Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?
http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/
http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/
Re: Audi e-tron
Bra, då kanske den blir billigare också.vigge50 skrev:Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?
http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Audi e-tron
Mycket bra med trefasladdning. Men föga oväntat eftersom det inte är tillåtet i Tyskland att snedbelasta faserna hur mycket som helst. Vill de kunna presentera en bil som har vettig hemmaladdning har de inget annat val än att använda alla tre faser. Bilar som Ioniq och förmodligen snart även I-Pace mjukvarustryps mig veterligen till 20A när de säljs i Tyskland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Har läst att ambitionen med laddnätverket Ionity (Daimler/Audi/BMW/Ford mfl) är 400 stationer till 2020. Dvs samma som Tesla har idag.
Så när väl bilarna börjar levereras så verkar ambitionen vara att laddnätverket ska komma på plats ganska snabbt också.
Så när väl bilarna börjar levereras så verkar ambitionen vara att laddnätverket ska komma på plats ganska snabbt också.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Audi e-tron
Tillval blir dubbelladdare och upp till 22kW.vigge50 skrev:Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?
http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
themax skrev:Bra, då kanske den blir billigare också.vigge50 skrev:Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?
http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/
80k euro i Tyskland i grundpris. Vet inte hur prutmånen ser ut eller hur bra utrustad den är i det utförandet. Men lite billigare än Tesla Model S och mycket billigare än Model X. Alltid något.
Re: Audi e-tron
Även Audi verkar möjliggöra att AC-systemet körs som en värmepump, bra för räckvidden på vintern!
Re: Audi e-tron
Får den drag? Någon som har hört nåt om det? Jag har frågat hos får VAG-åf med de visste såklart inget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Yes, den verkar få drag. En av prototyperna som rullar på ringen har dragkrokmati skrev:Får den drag? Någon som har hört nåt om det? Jag har frågat hos får VAG-åf med de visste såklart inget.
Re: Audi e-tron
Yees yes yeees!! Trefasladdning och drag. Tur att jag tycker att den är ganska ful och att jag egentligen inte gillar SUVar, annars hade jag kanske varit tvungen att hosta upp 20k nu.helix skrev:Yes, den verkar få drag. En av prototyperna som rullar på ringen har dragkrokmati skrev:Får den drag? Någon som har hört nåt om det? Jag har frågat hos får VAG-åf med de visste såklart inget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Ser ut som om model S börjar på 70k euro på Teslas tyska hemsida eller är jag ute å cyklar ?Verdi skrev:themax skrev:Bra, då kanske den blir billigare också.vigge50 skrev:Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?
http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/
80k euro i Tyskland i grundpris. Vet inte hur prutmånen ser ut eller hur bra utrustad den är i det utförandet. Men lite billigare än Tesla Model S och mycket billigare än Model X. Alltid något.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Model X börjar dock på 92k euro. Att Model S är "billig" beror på att man har kvar versionen där navigation, parkeringssensorer, backkamera mm inte ingår. Vill man ha detta så kostar det 13k extra. Men vi pratar förstås om framtida produkter vs befintliga. Dessutom är väl Model S/X en storlek större än e-Tron.Gustafsson skrev:Ser ut som om model S börjar på 70k euro på Teslas tyska hemsida eller är jag ute å cyklar ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Audi släpper inga specifika siffror men på bilderna syns en Audi eTron dra släp med deras kommande modell e-tron Vision Gran Turismo vilket tyder på att den klara släpvikter i klass med Model X och inte som Jaguar I Pace.
https://electrek.co/2018/05/04/audi-all ... ssion=true
https://electrek.co/2018/05/04/audi-all ... ssion=true
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Ser ju lovande ut iaf
Jag tar gärna bilen på släpet
Jag tar gärna bilen på släpet
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Audi e-tron
I nyhetsmailet från Audi jag fick idag står det en hel del om deras del i Ionity-nätverket. De skriver bl.a.
De skriver också följande:För att välja ut rätt platser för laddstationerna har man valt att fokusera längs stora motorvägar, eftersom Audis mål är att erbjuda kunderna bästa möjliga färd längs sina resvägar.
I processen har man också tagit hänsyn till andra tjänster som är viktiga för bilisterna i samband med laddning. Ett café, en restaurang, toaletter, Wi-Fi för arbete, helst en lekplats för barnen - ju fler tjänster desto bättre.
Elektrifiering erbjuder oss en ny form av rörlighet. Laddning av batteriet har inget samband med konventionell tankning. Vid tankning av ett förbränningsfordon är kunden ansvarig för att fylla tanken och går sedan till kassan för att betala.
Nu kopplar kunden helt enkelt i laddningen och faktureringen utförs automatiskt i bakgrunden. Det innebär att föraren kan njuta av sin paus under laddningsprocessen, utan att behöva tänka på något annat.
Den 30 augusti är det officiell premiär för Audi e-tron i Bryssel. Den eldrivna suven är först ut av en rad eldrivna modeller från Audi. Fram till 2025 planeras för inte mindre än 20 laddbara modeller som då skall stå för en tredjedel av försäljning. 2019 lanseras den andra helt eldrivna modellen - Audi e-tron Sportback. 2020 följer både Audi e-tron GT från Audi Sport och en mindre elbil i kompaktsegmentet.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Synd bara att det inte verkar bli någon design i samma segment som Model S eller mindre. Får väl hoppas på att Porschen blir najs även om ingen av tillverkarna verkar vara intresserade av att som Tesla kör en stor skärm.
Re: Audi e-tron
Designen på e-tronen är väl lite typisk tysk. Inget upphetsande, men troligen en mycket välbyggd och bra bil. Jag ser bara ett problem med e-tron, och det är just att jag inte ser några verkliga brister. Det finns liksom inget att gnälla över. Den har snabb trefasladdning, ultrasnabb DC-laddning, dragkrok och plats för hundar. Kommer Ionity på plats är det tamigfan en het kandidat att bli min nästa bil. Trots den tråkiga designen. Hoppas den blir svindyr så att min ekonomi sätter stopp för ett eventuellt köp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
För mig handlar det om att jag inte vill ha en SUV, Teslan är stor och tung nog, behöver inte höja sitthöjden också.
Re: Audi e-tron
Det är sant, en SUV är inte optimalt. Men e-tron ser ju ut att vara lite lägre än en klassisk SUV, mer som en XC70 eller så. Det lär dröja tills vanliga kombibilar dyker upp som elbil, om det någonsin kommer att ske ens. Alla konceptbilar man har sett hittills har ju antigen varit SUV:ar, småbilar eller sportbilar. Ingen bra utveckling enligt mig, men det verkar gå åt det håller just nu.OfarligTesla skrev:För mig handlar det om att jag inte vill ha en SUV, Teslan är stor och tung nog, behöver inte höja sitthöjden också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
E-tron är den enda av det som presenterats som ser ut som en riktig kombi och inte en SUV. Hade den inte kostat skjortan vilket den kommer att göra hade jag mycket hellre haft den än en Tesla. Snygg och praktisk är kombin men de flesta här verkar tycka den är ful...mati skrev:Det är sant, en SUV är inte optimalt. Men e-tron ser ju ut att vara lite lägre än en klassisk SUV, mer som en XC70 eller så. Det lär dröja tills vanliga kombibilar dyker upp som elbil, om det någonsin kommer att ske ens. Alla konceptbilar man har sett hittills har ju antigen varit SUV:ar, småbilar eller sportbilar. Ingen bra utveckling enligt mig, men det verkar gå åt det håller just nu.OfarligTesla skrev:För mig handlar det om att jag inte vill ha en SUV, Teslan är stor och tung nog, behöver inte höja sitthöjden också.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Den faktiska bilen (inte konceptbilderna) ser ju mer eller mindre ut som en SQ5a i formen, ser inte hur det ser ut som en kombi.zyax skrev:E-tron är den enda av det som presenterats som ser ut som en riktig kombi och inte en SUV. Hade den inte kostat skjortan vilket den kommer att göra hade jag mycket hellre haft den än en Tesla. Snygg och praktisk är kombin men de flesta här verkar tycka den är ful...
Re: Audi e-tron
Jag tycker Audin verkar bli en riktigt lyckad elbil, personligen skulle jag valt den före i-Pace alla dagar i veckan (förutsatt att slutliga priset ej går bananas).
Det största praktiska problemet är ju dock laddning där den bli överlägsen i-Pace men också underlägsen Tesla. Det lär väl dröja minst 5 år innan Ionity är ikapp Teslas SUCs? Ambitionen de har är ju att ha lika många laddställen 2020 som Tesla hade i början av 2018... Även om man utgår ifrån att Tesla bromsar ner sin expansion av SUCs och att Ionity lyckas med sin ambition så kommer Tesla fortfarande ha mer än dubbelt så många laddställen som Ionity år 2020 i Europa.
För mig personligen finns det sedan två argument som väger väldigt tungt mot VAG oavsett hur bra bil de får fram:
* Dieselskandalen.
* Det urusla servicenätverket.
Det största praktiska problemet är ju dock laddning där den bli överlägsen i-Pace men också underlägsen Tesla. Det lär väl dröja minst 5 år innan Ionity är ikapp Teslas SUCs? Ambitionen de har är ju att ha lika många laddställen 2020 som Tesla hade i början av 2018... Även om man utgår ifrån att Tesla bromsar ner sin expansion av SUCs och att Ionity lyckas med sin ambition så kommer Tesla fortfarande ha mer än dubbelt så många laddställen som Ionity år 2020 i Europa.
För mig personligen finns det sedan två argument som väger väldigt tungt mot VAG oavsett hur bra bil de får fram:
* Dieselskandalen.
* Det urusla servicenätverket.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Det är lite intressant med servicenätverk.Legato skrev:Jag tycker Audin verkar bli en riktigt lyckad elbil, personligen skulle jag valt den före i-Pace alla dagar i veckan (förutsatt att slutliga priset ej går bananas).
Det största praktiska problemet är ju dock laddning där den bli överlägsen i-Pace men också underlägsen Tesla. Det lär väl dröja minst 5 år innan Ionity är ikapp Teslas SUCs? Ambitionen de har är ju att ha lika många laddställen 2020 som Tesla hade i början av 2018... Även om man utgår ifrån att Tesla bromsar ner sin expansion av SUCs och att Ionity lyckas med sin ambition så kommer Tesla fortfarande ha mer än dubbelt så många laddställen som Ionity år 2020 i Europa.
För mig personligen finns det sedan två argument som väger väldigt tungt mot VAG oavsett hur bra bil de får fram:
* Dieselskandalen.
* Det urusla servicenätverket.
VAG har ett välutbyggt nätverk som enligt många fungerar värdelöst.
Tesla har ett utbyggt nätverk som i alla fall fungerar hyfsat, när reservdelar väl finns hemma. Det verkar vara den svåra punkten.
Vad gäller VAG och dess nätverk kan jag bara hålla med, uselt, speciellt i min stad.
Model Y LR.
Model S70D
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Kul att vara early adopter och lite motgångar får man ju då vara beredd på. Dock tycker jag Teslan (MS ) har mognat betydligt under åren. Att köpa en helt ny oprövad elbil nu verkar lite som att gå tillbaks i tiden till Tesla 2014 typ. Det kan andra få göra...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Nu hänger jag inte med. Bland alla bilföretag har väl VAG vid sidan av Volvo det bäst utbyggda servicenätverket. Jag har lika många VAG-verkstäder inom en 3-mils radie som Tesla eller Jaguar har i hela Sverige.Legato skrev:* Det urusla servicenätverket.
Just tillgången och närheten till serviceverkstäderna gör e-tron tvärtom väldigt attraktiv tycker jag. Nu vet vi iofs inte om alla verkstäder kan/får/vill serva en e-tron, men det återstår att se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14