Ladd problem!!!
Moderator: Redaktion
- Rich-hard2
- Teslaägare
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
- Ort: Avesta
Ladd problem!!!
Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??
Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??
Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Re: Ladd problem!!!
För att Suc ska fungera bra krävs varmt batteri. Gasa på ordentligt innan du kommer fram. I annat fall tar det ett tag innan battteriet värmts upp och laddning kan komma igång.
Enfas kan vara i minsta laget när det är kallt ute. Det kan krävas mer än enfas för att värma batteriet tillräckligt för att det ska kunna ge någon positiv laddeffekt.
Enfas kan vara i minsta laget när det är kallt ute. Det kan krävas mer än enfas för att värma batteriet tillräckligt för att det ska kunna ge någon positiv laddeffekt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Ladd problem!!!
Provat ringa Teslasupporten?
Jag laddar hemma 1-fas, 8A varje natt.
Fungerar även vid många minusgrader än så länge (sedan dec 2016).
Jag laddar hemma 1-fas, 8A varje natt.
Fungerar även vid många minusgrader än så länge (sedan dec 2016).
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Ladd problem!!!
Finns det en trefas bredvid så kan det vara läge att stå en stund med trefas och bli lite varm.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ladd problem!!!
Har Du mycket laddning kvar? Om batteriet är hyfsat tomt och det är kallt kan det dröjer en rejäl stund innan laddningen hoppar igång som den ska.
- Rich-hard2
- Teslaägare
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
- Ort: Avesta
Re: Ladd problem!!!
Precis exakt det har funkat för mig också. Men inte nu längre. Börjar tro att det är min laddkabel som inte tål kyla längre. Ska testa isolera den och se om det blir någon skillnad.MangeT skrev:Provat ringa Teslasupporten?
Jag laddar hemma 1-fas, 8A varje natt.
Fungerar även vid många minusgrader än så länge (sedan dec 2016).
- Rich-hard2
- Teslaägare
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
- Ort: Avesta
Re: Ladd problem!!!
Jag gjorde så. Struntade i att ens få igång laddningen på SC i Uppsala. Utan åkte till Gävle bro ist i 200km/t så batteriet blev varmt. Nu så laddar den som den skaoscfor skrev:För att Suc ska fungera bra krävs varmt batteri. Gasa på ordentligt innan du kommer fram. I annat fall tar det ett tag innan battteriet värmts upp och laddning kan komma igång.
Enfas kan vara i minsta laget när det är kallt ute. Det kan krävas mer än enfas för att värma batteriet tillräckligt för att det ska kunna ge någon positiv laddeffekt.
- Rich-hard2
- Teslaägare
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
- Ort: Avesta
Re: Ladd problem!!!
Hur länge är rejält? En timme?Jojo skrev:Har Du mycket laddning kvar? Om batteriet är hyfsat tomt och det är kallt kan det dröjer en rejäl stund innan laddningen hoppar igång som den ska.
Re: Ladd problem!!!
200 i vinterväglag?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Ladd problem!!!
Måste ju hinna fram innan batteriet blir tomtTjell skrev:200 i vinterväglag?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Rich-hard2
- Teslaägare
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
- Ort: Avesta
Re: Ladd problem!!!
Njaaa, men det kändes som det iaf med vingliga vinterdäck heheTjell skrev:200 i vinterväglag?
Re: Ladd problem!!!
Haha den var brae5m1r skrev:Måste ju hinna fram innan batteriet blir tomtTjell skrev:200 i vinterväglag?
Re: Ladd problem!!!
Bor uppe i Piteå och laddar med teslas väggladdare. Fungerar super bra för mig, även när det är -30C ute!
- Rich-hard2
- Teslaägare
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
- Ort: Avesta
Re: Ladd problem!!!
Tack !! Ännu ett bevis på att min laddsladd är trasigSwepete skrev:Bor uppe i Piteå och laddar med teslas väggladdare. Fungerar super bra för mig, även när det är -30C ute!
Re: Ladd problem!!!
Har haft samma problem när temperaturen gick under -10°C.
Har frångått min vana att schemalägga laddningen till efter midnatt, för då händer det att laddningen fortfarande inte har börjat på morgonen. I stället laddar jag direkt när jag kommer hem och batteriet är varmt efter hemfärden.
Problemet har då varit att jag inte vågar använda för mycket annan elutrustning samtidigt.
Min nya strategi är att påbörja laddning direkt när jag kommer hem, och ställa in strömmen till några få ampere (6A, trefas i mitt fall) och låta den gå hela natten. Fördelen med detta är att batteriet inte är genomkylt på morgonen när jag ska åka, utan tar emot lite laddbroms redan från start.
Några fler erfarenheter och goda idéer?
Har frångått min vana att schemalägga laddningen till efter midnatt, för då händer det att laddningen fortfarande inte har börjat på morgonen. I stället laddar jag direkt när jag kommer hem och batteriet är varmt efter hemfärden.
Problemet har då varit att jag inte vågar använda för mycket annan elutrustning samtidigt.
Min nya strategi är att påbörja laddning direkt när jag kommer hem, och ställa in strömmen till några få ampere (6A, trefas i mitt fall) och låta den gå hela natten. Fördelen med detta är att batteriet inte är genomkylt på morgonen när jag ska åka, utan tar emot lite laddbroms redan från start.
Några fler erfarenheter och goda idéer?
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Ladd problem!!!
Jag laddar oftast till 80% när jag kommer hem. Nästa morgon ställer jag ibland upp gränsen för att värma batteriet och ladda lite till när jag kliver upp. Det är aldrig några problem oavsett utetemp. Om jag även slår igång förvärmningen så räcker inte mina 3x10A till nån laddning utan det blir bara kupevärme men det kan ju inte vara det som hänt vid schemalagd laddning.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Ladd problem!!!
Alltid bra att ladda när batteriet är varmt på vintern. Kan vara bra att planera in även vid långresor. Tex om man kör förbi en SuC på vägen till en destination med varmt pack är det förmodligen att ta den då, än på vägen tillbaka hem när batteriet har blivit kallt.
1-fas är lite kämpigt med förvärmning, gäller att planera lite extra och buffra lite för det. Går trots allt åt 6+6 kw som max med batterivärmaren + kupé på fullt blås.
Har däremot inte upplevt att varit några problem att få igång laddningen med 1-fas nu när det varit lite kyligare (typ nedåt -13 - -15), bara att det kan ta ett litet tag innan man får upp någon fart.
Hur är det med range mode påslaget och laddning med superkallt pack? Startar batterivärmaren i alla fall då?
1-fas är lite kämpigt med förvärmning, gäller att planera lite extra och buffra lite för det. Går trots allt åt 6+6 kw som max med batterivärmaren + kupé på fullt blås.
Har däremot inte upplevt att varit några problem att få igång laddningen med 1-fas nu när det varit lite kyligare (typ nedåt -13 - -15), bara att det kan ta ett litet tag innan man får upp någon fart.
Hur är det med range mode påslaget och laddning med superkallt pack? Startar batterivärmaren i alla fall då?
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Ladd problem!!!
Nope, range mode stänger av batterivärmning.mattiasottosson skrev:Alltid bra att ladda när batteriet är varmt på vintern. Kan vara bra att planera in även vid långresor. Tex om man kör förbi en SuC på vägen till en destination med varmt pack är det förmodligen att ta den då, än på vägen tillbaka hem när batteriet har blivit kallt.
1-fas är lite kämpigt med förvärmning, gäller att planera lite extra och buffra lite för det. Går trots allt åt 6+6 kw som max med batterivärmaren + kupé på fullt blås.
Har däremot inte upplevt att varit några problem att få igång laddningen med 1-fas nu när det varit lite kyligare (typ nedåt -13 - -15), bara att det kan ta ett litet tag innan man får upp någon fart.
Hur är det med range mode påslaget och laddning med superkallt pack? Startar batterivärmaren i alla fall då?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Ladd problem!!!
Rimligen värmer den batteriet till över 0°C innan den börjar ladda även med range mode. Annars är alternativen att den inte laddar alls eller att den skadar batteriet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ladd problem!!!
Tror inte du får någon batterivärming oavsett hur kallt det är med range mode på. Och batteriet skades inte av att användas i kraftig kyla - du får bara reducerad kapacitet.bylund skrev:Rimligen värmer den batteriet till över 0°C innan den börjar ladda även med range mode. Annars är alternativen att den inte laddar alls eller att den skadar batteriet.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Re: Ladd problem!!!
Det skadas om du laddar det när det är fruset. Därför menar jag att det antingen värms, inte laddas eller skadas om man försöker ladda när det är fruset.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ladd problem!!!
Blir lite osäker på om batterivärming verkligen aktiveras eller inte, om man har range mode på. Det jag vet är att man tryggt kan starta laddning med fruset batteri utan att vara rädd för att skada batteriet - bilen reglerar nämligen detta själv genom att börja med att värma batteriet innan laddning startar när man pluggar in bilen och börjar ladda.bylund skrev:Det skadas om du laddar det när det är fruset. Därför menar jag att det antingen värms, inte laddas eller skadas om man försöker ladda när det är fruset.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Re: Ladd problem!!!
Ja, det är ju det jag menar. Men det hävdades med säkerhet ovan att batteriet inte värms med rangemode på. Och jag menar att det vore orimligt. Men inte omöjligt, men konsekvensen av att inte värma om man försöker ladda skulle vara batteriskada eller att inte ladda batteriet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ladd problem!!!
Frågan var väl om range mode påverkar batterivärmningen under laddning och det bör den inte göra. Range Mode bör bara påverka körningen. Har man range mode påslaget och börjar laddning bör det fungera exakt som om man inte har range mode påslaget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.