säljs med förlust. Men det är inte rätt.
Problemet är väl att det här också gäller alla nya modeller/plattformar av fossilbilarna de säljer. Men då är det tyst från tillverkarna om eventuella initiella förluster.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Naturligtvis är det vinst på bilarna. Det som avses är förstås att de investerat x antal pengar i utvecklingen av bilen och därför så är det röda siffror just nu. Man kan tolka det som att bilarna säljs med förlust. Men det är inte rätt.
Problemet är väl att det här också gäller alla nya modeller/plattformar av fossilbilarna de säljer. Men då är det tyst från tillverkarna om eventuella initiella förluster.
Fast, med dem är ju hjulet redan uppfunnet. Där handlar det mer om anpassning till befintlig teknik. Inte samma utgifter. Sen ska man inte sticka under stol med att försäljningen är högre pga det lägre priset. Allt handlar ju om att träffa rätt pris.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Provade Eniro idag, tyckte den var trevlig faktiskt.
Gav på ett svårdefinierat sätt ett bättre intryck än vår Leaf.
Verkar vara längst lev tid på en fullutrustad, upp mot ett halvår.
Vår leasing går ut i december, så blir nog Eniro eller midrange M3 on den lanseras relativt snart. Alt. En Leaf 64 om man kan få någon bra deal.
En sak jag inte hann undersöka/fråga, kan man stänga av krypkörningen? Gillar e-pedal på leafen.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Vår leasing går ut i december, så blir nog Eniro eller midrange M3 on den lanseras relativt snart. Alt. En Leaf 64 om man kan få någon bra deal.
En sak jag inte hann undersöka/fråga, kan man stänga av krypkörningen? Gillar e-pedal på leafen.
Tänk på att Leaf använder Chademo på laddningen och CCS är EU-standard, jag ser det som en stor nackdel. För att inte tala om priset i förhållande till konkurrenterna och batteriet som saknar kylning. Men ska man leasa för kortare tid så spelar det kanske mindre roll.
Man ska kunna hålla in paddlarna bakom ratten på e-Niron och få den att stanna med regenereringen på det viset. Hade också föredragit att det fanns ett läge där den stannade genom att man bara släppte pedalen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Ja, men vi åker inte mkt långfärder så att det är ett egentligt problem med chademo inom de närmsta åren.
De kostar ungefär lika mkt, men fördel mot niro:n just nu trots avsakand av app.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
En sak jag inte hann undersöka/fråga, kan man stänga av krypkörningen? Gillar e-pedal på leafen.
Till vänster om "växelspaken" finns knappen Auto Hold som har denna funktion. Samma funktion finns även i Ioniq och Kona. Jag tror den måste aktiveras varje gång du startar bilen.
2022 Tesla Model 3 LR 2019 Tesla Model 3 LR 2018 Kia Soul EV 30kWh
Aha. Blir galen på sånt. Samma sak med den jäkla "insamling av data"skärmen man behöver klicka bort varje gång man startar leafen
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Nu har Kia tydligen skickat ut ett meddelande till sina ÅF om ökade leveranstider för e-Niro. Efterfrågan i Europa överskrider vida deras förväntningar och det finns inte batterier att få fram. Nähä? Har de inte lärt sig något av koncernkompisen Hyundais erfarenheter i samband med lanseringen av Ionic? Nu ska de säga till kunder att leveranstiderna förväntas bli 12 månader.
Buyers of the Kia Niro EV in Europe must be patient as they are currently looking at delivery times of over a year. Thus states a letter to dealers in which Kia explains that “Europe-wide demand clearly exceeds expectations and current battery production capacity”.
In short, this means that Kia as many other carmakers cannot get enough material mostly for batteries to be supplied fast enough. The letter to dealers was made available to electrive.
In the letter, Kia further states that the delay applies both to new orders of their electric car and to already concluded orders for the e-Niro. Accordingly, it is recommended for dealers to adjust the generally communicated delivery forecast from “6 months from order” to “at least 12 months from order”. Also, the company added that prioritise “to ensure nationwide availability with demonstration vehicles, in order to enable as many potential buyers as possible to obtain comprehensive advice and test drives”.
Even early buyers have to be put off. According to the document, vehicles that were advertised for delivery in spring 2019 will not be available until significantly later. In effect, the production figures were subsequently adjusted downwards due to supplier capacities.
När jag provade en e-niro I början på januari så frågade jag säljaren om de har volymer att möta efterfrågan. Nej de var inga problem, de skulle trilla in bilar i samma takt som de beställdes sa han..
Jag log lite och tänkte, ja bra om han har rätt men tror inte på de. Ja nu va 1,5 månader senare så är kön 6-12 månader.. Så fel han hade.. Önskar dock att de var jag som hade haft fel.
Var i kontakt med min bilförsäljare. De har iaf ännu inte fått någon information om detta från Kia. Ca 7 månaders leveranstid ska de kommunicera till köparen vid beställning.
Detta ska bli intressant att följa...
Ja, kan tänka mig 3-6 månader är väl tolererbart men 12 månader, då börjar vi prata om helt andra saker. Synd att model3 ännu är dubbelt så dyr som man skulle vilja.
Säljare för Kona Electric hävdar att dom kan leverera på 3-4 månader. En svag känsla av att det kommer förändras där också.. Speciellt nu när systerbilen får sånna leveranstider... Många kommer nog kolla åt Kona Electric istället då och har dom inte lång kö redan nu kommer dom att få!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Nu har Kia tydligen skickat ut ett meddelande till sina ÅF om ökade leveranstider för e-Niro. Efterfrågan i Europa överskrider vida deras förväntningar och det finns inte batterier att få fram. Nähä? Har de inte lärt sig något av koncernkompisen Hyundais erfarenheter i samband med lanseringen av Ionic? Nu ska de säga till kunder att leveranstiderna förväntas bli 12 månader.
Buyers of the Kia Niro EV in Europe must be patient as they are currently looking at delivery times of over a year. Thus states a letter to dealers in which Kia explains that “Europe-wide demand clearly exceeds expectations and current battery production capacity”.
In short, this means that Kia as many other carmakers cannot get enough material mostly for batteries to be supplied fast enough. The letter to dealers was made available to electrive.
In the letter, Kia further states that the delay applies both to new orders of their electric car and to already concluded orders for the e-Niro. Accordingly, it is recommended for dealers to adjust the generally communicated delivery forecast from “6 months from order” to “at least 12 months from order”. Also, the company added that prioritise “to ensure nationwide availability with demonstration vehicles, in order to enable as many potential buyers as possible to obtain comprehensive advice and test drives”.
Even early buyers have to be put off. According to the document, vehicles that were advertised for delivery in spring 2019 will not be available until significantly later. In effect, the production figures were subsequently adjusted downwards due to supplier capacities.
Kan bara hålla med, hur kan de inte lärt sig mer av Ioniq? Att de sätter priset för 39 kWh batteriet lägre än Ioniq och blir förvånad över efterfrågan är ju helt otroligt.