Viktökning vid laddning!!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Viktökning vid laddning!!

Inlägg av jjmaskin »

Jag fick en liten fråga av min son som skapade lite huvudbry. " Väger bilen mer när den är fulladdad än tom?"
Först så log jag åt frågan och svarade nej, men sedan satte tankarna igång.

tänk er en nästan tom MS 85kWh den laddas full det skulle ge 302 000 000 joule och sätter man in den i e=mc2 så skulle faktiskt massan öka med hiskliga 3.5 microgram så om du tappar ett hår när du går ur bilen föratt ladda så minskar vikten :) Nu skäller väl Tibor på mig igen för att jag räknat fel på ett par decimaler men det spelar ingen roll. Min tanke var ju att dom elektronerna som har "pyst över" till plussidan i batteriet liksom bara flyttade tillbaka sig vid laddning till minussidan och ingen viktökning skulle ske men det verkar som jag har fel?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7394
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av TiborBlomhall »

woff woff! :lol:

Din tanke är rätt, bilen blir inte tyngre. Elektronerna har bara flyttat på sig i batteriet, inga nya elektroner har tillkommit. Du har ingen avgasrör som släpper ut elektroner heller när du kör ;)

Konstigt det där med elektroner. I elsladden till en lampa flyter ström brukar man säga. Men strömmen som kommer från vägguttaget är ju växelström - som vänder polaritet och därmed riktning 50 gånger i sekunden, så elektronerna flyter först åt ena och sedan lika mycket åt andra hållet! Man får alltså inga nya elektroner från elbolaget - faktum är att elektronerna förflyttar sig bara 0,00033 mm fram och tillbaka i elsladden! Och för dessa fjuttiga nanometrar betalar man tusentals kronor i månaden :mrgreen:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 077184.ece
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8629
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av Pontus »

Det skulle betyda att elektronerna rör sig med 1mm/min? Vilket skulle kunna stämma med vad jag hört tidigare.
Dock vill jag minnas någon rubrik att det har räknats ut vad informationen på internet väger, läste aldrig artikeln så jag vet inte hur beräkningen gjordes. Men det är inte så att en laddad cell på något sätt har högre densitet än luft och tar upp lite mer plats än en tom cell? Nu pratar vi väldigt väldigt små tal.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av jjmaskin »

Pontus skrev:
Det skulle betyda att elektronerna rör sig med 1mm/min? Vilket skulle kunna stämma med vad jag hört tidigare.
Dock vill jag minnas någon rubrik att det har räknats ut vad informationen på internet väger, läste aldrig artikeln så jag vet inte hur beräkningen gjordes. Men det är inte så att en laddad cell på något sätt har högre densitet än luft och tar upp lite mer plats än en tom cell? Nu pratar vi väldigt väldigt små tal.
Japp väldigt små tal såklart men jag vill ju inte lura sonen :) ökar den i vikt eller inte? som ex kan sägas att en ihoptryckt fjäder väger mer än en obelastad i teorin.
Tibor jag tror det är vikten på energin inte elektronerna som gör viktökningen i så fall
Användarvisningsbild
Sjobelar
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 06 nov 2014 13:55
Ort: Trångsund

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av Sjobelar »

viktökning vid laddning beror på allt fikabröd man petar i sig :-) Sorry, kunde inte hålla mig
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av jjmaskin »

:D
Jaaa så är det givetvis :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8629
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av Pontus »

Sjobelar skrev:
viktökning vid laddning beror på allt fikabröd man petar i sig :-) Sorry, kunde inte hålla mig
+1
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
axel
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 09 mar 2014 17:04
Ort: Lidingö

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av axel »

Pontus skrev:
Sjobelar skrev:
viktökning vid laddning beror på allt fikabröd man petar i sig :-) Sorry, kunde inte hålla mig
+1
Det är ju också många Super Chargers som ligger vid en Max. Lär ju bidra till viss viktökning.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av hybris »

Ja inte minskar vikten av att köra Tesla... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av Wahll »

Incitamentet att inte starta den gamla diesel pannan för 300m till affären fallet ju liksom.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
Det skulle betyda att elektronerna rör sig med 1mm/min? Vilket skulle kunna stämma med vad jag hört tidigare.
Dock vill jag minnas någon rubrik att det har räknats ut vad informationen på internet väger, läste aldrig artikeln så jag vet inte hur beräkningen gjordes. Men det är inte så att en laddad cell på något sätt har högre densitet än luft och tar upp lite mer plats än en tom cell? Nu pratar vi väldigt väldigt små tal.
Det dem tog upp där var nog vikten på informationen för en hårddisk full med information väger faktiskt mer än en hårddisk som är tom så om du tar all information till alla hemsidor som finns i världen så blir det nog en del ändå men har ingen aning om hur mycket.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av Kalle »

vigge50 skrev:
Pontus skrev:
Det skulle betyda att elektronerna rör sig med 1mm/min? Vilket skulle kunna stämma med vad jag hört tidigare.
Dock vill jag minnas någon rubrik att det har räknats ut vad informationen på internet väger, läste aldrig artikeln så jag vet inte hur beräkningen gjordes. Men det är inte så att en laddad cell på något sätt har högre densitet än luft och tar upp lite mer plats än en tom cell? Nu pratar vi väldigt väldigt små tal.
Det dem tog upp där var nog vikten på informationen för en hårddisk full med information väger faktiskt mer än en hårddisk som är tom så om du tar all information till alla hemsidor som finns i världen så blir det nog en del ändå men har ingen aning om hur mycket.
ca 50 gram för hela internett
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av hybris »

Jag går upp varje gång jag superchargar vid Max... Undrar varför...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av LarsL »

:D
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av Stefan T »

hybris skrev:
Jag går upp varje gång jag superchargar vid Max... Undrar varför...

sitt ute i bilen och inte käka eller gå bara på toa skall du se skilnad
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av kanylbullen »

Jag käkar i bilen. Vill inte skiljas från den mer än nödvändigt.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av lator »

hybris skrev:
Ja inte minskar vikten av att köra Tesla... ;-)
Jag som trodde att en P85D liksom "scared the shit out of people"... :o
Dessutom är det ju inte helt ovanligt med ett visst illamående bland oförberedda passagerare vid gaspådrag (förlåt, jag menar ju positiv effektreglagepositionering)... :roll:

Men du har ju rätt, Hybris. Detta gäller ju inte föraren...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
PatrikHjelt
Inlägg: 101
Blev medlem: 04 mar 2014 22:28
Ort: Västansjö, Umeå

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av PatrikHjelt »

Enligt Einsteins relativitetsteori och den berömda formeln E = mc2,
Så är det mycket riktigt så att energi har en motsvarande massa och att ett föremål vars energi ökar även ökar i massa.
Ett laddat batteri är alltså teoretiskt sett tyngre än ett oladdat batteri.
I praktiken är viktökningen så liten att den kan nästan försummas.
Som exempel, mängden energi som kan lagras i ett vanligt uppladdningsbart AA-batteri varierar en hel del men ligger omkring 10 000 joule.
Om denna energi delas med kvadraten av ljusets hastighet (m = E/c2) får man ett värde på skillnaden i massa mellan ett tomt och ett fulladdat batteri som är cirka 0,000000001 gram. Det gäller då ett vanligt AA batteri.

Så viktökning teoretiskt JA, Viktökning Verklig JA.

Ta då i beräkning att de "gaser" du producerar efter att ha ätit den där bullen är lättare än luft så borde detta kompensera batteriets viktökning.
Så håll inne gaserna så minskar även vikten på bilen. :lol:
Patrik Hjelt
Community Manager
Tesla Club Sweden
Vi finns på Telegram, TeslaClubSweden också.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8629
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Jag går upp varje gång jag superchargar vid Max... Undrar varför...
Jag planerar att besöka SATS varje gång jag laddar och inte MAX. Dock brukar sådana planer sällan bli som planerat men vi får se hur det blir med viktökningen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Viktökning vid laddning!!

Inlägg av jjmaskin »

"Vilket skulle visas"
Sonens fråga var inte så dum ändå :D

http://bestofyoutube.com/batteries-heavier-when-full
Skriv svar