Jag är med andra ord motståndare till "gratis" SuC. Gratis är dessutom fel ord. Det är ju inte Elon Musk som betalar ur egen ficka utan det är ju pengar som kommer från oss kunder. Och eftersom det är så tycker jag det är en rättvisefråga att man betalar efter användning och inte "alla lika mycket". Precis som att jag är emot "gratis" inträde på museum, "gratis" kollektivtrafik osv.
Håller med, visst kan det vara en skön känsla av att inte behöva tänka på bränslekostnaden när man ska köra ner till Europa men det är ju ändå en relativt liten kostnad jämfört med avgasbil. Gratis eller bidrag leder inte till konsumtion och efterfrågan som är hållbart i längden.
Jag har aldrig klagat på Clevers 5:- per kWh. Dessa laddstolpar använder man ju endast när man kör längre sträckor så det blir inte alls många hundralappar per år. Laddnätverken måste kunna ta betalt för utbyggnad av näten, kan de inte det så kommer inte några nya laddplatser upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Intressant att se vad priset för laddning blir. Kommer Audi ta samma pris oberoende på vilket nätverk man "roamar" på eller vad tror ni?
Skulle tro det, vilket väl bör innebära att minimum blir på samma nivå som den dyraste i nätverket. Skulle gissa på 3-4:-/kWh.
Måste revidera mitt påstående... Jag gissar att man kommer ha olika taxa beroende på land, men enhetlig taxa inom ett och samma land. Ovanstående är min gissning för Sverige
Redan 4:-/kWh blir ju runt 10:-/mil antagligen med Audin. Är ju inte så långt ifrån vad en Q5 diesel kostar i drivmedel...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag är med andra ord motståndare till "gratis" SuC. Gratis är dessutom fel ord. Det är ju inte Elon Musk som betalar ur egen ficka utan det är ju pengar som kommer från oss kunder. Och eftersom det är så tycker jag det är en rättvisefråga att man betalar efter användning och inte "alla lika mycket". Precis som att jag är emot "gratis" inträde på museum, "gratis" kollektivtrafik osv.
Håller med om att gratis SuC är en dålig lösning. Inte pga rättvisa men kostar det pengar så löses automatiskt alla problem med köer osv. Gratis museum tycker jag dock är en bra grej
Lyckas Audi samla väldigt många publika laddare under ett kort så är det ju jättebra. Dock känns det nu mest som en reklamgrej ändå. 72000 laddare eller vad det stod. En väldigt stor del av dem är ju 220V och även om till och med det är bra när det krisar så är det ju först och främs ett ordentligt snabbladdarnätverk som krävs och där kommer det ju ta ytterligare ett par år antagligen.
Intressant att se vad priset för laddning blir. Kommer Audi ta samma pris oberoende på vilket nätverk man "roamar" på eller vad tror ni?
Skulle tro det, vilket väl bör innebära att minimum blir på samma nivå som den dyraste i nätverket. Skulle gissa på 3-4:-/kWh.
Måste revidera mitt påstående... Jag gissar att man kommer ha olika taxa beroende på land, men enhetlig taxa inom ett och samma land. Ovanstående är min gissning för Sverige
Redan 4:-/kWh blir ju runt 10:-/mil antagligen med Audin. Är ju inte så långt ifrån vad en Q5 diesel kostar i drivmedel...
Mjo fast det är väl ganska få som använder snabbladdning som den huvudsakliga laddningskällan?
Jag är med andra ord motståndare till "gratis" SuC. Gratis är dessutom fel ord. Det är ju inte Elon Musk som betalar ur egen ficka utan det är ju pengar som kommer från oss kunder. Och eftersom det är så tycker jag det är en rättvisefråga att man betalar efter användning och inte "alla lika mycket". Precis som att jag är emot "gratis" inträde på museum, "gratis" kollektivtrafik osv.
Håller med om att gratis SuC är en dålig lösning. Inte pga rättvisa men kostar det pengar så löses automatiskt alla problem med köer osv. Gratis museum tycker jag dock är en bra grej
Lyckas Audi samla väldigt många publika laddare under ett kort så är det ju jättebra. Dock känns det nu mest som en reklamgrej ändå. 72000 laddare eller vad det stod. En väldigt stor del av dem är ju 220V och även om till och med det är bra när det krisar så är det ju först och främs ett ordentligt snabbladdarnätverk som krävs och där kommer det ju ta ytterligare ett par år antagligen.
Men nu är väl suc inte gratis egentligen. Vi har ju förbetald utbyggnaden och laddningen via ett högre inköpspris av våra bilar. Helt ok att de skippar gratis laddning om de samtidigt sänker priset på bilen med 100-200kkr.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Jag är med andra ord motståndare till "gratis" SuC. Gratis är dessutom fel ord. Det är ju inte Elon Musk som betalar ur egen ficka utan det är ju pengar som kommer från oss kunder. Och eftersom det är så tycker jag det är en rättvisefråga att man betalar efter användning och inte "alla lika mycket". Precis som att jag är emot "gratis" inträde på museum, "gratis" kollektivtrafik osv.
Håller med om att gratis SuC är en dålig lösning. Inte pga rättvisa men kostar det pengar så löses automatiskt alla problem med köer osv. Gratis museum tycker jag dock är en bra grej
Lyckas Audi samla väldigt många publika laddare under ett kort så är det ju jättebra. Dock känns det nu mest som en reklamgrej ändå. 72000 laddare eller vad det stod. En väldigt stor del av dem är ju 220V och även om till och med det är bra när det krisar så är det ju först och främs ett ordentligt snabbladdarnätverk som krävs och där kommer det ju ta ytterligare ett par år antagligen.
Men nu är väl suc inte gratis egentligen. Vi har ju förbetald utbyggnaden och laddningen via ett högre inköpspris av våra bilar. Helt ok att de skippar gratis laddning om de samtidigt sänker priset på bilen med 100-200kkr.
100-200k är kanske att ta i. När SuC inte var standard i början av Teslaresan, så kostade det ca 20k att aktivera SuC om inte jag kommer ihåg fel. Det är väl kanske snarare den summan bilen i så fall skulle bli billigare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
100-200k är kanske att ta i. När SuC inte var standard i början av Teslaresan, så kostade det ca 20k att aktivera SuC om inte jag kommer ihåg fel. Det är väl kanske snarare den summan bilen i så fall skulle bli billigare.
Även om snabbladdning kommer att kosta en massa pengar så skulle jag aldrig komma upp i det beloppet ändå. Det skulle nog ta 30 år eller nåt, även om en kWh kostar 5kr. Den som vill köpa en flatrate för snabbladdning får gärna göra det, men jag skulle föredra att betala endast för det jag använder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har nu kört ca 6300 mil på drygt ett år.
Laddar till 95% på SuC. Har ingen möjlighet att ladda hemma.
Tar de bort gratis laddning på nya bilar
blir det nog att ha kvar min nuvarande Tesla, länge.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Har nu kört ca 6300 mil på drygt ett år.
Laddar till 95% på SuC. Har ingen möjlighet att ladda hemma.
Tar de bort gratis laddning på nya bilar
blir det nog att ha kvar min nuvarande Tesla, länge.
Du missbrukar fri SuC i så fall
Har du ingen hemmaladdning ställ dig på publik AC finns säkert nåt
Själv har jag stått på parkeringar i stan över natten när vi precis köpte huset
Trots att jag har nära till lagan SuC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Bor i bostadsrätt, har gått med i styrelsen för att mer effektivt driva frågan om laddstolpar.
Men även om jag får igenom laddstolpar så
jobbar jag nästan hela veckorna på annan ort.
Kommer därför även på lång sikt använda SuC till minst 80%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Med 22kW AC laddare hemma och 1200st 150kW HPC
snabbladdare på resan, klara i år, så verkar Audi
ha tänkt på laddning också.
Using 150kW public fast chargers, which are currently uncommon, the E-tron will be capable of charging up to 80% in 30 minutes. Audi is one of a number of car makers (including BMW, Daimler and Ford) that have invested in charging network Ionity. Audi says the network should have nearly 1200 150kW charging points running by the end of this year.
For at-home charging, there is a standard 11kW charger which charges the E-tron in 8.5 hours. An optional 22kW charger halves this time.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det börjar likna nåt. Jag gillar det jag ser och läser.
Jag tror det finns anledning till att vara lite entusiastisk nu. Nu händer förhoppningsvis det så många har väntat på. Jag förstår dock att entusiasmen är tämligen begränsad på ett teslaforum.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Båda satsar på snabbladdning där Audi e-tron tar ett extra kliv med möjlighet att ladda med en effekt på 150 kW. Samarbetet med Ionity ska resultera i 200 snabbladdare runtom i Europa redan i år och ytterligare 200 nästa år. E-tron har också laddning via en laddbox på 11 kW och en laddare upp till 22 kW som tillval. Dessutom kan du köpa till ett ladduttag så att du kan ladda bilen från valfri sida. En extra finess är den snygga laddluckan som öppnas med en knapptryckning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension