Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Jag har bara provat Kempowers laddare en gång, och det var i Torneå under förra årets SECC. Det var bland den värsta laddupplevelse jag varit med om. Alla laddare var upptagna och de som pluggade in sist fick i princip ingen effekt alls. Vid Ionity kan man alltid räkna med att få den fulla effekten och behöver inte vara rädd att någon ska komma och ta kabeln bredvid. Framtidssäkrat, precis som det ska vara.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Collin87 »

iAkita skrev: 30 jun 2023 19:59
Jag har bara provat Kempowers laddare en gång, och det var i Torneå under förra årets SECC. Det var bland den värsta laddupplevelse jag varit med om. Alla laddare var upptagna och de som pluggade in sist fick i princip ingen effekt alls. Vid Ionity kan man alltid räkna med att få den fulla effekten och behöver inte vara rädd att någon ska komma och ta kabeln bredvid. Framtidssäkrat, precis som det ska vara.
Visst är det skönt med full effekt, men skall det till tillräckligt med laddpunkter per station framöver så får man nog räkna med att det behöver balanseras för att få det att funka.
Ionity har exempelvis planer på stationer i storlek om 24 st.
Blir rejäl matning om alla dessa 24 ska kunna ge max kräm samtidigt.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

iAkita skrev: 30 jun 2023 19:59
Jag har bara provat Kempowers laddare en gång, och det var i Torneå under förra årets SECC. Det var bland den värsta laddupplevelse jag varit med om. Alla laddare var upptagna och de som pluggade in sist fick i princip ingen effekt alls. Vid Ionity kan man alltid räkna med att få den fulla effekten och behöver inte vara rädd att någon ska komma och ta kabeln bredvid. Framtidssäkrat, precis som det ska vara.
Jo jag tror Ionity är bra på de sättet ett de redan nu och ganska långt fram i tiden har säkrat upp med tillräckligt med effekt, som du säger de är framtidssäkra..
De var väl midsommar som Tesla bara levererade 50 kW i Jönköping när alla stolpar var upptagna, ja då hjälper de ju inte mycket att de finns 40 stolpar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Collin87 skrev: 30 jun 2023 20:07
iAkita skrev: 30 jun 2023 19:59
Jag har bara provat Kempowers laddare en gång, och det var i Torneå under förra årets SECC. Det var bland den värsta laddupplevelse jag varit med om. Alla laddare var upptagna och de som pluggade in sist fick i princip ingen effekt alls. Vid Ionity kan man alltid räkna med att få den fulla effekten och behöver inte vara rädd att någon ska komma och ta kabeln bredvid. Framtidssäkrat, precis som det ska vara.
Visst är det skönt med full effekt, men skall det till tillräckligt med laddpunkter per station framöver så får man nog räkna med att det behöver balanseras för att få det att funka.
Ionity har exempelvis planer på stationer i storlek om 24 st.
Blir rejäl matning om alla dessa 24 ska kunna ge max kräm samtidigt.
Som jag skrev längre upp, de last balanserar men på ac nivå, jag skulle säga de funkar bättre, få behöver ingen tänka på att ta fel stolpe för alla får en begränsning om de skulle behöva begränsas. Jämför tesla v2, man kan vara 2 personer på en stor suc men ändå få begränsad effekt och skulle tror samma sak gäller både kempower och tesla v3 dock med lägre risk då de är fler som delar dc stegen.

Edit. Dvs de har inte 24 x 350 kW effekt på en sådan site.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Kolla denna intervju med Ionity som Tesla Björn gör.

VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:08
De var väl midsommar som Tesla bara levererade 50 kW i Jönköping när alla stolpar var upptagna, ja då hjälper de ju inte mycket att de finns 40 stolpar.
Jag laddar hellre med 50 kW i snitt under en timme än att köa en halvtimme för att ladda med 100 kW under halvtimmen efter... så fler stolpar är värdefullt. Just sayin'
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

krille skrev: 30 jun 2023 20:18
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:08
De var väl midsommar som Tesla bara levererade 50 kW i Jönköping när alla stolpar var upptagna, ja då hjälper de ju inte mycket att de finns 40 stolpar.
Jag laddar hellre med 50 kW i snitt under en timme än att köa en halvtimme för att ladda med 100 kW under halvtimmen efter... så fler stolpar är värdefullt. Just sayin'
Ska de var på de sättet ofta så kör jag hellre diesel. Jag tror varken kö eller låg effekt är acceptabelt om alla ska köra elbil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:20
krille skrev: 30 jun 2023 20:18
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:08
De var väl midsommar som Tesla bara levererade 50 kW i Jönköping när alla stolpar var upptagna, ja då hjälper de ju inte mycket att de finns 40 stolpar.
Jag laddar hellre med 50 kW i snitt under en timme än att köa en halvtimme för att ladda med 100 kW under halvtimmen efter... så fler stolpar är värdefullt. Just sayin'
Ska de var på de sättet ofta så kör jag hellre diesel. Jag tror varken kö eller låg effekt är acceptabelt om alla ska köra elbil.
Håller helt med, 150 kW måste man få ganska snart efter inkoppling. Anledningen till att jag köpte bil med rejäl räckvidd.
27,8 kWp solceller
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:20
krille skrev: 30 jun 2023 20:18
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:08
De var väl midsommar som Tesla bara levererade 50 kW i Jönköping när alla stolpar var upptagna, ja då hjälper de ju inte mycket att de finns 40 stolpar.
Jag laddar hellre med 50 kW i snitt under en timme än att köa en halvtimme för att ladda med 100 kW under halvtimmen efter... så fler stolpar är värdefullt. Just sayin'
Ska de var på de sättet ofta så kör jag hellre diesel. Jag tror varken kö eller låg effekt är acceptabelt om alla ska köra elbil.
Allt beror ju på. Är det ett stopp bara för att ladda kan jag delvis hålla med dig, men ska jag ändå stanna och äta så spelar det faktiskt inte så stor roll. Då äter jag hellre i lugn och ro istället för att först fördriva tiden på något meningslöst följt av att behöva kasta i mig maten innan någon nycklar bilen för att jag laddat "för mycket".
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

krille skrev: 30 jun 2023 20:33
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:20
krille skrev: 30 jun 2023 20:18
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:08
De var väl midsommar som Tesla bara levererade 50 kW i Jönköping när alla stolpar var upptagna, ja då hjälper de ju inte mycket att de finns 40 stolpar.
Jag laddar hellre med 50 kW i snitt under en timme än att köa en halvtimme för att ladda med 100 kW under halvtimmen efter... så fler stolpar är värdefullt. Just sayin'
Ska de var på de sättet ofta så kör jag hellre diesel. Jag tror varken kö eller låg effekt är acceptabelt om alla ska köra elbil.
Allt beror ju på. Är det ett stopp bara för att ladda kan jag delvis hålla med dig, men ska jag ändå stanna och äta så spelar det faktiskt inte så stor roll. Då äter jag hellre i lugn och ro istället för att först fördriva tiden på något meningslöst följt av att behöva kasta i mig maten innan någon nycklar bilen för att jag laddat "för mycket".
Tillägg: Om bilen kan stå inkopplad och "på kö" i väntan på att någon som laddar snabbt blir klar, så blir ju användarupplevelsen för mig densamma...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bankiren »

Människor måste vara så stressade och effektiva, för redan i dagsläget är stoppen för snabba för mig - och då kör jag en ID 4. Det ska dock sägas att vi har en hund, så vi vill ju rasta henne en stund. Jag tänker mig att barnfamiljer också behöver göra sina stopp. :D

Flera gånger per år kör vi en sträcka på ungefär 125 mil. Tidigare gjordes det med en E-klass som hade typ det i räckvidd. Men i somras körde jag samma sträcka med vår ID 4, och den har ju varken någon enorm räckvidd eller laddar speciellt snabbt (135 kW). Det blev ungefär samma tid (ungefär 15,5 timme).

I vintras tog det längre tid, men det berodde mycket på att elbil var något nytt för mig och det blev laddat till 100% på flera av stoppen. I somras var det typ som att jag hojtade till frugan att ”NU HAR VI 80%, snabba på!” 😃
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Mellerud öppnad.
6x350kW
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Force-Walker »

Här är framtiden.

Bra tryck i laddningen.

Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av samuelsu »

Körde Umeå-Luleå-Stockholm och laddade bara IONITY. Gick väl överlag bra.
Jävre(NY): ok, inga konstigheter. Fin plats!
Jävre: 59kW, bytte stolpe och det blev normal fart (~145)
Docksta(NY): 59kW, bytte stolpe och fick 92kW(!). Orkade inte byta igen. Gick och köpte bröd och bullar på bageriet bredvid.
Sundsvall: ok, inga konstigheter - som vanligt
Gävle: taxiförarnas fritidsgård, en laddare ur drift, kö 5min, normal hastighet men kom 3 till taxibilar i kö. Jag åkte då efter 5min då vi beslöt ladda/äta i Uppsala istället. Gävle funkar inte bra, det här måste IONITY lösa med taxibolaget.
Uppsala: kö 3min, därefter ok inga konstigheter. Laddade till 100% pga åt middag. (Ingen kö då.)

Det här med att byta stolpe för att få normal fart? Hur kan det vara så? Och så Gävle då..
Men för övrigt är ju IONITY ett bra alternativ till tesla.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

samuelsu skrev: 07 jul 2023 22:29
Körde Umeå-Luleå-Stockholm och laddade bara IONITY. Gick väl överlag bra.
Jävre(NY): ok, inga konstigheter. Fin plats!
Jävre: 59kW, bytte stolpe och det blev normal fart (~145)
Docksta(NY): 59kW, bytte stolpe och fick 92kW(!). Orkade inte byta igen. Gick och köpte bröd och bullar på bageriet bredvid.
Sundsvall: ok, inga konstigheter - som vanligt
Gävle: taxiförarnas fritidsgård, en laddare ur drift, kö 5min, normal hastighet men kom 3 till taxibilar i kö. Jag åkte då efter 5min då vi beslöt ladda/äta i Uppsala istället. Gävle funkar inte bra, det här måste IONITY lösa med taxibolaget.
Uppsala: kö 3min, därefter ok inga konstigheter. Laddade till 100% pga åt middag. (Ingen kö då.)

Det här med att byta stolpe för att få normal fart? Hur kan det vara så? Och så Gävle då..
Men för övrigt är ju IONITY ett bra alternativ till tesla.
Ibland kan det ta några minuter innan laddeffekten går upp.

Hade kanske blivit samma resultat om du stått kvar en stund.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av samuelsu »

Off Grid Byggaren skrev: 07 jul 2023 22:42
samuelsu skrev: 07 jul 2023 22:29
Körde Umeå-Luleå-Stockholm och laddade bara IONITY. Gick väl överlag bra.
Jävre(NY): ok, inga konstigheter. Fin plats!
Jävre: 59kW, bytte stolpe och det blev normal fart (~145)
Docksta(NY): 59kW, bytte stolpe och fick 92kW(!). Orkade inte byta igen. Gick och köpte bröd och bullar på bageriet bredvid.
Sundsvall: ok, inga konstigheter - som vanligt
Gävle: taxiförarnas fritidsgård, en laddare ur drift, kö 5min, normal hastighet men kom 3 till taxibilar i kö. Jag åkte då efter 5min då vi beslöt ladda/äta i Uppsala istället. Gävle funkar inte bra, det här måste IONITY lösa med taxibolaget.
Uppsala: kö 3min, därefter ok inga konstigheter. Laddade till 100% pga åt middag. (Ingen kö då.)

Det här med att byta stolpe för att få normal fart? Hur kan det vara så? Och så Gävle då..
Men för övrigt är ju IONITY ett bra alternativ till tesla.
Ibland kan det ta några minuter innan laddeffekten går upp.

Hade kanske blivit samma resultat om du stått kvar en stund.
Tänkte det också, men testade och nä, det var som att stolpen var strypt. I vanliga fall startar det på 0 och tickar upp snabbt till 100-150 nåt efter 15s, men på de här stolparna stod det direkt 59kW och stod still där. Inte nåt spännande tickande. Vid första tillfället stod jag 10 min innan jag bytte. Frågade de andra som stod där. En ev6 hade också exakt 59 på sin stolpe, men en enyaq hade mer, så då testade jag byta och jodå..
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av roffe_s »

Off Grid Byggaren skrev: 07 jul 2023 22:42
samuelsu skrev: 07 jul 2023 22:29
Körde Umeå-Luleå-Stockholm och laddade bara IONITY. Gick väl överlag bra.
Jävre(NY): ok, inga konstigheter. Fin plats!
Jävre: 59kW, bytte stolpe och det blev normal fart (~145)
Docksta(NY): 59kW, bytte stolpe och fick 92kW(!). Orkade inte byta igen. Gick och köpte bröd och bullar på bageriet bredvid.
Sundsvall: ok, inga konstigheter - som vanligt
Gävle: taxiförarnas fritidsgård, en laddare ur drift, kö 5min, normal hastighet men kom 3 till taxibilar i kö. Jag åkte då efter 5min då vi beslöt ladda/äta i Uppsala istället. Gävle funkar inte bra, det här måste IONITY lösa med taxibolaget.
Uppsala: kö 3min, därefter ok inga konstigheter. Laddade till 100% pga åt middag. (Ingen kö då.)

Det här med att byta stolpe för att få normal fart? Hur kan det vara så? Och så Gävle då..
Men för övrigt är ju IONITY ett bra alternativ till tesla.
Ibland kan det ta några minuter innan laddeffekten går upp.

Hade kanske blivit samma resultat om du stått kvar en stund.
Skeptisk, körde Piteå - Hufvudstaden T/R tidigare denna vecka. På nedvägen funkade Docksta perfekt, 155 kW och bara två Taxis som nödvändigtvis skulle ladda 100% i Gävle. Tesla Umeå blev enda stoppet utanför Ionity. Vid returresan norrut gav Docksta endast 87 kW så det blev kortast möjliga stopp och en längre laddning vid Tesla Umeå. Det var fullt när vi kom men effekten ökade inte när bilar lämnade, kollade övriga stolpar men inte ens EV6 verkade få högre effekt än vår stolpe. Returresan blev det faktiskt bara Ionity Docksta som funkade - Tesla i Gävle, Sundsvall (fullt på Ionity, en lastbil blockade 2 laddare) och Umeå. Samtliga Tesla erbjöd full kapacitet under hela resan.

Jag undrar om det kan finnas begränsningar ovanför Ionitys station, hos nätägaren? Vissa tider på dygnet kanske stationerna inte kan försörjas med 1 350 kW?

Jaja, jag skulle vilja ladda Ionity för priset men det lutar åt Tesla och medlemsskap inför nästa långresa.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

roffe_s skrev: 08 jul 2023 09:30
Jaja, jag skulle vilja ladda Ionity för priset men det lutar åt Tesla och medlemsskap inför nästa långresa.
Jag lyckades förlänga mitt WeCharge precis innan höjningen i Juni, så jag laddar för 3,30 kr/kWh på Ionity i ett knappt år till. Hade jag inte haft laddporten på höger sida så hade jag inte brytt mig om Ionity utan valt Tesla istället. Det är alldeles för många inlåsningseffekter från alla biltillverkares abonnemang/navigatorer som gör att folk hellre köar där än kör till en närbelägen konkurrent...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av samuelsu »

krille skrev: 08 jul 2023 10:21
roffe_s skrev: 08 jul 2023 09:30
Jaja, jag skulle vilja ladda Ionity för priset men det lutar åt Tesla och medlemsskap inför nästa långresa.
Jag lyckades förlänga mitt WeCharge precis innan höjningen i Juni, så jag laddar för 3,30 kr/kWh på Ionity i ett knappt år till. Hade jag inte haft laddporten på höger sida så hade jag inte brytt mig om Ionity utan valt Tesla istället. Det är alldeles för många inlåsningseffekter från alla biltillverkares abonnemang/navigatorer som gör att folk hellre köar där än kör till en närbelägen konkurrent...
Jag tecknade i augusti förra året och har laddat för 3,30 men nu kostar det ju 3,80. Avtalet var ju inte ett fast pris. Jag kommer inte förlänga Audi-abonnemanget pga bindningstiden, den höga månadsavgiften och de för små IONITY-stationerna (och därtill Gävle-situationen). Det blir tesla framöver.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

samuelsu skrev: 08 jul 2023 11:11
krille skrev: 08 jul 2023 10:21
roffe_s skrev: 08 jul 2023 09:30
Jaja, jag skulle vilja ladda Ionity för priset men det lutar åt Tesla och medlemsskap inför nästa långresa.
Jag lyckades förlänga mitt WeCharge precis innan höjningen i Juni, så jag laddar för 3,30 kr/kWh på Ionity i ett knappt år till. Hade jag inte haft laddporten på höger sida så hade jag inte brytt mig om Ionity utan valt Tesla istället. Det är alldeles för många inlåsningseffekter från alla biltillverkares abonnemang/navigatorer som gör att folk hellre köar där än kör till en närbelägen konkurrent...
Jag tecknade i augusti förra året och har laddat för 3,30 men nu kostar det ju 3,80. Avtalet var ju inte ett fast pris. Jag kommer inte förlänga Audi-abonnemanget pga bindningstiden, den höga månadsavgiften och de för små IONITY-stationerna (och därtill Gävle-situationen). Det blir tesla framöver.
VWs abonnemang har fix prislista under bindningstiden, kanske annorlunda med Audi…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

Kan idag meddela att en Volvo XC40 laddar 89-95% på 19minuter prick på en 350Kw Ionity stolpe. :roll:

Var två lediga laddare i appen och en bil på 86% när vi kom till avfarten till Norrköping, så bestämde mig att hugga Ionity istället för Tesla eller E-on.

Kommer fram och en laddare är avstängd.
Och nu har den berömda Volvon 89%, övriga på 14-30% enligt ChargeFinder och så en MG som precis rullat in och försöker starta sin laddning, vilket han kommer fortsätta med i 15 isch minuter.

När en av övriga bestämmer sig att de är klara är vi nu 3 bilar i kö och Volvon stretar på.
När Volvon bestämmer sig att åka, efter att en lång tid stått kvar efter laddning och fipplat med telefon och navigation, är det 4 bilar på kö trots att vi är två från ursprungliga kön som redan startat ladda.

Frågan är vad som får folk att stå kvar i närmare 20minuter istället för ett snabbt stopp 2h senare vid en lämplig stolpe?

Om tanken att nå fram utan att ladda så är det ju ändå urbota korkat då det är snabbare t.o.m. för oss som laddar ganska sakta att dra 5min på nästa stolpe.
Och kostanden kan man inte heller skylla på även om man laddar för 3-4:- på ionity och måste betala 6-7:- för de där 10KWh man toppar upp.


Dessa bilar är ju de som faktiskt skapar de ökända köerna, för hade han kört vidare vid 80-85% så hade jag varit färdigladdad och åkt ungefär samtidigt som jag fick starta ladda och då hade omsättningen av bilar varit så sjukt mycket högre.

T.o.m. så att jag funderade på att ta ett extra snabbstopp i Södertälje för att komma iväg då mina 46kWh (13-73%) totalt tog 23minuter.


Skall dessa ”framtidssäkra” stolparna alls fungera så måste de fan införa dynamiska priser som verkligen stegrar när bilarna når låt säga 50KW… tror det är bättre än fasta % tal.
Då skulle denna bil kunna ladda till ca 85% innan priset ökade ju mer laddningen sjönk.

Och ja…jag var nyfiken så var ”tvungen” att kasta lite skräp och de laddade med respektabla 17kW strax innan de avslutade laddningen. :oops:
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

R_Edvinsson skrev: 08 jul 2023 21:11
Kan idag meddela att en Volvo XC40 laddar 89-95% på 19minuter prick på en 350Kw Ionity stolpe. :roll:

Var två lediga laddare i appen och en bil på 86% när vi kom till avfarten till Norrköping, så bestämde mig att hugga Ionity istället för Tesla eller E-on.

Kommer fram och en laddare är avstängd.
Och nu har den berömda Volvon 89%, övriga på 14-30% enligt ChargeFinder och så en MG som precis rullat in och försöker starta sin laddning, vilket han kommer fortsätta med i 15 isch minuter.

När en av övriga bestämmer sig att de är klara är vi nu 3 bilar i kö och Volvon stretar på.
När Volvon bestämmer sig att åka, efter att en lång tid stått kvar efter laddning och fipplat med telefon och navigation, är det 4 bilar på kö trots att vi är två från ursprungliga kön som redan startat ladda.

Frågan är vad som får folk att stå kvar i närmare 20minuter istället för ett snabbt stopp 2h senare vid en lämplig stolpe?

Om tanken att nå fram utan att ladda så är det ju ändå urbota korkat då det är snabbare t.o.m. för oss som laddar ganska sakta att dra 5min på nästa stolpe.
Och kostanden kan man inte heller skylla på även om man laddar för 3-4:- på ionity och måste betala 6-7:- för de där 10KWh man toppar upp.


Dessa bilar är ju de som faktiskt skapar de ökända köerna, för hade han kört vidare vid 80-85% så hade jag varit färdigladdad och åkt ungefär samtidigt som jag fick starta ladda och då hade omsättningen av bilar varit så sjukt mycket högre.

T.o.m. så att jag funderade på att ta ett extra snabbstopp i Södertälje för att komma iväg då mina 46kWh (13-73%) totalt tog 23minuter.


Skall dessa ”framtidssäkra” stolparna alls fungera så måste de fan införa dynamiska priser som verkligen stegrar när bilarna når låt säga 50KW… tror det är bättre än fasta % tal.
Då skulle denna bil kunna ladda till ca 85% innan priset ökade ju mer laddningen sjönk.

Och ja…jag var nyfiken så var ”tvungen” att kasta lite skräp och de laddade med respektabla 17kW strax innan de avslutade laddningen. :oops:
Så skönt att man inte kör elbil på långresor så man behöver DC ladda när man läser sådant här.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev: 09 jul 2023 08:01
Så skönt att man inte kör elbil på långresor så man behöver DC ladda när man läser sådant här.
Jag tycker det är jätteskönt att köra elbil på långresor. Inga problem med köer för min del. Jag tror Ionity är värst drabbat. Då och då kollar jag här i Uppsala och Ionity har ofta fullt, men det finns gott om andra snabbladdare, som är lediga, inom kort avstånd. Varför stå och köa vid Ionity när det finns alternativ?
Klart att det lockar om man har ett abbonnemang med fördelaktigt pris på Ionity, men jag skulle hellre ladda någon annan stans än stå i kö.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

R_Edvinsson skrev: 08 jul 2023 21:11
Skall dessa ”framtidssäkra” stolparna alls fungera så måste de fan införa dynamiska priser som verkligen stegrar när bilarna når låt säga 50KW… tror det är bättre än fasta % tal.
Har sagt länge att det behöver kosta mer att ladda långsamt än snabbt, oavsett varför man laddar långsamt. Hur man uppnår det kan såklart variera, t.ex. ta betalt per tidsenhet utöver kWh eller ha ett högre kWh-pris ju lägre laddhastigheten är, effekten blir densamma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 08:27
R_Edvinsson skrev: 08 jul 2023 21:11
Skall dessa ”framtidssäkra” stolparna alls fungera så måste de fan införa dynamiska priser som verkligen stegrar när bilarna når låt säga 50KW… tror det är bättre än fasta % tal.
Har sagt länge att det behöver kosta mer att ladda långsamt än snabbt, oavsett varför man laddar långsamt. Hur man uppnår det kan såklart variera, t.ex. ta betalt per tidsenhet utöver kWh eller ha ett högre kWh-pris ju lägre laddhastigheten är, effekten blir densamma.
Jag är verkligen splittrad i den frågan men lutar oftast åt att de är dumt att ta betalt per tidsenhet.. de skapar förvirring. Däremot som Tesla gör med staff såklart när man nått 100% men även någon extra avgift över 80% om de är "kö'.
Jag tycker dock dessa ska visas tydligt i displayen när man börjar ladda.. de stör man att de ibland faktiskt kan vara svårt att veta vad de kostar när man laddar, men de är inget som har med Ionity att göra utan generellt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar