De får passa på att kräma ut det de kan medan de kan. Om ca 6 månader kommer Tesla model 3 SR och då lär det bli svårare att sälja e-Niro till dagens priser. Tesla lär dessutom inte ha några större leveranstider, till skillnad från Kia.
De är ju dock ganska olika typer av bilar och jag skulle säga. Dessutom är en kia för samma pengar som en tesla är betydligt mer välutrustad. Om dessutom kia släpper bilen med krok som de sägs så kan bara den detaljen öka försäljningen. Att modell 3 får krok på en SR har jag I princip gett upp hoppet om.
Kia kan säkert fortsätta sälja en hel del men absolut har du en poäng.
De får passa på att kräma ut det de kan medan de kan. Om ca 6 månader kommer Tesla model 3 SR och då lär det bli svårare att sälja e-Niro till dagens priser. Tesla lär dessutom inte ha några större leveranstider, till skillnad från Kia.
De är ju dock ganska olika typer av bilar och jag skulle säga. Dessutom är en kia för samma pengar som en tesla är betydligt mer välutrustad. Om dessutom kia släpper bilen med krok som de sägs så kan bara den detaljen öka försäljningen. Att modell 3 får krok på en SR har jag I princip gett upp hoppet om.
Kia kan säkert fortsätta sälja en hel del men absolut har du en poäng.
Det du säger är sant. Vad jag menade var mest att e-Niro (samt Kona och Leaf) hittills har varit rätt ohotade i prissegmentet under 500 000 kr vilket de inte kommer vara när Model 3 SR blir tillgänglig. Min poäng var att de kommer bli konkurrensutsatta på ett helt annat vis när Model 3 SR kommer, även om det finns specifika fördelar med respektive bil som kan avgöra utifrån vilka exakta behov som kunden har.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Det blir bara bra om det blir en prispress. (men det innebär att samtliga, även teslas kommer behöva se över sina marginaler)
Jag tror faktiskt snarare priserna kommer hålla sig eftersom tillgången är högre än efterfrågan och kommer vara det en god tid framöver.
Att jämföra en fullutrustad Kia mot en lika dyr eller dyrare M3 utan något innehåll alls är stor skillnad för mig i alla fall. Bättre pang för pengarna för min del i en Kia.
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
De får passa på att kräma ut det de kan medan de kan. Om ca 6 månader kommer Tesla model 3 SR och då lär det bli svårare att sälja e-Niro till dagens priser. Tesla lär dessutom inte ha några större leveranstider, till skillnad från Kia.
De är ju dock ganska olika typer av bilar och jag skulle säga. Dessutom är en kia för samma pengar som en tesla är betydligt mer välutrustad. Om dessutom kia släpper bilen med krok som de sägs så kan bara den detaljen öka försäljningen. Att modell 3 får krok på en SR har jag I princip gett upp hoppet om.
Kia kan säkert fortsätta sälja en hel del men absolut har du en poäng.
Det du säger är sant. Vad jag menade var mest att e-Niro (samt Kona och Leaf) hittills har varit rätt ohotade i prissegmentet under 500 000 kr vilket de inte kommer vara när Model 3 SR blir tillgänglig. Min poäng var att de kommer bli konkurrensutsatta på ett helt annat vis när Model 3 SR kommer, även om det finns specifika fördelar med respektive bil som kan avgöra utifrån vilka exakta behov som kunden har.
Samtidigt är det väl löjligt lång leveranstid på de där bilarna nu?
De får passa på att kräma ut det de kan medan de kan. Om ca 6 månader kommer Tesla model 3 SR och då lär det bli svårare att sälja e-Niro till dagens priser. Tesla lär dessutom inte ha några större leveranstider, till skillnad från Kia.
De är ju dock ganska olika typer av bilar och jag skulle säga. Dessutom är en kia för samma pengar som en tesla är betydligt mer välutrustad. Om dessutom kia släpper bilen med krok som de sägs så kan bara den detaljen öka försäljningen. Att modell 3 får krok på en SR har jag I princip gett upp hoppet om.
Kia kan säkert fortsätta sälja en hel del men absolut har du en poäng.
Det du säger är sant. Vad jag menade var mest att e-Niro (samt Kona och Leaf) hittills har varit rätt ohotade i prissegmentet under 500 000 kr vilket de inte kommer vara när Model 3 SR blir tillgänglig. Min poäng var att de kommer bli konkurrensutsatta på ett helt annat vis när Model 3 SR kommer, även om det finns specifika fördelar med respektive bil som kan avgöra utifrån vilka exakta behov som kunden har.
Samtidigt är det väl löjligt lång leveranstid på de där bilarna nu?
På e-Niro eller snål M3? Går det enns att bestäla en "billig" M3?
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
De får passa på att kräma ut det de kan medan de kan. Om ca 6 månader kommer Tesla model 3 SR och då lär det bli svårare att sälja e-Niro till dagens priser. Tesla lär dessutom inte ha några större leveranstider, till skillnad från Kia.
De är ju dock ganska olika typer av bilar och jag skulle säga. Dessutom är en kia för samma pengar som en tesla är betydligt mer välutrustad. Om dessutom kia släpper bilen med krok som de sägs så kan bara den detaljen öka försäljningen. Att modell 3 får krok på en SR har jag I princip gett upp hoppet om.
Kia kan säkert fortsätta sälja en hel del men absolut har du en poäng.
Det du säger är sant. Vad jag menade var mest att e-Niro (samt Kona och Leaf) hittills har varit rätt ohotade i prissegmentet under 500 000 kr vilket de inte kommer vara när Model 3 SR blir tillgänglig. Min poäng var att de kommer bli konkurrensutsatta på ett helt annat vis när Model 3 SR kommer, även om det finns specifika fördelar med respektive bil som kan avgöra utifrån vilka exakta behov som kunden har.
Samtidigt är det väl löjligt lång leveranstid på de där bilarna nu?
På e-Niro eller snål M3? Går det enns att bestäla en "billig" M3?
Det blir bara bra om det blir en prispress. (men det innebär att samtliga, även teslas kommer behöva se över sina marginaler)
Jag tror faktiskt snarare priserna kommer hålla sig eftersom tillgången är högre än efterfrågan och kommer vara det en god tid framöver.
Att jämföra en fullutrustad Kia mot en lika dyr eller dyrare M3 utan något innehåll alls är stor skillnad för mig i alla fall. Bättre pang för pengarna för min del i en Kia.
Vi spekulerar bara här och vad det blir i verkligheten får vi se. Jag utgår ifrån att du menar tvärtom, att efterfrågan är högre än tillgången, och det är just det som är grejen med Tesla model 3 SR. Kia har för 2019 tilldelat Sverige typ 3000 st e-Niro om jag minns rätt, och de har svårt att leverera ens dessa inom rimlig tid. Tesla tillverkar 5000-7000 model 3 per VECKA. Alla som beställer en model 3 SR kommer förmodligen kunna få leverans inom ett par månader från att den blir tillgänglig. Tillgången på elbilar i segmentet under 500k kommer med andra ord öka rätt rejält, och det kommer påverka marknaden en hel del.
Sen är det som du säger att vilken bil man föredrar beror på vilka preferenser man har och vad man värdesätter högst. Vissa föredrar en e-Niro, andra en model 3 - grejen är att nu kommer de kunna välja.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
De får passa på att kräma ut det de kan medan de kan. Om ca 6 månader kommer Tesla model 3 SR och då lär det bli svårare att sälja e-Niro till dagens priser. Tesla lär dessutom inte ha några större leveranstider, till skillnad från Kia.
De är ju dock ganska olika typer av bilar och jag skulle säga. Dessutom är en kia för samma pengar som en tesla är betydligt mer välutrustad. Om dessutom kia släpper bilen med krok som de sägs så kan bara den detaljen öka försäljningen. Att modell 3 får krok på en SR har jag I princip gett upp hoppet om.
Kia kan säkert fortsätta sälja en hel del men absolut har du en poäng.
Det du säger är sant. Vad jag menade var mest att e-Niro (samt Kona och Leaf) hittills har varit rätt ohotade i prissegmentet under 500 000 kr vilket de inte kommer vara när Model 3 SR blir tillgänglig. Min poäng var att de kommer bli konkurrensutsatta på ett helt annat vis när Model 3 SR kommer, även om det finns specifika fördelar med respektive bil som kan avgöra utifrån vilka exakta behov som kunden har.
Samtidigt är det väl löjligt lång leveranstid på de där bilarna nu?
På e-Niro eller snål M3? Går det enns att bestäla en "billig" M3?
Det är det jag menar. Om Model 3 SR går att beställa i Europa om ca 6 månader, vilket det låter som att man kommer kunna göra, så verkar det sannolikt att man får leverans FÖRE de som idag bokar en e-Niro med leveranstid ca 12 månader... Men det är som sagt spekulation, utifrån hur det låter nu. Vad som händer får vi se.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Ja, egentligen behöver jag väl bara lägga in ett tomt inlägg här för att ni ska förstå vad jag vill ha sagt.
Men jag skriver det ändå: Dragkrok. Då finns det inte så många alternativ.
Ja de som släpper med drag i norden kan plötsligt få en ganska stor kundgrupps ögon på sig.. Att Tesla inte ser till att få på den där kroken I Europa åtminstone förstår jag inte. De låter verkligen som bilen är förberedd men självklart ska de testas och certifieras för att de ska gå att sälja den.
De pratas mycket om att SR kommer ligga i liknade pris som kia, jag tror ju även midrange kommer vara tillräckligt nära kia i pris för att påverka men den som lever får se.
De får passa på att kräma ut det de kan medan de kan. Om ca 6 månader kommer Tesla model 3 SR och då lär det bli svårare att sälja e-Niro till dagens priser. Tesla lär dessutom inte ha några större leveranstider, till skillnad från Kia.
Du tror väl inte på allvar att Tesla inte kommer att ha relativt långa köer med Model 3 SR eller SR+?
Det är ju väldigt många reservationshållare som väntat med sin beställning. Jag skulle nog vilja påstå att Tesla bara kommer att leverera ett fåtal SR/SR+ i år till Sverige.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Det du säger är sant. Vad jag menade var mest att e-Niro (samt Kona och Leaf) hittills har varit rätt ohotade i prissegmentet under 500 000 kr vilket de inte kommer vara när Model 3 SR blir tillgänglig. Min poäng var att de kommer bli konkurrensutsatta på ett helt annat vis när Model 3 SR kommer, även om det finns specifika fördelar med respektive bil som kan avgöra utifrån vilka exakta behov som kunden har.
Samtidigt är det väl löjligt lång leveranstid på de där bilarna nu?
På e-Niro eller snål M3? Går det enns att bestäla en "billig" M3?
Det är det jag menar. Om Model 3 SR går att beställa i Europa om ca 6 månader, vilket det låter som att man kommer kunna göra, så verkar det sannolikt att man får leverans FÖRE de som idag bokar en e-Niro med leveranstid ca 12 månader... Men det är som sagt spekulation, utifrån hur det låter nu. Vad som händer får vi se.
Oj oj, får börja med att ursäkta mina felstavningar och givetvis vände jag på tillgång och efterfrågan. Jag lägger mig platt .
Jag är antagligen färgad men försöker hålla mig öppen och inte bli enögd. Jag har beställt en e-Niro och jag vet inte när den levereras... Hoppas på att det blir i höst. Sen har jag förstått att Tesla generellt inte brukar överprestera på sina uttalanden så jag tror det när jag ser det att det väller in billiga M3:or på marknaden. Jag är tveksam till att det blir så. Tesla prioriterar rimligtvis att trycka ut de bilar man tjänar pengar på och generellt är det inte lågspecade bilar.
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Jag är antagligen färgad men försöker hålla mig öppen och inte bli enögd. Jag har beställt en e-Niro och jag vet inte när den levereras... Hoppas på att det blir i höst. Sen har jag förstått att Tesla generellt inte brukar överprestera på sina uttalanden så jag tror det när jag ser det att det väller in billiga M3:or på marknaden. Jag är tveksam till att det blir så. Tesla prioriterar rimligtvis att trycka ut de bilar man tjänar pengar på och generellt är det inte lågspecade bilar.
Kul med beställningen och hoppas att du inte behöver vänta så länge, jag var väldigt sugen själv efter min provkörning i Januari.
Vi får som sagt se vad som händer, själv har jag bestämt mig för att avvakta och se när Model 3 SR kommer och till vilket pris, eftersom den passar just mig bättre.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Jag är antagligen färgad men försöker hålla mig öppen och inte bli enögd. Jag har beställt en e-Niro och jag vet inte när den levereras... Hoppas på att det blir i höst. Sen har jag förstått att Tesla generellt inte brukar överprestera på sina uttalanden så jag tror det när jag ser det att det väller in billiga M3:or på marknaden. Jag är tveksam till att det blir så. Tesla prioriterar rimligtvis att trycka ut de bilar man tjänar pengar på och generellt är det inte lågspecade bilar.
Kul med beställningen och hoppas att du inte behöver vänta så länge, jag var väldigt sugen själv efter min provkörning i Januari.
Vi får som sagt se vad som händer, själv har jag bestämt mig för att avvakta och se när Model 3 SR kommer och till vilket pris, eftersom den passar just mig bättre.
Fint det! Hoppas den inte tar för lång tid på sig och att priset blir vettigt samt att e-Niron håller värdet!
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Jag hade en beställning innan men avbeställde då de var leverans i september oktober typ. De är för länge och för mycket händer på marknaden.. Hade jag kunnat få den på säg en eller två månader så tror jag att vi hade köpt den även om de inte är riktigt 100% rätt.
Det verkar som att prishöjningar har skett på e-Niro. Nu är det från 444 900kr, tidigare 429 900kr. En höjning med 15000kr på basbil.
Tillgång och efterfrågan...
LRF ville ju ha 6% i rabatt.
Det går utmärkt säger KIA.
Men först måste vi höja priset!!!
Wow, detta missade jag.
Har en beställning på en E-Niro med Baspaketet och för mig ska den rulla som tjänstebil.
Vilket då betyder att den behöver gå in på 7,5pbb enligt företaget efter bonus och rabatter. Vilket den gjorde innan höjningen.
Nu hade det vart kört.
Tappar en del tjänstebilsåkare på att öka priset, även om kanske många kan nyttja högre belopp så tror jag att det finns fler på 7,5 gränsen.
Frågan är hur det ser ut om 12 mån när de flesta har fått sina bilar och model 3 SR finns med i bilden?
Pris upp eller pris ner?
Angående att Model 3 skulle döda försäljningen av t.ex. Kia e-Niro så ska jag ovilligt erkänna att jag inte är 100% nöjd med e-Niron. Hade jag kört inte kört elbil sen tidigare hade jag nog varit det, men inte nu. Det är något svårbeskrivbart med den som gör att den känns lite slö och inte riktigt lika ”på bettet” som andra elbilar. Den spinner hjulen när man gasar på i upp till 50 km/h, men det är precis som om responsen är fördröjd på något sätt.
Jag hade samma känsla när jag körde Ionic, slöt, tist, och lite anonym och tråkig. Inget är fel men man glädjs inte heller över något (förutom täckvidden som är grym i e-Niron). Då ska man veta att jag kommer från en Zoe som är tokslö på pappret och jag kom 12-15 mil med men jag ändå gillade skarpt. Jag vet inte om det har någon att göra med att e-Niron och Ionic har synchronmotorer med permanentmagnet medan Zoe har AC-induktion, eller om det bara är en fråga om”mapping” av gaspedalen.
Hur som helst så kommer jag ändå inte byta ut e-Niron mot en Model 3, och i synnerhet inte en SR som också har enbart en permanentmagnetmotor (fast där bak). Skälet är att det helt enkelt inte funkar med en sedan för oss, och uppenbarligen är det väldigt många fler i kombilandet Sverige som inte riktigt går igång på sedaner. Så jag tror nog att det kommer finnas en plats för båda på marknaden framöver.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)