Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10914
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Ionity är väl öppet för alla? Eller kommer det också vara låst till vissa bilar som Teslas nätverk?

Ionitys laddstationer kommer, när de är färdiga, ändå vara sämre än Superchargerstationerna. En Supercharger är designad för att alltid fungera, jag gissar att Elon vill ha en design där ett fel inte gör att kunden inte kan ladda. Just nu är väl bara gridden problemet, men det löser de nog snart med batterier (och senare solceller). Ionityladdarna är väl fortfarande bara en laddare med ett uttag? Chansen att bli stående vid en Ionitystation är betydligt större.

Nej, det ska väl vara 6+ stycken laddare per site?
Ja, det ingår väl i konceptet? Men fortfarande är det väl så att om det blir problem med en laddare så ger den inget alls. I Teslas laddare är det väl många mindre moduler och om en eller flera slutar fungera så levererar laddaren fortfarande ström fast med mindre effekt. Så Ionitys laddnätverk är väl ändå mer sårbart än SuC.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Ionity är väl öppet för alla? Eller kommer det också vara låst till vissa bilar som Teslas nätverk?

Ionitys laddstationer kommer, när de är färdiga, ändå vara sämre än Superchargerstationerna. En Supercharger är designad för att alltid fungera, jag gissar att Elon vill ha en design där ett fel inte gör att kunden inte kan ladda. Just nu är väl bara gridden problemet, men det löser de nog snart med batterier (och senare solceller). Ionityladdarna är väl fortfarande bara en laddare med ett uttag? Chansen att bli stående vid en Ionitystation är betydligt större.

Nej, det ska väl vara 6+ stycken laddare per site?
Det är fortfarande bara ett uttag per laddare. Superchargern består ju av 12(?) laddare som är anslutna till två uttag. Risken att du inte alls kan ladda är minimal vid en Supercharger. Det gör att du kan storma in med väldigt låga procent eftersom du vet att du kommer få laddat. Är inte laddstationen fel säker så måste man spara så man kan ta sig vidare. Detta är Teslas styrka.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Leo »

Vet inte om Ionity gått ut med hur deras stationer är uppbyggda rent tekniskt. Skulle dock förvåna mig om det är en enda laddare med 6 laddplatser. Blir ju en ganska effektstark ”apparat” i så fall.

Jag skulle tro att det är mer troligt att det är flera separata laddare. Tex 6st ”standard” 150kW laddare med möjlighet att gradera upp vardera av de till 300kW/st i framtiden.

Kanske fortfarande uppbyggt med mindre/sämre redundans än Teslas men inte fullt så illa som en enda apparat till alla 6 laddsladdarna skulle jag tro.

Sen kan de fortfarande kanske vara uppbyggt med ett gemensamt styrsystem på plats, ett betalsystem, en internetkommunikationsmodul osv.

Men där är frågan hur de blir programmerade om tex internetkopplingen/betalsystemet ligger nere. Kanske fri/gratis laddning eller så stängs hela stationen av?

Oavsett så borde vi generella ”elbilsförespråkare” vara glad för alla laddplatser som sätts upp. Oavsett sort, ägare, modell, strömstyrka osv.

Desto fler laddplatser desto mindre oro och trängsel för alla.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

:roll:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10343
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Ionity är väl öppet för alla? Eller kommer det också vara låst till vissa bilar som Teslas nätverk?

Ionitys laddstationer kommer, när de är färdiga, ändå vara sämre än Superchargerstationerna. En Supercharger är designad för att alltid fungera, jag gissar att Elon vill ha en design där ett fel inte gör att kunden inte kan ladda. Just nu är väl bara gridden problemet, men det löser de nog snart med batterier (och senare solceller). Ionityladdarna är väl fortfarande bara en laddare med ett uttag? Chansen att bli stående vid en Ionitystation är betydligt större.

Nej, det ska väl vara 6+ stycken laddare per site?
Ja, det ingår väl i konceptet? Men fortfarande är det väl så att om det blir problem med en laddare så ger den inget alls. I Teslas laddare är det väl många mindre moduler och om en eller flera slutar fungera så levererar laddaren fortfarande ström fast med mindre effekt. Så Ionitys laddnätverk är väl ändå mer sårbart än SuC.
Gällande Teslas SUCs så ja, det stämmer bra. Har försökt läsa på på ämnet och det verkar vara så här:
*SUC bestod från början av 12*10 kW laddare för 120 kW.
*I Europa tror jag dock det alltid varit minst 132 kW bestående av 12*11 kW laddare (vilka Tesla av någon anledning kallar 135 kW).
*De nya 145 kW-laddarna verkar egentligen kunna ge nästan 160 kW, då man på något vis kan mata 480 volt istället för 400 volt, dock är dessa av någon anledning limiterade till 145 kW.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Ionity är väl öppet för alla? Eller kommer det också vara låst till vissa bilar som Teslas nätverk?

Ionitys laddstationer kommer, när de är färdiga, ändå vara sämre än Superchargerstationerna. En Supercharger är designad för att alltid fungera, jag gissar att Elon vill ha en design där ett fel inte gör att kunden inte kan ladda. Just nu är väl bara gridden problemet, men det löser de nog snart med batterier (och senare solceller). Ionityladdarna är väl fortfarande bara en laddare med ett uttag? Chansen att bli stående vid en Ionitystation är betydligt större.

Nej, det ska väl vara 6+ stycken laddare per site?
Det är fortfarande bara ett uttag per laddare. Superchargern består ju av 12(?) laddare som är anslutna till två uttag. Risken att du inte alls kan ladda är minimal vid en Supercharger. Det gör att du kan storma in med väldigt låga procent eftersom du vet att du kommer få laddat. Är inte laddstationen fel säker så måste man spara så man kan ta sig vidare. Detta är Teslas styrka.
Är den? Konstigt. Hände mig ett par ggr förra sommaren att en laddare var död så jag fick byta. :) Och det går ju även på Ionity. Dock så har de bara 6 st siter uppe och 4 som håller på att byggas. Dock går det ju fort när det väl sätter fart. Är ju inte hjärnkirurgi att få upp laddstolpar.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 702
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Leo skrev:
Vet inte om Ionity gått ut med hur deras stationer är uppbyggda rent tekniskt. Skulle dock förvåna mig om det är en enda laddare med 6 laddplatser. Blir ju en ganska effektstark ”apparat” i så fall.

Jag skulle tro att det är mer troligt att det är flera separata laddare. Tex 6st ”standard” 150kW laddare med möjlighet att gradera upp vardera av de till 300kW/st i framtiden.

Kanske fortfarande uppbyggt med mindre/sämre redundans än Teslas men inte fullt så illa som en enda apparat till alla 6 laddsladdarna skulle jag tro.

Sen kan de fortfarande kanske vara uppbyggt med ett gemensamt styrsystem på plats, ett betalsystem, en internetkommunikationsmodul osv.

Men där är frågan hur de blir programmerade om tex internetkopplingen/betalsystemet ligger nere. Kanske fri/gratis laddning eller så stängs hela stationen av?

Oavsett så borde vi generella ”elbilsförespråkare” vara glad för alla laddplatser som sätts upp. Oavsett sort, ägare, modell, strömstyrka osv.

Desto fler laddplatser desto mindre oro och trängsel för alla.
Den laddaren jag ladda på i Danmark har 6st stolpar och varje stolpe kan leverera 350Kw till bil som klarar det. Det satt ett laddskåp till varje stolpe. Vattenkyld slang och kontakt.
IMAG1139.jpg
IMAG1055.jpg
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10343
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

Lophornis skrev:
Leo skrev:
Vet inte om Ionity gått ut med hur deras stationer är uppbyggda rent tekniskt. Skulle dock förvåna mig om det är en enda laddare med 6 laddplatser. Blir ju en ganska effektstark ”apparat” i så fall.

Jag skulle tro att det är mer troligt att det är flera separata laddare. Tex 6st ”standard” 150kW laddare med möjlighet att gradera upp vardera av de till 300kW/st i framtiden.

Kanske fortfarande uppbyggt med mindre/sämre redundans än Teslas men inte fullt så illa som en enda apparat till alla 6 laddsladdarna skulle jag tro.

Sen kan de fortfarande kanske vara uppbyggt med ett gemensamt styrsystem på plats, ett betalsystem, en internetkommunikationsmodul osv.

Men där är frågan hur de blir programmerade om tex internetkopplingen/betalsystemet ligger nere. Kanske fri/gratis laddning eller så stängs hela stationen av?

Oavsett så borde vi generella ”elbilsförespråkare” vara glad för alla laddplatser som sätts upp. Oavsett sort, ägare, modell, strömstyrka osv.

Desto fler laddplatser desto mindre oro och trängsel för alla.
Den laddaren jag ladda på i Danmark har 6st stolpar och varje stolpe kan leverera 350Kw till bil som klarar det. Det satt ett laddskåp till varje stolpe. Vattenkyld slang och kontakt.
Vet du varför mätaren längst ner till höger visar 61 kW som strax över hälften av max? Är det en Ioniq du laddar?

Även spänning och strömstyrka är ju nära max på de mätarna?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Leo »

Mätarna kanske visa ”max” vad bil/laddare/system har identifierat kan hanteras?

Dvs en Ioniq som har 70kW som max visa det. Ansluter du en e-Golf kanske den visar 43kW som max osv?

Så att respektive ”kund” får korrekt info utifrån deras bil?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 702
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Legato skrev:
Lophornis skrev:
Leo skrev:
Vet inte om Ionity gått ut med hur deras stationer är uppbyggda rent tekniskt. Skulle dock förvåna mig om det är en enda laddare med 6 laddplatser. Blir ju en ganska effektstark ”apparat” i så fall.

Jag skulle tro att det är mer troligt att det är flera separata laddare. Tex 6st ”standard” 150kW laddare med möjlighet att gradera upp vardera av de till 300kW/st i framtiden.

Kanske fortfarande uppbyggt med mindre/sämre redundans än Teslas men inte fullt så illa som en enda apparat till alla 6 laddsladdarna skulle jag tro.

Sen kan de fortfarande kanske vara uppbyggt med ett gemensamt styrsystem på plats, ett betalsystem, en internetkommunikationsmodul osv.

Men där är frågan hur de blir programmerade om tex internetkopplingen/betalsystemet ligger nere. Kanske fri/gratis laddning eller så stängs hela stationen av?

Oavsett så borde vi generella ”elbilsförespråkare” vara glad för alla laddplatser som sätts upp. Oavsett sort, ägare, modell, strömstyrka osv.

Desto fler laddplatser desto mindre oro och trängsel för alla.
Den laddaren jag ladda på i Danmark har 6st stolpar och varje stolpe kan leverera 350Kw till bil som klarar det. Det satt ett laddskåp till varje stolpe. Vattenkyld slang och kontakt.
Vet du varför mätaren längst ner till höger visar 61 kW som strax över hälften av max? Är det en Ioniq du laddar?

Även spänning och strömstyrka är ju nära max på de mätarna?
Det är ioniq jag laddar den klarar Max 70Kw. Displayen visar det som laddar just nu, alltså det du får från stationen.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10343
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

Lophornis skrev:
Legato skrev:
Lophornis skrev:
Leo skrev:
Vet inte om Ionity gått ut med hur deras stationer är uppbyggda rent tekniskt. Skulle dock förvåna mig om det är en enda laddare med 6 laddplatser. Blir ju en ganska effektstark ”apparat” i så fall.

Jag skulle tro att det är mer troligt att det är flera separata laddare. Tex 6st ”standard” 150kW laddare med möjlighet att gradera upp vardera av de till 300kW/st i framtiden.

Kanske fortfarande uppbyggt med mindre/sämre redundans än Teslas men inte fullt så illa som en enda apparat till alla 6 laddsladdarna skulle jag tro.

Sen kan de fortfarande kanske vara uppbyggt med ett gemensamt styrsystem på plats, ett betalsystem, en internetkommunikationsmodul osv.

Men där är frågan hur de blir programmerade om tex internetkopplingen/betalsystemet ligger nere. Kanske fri/gratis laddning eller så stängs hela stationen av?

Oavsett så borde vi generella ”elbilsförespråkare” vara glad för alla laddplatser som sätts upp. Oavsett sort, ägare, modell, strömstyrka osv.

Desto fler laddplatser desto mindre oro och trängsel för alla.
Den laddaren jag ladda på i Danmark har 6st stolpar och varje stolpe kan leverera 350Kw till bil som klarar det. Det satt ett laddskåp till varje stolpe. Vattenkyld slang och kontakt.
Vet du varför mätaren längst ner till höger visar 61 kW som strax över hälften av max? Är det en Ioniq du laddar?

Även spänning och strömstyrka är ju nära max på de mätarna?
Det är ioniq jag laddar den klarar Max 70Kw. Displayen visar det som laddar just nu, alltså det du får från stationen.
Är med på det. Men stapeln verkar indikera ett max på ca 100 kW vilket ju varken överensstämmer med bilens eller laddarens max. Det var det som gjorde mig nyfiken.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 702
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

IMAG1060.jpg
Legato skrev:
Lophornis skrev:
Legato skrev:
Lophornis skrev:
Leo skrev:
Vet inte om Ionity gått ut med hur deras stationer är uppbyggda rent tekniskt. Skulle dock förvåna mig om det är en enda laddare med 6 laddplatser. Blir ju en ganska effektstark ”apparat” i så fall.

Jag skulle tro att det är mer troligt att det är flera separata laddare. Tex 6st ”standard” 150kW laddare med möjlighet att gradera upp vardera av de till 300kW/st i framtiden.

Kanske fortfarande uppbyggt med mindre/sämre redundans än Teslas men inte fullt så illa som en enda apparat till alla 6 laddsladdarna skulle jag tro.

Sen kan de fortfarande kanske vara uppbyggt med ett gemensamt styrsystem på plats, ett betalsystem, en internetkommunikationsmodul osv.

Men där är frågan hur de blir programmerade om tex internetkopplingen/betalsystemet ligger nere. Kanske fri/gratis laddning eller så stängs hela stationen av?

Oavsett så borde vi generella ”elbilsförespråkare” vara glad för alla laddplatser som sätts upp. Oavsett sort, ägare, modell, strömstyrka osv.

Desto fler laddplatser desto mindre oro och trängsel för alla.
Den laddaren jag ladda på i Danmark har 6st stolpar och varje stolpe kan leverera 350Kw till bil som klarar det. Det satt ett laddskåp till varje stolpe. Vattenkyld slang och kontakt.
Vet du varför mätaren längst ner till höger visar 61 kW som strax över hälften av max? Är det en Ioniq du laddar?

Även spänning och strömstyrka är ju nära max på de mätarna?
Det är ioniq jag laddar den klarar Max 70Kw. Displayen visar det som laddar just nu, alltså det du får från stationen.
Är med på det. Men stapeln verkar indikera ett max på ca 100 kW vilket ju varken överensstämmer med bilens eller laddarens max. Det var det som gjorde mig nyfiken.
Jag kan inte svara på det. Slutskärmen efter att bilen slog ifrån vid 94%.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

Teslabjörn skjutsade nordenansvariga för ionity och svarade på lite frågor.

Jag frågade om utbyggnaden i Sverige och han sa att det prioriterade E6 & E18. Skulle bli typ en triangel mellan Köpenhamn, Oslo & Stockholm.

Här finns video om det är någon som är intresserad. Är från hans livesändning så det är väl inte direkt bästa bild och lite utdraget kanske.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av SAB »

Yes!
Ionity kommer till Finland!

https://www.kesko.fi/en/media/news-and- ... nd-ionity/

Åtminstone tre laddplatser ;)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av _TonyV »

Lite roligt..

PRICING
To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.

Sen tittar man på kartan över Ionity: 6 st platser i Europa. De Svarta är live.
ionity.jpg
- Det går inte fort att få upp dessa
- Bilarna finns inte som kan nyttja effekten.
- De är generösa att bjuda på en flatrate i år.
- Vem blir gladare för det?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

_TonyV skrev:
Lite roligt..

PRICING
To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.

Sen tittar man på kartan över Ionity: 6 st platser i Europa. De Svarta är live.
ionity.jpg
- Det går inte fort att få upp dessa
- Bilarna finns inte som kan nyttja effekten.
- De är generösa att bjuda på en flatrate i år.
- Vem blir gladare för det?

Jo men det KAN ju gå väldigt fort att få upp dem. Beror på hur de ligger till med bygglov osv. I teorin kan de bygga 400+ st på en månad.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7117
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

_TonyV skrev:
- De är generösa att bjuda på en flatrate i år.
- Vem blir gladare för det?
Nä, flatrate står ju i direkt motsättning till grundprincipen vid långresor: ladda minimalt för att ta dig till nästa laddare med rimlig reserv.

Med flatrate så frestas man ju att ladda fullt på varje plats, vilket förstås kommer att leda till ökade köer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7117
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Jo men det KAN ju gå väldigt fort att få upp dem. Beror på hur de ligger till med bygglov osv. I teorin kan de bygga 400+ st på en månad.
Jo, absolut, men deras track record tyder ju inte på det, knappt en station per månad, beroende på vad man räknar som byggstart.

Dom behöver smälla upp 14 stationer per månad, varje månad, om dom skall få upp 400 stationer till 2020-12-31.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Jo men det KAN ju gå väldigt fort att få upp dem. Beror på hur de ligger till med bygglov osv. I teorin kan de bygga 400+ st på en månad.
Jo, absolut, men deras track record tyder ju inte på det, knappt en station per månad, beroende på vad man räknar som byggstart.

Dom behöver smälla upp 14 stationer per månad, varje månad, om dom skall få upp 400 stationer till 2020-12-31.

/fth

Den låga takten _kan_ ju ha nåt att göra med att bilarna inte finns än. :) Men visst, innan de visar att de kan/vill öka takten avsevärt så tänker inte jag köpa en e-tron/EQC/I-Pace/Taycan...
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av _TonyV »

fth skrev:
Verdi skrev:
Jo men det KAN ju gå väldigt fort att få upp dem. Beror på hur de ligger till med bygglov osv. I teorin kan de bygga 400+ st på en månad.
Jo, absolut, men deras track record tyder ju inte på det, knappt en station per månad, beroende på vad man räknar som byggstart.

Dom behöver smälla upp 14 stationer per månad, varje månad, om dom skall få upp 400 stationer till 2020-12-31.

/fth
Precis så.. Känns som de inte borde slå på trumman ännu innan de har vettig infra i flera länder.
Känns som sverige får vänta åtminstone ytterligare ett år innan nåt kommer byggas.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

_TonyV skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:
Jo men det KAN ju gå väldigt fort att få upp dem. Beror på hur de ligger till med bygglov osv. I teorin kan de bygga 400+ st på en månad.
Jo, absolut, men deras track record tyder ju inte på det, knappt en station per månad, beroende på vad man räknar som byggstart.

Dom behöver smälla upp 14 stationer per månad, varje månad, om dom skall få upp 400 stationer till 2020-12-31.

/fth
Precis så.. Känns som de inte borde slå på trumman ännu innan de har vettig infra i flera länder.
Känns som sverige får vänta åtminstone ytterligare ett år innan nåt kommer byggas.

Som sagt, det finns ju inga bilar som kan ladda CCS så snabbt. Vi får se.

Alltså, jag förstår inte den här viljan att sabla ner allting som det inte står Tesla på. Varför inte ge benefit of the doubt och anta att takten ökar när bilarna börjar rulla ut? Har tyskarna nånsin varit ineffektiva och dåligt organiserade?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7117
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Men visst, innan de visar att de kan/vill öka takten avsevärt så tänker inte jag köpa en e-tron/EQC/I-Pace/Taycan...
Hönan och ägget, typ... eller moment 22 :D

Tesla gjorde ju det enda rätta, "build it and they will come", det är märkligt att konkurrenterna inser detta, trots att dom har receptet på ett framgångsrikt koncept färdigt, dom behöver ju inte ens komma på det själva?

Men det är väl tyvärr så att dom helt enkelt inte vill sälja elbilar...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Men visst, innan de visar att de kan/vill öka takten avsevärt så tänker inte jag köpa en e-tron/EQC/I-Pace/Taycan...
Hönan och ägget, typ... eller moment 22 :D

Tesla gjorde ju det enda rätta, "build it and they will come", det är märkligt att konkurrenterna inser detta, trots att dom har receptet på ett framgångsrikt koncept färdigt, dom behöver ju inte ens komma på det själva?

Men det är väl tyvärr så att dom helt enkelt inte vill sälja elbilar...

/fth

Jag var inte med på den tiden men det fanns väl inget vidare SuC-nätverk när de första Teslorna kom till Sverige? Vad pratar vi? 2013/2014?

Ska vi jämför med "Tesla-tid" så är Ionity nu där Tesla var runt 2011-2012. Alltså är de 6-7 år efter Tesla på många sätt. Det försprånget lär minska, men hur snabbt?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Jag var inte med på den tiden men det fanns väl inget vidare SuC-nätverk när de första Teslorna kom till Sverige? Vad pratar vi? 2013/2014?

Ska vi jämför med "Tesla-tid" så är Ionity nu där Tesla var runt 2011-2012. Alltså är de 6-7 år efter Tesla på många sätt. Det försprånget lär minska, men hur snabbt?
Jag hoppas och tror att de kommer att ligga mindre efter Tesla. Ionity räknar ju med att ha ca 400 laddplatser 2020, dvs (om alla dessa finns i Europa vilket jag tror detta mål är för) ungefär så många som Tesla har idag. Dock finns det inte lika många laddplatser per station verkar det som. Ionity räknar alltså med att ligga ungefär 2 år efter om 2 år. Tesla lär dock inte sitta still så jag hoppas att Ionity inte räknar med att 400 kommer att räcka.

De flesta övriga större biltillverkarna lär dock ligga mer efter Tesla om två år. De flesta kommer inte att producera +100k elbilar per år om 2 år. Vi kommer inte få se +100k levererade Mercedes EQC, +100k levererade Audi e-Tron eller +100k batterielbilar från BMW. Jaguar kommer kanske klara av det om de får fler stororders från Waymo och andra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av ellerstrom »

Verdi skrev:
_TonyV skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:
Jo men det KAN ju gå väldigt fort att få upp dem. Beror på hur de ligger till med bygglov osv. I teorin kan de bygga 400+ st på en månad.
Jo, absolut, men deras track record tyder ju inte på det, knappt en station per månad, beroende på vad man räknar som byggstart.

Dom behöver smälla upp 14 stationer per månad, varje månad, om dom skall få upp 400 stationer till 2020-12-31.

/fth
Precis så.. Känns som de inte borde slå på trumman ännu innan de har vettig infra i flera länder.
Känns som sverige får vänta åtminstone ytterligare ett år innan nåt kommer byggas.

Som sagt, det finns ju inga bilar som kan ladda CCS så snabbt. Vi får se.

Alltså, jag förstår inte den här viljan att sabla ner allting som det inte står Tesla på. Varför inte ge benefit of the doubt och anta att takten ökar när bilarna börjar rulla ut? Har tyskarna nånsin varit ineffektiva och dåligt organiserade?
Jag tycker att det är grymt bra att ionity finns och ser fram emot att infrastrukturen for elbilar bara blir bättre och bättre. Välkomnar konkurrensen på elbilsområdet eftersom jag tycker att det behövs. Och även om det ska mycket till, i dagsläget, för mig att byta min Tesla till ett annat märke (just nu ligger Tesla före på de saker jag prioriterar) så kommer ökad konkurrens ge oss bättre produkter. Dvs även Tesla kommer att tvingas förbättra sig och sina produkter (och det finns många saker som kan förbättras här, det kan nog de flesta hålla med om).

Jag tror att mycket av det negativa man hör här om andra märken än Tesla grundar sig i att det oftast "slås på stora trumman" och man lovar det ena och det andra. Sedan kommer det, om det ens kommer innan 2020, en halvfärdig produkt som inte uppfyller i närheten av den potential den skulle kunna ha. Inställningen blir lite "det tror jag när jag ser det", typ. Det finns nog många här som kan tänka sig en kombi i storlek A6/V90/5-serie/Passat i en någorlunda rimlig prisklass, med minst 60 kWh batteripack (med 100kW laddhastighet) och dragkrok. Även om det inte står Tesla på den.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar