Ja, det ingår väl i konceptet? Men fortfarande är det väl så att om det blir problem med en laddare så ger den inget alls. I Teslas laddare är det väl många mindre moduler och om en eller flera slutar fungera så levererar laddaren fortfarande ström fast med mindre effekt. Så Ionitys laddnätverk är väl ändå mer sårbart än SuC.Verdi skrev:LarsL skrev:Ionity är väl öppet för alla? Eller kommer det också vara låst till vissa bilar som Teslas nätverk?
Ionitys laddstationer kommer, när de är färdiga, ändå vara sämre än Superchargerstationerna. En Supercharger är designad för att alltid fungera, jag gissar att Elon vill ha en design där ett fel inte gör att kunden inte kan ladda. Just nu är väl bara gridden problemet, men det löser de nog snart med batterier (och senare solceller). Ionityladdarna är väl fortfarande bara en laddare med ett uttag? Chansen att bli stående vid en Ionitystation är betydligt större.
Nej, det ska väl vara 6+ stycken laddare per site?
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Det är fortfarande bara ett uttag per laddare. Superchargern består ju av 12(?) laddare som är anslutna till två uttag. Risken att du inte alls kan ladda är minimal vid en Supercharger. Det gör att du kan storma in med väldigt låga procent eftersom du vet att du kommer få laddat. Är inte laddstationen fel säker så måste man spara så man kan ta sig vidare. Detta är Teslas styrka.Verdi skrev:LarsL skrev:Ionity är väl öppet för alla? Eller kommer det också vara låst till vissa bilar som Teslas nätverk?
Ionitys laddstationer kommer, när de är färdiga, ändå vara sämre än Superchargerstationerna. En Supercharger är designad för att alltid fungera, jag gissar att Elon vill ha en design där ett fel inte gör att kunden inte kan ladda. Just nu är väl bara gridden problemet, men det löser de nog snart med batterier (och senare solceller). Ionityladdarna är väl fortfarande bara en laddare med ett uttag? Chansen att bli stående vid en Ionitystation är betydligt större.
Nej, det ska väl vara 6+ stycken laddare per site?
Re: Ionitys laddnätverk
Vet inte om Ionity gått ut med hur deras stationer är uppbyggda rent tekniskt. Skulle dock förvåna mig om det är en enda laddare med 6 laddplatser. Blir ju en ganska effektstark ”apparat” i så fall.
Jag skulle tro att det är mer troligt att det är flera separata laddare. Tex 6st ”standard” 150kW laddare med möjlighet att gradera upp vardera av de till 300kW/st i framtiden.
Kanske fortfarande uppbyggt med mindre/sämre redundans än Teslas men inte fullt så illa som en enda apparat till alla 6 laddsladdarna skulle jag tro.
Sen kan de fortfarande kanske vara uppbyggt med ett gemensamt styrsystem på plats, ett betalsystem, en internetkommunikationsmodul osv.
Men där är frågan hur de blir programmerade om tex internetkopplingen/betalsystemet ligger nere. Kanske fri/gratis laddning eller så stängs hela stationen av?
Oavsett så borde vi generella ”elbilsförespråkare” vara glad för alla laddplatser som sätts upp. Oavsett sort, ägare, modell, strömstyrka osv.
Desto fler laddplatser desto mindre oro och trängsel för alla.
Jag skulle tro att det är mer troligt att det är flera separata laddare. Tex 6st ”standard” 150kW laddare med möjlighet att gradera upp vardera av de till 300kW/st i framtiden.
Kanske fortfarande uppbyggt med mindre/sämre redundans än Teslas men inte fullt så illa som en enda apparat till alla 6 laddsladdarna skulle jag tro.
Sen kan de fortfarande kanske vara uppbyggt med ett gemensamt styrsystem på plats, ett betalsystem, en internetkommunikationsmodul osv.
Men där är frågan hur de blir programmerade om tex internetkopplingen/betalsystemet ligger nere. Kanske fri/gratis laddning eller så stängs hela stationen av?
Oavsett så borde vi generella ”elbilsförespråkare” vara glad för alla laddplatser som sätts upp. Oavsett sort, ägare, modell, strömstyrka osv.
Desto fler laddplatser desto mindre oro och trängsel för alla.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ionitys laddnätverk
Gällande Teslas SUCs så ja, det stämmer bra. Har försökt läsa på på ämnet och det verkar vara så här:Jerker skrev:Ja, det ingår väl i konceptet? Men fortfarande är det väl så att om det blir problem med en laddare så ger den inget alls. I Teslas laddare är det väl många mindre moduler och om en eller flera slutar fungera så levererar laddaren fortfarande ström fast med mindre effekt. Så Ionitys laddnätverk är väl ändå mer sårbart än SuC.Verdi skrev:LarsL skrev:Ionity är väl öppet för alla? Eller kommer det också vara låst till vissa bilar som Teslas nätverk?
Ionitys laddstationer kommer, när de är färdiga, ändå vara sämre än Superchargerstationerna. En Supercharger är designad för att alltid fungera, jag gissar att Elon vill ha en design där ett fel inte gör att kunden inte kan ladda. Just nu är väl bara gridden problemet, men det löser de nog snart med batterier (och senare solceller). Ionityladdarna är väl fortfarande bara en laddare med ett uttag? Chansen att bli stående vid en Ionitystation är betydligt större.
Nej, det ska väl vara 6+ stycken laddare per site?
*SUC bestod från början av 12*10 kW laddare för 120 kW.
*I Europa tror jag dock det alltid varit minst 132 kW bestående av 12*11 kW laddare (vilka Tesla av någon anledning kallar 135 kW).
*De nya 145 kW-laddarna verkar egentligen kunna ge nästan 160 kW, då man på något vis kan mata 480 volt istället för 400 volt, dock är dessa av någon anledning limiterade till 145 kW.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ionitys laddnätverk
Är den? Konstigt. Hände mig ett par ggr förra sommaren att en laddare var död så jag fick byta. Och det går ju även på Ionity. Dock så har de bara 6 st siter uppe och 4 som håller på att byggas. Dock går det ju fort när det väl sätter fart. Är ju inte hjärnkirurgi att få upp laddstolpar.LarsL skrev:Det är fortfarande bara ett uttag per laddare. Superchargern består ju av 12(?) laddare som är anslutna till två uttag. Risken att du inte alls kan ladda är minimal vid en Supercharger. Det gör att du kan storma in med väldigt låga procent eftersom du vet att du kommer få laddat. Är inte laddstationen fel säker så måste man spara så man kan ta sig vidare. Detta är Teslas styrka.Verdi skrev:LarsL skrev:Ionity är väl öppet för alla? Eller kommer det också vara låst till vissa bilar som Teslas nätverk?
Ionitys laddstationer kommer, när de är färdiga, ändå vara sämre än Superchargerstationerna. En Supercharger är designad för att alltid fungera, jag gissar att Elon vill ha en design där ett fel inte gör att kunden inte kan ladda. Just nu är väl bara gridden problemet, men det löser de nog snart med batterier (och senare solceller). Ionityladdarna är väl fortfarande bara en laddare med ett uttag? Chansen att bli stående vid en Ionitystation är betydligt större.
Nej, det ska väl vara 6+ stycken laddare per site?
Re: Ionitys laddnätverk
Den laddaren jag ladda på i Danmark har 6st stolpar och varje stolpe kan leverera 350Kw till bil som klarar det. Det satt ett laddskåp till varje stolpe. Vattenkyld slang och kontakt.Leo skrev:Vet inte om Ionity gått ut med hur deras stationer är uppbyggda rent tekniskt. Skulle dock förvåna mig om det är en enda laddare med 6 laddplatser. Blir ju en ganska effektstark ”apparat” i så fall.
Jag skulle tro att det är mer troligt att det är flera separata laddare. Tex 6st ”standard” 150kW laddare med möjlighet att gradera upp vardera av de till 300kW/st i framtiden.
Kanske fortfarande uppbyggt med mindre/sämre redundans än Teslas men inte fullt så illa som en enda apparat till alla 6 laddsladdarna skulle jag tro.
Sen kan de fortfarande kanske vara uppbyggt med ett gemensamt styrsystem på plats, ett betalsystem, en internetkommunikationsmodul osv.
Men där är frågan hur de blir programmerade om tex internetkopplingen/betalsystemet ligger nere. Kanske fri/gratis laddning eller så stängs hela stationen av?
Oavsett så borde vi generella ”elbilsförespråkare” vara glad för alla laddplatser som sätts upp. Oavsett sort, ägare, modell, strömstyrka osv.
Desto fler laddplatser desto mindre oro och trängsel för alla.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Vet du varför mätaren längst ner till höger visar 61 kW som strax över hälften av max? Är det en Ioniq du laddar?Lophornis skrev:Den laddaren jag ladda på i Danmark har 6st stolpar och varje stolpe kan leverera 350Kw till bil som klarar det. Det satt ett laddskåp till varje stolpe. Vattenkyld slang och kontakt.Leo skrev:Vet inte om Ionity gått ut med hur deras stationer är uppbyggda rent tekniskt. Skulle dock förvåna mig om det är en enda laddare med 6 laddplatser. Blir ju en ganska effektstark ”apparat” i så fall.
Jag skulle tro att det är mer troligt att det är flera separata laddare. Tex 6st ”standard” 150kW laddare med möjlighet att gradera upp vardera av de till 300kW/st i framtiden.
Kanske fortfarande uppbyggt med mindre/sämre redundans än Teslas men inte fullt så illa som en enda apparat till alla 6 laddsladdarna skulle jag tro.
Sen kan de fortfarande kanske vara uppbyggt med ett gemensamt styrsystem på plats, ett betalsystem, en internetkommunikationsmodul osv.
Men där är frågan hur de blir programmerade om tex internetkopplingen/betalsystemet ligger nere. Kanske fri/gratis laddning eller så stängs hela stationen av?
Oavsett så borde vi generella ”elbilsförespråkare” vara glad för alla laddplatser som sätts upp. Oavsett sort, ägare, modell, strömstyrka osv.
Desto fler laddplatser desto mindre oro och trängsel för alla.
Även spänning och strömstyrka är ju nära max på de mätarna?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ionitys laddnätverk
Mätarna kanske visa ”max” vad bil/laddare/system har identifierat kan hanteras?
Dvs en Ioniq som har 70kW som max visa det. Ansluter du en e-Golf kanske den visar 43kW som max osv?
Så att respektive ”kund” får korrekt info utifrån deras bil?
Dvs en Ioniq som har 70kW som max visa det. Ansluter du en e-Golf kanske den visar 43kW som max osv?
Så att respektive ”kund” får korrekt info utifrån deras bil?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ioniq jag laddar den klarar Max 70Kw. Displayen visar det som laddar just nu, alltså det du får från stationen.Legato skrev:Vet du varför mätaren längst ner till höger visar 61 kW som strax över hälften av max? Är det en Ioniq du laddar?Lophornis skrev:Den laddaren jag ladda på i Danmark har 6st stolpar och varje stolpe kan leverera 350Kw till bil som klarar det. Det satt ett laddskåp till varje stolpe. Vattenkyld slang och kontakt.Leo skrev:Vet inte om Ionity gått ut med hur deras stationer är uppbyggda rent tekniskt. Skulle dock förvåna mig om det är en enda laddare med 6 laddplatser. Blir ju en ganska effektstark ”apparat” i så fall.
Jag skulle tro att det är mer troligt att det är flera separata laddare. Tex 6st ”standard” 150kW laddare med möjlighet att gradera upp vardera av de till 300kW/st i framtiden.
Kanske fortfarande uppbyggt med mindre/sämre redundans än Teslas men inte fullt så illa som en enda apparat till alla 6 laddsladdarna skulle jag tro.
Sen kan de fortfarande kanske vara uppbyggt med ett gemensamt styrsystem på plats, ett betalsystem, en internetkommunikationsmodul osv.
Men där är frågan hur de blir programmerade om tex internetkopplingen/betalsystemet ligger nere. Kanske fri/gratis laddning eller så stängs hela stationen av?
Oavsett så borde vi generella ”elbilsförespråkare” vara glad för alla laddplatser som sätts upp. Oavsett sort, ägare, modell, strömstyrka osv.
Desto fler laddplatser desto mindre oro och trängsel för alla.
Även spänning och strömstyrka är ju nära max på de mätarna?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Är med på det. Men stapeln verkar indikera ett max på ca 100 kW vilket ju varken överensstämmer med bilens eller laddarens max. Det var det som gjorde mig nyfiken.Lophornis skrev:Det är ioniq jag laddar den klarar Max 70Kw. Displayen visar det som laddar just nu, alltså det du får från stationen.Legato skrev:Vet du varför mätaren längst ner till höger visar 61 kW som strax över hälften av max? Är det en Ioniq du laddar?Lophornis skrev:Den laddaren jag ladda på i Danmark har 6st stolpar och varje stolpe kan leverera 350Kw till bil som klarar det. Det satt ett laddskåp till varje stolpe. Vattenkyld slang och kontakt.Leo skrev:Vet inte om Ionity gått ut med hur deras stationer är uppbyggda rent tekniskt. Skulle dock förvåna mig om det är en enda laddare med 6 laddplatser. Blir ju en ganska effektstark ”apparat” i så fall.
Jag skulle tro att det är mer troligt att det är flera separata laddare. Tex 6st ”standard” 150kW laddare med möjlighet att gradera upp vardera av de till 300kW/st i framtiden.
Kanske fortfarande uppbyggt med mindre/sämre redundans än Teslas men inte fullt så illa som en enda apparat till alla 6 laddsladdarna skulle jag tro.
Sen kan de fortfarande kanske vara uppbyggt med ett gemensamt styrsystem på plats, ett betalsystem, en internetkommunikationsmodul osv.
Men där är frågan hur de blir programmerade om tex internetkopplingen/betalsystemet ligger nere. Kanske fri/gratis laddning eller så stängs hela stationen av?
Oavsett så borde vi generella ”elbilsförespråkare” vara glad för alla laddplatser som sätts upp. Oavsett sort, ägare, modell, strömstyrka osv.
Desto fler laddplatser desto mindre oro och trängsel för alla.
Även spänning och strömstyrka är ju nära max på de mätarna?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ionitys laddnätverk
Jag kan inte svara på det. Slutskärmen efter att bilen slog ifrån vid 94%.Legato skrev:Är med på det. Men stapeln verkar indikera ett max på ca 100 kW vilket ju varken överensstämmer med bilens eller laddarens max. Det var det som gjorde mig nyfiken.Lophornis skrev:Det är ioniq jag laddar den klarar Max 70Kw. Displayen visar det som laddar just nu, alltså det du får från stationen.Legato skrev:Vet du varför mätaren längst ner till höger visar 61 kW som strax över hälften av max? Är det en Ioniq du laddar?Lophornis skrev:Den laddaren jag ladda på i Danmark har 6st stolpar och varje stolpe kan leverera 350Kw till bil som klarar det. Det satt ett laddskåp till varje stolpe. Vattenkyld slang och kontakt.Leo skrev:Vet inte om Ionity gått ut med hur deras stationer är uppbyggda rent tekniskt. Skulle dock förvåna mig om det är en enda laddare med 6 laddplatser. Blir ju en ganska effektstark ”apparat” i så fall.
Jag skulle tro att det är mer troligt att det är flera separata laddare. Tex 6st ”standard” 150kW laddare med möjlighet att gradera upp vardera av de till 300kW/st i framtiden.
Kanske fortfarande uppbyggt med mindre/sämre redundans än Teslas men inte fullt så illa som en enda apparat till alla 6 laddsladdarna skulle jag tro.
Sen kan de fortfarande kanske vara uppbyggt med ett gemensamt styrsystem på plats, ett betalsystem, en internetkommunikationsmodul osv.
Men där är frågan hur de blir programmerade om tex internetkopplingen/betalsystemet ligger nere. Kanske fri/gratis laddning eller så stängs hela stationen av?
Oavsett så borde vi generella ”elbilsförespråkare” vara glad för alla laddplatser som sätts upp. Oavsett sort, ägare, modell, strömstyrka osv.
Desto fler laddplatser desto mindre oro och trängsel för alla.
Även spänning och strömstyrka är ju nära max på de mätarna?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Teslabjörn skjutsade nordenansvariga för ionity och svarade på lite frågor.
Jag frågade om utbyggnaden i Sverige och han sa att det prioriterade E6 & E18. Skulle bli typ en triangel mellan Köpenhamn, Oslo & Stockholm.
Här finns video om det är någon som är intresserad. Är från hans livesändning så det är väl inte direkt bästa bild och lite utdraget kanske.
Jag frågade om utbyggnaden i Sverige och han sa att det prioriterade E6 & E18. Skulle bli typ en triangel mellan Köpenhamn, Oslo & Stockholm.
Här finns video om det är någon som är intresserad. Är från hans livesändning så det är väl inte direkt bästa bild och lite utdraget kanske.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
Yes!
Ionity kommer till Finland!
https://www.kesko.fi/en/media/news-and- ... nd-ionity/
Åtminstone tre laddplatser
Ionity kommer till Finland!
https://www.kesko.fi/en/media/news-and- ... nd-ionity/
Åtminstone tre laddplatser
Re: Ionitys laddnätverk
Lite roligt..
PRICING
To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.
Sen tittar man på kartan över Ionity: 6 st platser i Europa. De Svarta är live.
- Det går inte fort att få upp dessa
- Bilarna finns inte som kan nyttja effekten.
- De är generösa att bjuda på en flatrate i år.
- Vem blir gladare för det?
PRICING
To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.
Sen tittar man på kartan över Ionity: 6 st platser i Europa. De Svarta är live.
- Det går inte fort att få upp dessa
- Bilarna finns inte som kan nyttja effekten.
- De är generösa att bjuda på en flatrate i år.
- Vem blir gladare för det?
MYLR-24
Re: Ionitys laddnätverk
_TonyV skrev:Lite roligt..
PRICING
To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.
Sen tittar man på kartan över Ionity: 6 st platser i Europa. De Svarta är live.
- Det går inte fort att få upp dessa
- Bilarna finns inte som kan nyttja effekten.
- De är generösa att bjuda på en flatrate i år.
- Vem blir gladare för det?
Jo men det KAN ju gå väldigt fort att få upp dem. Beror på hur de ligger till med bygglov osv. I teorin kan de bygga 400+ st på en månad.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7117
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Nä, flatrate står ju i direkt motsättning till grundprincipen vid långresor: ladda minimalt för att ta dig till nästa laddare med rimlig reserv._TonyV skrev:- De är generösa att bjuda på en flatrate i år.
- Vem blir gladare för det?
Med flatrate så frestas man ju att ladda fullt på varje plats, vilket förstås kommer att leda till ökade köer.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7117
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, absolut, men deras track record tyder ju inte på det, knappt en station per månad, beroende på vad man räknar som byggstart.Verdi skrev:Jo men det KAN ju gå väldigt fort att få upp dem. Beror på hur de ligger till med bygglov osv. I teorin kan de bygga 400+ st på en månad.
Dom behöver smälla upp 14 stationer per månad, varje månad, om dom skall få upp 400 stationer till 2020-12-31.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
fth skrev:Jo, absolut, men deras track record tyder ju inte på det, knappt en station per månad, beroende på vad man räknar som byggstart.Verdi skrev:Jo men det KAN ju gå väldigt fort att få upp dem. Beror på hur de ligger till med bygglov osv. I teorin kan de bygga 400+ st på en månad.
Dom behöver smälla upp 14 stationer per månad, varje månad, om dom skall få upp 400 stationer till 2020-12-31.
/fth
Den låga takten _kan_ ju ha nåt att göra med att bilarna inte finns än. Men visst, innan de visar att de kan/vill öka takten avsevärt så tänker inte jag köpa en e-tron/EQC/I-Pace/Taycan...
Re: Ionitys laddnätverk
Precis så.. Känns som de inte borde slå på trumman ännu innan de har vettig infra i flera länder.fth skrev:Jo, absolut, men deras track record tyder ju inte på det, knappt en station per månad, beroende på vad man räknar som byggstart.Verdi skrev:Jo men det KAN ju gå väldigt fort att få upp dem. Beror på hur de ligger till med bygglov osv. I teorin kan de bygga 400+ st på en månad.
Dom behöver smälla upp 14 stationer per månad, varje månad, om dom skall få upp 400 stationer till 2020-12-31.
/fth
Känns som sverige får vänta åtminstone ytterligare ett år innan nåt kommer byggas.
MYLR-24
Re: Ionitys laddnätverk
_TonyV skrev:Precis så.. Känns som de inte borde slå på trumman ännu innan de har vettig infra i flera länder.fth skrev:Jo, absolut, men deras track record tyder ju inte på det, knappt en station per månad, beroende på vad man räknar som byggstart.Verdi skrev:Jo men det KAN ju gå väldigt fort att få upp dem. Beror på hur de ligger till med bygglov osv. I teorin kan de bygga 400+ st på en månad.
Dom behöver smälla upp 14 stationer per månad, varje månad, om dom skall få upp 400 stationer till 2020-12-31.
/fth
Känns som sverige får vänta åtminstone ytterligare ett år innan nåt kommer byggas.
Som sagt, det finns ju inga bilar som kan ladda CCS så snabbt. Vi får se.
Alltså, jag förstår inte den här viljan att sabla ner allting som det inte står Tesla på. Varför inte ge benefit of the doubt och anta att takten ökar när bilarna börjar rulla ut? Har tyskarna nånsin varit ineffektiva och dåligt organiserade?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7117
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Hönan och ägget, typ... eller moment 22Verdi skrev:Men visst, innan de visar att de kan/vill öka takten avsevärt så tänker inte jag köpa en e-tron/EQC/I-Pace/Taycan...
Tesla gjorde ju det enda rätta, "build it and they will come", det är märkligt att konkurrenterna inser detta, trots att dom har receptet på ett framgångsrikt koncept färdigt, dom behöver ju inte ens komma på det själva?
Men det är väl tyvärr så att dom helt enkelt inte vill sälja elbilar...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
fth skrev:Hönan och ägget, typ... eller moment 22Verdi skrev:Men visst, innan de visar att de kan/vill öka takten avsevärt så tänker inte jag köpa en e-tron/EQC/I-Pace/Taycan...
Tesla gjorde ju det enda rätta, "build it and they will come", det är märkligt att konkurrenterna inser detta, trots att dom har receptet på ett framgångsrikt koncept färdigt, dom behöver ju inte ens komma på det själva?
Men det är väl tyvärr så att dom helt enkelt inte vill sälja elbilar...
/fth
Jag var inte med på den tiden men det fanns väl inget vidare SuC-nätverk när de första Teslorna kom till Sverige? Vad pratar vi? 2013/2014?
Ska vi jämför med "Tesla-tid" så är Ionity nu där Tesla var runt 2011-2012. Alltså är de 6-7 år efter Tesla på många sätt. Det försprånget lär minska, men hur snabbt?
Re: Ionitys laddnätverk
Jag hoppas och tror att de kommer att ligga mindre efter Tesla. Ionity räknar ju med att ha ca 400 laddplatser 2020, dvs (om alla dessa finns i Europa vilket jag tror detta mål är för) ungefär så många som Tesla har idag. Dock finns det inte lika många laddplatser per station verkar det som. Ionity räknar alltså med att ligga ungefär 2 år efter om 2 år. Tesla lär dock inte sitta still så jag hoppas att Ionity inte räknar med att 400 kommer att räcka.Verdi skrev:Jag var inte med på den tiden men det fanns väl inget vidare SuC-nätverk när de första Teslorna kom till Sverige? Vad pratar vi? 2013/2014?
Ska vi jämför med "Tesla-tid" så är Ionity nu där Tesla var runt 2011-2012. Alltså är de 6-7 år efter Tesla på många sätt. Det försprånget lär minska, men hur snabbt?
De flesta övriga större biltillverkarna lär dock ligga mer efter Tesla om två år. De flesta kommer inte att producera +100k elbilar per år om 2 år. Vi kommer inte få se +100k levererade Mercedes EQC, +100k levererade Audi e-Tron eller +100k batterielbilar från BMW. Jaguar kommer kanske klara av det om de får fler stororders från Waymo och andra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tycker att det är grymt bra att ionity finns och ser fram emot att infrastrukturen for elbilar bara blir bättre och bättre. Välkomnar konkurrensen på elbilsområdet eftersom jag tycker att det behövs. Och även om det ska mycket till, i dagsläget, för mig att byta min Tesla till ett annat märke (just nu ligger Tesla före på de saker jag prioriterar) så kommer ökad konkurrens ge oss bättre produkter. Dvs även Tesla kommer att tvingas förbättra sig och sina produkter (och det finns många saker som kan förbättras här, det kan nog de flesta hålla med om).Verdi skrev:_TonyV skrev:Precis så.. Känns som de inte borde slå på trumman ännu innan de har vettig infra i flera länder.fth skrev:Jo, absolut, men deras track record tyder ju inte på det, knappt en station per månad, beroende på vad man räknar som byggstart.Verdi skrev:Jo men det KAN ju gå väldigt fort att få upp dem. Beror på hur de ligger till med bygglov osv. I teorin kan de bygga 400+ st på en månad.
Dom behöver smälla upp 14 stationer per månad, varje månad, om dom skall få upp 400 stationer till 2020-12-31.
/fth
Känns som sverige får vänta åtminstone ytterligare ett år innan nåt kommer byggas.
Som sagt, det finns ju inga bilar som kan ladda CCS så snabbt. Vi får se.
Alltså, jag förstår inte den här viljan att sabla ner allting som det inte står Tesla på. Varför inte ge benefit of the doubt och anta att takten ökar när bilarna börjar rulla ut? Har tyskarna nånsin varit ineffektiva och dåligt organiserade?
Jag tror att mycket av det negativa man hör här om andra märken än Tesla grundar sig i att det oftast "slås på stora trumman" och man lovar det ena och det andra. Sedan kommer det, om det ens kommer innan 2020, en halvfärdig produkt som inte uppfyller i närheten av den potential den skulle kunna ha. Inställningen blir lite "det tror jag när jag ser det", typ. Det finns nog många här som kan tänka sig en kombi i storlek A6/V90/5-serie/Passat i en någorlunda rimlig prisklass, med minst 60 kWh batteripack (med 100kW laddhastighet) och dragkrok. Även om det inte står Tesla på den.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2