Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Audi e-tron
Precis börjat kolla på presentationen.
- Sägs något om fler än 5 säten?
- Hur stor är egentligen bilen? Mindre än X, men hur mkt mindre?
- Sägs något om fler än 5 säten?
- Hur stor är egentligen bilen? Mindre än X, men hur mkt mindre?
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Audi e-tron
Måste vara väldigt ”late 2018” då förseriebilarna kommer till Sverige i december. Januari-februari är det senaste jag hörde.Zalman3 skrev:I pressreleasen står det att leveranser börjar i Europavigge50 skrev:
"Late 2018".
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
De har redan börjat tillverka bilen.
3 september
Two weeks ahead of the planned unveiling of the production version, Audi is announcing today that it started production of its e-tron quattro all-electric SUV at its Brussels factory.
https://electrek.co/2018/09/03/audi-e-t ... ion-start/
3 september
Two weeks ahead of the planned unveiling of the production version, Audi is announcing today that it started production of its e-tron quattro all-electric SUV at its Brussels factory.
https://electrek.co/2018/09/03/audi-e-t ... ion-start/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Off-road prowess
Air suspension and adaptive dampers come as standard, which should ensure a comfortable ride. This also plays a part when the E-tron goes off-road, with the car's body rising by up to 50mm for extra ground clearance. The electric Audi is capable of towing up to 1800kg too.
Air suspension and adaptive dampers come as standard, which should ensure a comfortable ride. This also plays a part when the E-tron goes off-road, with the car's body rising by up to 50mm for extra ground clearance. The electric Audi is capable of towing up to 1800kg too.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Visst är det kul med nya elbilar. Ännu roligare om det sedan visas att de verkligen kan/hinner bygga tillräckligt många bilar så att kunderna slipper vänta en evighet på sin bil. Om jag inte har helt fel är det väl några som fortfarande väntar på sin Model 3, Hyundai Ioniq, eGolf, iPace mm....mati skrev:Jag vet inte, det var bara ett förebyggande uttalande innan alla sågningar kommer eftersom det handlar om en bil från VW-koncernen.Svenssons skrev:Varför då och vem är inte glad att det verkar bli ett bra paketlösning som Audi kommer med?mati skrev:Jag förstår dock att entusiasmen är tämligen begränsad på ett teslaforum.
Den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Ja det här ser jäkligt bra ut!
Bara en sån enkel och grundläggande sak som 3-fas-laddning hemma (och på resor ibland) så har dom iaf löst en av dom viktigaste sakerna (spec. med stort batteri)
Jag missade om den hade dragkrok men om det också stämmer så ligger dom riktigt bra till.
Jag gillar alltså också det jag ser!
Bara en sån enkel och grundläggande sak som 3-fas-laddning hemma (och på resor ibland) så har dom iaf löst en av dom viktigaste sakerna (spec. med stort batteri)
Jag missade om den hade dragkrok men om det också stämmer så ligger dom riktigt bra till.
Jag gillar alltså också det jag ser!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Synd där inte är någon range siffra men stämmer 95kWh batteri så bör den ju vara helt ok även på den punkten...
Låter som en väldigt kompetent bil även om den är utanför de priser jag kan betala.
Låter som en väldigt kompetent bil även om den är utanför de priser jag kan betala.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
Bagage 660 liter.
Frunk 60 liter.
Frunk 60 liter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Technische Daten:
Leistung300 kW (408 PS)max.
Drehmoment664 Nm
Höchstgeschwindigkeit200 km/h
0 – 100 km/h5,7 Sekunden
Reichweite kombiniert* (WLTP)über 400 kmVerbrauch* (WLTP)n.A.
Batteriekapazität90 kWh (83,6 netto, 700 kg)
Ladeleistung DC150 kW (CCS)
Ladezeit DCca. 30 Minuten (80 Prozent)
Ladeleistung AC11 kW (optional 22 kW, Typ 2)
Ladezeit ACca. 7,6 Stunden (3,8 Stunden)
Leergewicht*n.A.
Sitzplätze5
Kofferraumvolumen (Liter)ca. 660 l (+ Funk60l)
Anhängelast1.800 kg (gebremst)
Leistung300 kW (408 PS)max.
Drehmoment664 Nm
Höchstgeschwindigkeit200 km/h
0 – 100 km/h5,7 Sekunden
Reichweite kombiniert* (WLTP)über 400 kmVerbrauch* (WLTP)n.A.
Batteriekapazität90 kWh (83,6 netto, 700 kg)
Ladeleistung DC150 kW (CCS)
Ladezeit DCca. 30 Minuten (80 Prozent)
Ladeleistung AC11 kW (optional 22 kW, Typ 2)
Ladezeit ACca. 7,6 Stunden (3,8 Stunden)
Leergewicht*n.A.
Sitzplätze5
Kofferraumvolumen (Liter)ca. 660 l (+ Funk60l)
Anhängelast1.800 kg (gebremst)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Det är väl rätt självklart att VW får sågningar pga avgasfusket som de har hållit på med och som de stretar emot att acceptera och ta konsekvenserna för. Jag har dock inte sett någon klaga på de bra saker som gäller för Audi etron. Jag har också sett att de flesta på forumet är positiva till elbilar, inte sett något missnöje med Audis bil förutom att en del kanske vill kunna köpa den tidigare, typ för några år sedan. Nu verkar dock Audi ha tänkt till som jag skrivit tidigare.mati skrev:Jag vet inte, det var bara ett förebyggande uttalande innan alla sågningar kommer eftersom det handlar om en bil från VW-koncernen.Svenssons skrev:Varför då och vem är inte glad att det verkar bli ett bra paketlösning som Audi kommer med?mati skrev:Jag förstår dock att entusiasmen är tämligen begränsad på ett teslaforum.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Audi e-tron
Olika bud om bagagestorlek.
600+60 liter är nog det som gäller.
1.725 liter om man fäller baksätet.
Bilen som er 4.901 mm lang, 1.935 mm bred, 1.616 mm høy, har en akselavstand på 2.928 mm og en bakkeklaring på 172 mm har plass til fem personer, og byr på 660 liters bagasjerom (600 liter bak og 60 liter i lasteluken foran for blant annet ladekabler) og så mye som 1.725 liter om baksetene legges ned.
600+60 liter är nog det som gäller.
1.725 liter om man fäller baksätet.
Bilen som er 4.901 mm lang, 1.935 mm bred, 1.616 mm høy, har en akselavstand på 2.928 mm og en bakkeklaring på 172 mm har plass til fem personer, og byr på 660 liters bagasjerom (600 liter bak og 60 liter i lasteluken foran for blant annet ladekabler) og så mye som 1.725 liter om baksetene legges ned.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
With the purchase of the Audi e-tron customers will receive 1,000 kWh of charging at Electrify America sites over four years of ownership.
Det är inte bara Tesla som skickar med lite ström vid köp av en elbil.
Det är inte bara Tesla som skickar med lite ström vid köp av en elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
För en som inte riktigt har koll på bagage storlekar i allmänhet, kan man på något sätt sätta denna i relation till någon Q3-Q7 bil, ja eller bilar av andra märken med liknande form som e-tron.Zalman3 skrev:Olika bud om bagagestorlek.
600+60 liter är nog det som gäller.
1.725 liter om man fäller baksätet.
Bilen som er 4.901 mm lang, 1.935 mm bred, 1.616 mm høy, har en akselavstand på 2.928 mm og en bakkeklaring på 172 mm har plass til fem personer, og byr på 660 liters bagasjerom (600 liter bak og 60 liter i lasteluken foran for blant annet ladekabler) og så mye som 1.725 liter om baksetene legges ned.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
A6 Avant (Kombi) Bagagevolym (VDA-liter) 565-1 680 liter.chaffis75 skrev:För en som inte riktigt har koll på bagage storlekar i allmänhet, kan man på något sätt sätta denna i relation till någon Q3-Q7 bil, ja eller bilar av andra märken med liknande form som e-tron.Zalman3 skrev:Olika bud om bagagestorlek.
600+60 liter är nog det som gäller.
1.725 liter om man fäller baksätet.
Bilen som er 4.901 mm lang, 1.935 mm bred, 1.616 mm høy, har en akselavstand på 2.928 mm og en bakkeklaring på 172 mm har plass til fem personer, og byr på 660 liters bagasjerom (600 liter bak og 60 liter i lasteluken foran for blant annet ladekabler) og så mye som 1.725 liter om baksetene legges ned.
Q3: 460 liter
Q5: 610-550 liter
Q7: 770 liter
Re: Audi e-tron
Den är förvånansvärt stor, vill minnas att längden sas bli drygt 480 från början? Nu är ju yttermåtten närmare Q7 än Q5 medan bagage är närmare Q5 än Q7.chaffis75 skrev:För en som inte riktigt har koll på bagage storlekar i allmänhet, kan man på något sätt sätta denna i relation till någon Q3-Q7 bil, ja eller bilar av andra märken med liknande form som e-tron.Zalman3 skrev:Olika bud om bagagestorlek.
600+60 liter är nog det som gäller.
1.725 liter om man fäller baksätet.
Bilen som er 4.901 mm lang, 1.935 mm bred, 1.616 mm høy, har en akselavstand på 2.928 mm og en bakkeklaring på 172 mm har plass til fem personer, og byr på 660 liters bagasjerom (600 liter bak og 60 liter i lasteluken foran for blant annet ladekabler) og så mye som 1.725 liter om baksetene legges ned.
Totalt sett ganska mitt emellan de båda! Ganska mitt emellan i-pace och Model X också för övrigt!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
"Svensk standard", Volvo V90:
560 / 1526 liter
560 / 1526 liter
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Ingen officiell siffra men 40+ mil WLTP hävdade man i presentationen.chaffis75 skrev:Synd där inte är någon range siffra men stämmer 95kWh batteri så bör den ju vara helt ok även på den punkten...
Låter som en väldigt kompetent bil även om den är utanför de priser jag kan betala.
150 kW CCS, 1800 kg dragvikt, 3-fas, 40+ mil WLTP. 90 kWh batteripack, 83.6 kWh användbart. En laddport på varje sida.
Jag håller med Bjelke, ser jäkligt bra ut.
Sen är det kanske mer en kombi-SUV jämfört med ex Model X men det är å andra sidan inget fel i det. En Audi frälst arbetskamrat sa "det där ser ut som en Audi A4 allroad".
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Ja det har den, 1.8ton dragvikt.Bjelke skrev:Ja det här ser jäkligt bra ut!
Bara en sån enkel och grundläggande sak som 3-fas-laddning hemma (och på resor ibland) så har dom iaf löst en av dom viktigaste sakerna (spec. med stort batteri)
Jag missade om den hade dragkrok men om det också stämmer så ligger dom riktigt bra till.
Jag gillar alltså också det jag ser!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
När Audi började viska om sin första elsuv ställde sig över 400 svenska bilköpare sig i kö. Och de stod kvar när Audi ville ha 20 000 kronor i deposition.
Jag förstår dem.
Efter att ha fått en exklusiv förhandstitt på bilen av Audis designer Stephan Fahr-Becker är det givet att det här blir en stortsäljare i Sverige.
Och om tre veckor får vi köra bilen.
Intressant att det bara dröjer 3 veckor innan riktiga tester kommer.
Jag förstår dem.
Efter att ha fått en exklusiv förhandstitt på bilen av Audis designer Stephan Fahr-Becker är det givet att det här blir en stortsäljare i Sverige.
Och om tre veckor får vi köra bilen.
Intressant att det bara dröjer 3 veckor innan riktiga tester kommer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Fasiken alltså. Jag kanske ska lägga 20 papp på den. Kostar ju inget. Men sidan har kraschat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
ja, fast poängen var att bilen knappast blir 200k billigare utan SuC, snarare 20k (om man överhuvudtaget kan dra en sådan slutsats). Hur mycket man sen kör är ju väldigt individuellt.mati skrev:Även om snabbladdning kommer att kosta en massa pengar så skulle jag aldrig komma upp i det beloppet ändå. Det skulle nog ta 30 år eller nåt, även om en kWh kostar 5kr. Den som vill köpa en flatrate för snabbladdning får gärna göra det, men jag skulle föredra att betala endast för det jag använder.HelectriC skrev:100-200k är kanske att ta i. När SuC inte var standard i början av Teslaresan, så kostade det ca 20k att aktivera SuC om inte jag kommer ihåg fel. Det är väl kanske snarare den summan bilen i så fall skulle bli billigare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Audi e-tron 55 -som blir det fulle navnet, får blant annet følgende standardutstyr i Norge:
• Stor navigasjon, MMI Navigasjon Pluss• Regulerbar luftfjæring foran og bak
• Forberedelse for Audi Trådløs Lading
• Cruise control
• Parkeringssensor foran og bak
• 19 tommers aluminiumsfelger
• Audi Connect
• To elektriske varmere -oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen
• Virtual cockpit
• Elektrisk bakluke
• Parkeringssystem foran og bak med omgivelsesvisning
• LED frontlys
Produksjonen av e-tron er allerede i gang, på den CO2-nøytrale fabrikken i Brussel, og de aller første kundeleveransene vil bli sent i 2018.
• Stor navigasjon, MMI Navigasjon Pluss• Regulerbar luftfjæring foran og bak
• Forberedelse for Audi Trådløs Lading
• Cruise control
• Parkeringssensor foran og bak
• 19 tommers aluminiumsfelger
• Audi Connect
• To elektriske varmere -oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen
• Virtual cockpit
• Elektrisk bakluke
• Parkeringssystem foran og bak med omgivelsesvisning
• LED frontlys
Produksjonen av e-tron er allerede i gang, på den CO2-nøytrale fabrikken i Brussel, og de aller første kundeleveransene vil bli sent i 2018.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Vi som i hos återförsäljare runt om i Sverige ? Mycket intressant i så fall.Zalman3 skrev:Och om tre veckor får vi köra bilen.
Intressant att det bara dröjer 3 veckor innan riktiga tester kommer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Citatet är från Expressen.Laban skrev:Vi som i hos återförsäljare runt om i Sverige ? Mycket intressant i så fall.Zalman3 skrev:Och om tre veckor får vi köra bilen.
Intressant att det bara dröjer 3 veckor innan riktiga tester kommer.
"Vi" är bil journalister.
Intressant vore att få några uppgifter om produktionskapacitet.
Renault Zoe fabriken fördubblade sin kapacitet till 440 bilar om dagen från 1 september.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Jag tycker bilen ser väldigt trevlig ut, Audi verkar ha gjort rätt på alla de punkter som "dom andra" har klantat till, som räckvidd, dragkrok, trefasladdning, etc., och deras initiativ för att öppna upp, tillgängliggöra, och förenkla laddnätverken utanför SuC tycker jag är lysande.Svenssons skrev:Det är väl rätt självklart att VW får sågningar pga avgasfusket som de har hållit på med och som de stretar emot att acceptera och ta konsekvenserna för. Jag har dock inte sett någon klaga på de bra saker som gäller för Audi etron. Jag har också sett att de flesta på forumet är positiva till elbilar, inte sett något missnöje med Audis bil förutom att en del kanske vill kunna köpa den tidigare, typ för några år sedan. Nu verkar dock Audi ha tänkt till som jag skrivit tidigare.mati skrev:Jag vet inte, det var bara ett förebyggande uttalande innan alla sågningar kommer eftersom det handlar om en bil från VW-koncernen.Svenssons skrev:Varför då och vem är inte glad att det verkar bli ett bra paketlösning som Audi kommer med?mati skrev:Jag förstår dock att entusiasmen är tämligen begränsad på ett teslaforum.
Med detta sagt så skulle jag aldrig ens överväga att köpa en bil från VW-koncernen, just pga allt fusk som dom har pysslat med genom åren, deras varumärken är för mig "förbrukade" för all framtid.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options