Eftersom det är 2 st filer på den vägen man kommer in på så är det meningen att bilen som kommer från motsatt håll åker in på vänsterfilen och du svänger höger och tar högerfilen för att trafiken ska flyta på. Efter detta så får du kolla att det är ok att ta vänsterfilen genom att blinka och svänga över till denna när det är fritt, alltså hade den andra bilen rätt enligt mig.
Så kör jag och anser det smidigast. Man lämnar plats för fler bilar att svänga. Filbyte gör jag efter svängen om det behövs.
Mycket vanligt är att högersvängande trafik väljer vänsterfil i svängen på nya gatan medan högersvängande, mötande, väljer högerfilen. Osmidigt och kaosframkallande. Jag har en nedlåtande attityd till det slags beteende i trafiken.
Man får dock vjara beredd på det mesta.
Kan bara hålla med de flesta andra. Är det bra trafikvett att stå på sig och köra direkt in i vänsterfilen, tycker iallafall inte jag. Men jag är också ganska övertygad om att om det skulle provas i tex ett försäkringsärende skulle högerregeln vinna, så som det gör de allra flesta gångerna.
Känns givet att man måste få välja fil när man svänger, vad om man behöver svänga vänster 5 meter efter svängen? Då skulle det inte direkt flyta på. Kanske nån sorts dragkedja är applicerbar?
Detta har inget med högerregeln att göra vad jag kan se? Det är svängregeln som gäller. Känns väldigt jobbigt att så många här verkar tro att den som svänger vänster inte är helt skyldig att lämna fri väg.
Jag fattar inte riktigt vad det är du tycker är konstigt med att han blir arg, du byter ju fil mitt i korsningen? Jag kan inte hänvisa till exakt vilka trafikregler du bryter mot, men om du kör sådär förstår jag inte att du inte gjort fler arga tidigare.
Håller med! du måste hålla dig till den högra filen när du svängt in och han håller sig till den vänstra filen när han svängt in. Vi har en sån korsning precis utanför där vi bor och det blir aldrig fel. I min mening så är det definitivt vårdslöshet då du egentligen inte bryter mot någon specifik trafikregel utan du följer inte trafikens vett & etikett
Jag skulle likna det du gör med en farlig och felaktig omkörning på en tvåfilig väg, där du t.ex. byter fil för omkörning samtidigt som en bil på den vänstra filen närmare sig snabbt bakifrån så du utsätter båda för fara.
Hmm, i lagens mening finns det ju inget som förbjuder dig från att välja vänsterfilen i den här situationen, och vänstersvängande Hyundaien har väjningsplikt enligt svängningsregeln. MEN, det är ju samtidigt ganska tydligt vad Hyundaiföraren har för avsikt i situationen och du måste då samtidigt visa hänsyn till övriga trafikanter. Alternativ tolkning är att du direkt efter högersväng in till högra filen byter till vänsterfilen, men samma sak gäller även då, hänsyn till övriga trafikanter, plus att du då ska avisera filbytet med blinkers. Min tolkning av händelseförloppet är något mittemellan de två. "Kursen" genom korsningen gör inte särskilt tydligt att du tänker välja vänsterfilen, samtidigt som man med den bakåtriktande kameran ser att du efter korsningen hamnar parallellt med Hyundaien som tvingas väja undan när du, enligt hyundaiföraren, oväntat byter körfält. Ser inte att det är Hyundaiföraren som gör fel här, även om hen förstås gärna skulle väjt lite bättre för dig.
Hade det varit tydligt (för Hyundaiföraren) vilket körfält du avsåg välja och hen hade applicerat svängningsregeln korrekt skulle jag säga det inte vore något fel med att välja vänsterfilen, på samma sätt som Hyundaiföraren får välja vilken fil hen vill ut ur korsningen.
Baserat på min relativt nyligen genomförda körkortsutbildning:
Den vänstersvängande där har väjningsplikt pga svängningsregeln eftersom den korsar ditt körfält, du ska välja vänsterfil om du vet att du snart ska svänga vänster (och annars normalt välja högerfil eftersom att det är basplacering).
Du ska helt enkelt vid en sväng försöka ta rätt fil på en gång om du planerat och vet var du ska för att slippa göra körfältsbyten hastigt, ungefär som den onödigt uppröra föraren som följer efter dig gör mindre bra ett par gånger...
Samtidigt har du skyldighet att hjälpa brottet mot väjningsplikt för att undvika att orsaka ännu mer trafikfara. Om du märker att bilen inte lämnar företräde ska du istället välja höger fil om du har den möjligheten.
Utöver detta finns säkert lite vett och etikett-"regler" man borde tänka på, men detta ovan är grundreglerna i trafiken och ska följas om man kan.
Tycker nog ni båda körde oväntat civiliserat för att vara i Malmötrafiken i trakterna runt Mobilia! Got to love it, speciellt ögonblicket där "förföljaren" är på väg att öppna dörren för att ge sig ut och skälla men inte riktigt hinner innan det blir grönt. Livet hade varit så vansinnigt mycket tråkigare om man inte bodde i Malmö!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Intressant. Jag hade också blivit irriterad i hans läge (dock givetvis inte gett mig ut på jakt ). Hade definitivt utgått ifrån att det var olagligt att byta fil i korsningen, det naturliga i mitt tycke är att byta fil efter att man lämnat korsningen helt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Den som svänger höger har företrädet till högerfil.
Den som svänger vänster har företräde till vänster fil.
Vänster fil är reserverad för vänster svängande.
I trafiken finns det ingen som har företräde någonstans. Det finns bara väjningsplikt.
Ta som exempel korsning med högerregeln. Bilen från höger måste anpassa sin hastighet så att den hinner stanna om den märker att bilen från vänster inte kommer att fullfölja sin väjningsplikt.
Bilen från vänster ska i sin tur tydligt visa att den har intentionen att stanna.
Jag skriver 'den' och inte 'hen', för det är väl bilen sköter körandet själv (snart)
Som vanligt med vett och etikett så är det värsta brottet att anmärka på att någon gör fel. Det är alltså även i detta fall värre att försöka ”hämnas” när någon annan gjort fel. Detta anser både försökringsbolag och förmodligen polisen.
Min bil har en gång blivit utsatt för en hämdaktion där ett annat fordon körde in framför och tvärnitade. Trots att mitt fordon körde in i fordonet framför, vilket normalt brukar göra en till vållande, så fick vi alla skador ersatta och hyrbil som den arge fick stå för, he, he.
Intressant. Jag hade också blivit irriterad i hans läge (dock givetvis inte gett mig ut på jakt ). Hade definitivt utgått ifrån att det var olagligt att byta fil i korsningen, det naturliga i mitt tycke är att byta fil efter att man lämnat korsningen helt.
Hade varit så skönt om det krävdes att man årligen fick skriva teoriprovet och göra en uppkörning för att få behålla körkortet så man slapp att folk ständigt blev irriterade för att de helt enkelt inte vet bättre
Intressant. Jag hade också blivit irriterad i hans läge (dock givetvis inte gett mig ut på jakt ). Hade definitivt utgått ifrån att det var olagligt att byta fil i korsningen, det naturliga i mitt tycke är att byta fil efter att man lämnat korsningen helt.
Hade varit så skönt om det krävdes att man årligen fick skriva teoriprovet och göra en uppkörning för att få behålla körkortet så man slapp att folk ständigt blev irriterade för att de helt enkelt inte vet bättre
Håller inte med. Det hade varit bättre om de som skrev lagarna satte sig in i vad som fungerar och vad som inte fungerar i praktiken. Att byta bil mitt i en sväng må fungera i glesbygd, skulle du göra så där i tät Stockholmstrafik så skulle du orsaka olyckor och trafikkaos dagligen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fast lagen och moralen säger att man måste ta hänsyn till övrig trafik i sitt vägval. Alltså är det inte ok att svänga höger in i vänsterfil i tät trafik.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Intressant. Jag hade också blivit irriterad i hans läge (dock givetvis inte gett mig ut på jakt ). Hade definitivt utgått ifrån att det var olagligt att byta fil i korsningen, det naturliga i mitt tycke är att byta fil efter att man lämnat korsningen helt.
Hade varit så skönt om det krävdes att man årligen fick skriva teoriprovet och göra en uppkörning för att få behålla körkortet så man slapp att folk ständigt blev irriterade för att de helt enkelt inte vet bättre
Håller inte med. Det hade varit bättre om de som skrev lagarna satte sig in i vad som fungerar och vad som inte fungerar i praktiken. Att byta bil mitt i en sväng må fungera i glesbygd, skulle du göra så där i tät Stockholmstrafik så skulle du orsaka olyckor och trafikkaos dagligen.
De som skrivit lagarna har väl tänkt på det, är det inte därför det finns heldragen linje att tillgå i verktygslådan för trafikplanerare?
Intressant. Jag hade också blivit irriterad i hans läge (dock givetvis inte gett mig ut på jakt ). Hade definitivt utgått ifrån att det var olagligt att byta fil i korsningen, det naturliga i mitt tycke är att byta fil efter att man lämnat korsningen helt.
Hade varit så skönt om det krävdes att man årligen fick skriva teoriprovet och göra en uppkörning för att få behålla körkortet så man slapp att folk ständigt blev irriterade för att de helt enkelt inte vet bättre
Håller inte med. Det hade varit bättre om de som skrev lagarna satte sig in i vad som fungerar och vad som inte fungerar i praktiken. Att byta bil mitt i en sväng må fungera i glesbygd, skulle du göra så där i tät Stockholmstrafik så skulle du orsaka olyckor och trafikkaos dagligen.
Då finns ju risken att det kommer att behövas ett specifikt körkort för var stad, många städer struntar man i högerregeln exempelvis och i många städer blinkar ingen i rondellen. Lägg till lite självkörande bilar och så har vi ännu mer olyckor.
Intressant. Jag hade också blivit irriterad i hans läge (dock givetvis inte gett mig ut på jakt ). Hade definitivt utgått ifrån att det var olagligt att byta fil i korsningen, det naturliga i mitt tycke är att byta fil efter att man lämnat korsningen helt.
Hade varit så skönt om det krävdes att man årligen fick skriva teoriprovet och göra en uppkörning för att få behålla körkortet så man slapp att folk ständigt blev irriterade för att de helt enkelt inte vet bättre
Håller inte med. Det hade varit bättre om de som skrev lagarna satte sig in i vad som fungerar och vad som inte fungerar i praktiken. Att byta bil mitt i en sväng må fungera i glesbygd, skulle du göra så där i tät Stockholmstrafik så skulle du orsaka olyckor och trafikkaos dagligen.
Då finns ju risken att det kommer att behövas ett specifikt körkort för var stad, många städer struntar man i högerregeln exempelvis och i många städer blinkar ingen i rondellen. Lägg till lite självkörande bilar och så har vi ännu mer olyckor.
Eller så skriver man lagen så att den fungerar överallt? Man KAN ju låta bli att göra filbyten mitt i en korsning även om man bor i Mora.
Intressant. Jag hade också blivit irriterad i hans läge (dock givetvis inte gett mig ut på jakt ). Hade definitivt utgått ifrån att det var olagligt att byta fil i korsningen, det naturliga i mitt tycke är att byta fil efter att man lämnat korsningen helt.
Hade varit så skönt om det krävdes att man årligen fick skriva teoriprovet och göra en uppkörning för att få behålla körkortet så man slapp att folk ständigt blev irriterade för att de helt enkelt inte vet bättre
Håller inte med. Det hade varit bättre om de som skrev lagarna satte sig in i vad som fungerar och vad som inte fungerar i praktiken. Att byta bil mitt i en sväng må fungera i glesbygd, skulle du göra så där i tät Stockholmstrafik så skulle du orsaka olyckor och trafikkaos dagligen.
Då finns ju risken att det kommer att behövas ett specifikt körkort för var stad, många städer struntar man i högerregeln exempelvis och i många städer blinkar ingen i rondellen. Lägg till lite självkörande bilar och så har vi ännu mer olyckor.
Eller så skriver man lagen så att den fungerar överallt? Man KAN ju låta bli att göra filbyten mitt i en korsning även om man bor i Mora.
När jag en gång skulle kvalificera mig för alla bokstäver som finns i ett körkort, hette en grundregel: "Visa omdöme, varsamhet och hänsyn!"!
Med det som utgångspunkt får man göra så gott man kan.
Intressant. Jag hade också blivit irriterad i hans läge (dock givetvis inte gett mig ut på jakt ). Hade definitivt utgått ifrån att det var olagligt att byta fil i korsningen, det naturliga i mitt tycke är att byta fil efter att man lämnat korsningen helt.
Hade varit så skönt om det krävdes att man årligen fick skriva teoriprovet och göra en uppkörning för att få behålla körkortet så man slapp att folk ständigt blev irriterade för att de helt enkelt inte vet bättre
Håller inte med. Det hade varit bättre om de som skrev lagarna satte sig in i vad som fungerar och vad som inte fungerar i praktiken. Att byta bil mitt i en sväng må fungera i glesbygd, skulle du göra så där i tät Stockholmstrafik så skulle du orsaka olyckor och trafikkaos dagligen.
Då finns ju risken att det kommer att behövas ett specifikt körkort för var stad, många städer struntar man i högerregeln exempelvis och i många städer blinkar ingen i rondellen. Lägg till lite självkörande bilar och så har vi ännu mer olyckor.
Eller så skriver man lagen så att den fungerar överallt? Man KAN ju låta bli att göra filbyten mitt i en korsning även om man bor i Mora.
Ja frågan är vad man ska med en korsning till när man inte får svänga i den? När man svänger i en korsning byter man normalt nämligen fil om du missat det? Vi har tydliga bra regler i Sverige men att folk inte pallar lära sig dem och att det inte efterlevs är en annan sak.
Ja frågan är vad man ska med en korsning till när man inte får svänga i den? När man svänger i en korsning byter man normalt nämligen fil om du missat det? Vi har tydliga bra regler i Sverige men att folk inte pallar lära sig dem och att det inte efterlevs är en annan sak.
Håller med tidigare skribenter. Uppsikt, framförhållning och hänsyn är det viktigaste. Både TS och Hyundaiens förare gjorde tydliga fel imo. TS borde sett den andra bilen och insett att ett filbyte mitt i korsningen riskerade att framkalla en olycka. Hyundaien borde insett risken att TS kunde byta fil.
Regelriddare som slänger sig framför en bil som uppenbarligen missat en väjningsplikt, högerregel osv skapar dagligen faror i trafiken.
Folk är allmänt usla imo på att tänka på andra än sig själva när de kör. Det är väldigt ofta man ser faror långt innan de händer, när det är uppenbart att de involverade inte fattar vad de orsakat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ja frågan är vad man ska med en korsning till när man inte får svänga i den? När man svänger i en korsning byter man normalt nämligen fil om du missat det? Vi har tydliga bra regler i Sverige men att folk inte pallar lära sig dem och att det inte efterlevs är en annan sak.
Medvetet missförstå för att försöka kamma hem poäng, tänk att det alltid känns lika fräscht. Lycka till med din bilkörning i framtiden, och kör försiktigt.