Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Fråga till er E-tron ägare, hur ställer man laddnivå på batteriet? Tänker att när man laddar för vardagsbehov så vill man kanske bara ladda till ca 70%. Kan Man ställa det i appen och i bilen genom infotainmentsystem systemet?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
Fråga till er E-tron ägare, hur ställer man laddnivå på batteriet? Tänker att när man laddar för vardagsbehov så vill man kanske bara ladda till ca 70%. Kan Man ställa det i appen och i bilen genom infotainmentsystem systemet?
Det finns en global inställning i bilens infotainment-system för laddnivån. Men det finns även en GPS-baserad inställning. Du kan programmera bilen så att den t.ex. alltid laddas till 80% när den står hemma, men till 100% på jobbet. Det är kopplat till en timer som även även kan styra klimatiseringen.
Den globala inställningen gäller när bilen laddar på en adress som inte är inlagd i systemet eller när timern inte är aktiv.
Jag tror faktiskt inte att laddnivån går att ändra i appen. Inte vad jag har hittat hittills iaf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Tack för svar mati. :)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Audi verkar ha långa leveranstider av eTron i Norge ifall du inte vill köpa en av de dyrare varianterna. Om du inte vill vänta på bilen du beställt och vill avboka så åker du tydligen på en avgift på 8% av inköpspriset, ganska saftigt.

https://www.teslarati.com/tesla-rival-a ... ed-orders/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14547
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

"Great way to build customer loyalty---nothin' sells like extortion!"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6521
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

Ytterligare anledning att skippa vag-gruppen.
Va ganska positivt inställd till Etron tills jag såg detta....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Audi verkar ha långa leveranstider av eTron i Norge ifall du inte vill köpa en av de dyrare varianterna. Om du inte vill vänta på bilen du beställt och vill avboka så åker du tydligen på en avgift på 8% av inköpspriset, ganska saftigt.

https://www.teslarati.com/tesla-rival-a ... ed-orders/
Är det verkligen så? Nån som vet?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Audi är bundna till MRFs avtal (då alla återförsäljare är anslutna)

https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2 ... PROVEX.pdf
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Audi e-tron

Inlägg av EnTraktor »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Audi verkar ha långa leveranstider av eTron i Norge ifall du inte vill köpa en av de dyrare varianterna. Om du inte vill vänta på bilen du beställt och vill avboka så åker du tydligen på en avgift på 8% av inköpspriset, ganska saftigt.

https://www.teslarati.com/tesla-rival-a ... ed-orders/
Är det verkligen så? Nån som vet?
Det ska stämma enligt dom artiklar jag läst. Nu vet jag inte vad det står i avtalen som kunderna skrivit på men jag hade tvärvägrat betala om förseningen beror på Audi. Antar att Norge har motsvarigheten till Svenska ARN så det är väl bara att pröva avtalet juridiskt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9343
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av bylund »

dd88 skrev:
Audi är bundna till MRFs avtal (då alla återförsäljare är anslutna)

https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2 ... PROVEX.pdf
Du tänker på
Vid leveransförsening ska säljföretaget snarast underrätta köparen. Om förseningen är av väsentlig betydelse för en konsument – vid denna bedömning ska såväl tids-aspekten som det egna behovet beaktas – får han häva köpet om han inom skälig tid efter underrättelsen meddelar säljföretaget detta.
?

Fast återförsäljarna i Norge är nog inte anslutna till MRF.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

bylund skrev:
dd88 skrev:
Audi är bundna till MRFs avtal (då alla återförsäljare är anslutna)

https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2 ... PROVEX.pdf
Du tänker på
Vid leveransförsening ska säljföretaget snarast underrätta köparen. Om förseningen är av väsentlig betydelse för en konsument – vid denna bedömning ska såväl tids-aspekten som det egna behovet beaktas – får han häva köpet om han inom skälig tid efter underrättelsen meddelar säljföretaget detta.
?

Fast återförsäljarna i Norge är nog inte anslutna till MRF.
Norge har en motsvarighet men jag tycker personligen att det är mer intressant hur det hanteras i Sverige.

Nu har jag inte läst något kontrakt för en E-Tron men baserat på min erfarenhet så skulle kunna tänka mig följande scenarion:

1: Du har förbokat men inte signerat köpekontrakt: Pengarna tillbaka

2: Du har signerat köpekontrakt utan angivet leveransdatum: Upp till återförsäljaren att ge lite goodwill om bilen blir försenad, annars så är du fast. Alternativt köpa dig ur avtalet.

3: Du har signerat köpekontrakt med angivet leveransdatum och säljaren meddelar i god tid att bilen är försenad: Du kan välja att dra dig ur affären utan kostnad eller vänta, men kan inte senare komma och begära ersättning.

4: Du har signerat köpekontrakt med angivet leveransdatum och säljaren meddelar i sista stund att bilen är försenad: prutläge eller riv kontraktet.

Visst går det lösa det mesta utan angivet leveransfönster men då handlar det betydligt mer om bra relation med säljaren än rättigheter.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Det är samma med Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric och Jaguar Ipace att om man vill avbeställa ett ingånget avtal så kostar det ca 7-8% av köpesumman. Det är nog bara Tesla som inte har ett sånt system. Jättekul för vissa Niro och Kona intressenter som har signerat och fått leveranstid 2år fram i tiden med avtal som inte går att bryta :(
Alltså inget speciellt för just Audi!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Är nog även bara Tesla som inte har ”Sänkning av priset ska komma köparen till godo genom ett prisavdrag med motsvarande belopp.”

Var ett gäng som troligtvis saknade det i vintras.

Avtalet finns givetvis på plats för att skydda båda parter, i mina ögon så är det inget konstigt att det kostar att bryta ett kontrakt. Och har man inte läst köpeavtalet så ska man nog be sin förmyndare om hjälp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2182
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Audi e-tron

Inlägg av jpetters »

dd88 skrev:
Är nog även bara Tesla som inte har ”Sänkning av priset ska komma köparen till godo genom ett prisavdrag med motsvarande belopp.”

Var ett gäng som troligtvis saknade det i vintras.
Menar du att det fanns Tesla köpare som inte fått leverans innan prissänkningen och blev tvungna att betala priset som gällde innan sänkningen i Q1?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Är nog även bara Tesla som inte har ”Sänkning av priset ska komma köparen till godo genom ett prisavdrag med motsvarande belopp.”

Var ett gäng som troligtvis saknade det i vintras.

Avtalet finns givetvis på plats för att skydda båda parter, i mina ögon så är det inget konstigt att det kostar att bryta ett kontrakt. Och har man inte läst köpeavtalet så ska man nog be sin förmyndare om hjälp.
De som inte tagit leverans kan ju hoppa av om priset sänks kraftigt.

De som råkade illa ut var väl de som tagit leverans redan innan. Tror inte de som köpte maxutrustad 5-serie precis innan Innovation Edition kom blev retroaktivt kompenserade heller.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

jpetters skrev:
dd88 skrev:
Är nog även bara Tesla som inte har ”Sänkning av priset ska komma köparen till godo genom ett prisavdrag med motsvarande belopp.”

Var ett gäng som troligtvis saknade det i vintras.
Menar du att det fanns Tesla köpare som inte fått leverans innan prissänkningen och blev tvungna att betala priset som gällde innan sänkningen i Q1?
Ingen aning, tänkte på de som beställt Model 3 och fick AP som tröst varken de ville eller ej.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

dd88 skrev:
Ingen aning, tänkte på de som beställt Model 3 och fick AP som tröst varken de ville eller ej.
Jag fick välja mellan att avboka (utan avgift) och skapa en ny order eller AP. Valde AP.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

När jag beställde min e-tron skrev jag aldrig på någonting. Jag ringde bara och bad säljaren att beställa bilen. Jag fick inget leveransdatum heller förrän mycket senare, och det var ju fel med flera månader. Fast åt rätt håll i mitt fall. Det enda jag visste var att bilen förmodligen levereras utan dragkrok monterad.
Något avtal eller liknande skrev jag inte på förrän jag hade tagit emot bilen och godkänt leveransen.
Vet inte om det brukar gå till så, men jag hade aldrig kunnat hävda att bilen levererades för sent, eftersom de aldrig lovade nånting. Tvärtom så har jag svårt att tro att jag inte hade kunnat hoppa av affären med tanke på att jag aldrig har fått ett enda papper eller orderbekräftelse eller dylikt.
Det var ju ganska nära när Tesla chocksänkte priserna samtidigt som jag försökte sälja min Model S. Hade jag inte blivit av med den så hade jag inte haft råd med en e-tron, och det visste säljaren. Det var aldrig tal om att det skulle kosta mig pengar om jag hoppade av affären.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
När jag beställde min e-tron skrev jag aldrig på någonting. Jag ringde bara och bad säljaren att beställa bilen. Jag fick inget leveransdatum heller förrän mycket senare, och det var ju fel med flera månader. Fast åt rätt håll i mitt fall. Det enda jag visste var att bilen förmodligen levereras utan dragkrok monterad.
Något avtal eller liknande skrev jag inte på förrän jag hade tagit emot bilen och godkänt leveransen.
Vet inte om det brukar gå till så, men jag hade aldrig kunnat hävda att bilen levererades för sent, eftersom de aldrig lovade nånting. Tvärtom så har jag svårt att tro att jag inte hade kunnat hoppa av affären med tanke på att jag aldrig har fått ett enda papper eller orderbekräftelse eller dylikt.
Det var ju ganska nära när Tesla chocksänkte priserna samtidigt som jag försökte sälja min Model S. Hade jag inte blivit av med den så hade jag inte haft råd med en e-tron, och det visste säljaren. Det var aldrig tal om att det skulle kosta mig pengar om jag hoppade av affären.
det är nog ganska ovanligt ja. Beror kanske på att du har en "relation" till lokala ÅF eller nåt? Jag har alltid fått kontrakt mailat till mig och blivit ombedd att signera och skicka i retur för alla bilar jag beställt (av många olika märken) och i alla avtal har det stått nåt om att man måste betala en viss %/summa vid avbeställning.

Hade kanske varit annorlunda om du beställt en dyr specialutrustad fossilbil, som dom inte hade fått såld till samma pris. E-tron kränger ÅF säkert enkelt även till nån annan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nja, någon relation har jag egentligen inte haft till dem, förutom att vi köpte e-Golfen där. Men det var hos en annan säljare. Men det kanske är så "på landet". Mycket bygger på ömsesidigt förtroende och servicen är generellt bättre än i storstäderna. Det är min erfarenhet.
Jag vet att en kund har ångrat sig och hoppat av affären. Men hans e-tron har de ju utan större problem kunnat sälja till någon annan. Jag anser det som tämligen uteslutet att avhopparen behövde betala nånting för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Jag har full förståelse att man får betala en summa om man bryter kontraktet utan någon speciell anledning. Men här har ju Audi redan brutit kontraktet genom att inte kunna leverera bilen i närheten av utsatt tid. Eller skulle de fortfarande vara rimligt att kunden ska betala även om bilen blir över ett år försenad?
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Beställde en E-Tron i måndags (grymt taggad!) :)

Har fått slot tid i fabriken v37. Känns väldigt avlägset just nu...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Som sagt, jag fick min flera månader tidigare än beräknat. Det hänger tydligen mycket på vilken utrustning man har beställt eller snarare inte beställt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4903
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Jag vet inte om frågan varit upp här tidigare men hur ser försäkrings kostnaden ut? Matti du har ju haft en modell s, vad betalade du för den i försäkring vs din nya etron?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Jag vet inte om frågan varit upp här tidigare men hur ser försäkrings kostnaden ut? Matti du har ju haft en modell s, vad betalade du för den i försäkring vs din nya etron?
För Teslan betalade jag knappt 10.000kr/år för halvförsäkring. Audin kostar lite drygt 7000kr/år, men då ingår stor bilextra med självriskeliminering för djurkollision samt minskad självrisk för skadegörelse. Det kostar 600kr/år. Det hade jag inte för Teslan.
För Teslan var den vanliga självrisken 15% pbb vad jag minns. Eller t.o.m 20% kanske? För Audin är det 10% pbb. Vid förlust ersätts bilen med en helt ny de första två åren eller 4000 mil. Därefter får man 20% över marknadsvärdet. Ganska bra villkor alltså.
IF i båda fallen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar