Nej det kan dom ju inte ... bara fota på i det offentliga rummet.HelectriC skrev:Fick inte foto? Hur funkar det, kan vem som helst förbjuda någon annan att ta foto ute i det fria? Jag hade fotot på som en dåre, kunde ju kanske t.o.m. sålt till nån biltidning om man fick med nån detalj som ännu inte offentliggjorts
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Model S 75D 2016 Midnight silver
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Audi e-tron
Jo men jag tyckte lite synd om dom som får vänta så länge på laddningen... Sen hade jag ungarna i bilen och dom är hårda med moralen. Och rastlösa!
Undrar vad dom håller på med?
Undrar vad dom håller på med?
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Audi e-tron
På väg till vintertest? Tar ju sjukt lång tid att köra elbil har jag hört.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Audi e-tron
Nu är Wolfgang på fri fot. Släpptes mot borgen på €3 000 000.
https://www.ft.com/content/5b973e38-794 ... daf11b720d
https://www.ft.com/content/5b973e38-794 ... daf11b720d
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Audi e-tron
Tja, lite mindre än en årslön för honom, easy come, easy go... men han heter Rupert, inte Wolfgangfrippan skrev:Nu är Wolfgang på fri fot. Släpptes mot borgen på €3 000 000.
https://www.ft.com/content/5b973e38-794 ... daf11b720d
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Han åker väl in så småningom kanske...HelectriC skrev:Tja, lite mindre än en årslön för honom, easy come, easy go... men han heter Rupert, inte Wolfgangfrippan skrev:Nu är Wolfgang på fri fot. Släpptes mot borgen på €3 000 000.
https://www.ft.com/content/5b973e38-794 ... daf11b720d
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Är de e-tron suven eller är de något annat? Inte helt lätt att se på bilden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
Du får fota på precis hur mycket du vill, och ta foton av i princip vad som helst. De få undantag som finns är att du inte får fotografera skyddsobjekt som har fotoförbud och du får inte ägna dig åt "kränkande fotografering" (vilket det aldrig någonsin kan vara frågan om på en publik plats). Sen finns det också lite ytterligare begränsningar när det gäller att sprida vissa bilder, som t.ex. bilder av offentlig konst som bedöms täckas av upphovsrätt (vilket är total jävla bullshit för övrigt), eller bilder som anses utgöra olaga integritetsintrång (t.ex. hemporr, bilder på någon som är naken, bilder på en olycksplats, osv). Det finns även specialregler för spridning av flygbilder. På privat mark kan man dessutom säga att du inte får lov att fotografera, men om du ändå gör det begår du inget brott och det enda som kan göras är att säga att du inte längre får befinna dig där och avvisa dig (om det inte rör sig om företagshemligheter som kan tänkas täckas av lagen om skydd för företagshemligheter).HelectriC skrev:Fick inte foto? Hur funkar det, kan vem som helst förbjuda någon annan att ta foto ute i det fria? Jag hade fotot på som en dåre, kunde ju kanske t.o.m. sålt till nån biltidning om man fick med nån detalj som ännu inte offentliggjorts
Men kort sagt, om någon försöker säga att du inte får fotografera deras fordon eller tekniska prototyper eller vad det än må vara som befinner sig på allmän plats, så snackar de skit. Fota på precis så mycket du vill, de har inget att säga till om den saken. Du får rent av gå fram och fotografera in i bilen om du vill, och de har ingen rätt att stoppa dig (men man kan ju tänka på att bete sig hyfsat och artigt och kanske låta bli just det ändå).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Audi e-tron
Tydligen jobbigt att ställa om till elbilar. 800 000 kr i grunderversion , knappast någon folkbil. Samtidigt som tesla kommer med Mosel 3 för kanske 450 000 kr. Bra ändå att nåt verkar komma till slut som konkurrerar direkt om Tesla kunder. Med ccs ladduttag. Ccs måste finnas på model 3 annars tveksamt köp för mig.
Re: Audi e-tron
Första leveranser redan 2018?? Det har väl i stort sett aldrig hänt att kunder med så kort varsel får bilen levererad. Då ska man ta med i beräkningen att det antagligen inte kommer att gå att skriva kontrakt på bil inkl utrustning och pris förrän bilen blivit lanserad och detta är alltså först i september. Efter september ska bilarna alltså produceras och levereras innnan årsskiftet? Det tror jag inte på! Ta Jaguar som exempel, de visade färdig bil, pris och utrustning i februari, då man också kunde skriva kontrakt. De första bilarna produceras nu och ska levereras i september, dvs ca 7 mån från kontrakt till leverans, vilket jag tror är ganska normalt när det gäller en helt ny modell. Men Audi ska alltså klara detta på mindre än halva tiden? Den som lever får se, men jag hade inte satsat alla mina pengar på det
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Personligen tycker jag det är jättetråkigt att både Jaguar och Audi väljer att positionera sig som Teslakonkurrent och väljer att försöka attrahera de som redan kör elbil. Det de borde göra IMO är ju att attrahera den 100 gånger större gruppen som överväger fossilbil från någon av deras konkurrenter... Tyvärr lär det väl dröja många år innan de helhjärtat marknadsför elbilar och vågar sig på att visa hur överlägsna de är jämfört med fossilbilar...Swede1 skrev:Tydligen jobbigt att ställa om till elbilar. 800 000 kr i grunderversion , knappast någon folkbil. Samtidigt som tesla kommer med Mosel 3 för kanske 450 000 kr. Bra ändå att nåt verkar komma till slut som konkurrerar direkt om Tesla kunder. Med ccs ladduttag. Ccs måste finnas på model 3 annars tveksamt köp för mig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Marknaden för elbilar mångdubblas när etablerade märken kommer med sina ”tesla konkurrenter”, vänta bara när herr Svensson kommer in och provkör en ren elvolvo som går 30 mil. Oljebrännaren är Utdömd.
Re: Audi e-tron
Ja, men den hade växt mycket snabbare om de istället för att försöka sälja nya elbilar till existerande elbilsägare istället valde att konvertera fossilbilsägare... Men så länge fossilbilar medför högre marginaler så lär det väl inte hända tyvärr.Swede1 skrev:Marknaden för elbilar mångdubblas när etablerade märken kommer med sina ”tesla konkurrenter”, vänta bara när herr Svensson kommer in och provkör en ren elvolvo som går 30 mil. Oljebrännaren är Utdömd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
800' är ju mycket men om Q5 börjar på 472' och Q7 på 612' så är det ju inte så farligt ändå kan jag tycka. Lite dyrare kommer ju elbilarna vara så här i början.Swede1 skrev:Tydligen jobbigt att ställa om till elbilar. 800 000 kr i grunderversion , knappast någon folkbil. Samtidigt som tesla kommer med Mosel 3 för kanske 450 000 kr. Bra ändå att nåt verkar komma till slut som konkurrerar direkt om Tesla kunder. Med ccs ladduttag. Ccs måste finnas på model 3 annars tveksamt köp för mig.
Att jämföra med en mellanklass-sedan är inte riktigt rättvist.
Re: Audi e-tron
Fick detta på mejlen.
Vi vill informera dig som förbokat en Audi e-tron, om att premiärvisningen av Audis första elbil kommer att flyttas. Visningen skulle ursprungligen ha skett den 30:e augusti i Bryssel, men kommer istället att ske i USA, sannolikt i september.
Datum för premiären är i skrivande stund inte fastställd, men vi kommer att hålla dig uppdaterad löpande, allteftersom fler nyheter om Audi e-tron blir kända.
Har du några frågor så är du givetvis välkommen att kontakta din närmaste återförsäljare eller Audi Sveriges kundtjänst.
Vänliga hälsningar
Audi Sverige
Vi vill informera dig som förbokat en Audi e-tron, om att premiärvisningen av Audis första elbil kommer att flyttas. Visningen skulle ursprungligen ha skett den 30:e augusti i Bryssel, men kommer istället att ske i USA, sannolikt i september.
Datum för premiären är i skrivande stund inte fastställd, men vi kommer att hålla dig uppdaterad löpande, allteftersom fler nyheter om Audi e-tron blir kända.
Har du några frågor så är du givetvis välkommen att kontakta din närmaste återförsäljare eller Audi Sveriges kundtjänst.
Vänliga hälsningar
Audi Sverige
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Precis, dom vill ju inte konkurrera med sig själva, iaf inte förrns dom har en megaproduktion redo för elbilar osv...Legato skrev:Personligen tycker jag det är jättetråkigt att både Jaguar och Audi väljer att positionera sig som Teslakonkurrent och väljer att försöka attrahera de som redan kör elbil. Det de borde göra IMO är ju att attrahera den 100 gånger större gruppen som överväger fossilbil från någon av deras konkurrenter... Tyvärr lär det väl dröja många år innan de helhjärtat marknadsför elbilar och vågar sig på att visa hur överlägsna de är jämfört med fossilbilar...Swede1 skrev:Tydligen jobbigt att ställa om till elbilar. 800 000 kr i grunderversion , knappast någon folkbil. Samtidigt som tesla kommer med Mosel 3 för kanske 450 000 kr. Bra ändå att nåt verkar komma till slut som konkurrerar direkt om Tesla kunder. Med ccs ladduttag. Ccs måste finnas på model 3 annars tveksamt köp för mig.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Tornval89 skrev:Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda...
150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
Re: Audi e-tron
Hade rätt bil funnits för mig så hade jag nog nöjt mig med 50kW laddare för stunden då 150kW är på gång som Verdi säger. De finns ju gott om platser med 50kw laddare även om de finns nackdelar som tex att de oftast bara finns en på varje plats.Verdi skrev:Tornval89 skrev:Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda...
150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
Men för stunden ser modell 3 ut att vara de bästa alternativet oavsett SUC nätverk eller om man ska lita på 50kw laddare, ja om de nu släpper sin $35000 bil någon gång
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
Med ccs laddning klarar man sig med mindre batteriet på 50 kWh på model 3, Kör 25 mil, lunch , kör 25 mil till framme. 100 tkr mindre än 75 kWh batteri. Finns redan 100 kWh ccs i Rättvik/Leksand tex.
Re: Audi e-tron
SUC-liknande är en ganska stor stretch. De hoppas att ha lika många laddplatser 2020 som Tesla har idag. Likvärdigt undrar jag om det någonsin blir, lär ju åtminstone dröja till runt 2025.Verdi skrev:Tornval89 skrev:Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda...
150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
Om de lyckas med sina planer så blir dessa bilar ett realistiskt alternativ för mig om 2-3 år. Med tanke på hur snabbt Teslas nät expanderar så får det dock vara en ruskigt bra och prisvärd bil för att konkurrera, särskilt då när Model 3 finns i alla utföranden.
Med Audin verkar man ju iaf få vettig hemmaladdning så den känns iaf som ett mindre dåligt alternativ än Jaguaren. Även prisbilden ser rimligare ut imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Håller med. Sett till "bang for the buck" så tror jag basmodellen av Model 3 blir vida överlägsen alla andra bilar (inklusive Teslas nuvarande alternativ).chaffis75 skrev:Hade rätt bil funnits för mig så hade jag nog nöjt mig med 50kW laddare för stunden då 150kW är på gång som Verdi säger. De finns ju gott om platser med 50kw laddare även om de finns nackdelar som tex att de oftast bara finns en på varje plats.Verdi skrev:Tornval89 skrev:Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda...
150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
Men för stunden ser modell 3 ut att vara de bästa alternativet oavsett SUC nätverk eller om man ska lita på 50kw laddare, ja om de nu släpper sin $35000 bil någon gång
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Jag skrev liknande eftersom det ska vara samma upplägg med 6+ laddplatser per site. Att det inte är lika omfattande till en början är ju bara en tillfällig sak. Det finns pengar att bygga för och i teorin tar det lika lång tid att bygga 1000 st siter som en enda. Vilket de inte lär göra men det kan gå ruskigt fort om de bara vill.Legato skrev:SUC-liknande är en ganska stor stretch. De hoppas att ha lika många laddplatser 2020 som Tesla har idag. Likvärdigt undrar jag om det någonsin blir, lär ju åtminstone dröja till runt 2025.Verdi skrev:Tornval89 skrev:Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda...
150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
Om de lyckas med sina planer så blir dessa bilar ett realistiskt alternativ för mig om 2-3 år. Med tanke på hur snabbt Teslas nät expanderar så får det dock vara en ruskigt bra och prisvärd bil för att konkurrera, särskilt då när Model 3 finns i alla utföranden.
Med Audin verkar man ju iaf få vettig hemmaladdning så den känns iaf som ett mindre dåligt alternativ än Jaguaren. Även prisbilden ser rimligare ut imo.
Beroende på hur Teslas serviceorganistation utvecklar sig så kan det snart vara smidigare med en Audi ändå totalt sett. Finns ju verkstad i en mängd städer. Att vänta på sin bil i 4 månader efter en krock är ju t ex inte ok.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
chaffis75 skrev:Hade rätt bil funnits för mig så hade jag nog nöjt mig med 50kW laddare för stunden då 150kW är på gång som Verdi säger. De finns ju gott om platser med 50kw laddare även om de finns nackdelar som tex att de oftast bara finns en på varje plats.Verdi skrev:Tornval89 skrev:Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda...
150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
Men för stunden ser modell 3 ut att vara de bästa alternativet oavsett SUC nätverk eller om man ska lita på 50kw laddare, ja om de nu släpper sin $35000 bil någon gång
$35k + moms, tull och transport väl? Grundmodellen ska starta på runt 450 000:- tydligen. Men sen vill man väl ha AP och lite annat. Ändå en prisvärd bil på många sätt men det blir ju ingen bil som går in under 7,5PBB eller var nu gränsen brukar gå för förmånsbilar.
Re: Audi e-tron
Att det blir många laddplatser per site är bra. Att det bara är en tillfällig sak med mindre omfattning vet dock varken du eller jag... Det vi vet med hyfsat stor säkerhet är att nätet kommer vara klart mindre än Teslas kommande 2-4 år, därefter kan det eventuellt växa ikapp, men det kan lika gärna aldrig göra det.Verdi skrev:Jag skrev liknande eftersom det ska vara samma upplägg med 6+ laddplatser per site. Att det inte är lika omfattande till en början är ju bara en tillfällig sak. Det finns pengar att bygga för och i teorin tar det lika lång tid att bygga 1000 st siter som en enda. Vilket de inte lär göra men det kan gå ruskigt fort om de bara vill.Legato skrev:SUC-liknande är en ganska stor stretch. De hoppas att ha lika många laddplatser 2020 som Tesla har idag. Likvärdigt undrar jag om det någonsin blir, lär ju åtminstone dröja till runt 2025.Verdi skrev:Tornval89 skrev:Finns bara 50 kW laddare, duger inte, det tar en halvdag att ladda...
150 kW-laddare i ett SuC-liknande nät är ju på gång (Ionity).
Om de lyckas med sina planer så blir dessa bilar ett realistiskt alternativ för mig om 2-3 år. Med tanke på hur snabbt Teslas nät expanderar så får det dock vara en ruskigt bra och prisvärd bil för att konkurrera, särskilt då när Model 3 finns i alla utföranden.
Med Audin verkar man ju iaf få vettig hemmaladdning så den känns iaf som ett mindre dåligt alternativ än Jaguaren. Även prisbilden ser rimligare ut imo.
Beroende på hur Teslas serviceorganistation utvecklar sig så kan det snart vara smidigare med en Audi ändå totalt sett. Finns ju verkstad i en mängd städer. Att vänta på sin bil i 4 månader efter en krock är ju t ex inte ok.
VAGs servicenät ser jag som en stor nackdel, inte en fördel. Hellre bra service på färre ställen än usel service på mängder av platser imo. Dock givetvis enklare när man bor i Stockholm och får både tätheten och kvaliteten med en Tesla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021