Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Ionitys laddnätverk
Väldigt olika, beror på elpriset. I södra Sverige är det lite dyrare än i norra tex har jag för mig.Johan84 skrev:tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
I Danmark är det betydligt dyrare.
Jag laddade förövrigt på eons hypercharger idag, 175kw gratis tillsvidare. Trevligt. Eon verkar ta 2,5kr/kwh på sina 50kw, fortsätter dom med det även på 175kw så blir det bra komplement.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Teslas laddare drivs inte med vinst, de skall bara bära sina kostnader. Ionity drivs av företag som skall vara vinstdrivande på laddning från laddstationer.Johan84 skrev:tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Ett argument jag är helt likgiltig tid. Antingen skärper de sig och halverar sitt pris, eller så kommer jag satsa på tesla, enbart framöver... Om tesla kan hålla sitt laddnätverk under armarna kan audi och kompany. Det är bara att göra om och göra rätt.Svenssons skrev:Teslas laddare drivs inte med vinst, de skall bara bära sina kostnader. Ionity drivs av företag som skall vara vinstdrivande på laddning från laddstationer.Johan84 skrev:tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Me dde priserna r de inte ens konkurrenskraftig med diesel stånkoroch bensin bilar. Och då får det va.
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity är dock inte ett Audi-laddnätverk, det är öppet laddnätverk för alla bilar som kan ladda ned CCS. Valet är dit om du vill ladda på Ionity oavsett vad har för bil.JFAH skrev:Ett argument jag är helt likgiltig tid. Antingen skärper de sig och halverar sitt pris, eller så kommer jag satsa på tesla, enbart framöver... Om tesla kan hålla sitt laddnätverk under armarna kan audi och kompany. Det är bara att göra om och göra rätt.Svenssons skrev:Teslas laddare drivs inte med vinst, de skall bara bära sina kostnader. Ionity drivs av företag som skall vara vinstdrivande på laddning från laddstationer.Johan84 skrev:tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Me dde priserna r de inte ens konkurrenskraftig med diesel stånkoroch bensin bilar. Och då får det va.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Tror att totalkostnaden kommer vara likadant som i i framtiden. Bilarna kommer bli något billigare men drivmedelskostnaden kommer vara liknande bensinpriserna är nu.
Man kan glömma att göra "gratis" resor till kontinenten. Det är också rimligt att man skall begränsa folks energianvändning, om man vill vara miljövänlig.(spec om man vill lägga ner kkv). men jag tror att 16 kr milen inte kommer vara främmande, för diesel och bensin kommer vara 25-32 kr milen. så på så sätt kommer det vara billigare ändå. Givetvis kommer staten få in moms vid laddarna.(ni kan inte ens drömma vad staten kommer hitta på)
MEN jag tycker att elpriserna som skrivs är hutlösa, och vi kommer säkert se något uppror på facebook för de som kräver lägre avgifter på snabbladdare.
Man kan glömma att göra "gratis" resor till kontinenten. Det är också rimligt att man skall begränsa folks energianvändning, om man vill vara miljövänlig.(spec om man vill lägga ner kkv). men jag tror att 16 kr milen inte kommer vara främmande, för diesel och bensin kommer vara 25-32 kr milen. så på så sätt kommer det vara billigare ändå. Givetvis kommer staten få in moms vid laddarna.(ni kan inte ens drömma vad staten kommer hitta på)
MEN jag tycker att elpriserna som skrivs är hutlösa, och vi kommer säkert se något uppror på facebook för de som kräver lägre avgifter på snabbladdare.
Re: Ionitys laddnätverk
Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Haha, bra poäng!Svenssons skrev:Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.
Re: Ionitys laddnätverk
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5514
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.mati skrev:Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Re: Ionitys laddnätverk
Flaskvatten är ju godare...Geni87 skrev:Haha, bra poäng!Svenssons skrev:Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns ju abonnemang för de som laddar ofta. Går även få fast pris så att kWh-kostnaden är noll om man vill det. Alla har ändå samma val. I framtida flyttar är garanterat laddplats en faktor för mångamati skrev:Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skulle vilja påstå att denna lilla skaran bildar en rätt stor majoritet i dagsläget.OfarligTesla skrev:Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.mati skrev:Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5514
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Med tanke på att 44% av alla hushåll bor i småhus så håller jag inte med dig om det då även lägenhetsinnehavare i många fall kommer kunna ladda AC. Sen är ju frågan vilka som oftast äger bilar och om det är fler i småhus som äger bil eller inte, det kan jag dock inte hitta någon statistik om. Men med tanke på att det generellt bor fler personer per hushåll i småhus så är det inte orimligt att anta att det finns fler bilar per hushåll i småhus.mati skrev:Jag skulle vilja påstå att denna lilla skaran bildar en rätt stor majoritet i dagsläget.OfarligTesla skrev:Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.mati skrev:Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Vet inte vem som äger flest bilar. Där jag bor är det 24 lägenheter och lika många parkerings platser ändå står det minst 15 bilar på gatanOfarligTesla skrev:Med tanke på att 44% av alla hushåll bor i småhus så håller jag inte med dig om det då även lägenhetsinnehavare i många fall kommer kunna ladda AC. Sen är ju frågan vilka som oftast äger bilar och om det är fler i småhus som äger bil eller inte, det kan jag dock inte hitta någon statistik om. Men med tanke på att det generellt bor fler personer per hushåll i småhus så är det inte orimligt att anta att det finns fler bilar per hushåll i småhus.mati skrev:Jag skulle vilja påstå att denna lilla skaran bildar en rätt stor majoritet i dagsläget.OfarligTesla skrev:Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.mati skrev:Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5514
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.mati skrev:Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
Re: Ionitys laddnätverk
Sedan är det inte ovanligt att det även går att ladda bil på parkeringsplats i närheten av lägenhet. Det är ju inte så att det är noll parkeringsplatser för lägenheter. Hur som helst så pekar all statistik på att en klar majoritet bor på plats där det är möjligt att skaffa laddplats.OfarligTesla skrev:Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.mati skrev:Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5514
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Precis, jag bor själv i lägenhet och det är inga problem, hela Stockholms innerstad kryllar ju av laddgator och garage (månadshyra samt kvällsparkering) med laddplatser i. Sen finns det många arbetsplatser där det finns laddstolpar på parkeringarna också så man kan ladda det mesta medan man parkerar där.Svenssons skrev:Sedan är det inte ovanligt att det även går att ladda bil på parkeringsplats i närheten av lägenhet. Det är ju inte så att det är noll parkeringsplatser för lägenheter. Hur som helst så pekar all statistik på att en klar majoritet bor på plats där det är möjligt att skaffa laddplats.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Intressanta siffror onekligen.OfarligTesla skrev:Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.mati skrev:Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
Har du länk till din källa?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5514
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Japp.TeslaTissel skrev:Intressanta siffror onekligen.OfarligTesla skrev:Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.mati skrev:Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
Har du länk till din källa?
https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... /67027.pdf
Re: Ionitys laddnätverk
Börjat bygga i Helsingborg nu. Hoppas det blir ngt mot fjällen så småningom också.
Re: Ionitys laddnätverk
Citerar mitt eget inlägg från 19 december 2018. Jag hade fel med Ljungby, det blev Värnamo istället. Varberg stämde sedan tidigare. Nu även Helsingborg.mati skrev:Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19594
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Good Work theremati skrev:Citerar mitt eget inlägg från 19 december 2018. Jag hade fel med Ljungby, det blev Värnamo istället. Varberg stämde sedan tidigare. Nu även Helsingborg.mati skrev:Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.mati skrev:Citerar mitt eget inlägg från 19 december 2018. Jag hade fel med Ljungby, det blev Värnamo istället. Varberg stämde sedan tidigare. Nu även Helsingborg.mati skrev:Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos.