Legato skrev:
Du skrev detta i en tidigare tråd också och jag besvarade det då men tror ej du svarade hur du tänkte sedan.
Mig veterligen så är regen alltid inkluderat i förbrukningssiffran. Drar du ner på regen-effekten så ökar både faktisk och rapporterad förbrukning.
Personligen ser jag det inte som pajkastning att diskutera respektive bils fördelar och nackdelar. "Problemet" är ju att mycket kan tas fram objektiva siffror på som tex laddhastighet, tillgängliga laddplatser, batterikapacitet, förbrukning, acceleration mm medan annat blir subjektivt, exempelvis inredning, utseende, förfining.
Du anser att Audin är mer förfinad och har en bättre interiör. De åsikterna delar jag inte. För mig är lamporna och (den rapporterade) ljudnivån Audins enda signifikanta fördelar vs Model X, men vad man själv upplever som styrkor/svagheter är ju ytterst subjektivt.
För mig blir det irriterande enbart när objektiva siffror förvrängs, eller när märkliga tolkningar presenteras. Fånigast av alla var den artikel som antydde att Audins sämre acceleration egentligen var en fördel då det gav en mer "harmonisk" upplevelse. Extra fånigt blir det påståendet när Teslan har Chill-mode, dvs vill man att bilen ska bli segare så kan man aktivera det...
Vet ej. Tror inte jag såg ditt svar. Kan mycket väl vara som du säger. Dock är jag inte helt säker på att regen alltid minskar förbrukningen. Det beror lite på hur och var man kör. Det är dock en annan diskussion.
Jo, jag tycker interiören i en tysk bil är lite bättre ihopsatt. Instrumentpanelen i min Model S började knaka rätt rejält redan efter ett par månader t ex. Ena dörrhandtaget bak gnisslar också rätt rejält när det åker ut. Dock har jag ju lärt mig att gilla den stora skärmen i Teslan.
En annan sak som kunde vara bättre är stolarna. Jag har inga större problem med premiumstolarna. Tycker de är helt ok. Men om du tar t ex BMW:s komfortstolar som finns som tillval på 5-serien och uppåt så har du nästan oändliga inställningsmöjligheter.
Sen är det ju mycket som man inte ens kan välja till en Tesla.
- Tonade rutor.
- Solskyddsgardiner.
- HUD
- Soft close (Model S iaf)
- Night vision.
- Olika former av integral/bakhjulsstyrning som får en stor bil att kännas smidigare.
- Adaptiva dämpare som går att ställa i hårdhet osv.
- Riktiga adaptiva strålkastare (som du är inne på)
- Top view.
- AMG-line, S-line, M-sport osv
- Klimatanläggning med fyra zoner. Nu klagas det friskt från baksätet att det blir för varmt på sommaren...
Folk gillar även att bestämma färg på interiör, fälgar, interiörlister, exteriörfärg osv osv. Gillar man inte de färger som erbjuds kan man betala extra och få vilken färg som helst. Samma med inredningen. Allt går att tweaka efter sin egen smak.
Och en massa annat. Du fattar säkert vad jag är ute efter. En Tesla är en ganska basic bil med en fantastisk drivlina. Det där finliret saknas. Samtidigt är det på ett sätt skönt att slippa göra så många val och även skönt att pruta. Att köpa en Tesla är så mycket skönare på många sätt. De säger "Så här ser vår bil ut och så här mycket kostar den, take it or leave it". Hos tyskarna så är det en lång process att köpa bil. Det ska väljas bland myriader av tillval och man ska matcha ihop olika paket- och specialerbjudanden och dessutom pruta... Jag blir helt matt bara jag tänker på det.