Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av samuelsu »

Svampen skrev:
samuelsu skrev:
dhanjel skrev:
märkligt, min lokala handlare sa att det inte fanns någon kö. men man kunde skriva upp sitt intresse.
inte heller officiella hemsidan skriver något om en kö.

men men, ännu ett alternativ man kan räkna bort då. konstigt att elbilsförsäljningen inte tar fart när
det inte finns något man kan köpa.
Man kunde skriva upp sitt intresse ja. Först till lokala handlaren, sen via kias hemsida. :geek: Men sen plötsligt kunde man betala in 5000kr och få en riktig :? plats i kön. Det gjorde jag. :ugeek: Det kanske var bra. :?
Vem betalade du pengar till och hur gick det till?
Fick du genom detta någon garanti?
Betalade till den lokala handlaren. Förskottsbetalning på en e-Niro med okänt chassi-/regnr. i mörkgrå färg. Inga tydliga garantier, inte skriftligt ivf. Leverans kring årsskiftet. Men om nu elon börjar leverera treor till Sverige strax efter årsskiftet kanske jag nyttjar den bokningen istället. Då backar jag ur hos kia isåfall.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LarsL »

På elbilsforumet spekuleras det i att ”folk” inte kan skilja på elbilen och hybriden och att när säljare säger att de har sålt/bokat upp så är det hybrider de snackar om. Andra misstänker att de bara säljer till företag? Ander sa ju i podden, Bilar med sladd, att hans pappa beställt en e-Niro, om jag kommer ihåg rätt?

Kommer säkert vara möjligt att beställa en Model 3 innan jag kan beställa en e-Niro.

Betalade du utan skriftligtavtal, samuelsu? Låter lite riskabelt...
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av samuelsu »

LarsL skrev:
På elbilsforumet spekuleras det i att ”folk” inte kan skilja på elbilen och hybriden och att när säljare säger att de har sålt/bokat upp så är det hybrider de snackar om. Andra misstänker att de bara säljer till företag? Ander sa ju i podden, Bilar med sladd, att hans pappa beställt en e-Niro, om jag kommer ihåg rätt?

Kommer säkert vara möjligt att beställa en Model 3 innan jag kan beställa en e-Niro.

Betalade du utan skriftligtavtal, samuelsu? Låter lite riskabelt...
Jo jo, jag har ett avtal. Däremot står det inget pris, exakt leveransdatum el likn. Har det inte framför mig och det var ju några veckor sedan nu, så jag minns inte exakt vad som stod. Men från tesla har jag inget papper och dit har jag betalt dubbelt så mycket pengar. :)
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LarsL »

samuelsu skrev:
LarsL skrev:
På elbilsforumet spekuleras det i att ”folk” inte kan skilja på elbilen och hybriden och att när säljare säger att de har sålt/bokat upp så är det hybrider de snackar om. Andra misstänker att de bara säljer till företag? Ander sa ju i podden, Bilar med sladd, att hans pappa beställt en e-Niro, om jag kommer ihåg rätt?

Kommer säkert vara möjligt att beställa en Model 3 innan jag kan beställa en e-Niro.

Betalade du utan skriftligtavtal, samuelsu? Låter lite riskabelt...
Jo jo, jag har ett avtal. Däremot står det inget pris, exakt leveransdatum el likn. Har det inte framför mig och det var ju några veckor sedan nu, så jag minns inte exakt vad som stod. Men från tesla har jag inget papper och dit har jag betalt dubbelt så mycket pengar. :)
Lustigt att det handlar om just 5000kr, exakt samma som vi blev erbjudna i gruppköpet via elbilforumet men där inget fått betala något än. Verkar vara en lokal grej som din handlare dragit igång?
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Kia Niro EV

Inlägg av icreate »

Enligt säljaren på Bergners bil i Umeå hade de fått ett mail från Kia Sverige där man bad handlarna redovisa hur intresset såg ut. För att anmäla sitt intresse fick man betala 5000 i handpenning. De hade 5 i kö före mig i Umeå.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

Nu råkade det vara Hyundai här, men i detta fallet är det ju samma sak. Ligger nog en del i det hela. Rewind på Ioniq.

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Kia Niro EV

Inlägg av FredrikR »

icreate skrev:
Enligt säljaren på Bergners bil i Umeå hade de fått ett mail från Kia Sverige där man bad handlarna redovisa hur intresset såg ut. För att anmäla sitt intresse fick man betala 5000 i handpenning. De hade 5 i kö före mig i Umeå.
Så jäkla rörigt det här från KIAs sida. Har dels anmält mig på KIAs hemsida för att få nyheter om Niro. Har även anmält intresse för det här "gruppköpet" på elbilsforum. Och även haft mailkontakt med den här Frida och visat ett stort intresse. Och har pratat med KIA försäljare i Uppsala. Men ingen stans fått någon möjlighet att komma i någon kö.

Har haft Niro som mitt förstahandsval, men börjar som jag skrev innan vackla nu. Låter ju som att man kommer få vänta i evigheter för att få bilen med tanke på att jag inte ens lyckats komma in i någon kö, så då kanske det är vettigare att ställa sig i kö på en Tesla.

Det bli tydligare och tydligare att batteribristen är det stora problemet. Alla bilmärken förlitar sig på att få leveranser från några få tillverkare som aldrig hinner skala upp tillverkningen. Teslas "Masterplan" går att kopiera men det kommer ta år att hinna ifatt.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TeslaTissel »

FredrikR skrev:
icreate skrev:
Enligt säljaren på Bergners bil i Umeå hade de fått ett mail från Kia Sverige där man bad handlarna redovisa hur intresset såg ut. För att anmäla sitt intresse fick man betala 5000 i handpenning. De hade 5 i kö före mig i Umeå.
Så jäkla rörigt det här från KIAs sida. Har dels anmält mig på KIAs hemsida för att få nyheter om Niro. Har även anmält intresse för det här "gruppköpet" på elbilsforum. Och även haft mailkontakt med den här Frida och visat ett stort intresse. Och har pratat med KIA försäljare i Uppsala. Men ingen stans fått någon möjlighet att komma i någon kö.

Har haft Niro som mitt förstahandsval, men börjar som jag skrev innan vackla nu. Låter ju som att man kommer få vänta i evigheter för att få bilen med tanke på att jag inte ens lyckats komma in i någon kö, så då kanske det är vettigare att ställa sig i kö på en Tesla.

Det bli tydligare och tydligare att batteribristen är det stora problemet. Alla bilmärken förlitar sig på att få leveranser från några få tillverkare som aldrig hinner skala upp tillverkningen. Teslas "Masterplan" går att kopiera men det kommer ta år att hinna ifatt.

Verkar onekligen tråkigt. Men det här förstod jag skulle kunna hända redan i Juli.
Skrev en artikel om detta i vår energiförenings blog. Minns inte exakt när bara.

Det är redan ett flertal tillverkare som har exakt samma bekymmer, precis som du skriver.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Limbster »

Kia, Huyndai och GM som har elbilar med lite längre räckvidd är i dagsläget inte intresserade av att sälja mycket fler bilar än vad som krävs för att de ska klara utsläppskraven för de marknader de är på. De tjänar helt enkelt mer pengar på att sälja fossil bilar. De har samtliga producerat precis så många elbilar de sakt de ska göra och det vore ganska osannolikt att tro att de kommer ändra något från den planen. LG, SK innovation och samsung hade nog kunnat fixa lite fler battericeller till runt 10 tusen bilar till om viljan hade funnits från biltillverkaren. Trots strejker i Korea, produktionsstopp några veckor i GM fabriken nådde samtliga Produktionsmålen.

Gissningsvis är det bara ökade krav från myndigheter som kan få upp produktionsvolymer eller att Tesla får upp sin produktion så de kan ta massor av fossilbils kunder

21 tusen Kia e-niro ska det bli 2018. https://pushevs.com/2017/10/25/hyundai- ... next-year/

Får se hur många som kommer till Sverige?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LarsL »

Det är ju just det att de tjänar så bra på den produkt de har nu som dödar de gamla företagen under en distruption.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Det är ju just det att de tjänar så bra på den produkt de har nu som dödar de gamla företagen under en distruption.
Precis. Den stora skillnaden är att under en disruption så slutar gängse "lagar och regler" gälla. Vi ser att de som byter till Model 3 kan komma från bilar som kostar hälften så mycket eller mindre. Detsamma gäller för Model S/X. Jag tror även att detta kommer att gälla åt andra hållet. Den som vanligtvis köper en BMW, Mercedes, Audi fossilbil kanske väljer en Kia elbil istället, dvs, om de inte hänger med produktionsmässigt.

Som jämförelse kan man se på TV branschen, vi behöver inte gå tillbaka till platt-tv vs tjock-tv , räcker med LED vs OLED:
Samsung last year only got an 18.5 percent share of global sales for premium TVs, based on dollar revenue, down from 54.7 percent in 2015, according to research firm IHS Markit. Meanwhile, Sony and LG have leapfrogged Samsung to grab 36.9 percent and 33 percent of the market respectively.
Det som har hänt är att OLED har krossat LED inom premium segmentet. Samsung tillverkar inte OLED och har gått från 54.7% till 18.5% marknadsandel på 3 år. Vem köper Sony sina OLED skärmar av... LG.

LG, få se nu, vem var det som tillverkade batterierna/drivlinan i många av elbilarna som nu kommer på marknaden..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kia Niro EV

Inlägg av fth »

Laban skrev:
Precis. Den stora skillnaden är att under en disruption så slutar gängse "lagar och regler" gälla. Vi ser att de som byter till Model 3 kan komma från bilar som kostar hälften så mycket eller mindre. Detsamma gäller för Model S/X.
Extrautrustningen på min X kostade mer än hela min förra bil, och den köpte jag ändå ny. Jag skulle inte under några omständigheter ha lagt så här mycket pengar på en bil om det inte hade varit just en Tesla, egentligen oavsett vilka resurser jag hade till förfogande. Jag har aldrig varit intresserad av bilar öht innan Tesla dök upp, det har bara varit ett "nödvändigt ont" för att t.ex. ta mig till lantstället på ett rimligt bekvämt sätt.

Att den här omställningen inte kommer att följa traditionella bilköparmönster är nog helt klart, de traditionella tillverkarna verkar inte heller ha en aning om hur dom skall hantera detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Zalman3 »

Från Norska KIA.

App: e-Niro vil ikke komme med app-styring fra produksjonsstart. Det vil komme mulighet for app-styring på et senere tidspunkt, men vi kjenner ikke til når dette vil bli tilgjengelig – det vil sannsynligvis være et stykke fram i tid. Biler produsert før app-styring lanseres kan ikke oppdateres til å ha app-styring.

Hengerfeste: Hengerfeste er ikke bekreftet, men vi har imidlertid fått indikasjoner om at tilhengerfeste kan bli mulig å få etter hvert, men at det ikke blir produsert på de første bilene.

Ladesystem: Combo Charging system, CCS. Du kan lade med type 2 ladeplugg.

4×4: e-Niro kommer ikke nå med firehjulstrekk, men vi utelukker ikke muligheten for dette i fremtiden.
https://bilkjop.kia.no/e-niro-reservasjon/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LarsL »

37740 NOK, vilket blir 471000kr med svensk moms. :o
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
37740 NOK, vilket blir 471000kr med svensk moms. :o
377400NOK, Det blir väl snarare 530000sek?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Bjelke »

Ingen app => tack & hej...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av samuelsu »

Bjelke skrev:
Ingen app => tack & hej...
Det har ju varit känt i månader att första bilarna inte får app, men att det kommer på de senare bilarna. Och att det inte går eftermontera (byta ut enheten i bilen). Jag har ingen app på min bil idag och har aldrig haft. Däremot har flera jag känner VolvoOnCall och den missar att koppla upp sig mot bilen, misslyckas slå på värmen ibland mm. Jag har inte heller app på min robotgräsklippare. Jag har däremot app på min solcellsanläggning och på min värmepump. Jag har gjort bedömningen att jag kommer klara mig bra utan app på min nästa bil. (Beror väl iofs lite på vad man kan styra/kolla med appen.) Skulle nog ha mer praktisk användning för app på bilen än jag idag har på värmepumpen, men men. Summa: Får den app är det bonus. Men det här har diskuterats och man når ingen lösning på frågan. En del ska bara ha app, så är det.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TiborBlomhall »

Fördelen med app till elbil inser man första gången laddningen avbryts minuten efter man lämnat bilen. Bra att få reda på det på en gång - inte timmar senare när man trott sig komma tillbaka till en fulladdad bil.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av samuelsu »

TiborBlomhall skrev:
Fördelen med app till elbil inser man första gången laddningen avbryts minuten efter man lämnat bilen. Bra att få reda på det på en gång - inte timmar senare när man trott sig komma tillbaka till en fulladdad bil.
Varför avbryts laddningen? Hur ofta händer det här? Varför startar inte laddaren och bilen gemensamt om laddningen själva ifall nåt blir knas? Får man reda på det (push) eller tar man reda på det?
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
LarsL skrev:
37740 NOK, vilket blir 471000kr med svensk moms. :o
377400NOK, Det blir väl snarare 530000sek?
Faktorn för Tesla är ~1.44 (Model S 75 D) vilket ger 543 000 :-

37740 * 1.09 (växel) * 1.1 (tull) * 1.25 (moms) blir 560 000 :-
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Nicke Nyfiken »

samuelsu skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fördelen med app till elbil inser man första gången laddningen avbryts minuten efter man lämnat bilen. Bra att få reda på det på en gång - inte timmar senare när man trott sig komma tillbaka till en fulladdad bil.
Varför avbryts laddningen? Hur ofta händer det här? Varför startar inte laddaren och bilen gemensamt om laddningen själva ifall nåt blir knas? Får man reda på det (push) eller tar man reda på det?
När t.ex. säkringen går i laddstolpen så finns det inte mycket för bilen att göra, och det händer någon gång då och då att laddningen avbryts av någon anledning.

På Teslan får man en puch-notis om det händer, liksom när laddningen är klar, osv.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TiborBlomhall »

samuelsu skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fördelen med app till elbil inser man första gången laddningen avbryts minuten efter man lämnat bilen. Bra att få reda på det på en gång - inte timmar senare när man trott sig komma tillbaka till en fulladdad bil.
Varför avbryts laddningen? Hur ofta händer det här? Varför startar inte laddaren och bilen gemensamt om laddningen själva ifall nåt blir knas? Får man reda på det (push) eller tar man reda på det?
Inte ofta. Men ibland pga kommunikationsfel, säkring som går eller liknande. Men de gånger det händer (har hänt mig säg 10 ggr på tre år) är det bra att få en pushnotis. En gång tex gick säkringen där jag skulle ladda över natten.

När man snabbladdar är det också skönt att få reda på när bilen är färdig för vidare färd.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

samuelsu skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fördelen med app till elbil inser man första gången laddningen avbryts minuten efter man lämnat bilen. Bra att få reda på det på en gång - inte timmar senare när man trott sig komma tillbaka till en fulladdad bil.
Varför avbryts laddningen? Hur ofta händer det här? Varför startar inte laddaren och bilen gemensamt om laddningen själva ifall nåt blir knas? Får man reda på det (push) eller tar man reda på det?
Hej här kommer jag med min Passat!! Jag går före dig med din bil!! Fjång ur med sladden.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

TiborBlomhall skrev:
När man snabbladdar är det också skönt att få reda på när bilen är färdig för vidare färd.
Eller när laddaren efter 3min avbryter för att någon med Tesla-adapter varit där och tryckt in Kommunikationsstiften i CHAdeMO handsken.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TiborBlomhall »

När jag nyss slog på förvärmningen av bilen med appen innan lunchresan skänkte jag en tanke åt alla som inte kan göra det.
Skriv svar